تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را مى برد و موجب پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798775616




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاه دو پهلوی خاورشناسان به امامت امام موسی کاظم(ع):


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
نگاه دو پهلوی خاورشناسان به امامت امام موسی کاظم(ع):
نگاه دو پهلوی خاورشناسان به امامت امام موسی کاظم(ع): خاورشناسان در بررسی شخصیت امام و وقایع دوره ایشان که طولانی ترین دوره امامان شیعه به شمار می آید، چندان موفق نبودند. درآن دوره امام و شیعیان، با جریان های متعددی مواجه بودند که خاورشناسنان آن گونه که باید به آن توجه نکرده اند.


گروه آیین و اندیشه فرهنگ نیوز؛دیر زمانی است که غریبان به مطالعه و پژوهش در حوزه اسلام پرداخته و ابعادی مختلفی از آن را مورد بحث و بررسی قرار داده اند. نکته مهم در این خصوص این است که غربی ها عادت دارند همه چیز را از منظر تاریخ غرب بخصوص اروپا و دوره رنسانس خود ببینند.با این حال شیعه پژوهشی در غرب بیش از یک قرن قدمت ندارد و در این رویکرد،امامت پژوهشی از سابقه بسیار کمتری برخوردار است. برای نمونه درباره امامت امام موسی کاظم(ع)و مباحث مرتبط با آن چند مقاله یا کتاب بیشتر در دسترس نیست که از جمله مهمترین آنها می توان از  دایره المعارف اسلام لیدن که«اتان کلبرگ »آن را تالیف کرده و همچنین بخش مربوط به امام کاظم(ع)از کتاب «مذهب شیعه» دونالدسون و «کتاب تشیع» هاینس هالم و مقاله حامد الگار با عنوان «امام موسی کاظم(ع)»اشاره کرد.مستشرقین و شیعه شناسی:خاورشناسان که موضوعات مختلف مربوط به اسلام را از نگاه برون دینی مطالعه نمودند، شخصیت امام موسی کاظم(ع)و مسائل مربوط به دوره آنحضرت را نیز در محورهای مختلف آن بررسی کرده اند. با توجه به جایگاه خاورشناسان در مراکز علمی و مرجعیت علمی آثار آن ها در این مراکز، نوشتار پیش روی، با هدف آشنایی با دیدگاه آنان درباره امامان شیعه ودست یابی به دستاوردهای علمی این پژوهش ها و هم چنین نقد آنهاست.اتآن کلبرگ یکی از این مستشرقین است که نامش بسیار به گوش می رسد؛ وی تحصیلات خود را در دانشگاه های رژیم صهیونیستی و اکسفورد گذرانده و استاد زبان و ادبیات عرب موسسه مطالعات آسیایی- افریقایی دانشکده انسان شناسی دانشگاه عبری اورشلیم است.وی تالیفات بسیاری در حوزه شیعه شناسی و بزرگان شیعه دارد و در واقع به نظر می رسد که وی در کنار فعالیت های علمی خود تلاش می کند تا تئوریسین ها و جامعه اندیشه ای صهیونیسم را با مبانی و اندیشه های مکتب شیعه آشنا سازد.کلبرگ و دونالدسون هر دو به ابعاد زندگانی ابتدای امام موسی کاظم(ع) اشاره می کنند و تولد ایشان را ذی الحجه 127 یا 129 هجری قمری می دانند. در هر دو پژوهش به کنیز و بربری و ام ولد بودن مادر امام (ع)اشاره شده و او را در این زمینه با «خیزران» همسر با نفوذ مهدی عباسی همانند می دانند.کلبرگ به نقل از کتاب «جوهره الهی» آورده است که« اعقاب امام موسی کاظم(ع)که با نام موسوی معروفند امروزه هفتاد درصد سادات ایران را تشکیل می دهند». مقامات عرفانی و اخلاقی حضرت از دیگر محورهای است که از منظر خاورشناسان بخصوص اتان کلبرگ دورنمانده است.وی درباره مقام عرفانی امام موسی بن جعفر(ع)،آورده است که امام موسی کاظم(ع)به سبب زهد و تقوا معروف بودند و سپس با اشاره به ملاقات شقیق بن ابراهیم بلخی با حضرت در سال 149 در قادسیه،جمله او در وصف امام را آورده که امام مردی مقدس(ولی الله امن الابدال)است(طبري، دلائل الامامه، ص15). نویسنده هم چنین به زهد، کرامات، خوارق عادت منسوب به امام از جمله سخن گفتن در گهواره، آشنا بودند با زبان پرندگان و حیوانات و تمام زبان های انسان ها را ذکر می کند(مفيد، الإرشاد في معرفة حجج االله علي العبـاد، ج ، ص289).مقامات علمی امام موسی کاظم(ع):قوت و توانایی های علمی ائمه معصومین از جمله مباحث علمی مورد علاقه خاورشناسان است. از یک طرف به علت جنبه های علمی خود دوست دارند از زوایایی مختلف قدرت علمی امامان شیعه را بشناسند و از سوی دیگر می خواهند از مواجهه بزرگان و دانشمندان ادیان مختلف به ویژه مسیحیت آگاه گردند که این گروه برای حفظ دین خوددر برابر رهبران دینی مکتب اسلام چه ادله های را مطرح می ساختند و آیا توان اقناع امامان شیعه را داشتند با نه؟کلبرگ در آثار خود در دو مورد به مباحث مرتبط با مقام علمی امام(ع) اشاره کرده است.اولی در ارتباط با مجادله امام با ابوحنیفه که با سکوت ابوحنیفه و موفقیت امام پایان یافت و دیگری گفت و گوی امام با مسیحیانی که برای مباحثه درباره مسائل دینی نزد امام آمدند و در نهایت به اسلام گرویدند.دیگر مستشرقان به جایگاه علمی امام در نزد بزرگان اهل سنت نیز اشاره کرده اند.از این منظر بزرگان اهل سنت عموما امام را یکی از راویان موثق می دانند، اما معتقدند امام روایات اندکی را نقل کرده است. کلبرگ اشاره می کند که اثری به نام «مسند موسی کاظم(ع)»نوشته ابوبکر محمد بن عبدالله شافعی بزاز(م354ق) موجود است. البته آثار علمی منتسب به امام در میان شیعیان زیاد است که کلبرگ به برخی از آنان مانند، مناجات، پاسخ به پرسش های شرعی، وصیه فی العقل خطاب به هشام بن حکم و غیره اااره می کند. (تحف العقول، 283-297).

از منظر کلبرگ، ویلفرد مادلونگ و دونالدسون از حیات سیاسی و اجتماعی امام موسی کاظم(ع)در دوران ابتدایی زندگانی ایشان اطلاعانی در دسترس نیست، جز یک مواجهه بین ایشان و هارون که در مکه پیش آمد و حضرت در مقابل هارون که قبر مبارک پیامبر(ص) را با عنوان سلام ای رسول خدا و سلام ای عمو زاده خطاب قرار داده، گفت سلام بر تو ای پدر!!انشعاب اسماعیلیه:انشعاب اسماعیلیه از بدنه اصلی شیعه، محور دیگری است که مستشرقان بدان پرداخته اند.دونالدسون که به شدت متاثر از منابع اسماعیلی است، بر این باور است که امام صادق(ع)، فرزند ارشدش اسماعیل را به عنوان جانشین بعد از خودش انتخاب کرد.وی اعتقاد امامیه را در این زمینه چنین بیان کرده است که «امام صادق، در حالی که پسر ارشدشان اسماعیل را به عنوان جانشین برگزیده بود، چون وی را دائم الخمر یافتند، فرزند چهارمشان موسی را به امامت پس از خود برگزیدند.در نقد این سخن باید گفت؛ منابع اوليه امامي به انتخاب امام کاظم(ع) از سنين كودكي به امامت حكايت دارنـد نـه پس از اينكه امام به شارب الخمر بودن اسماعيل پي برده باشد. اين مطلب سندي در منابع امامي ندارد. (كليني، 1 ج ص246؛ شـيخ مفيـد، 2 ج ص 219؛ طبرسـي، اعـلام الوري باعلام الهدي، ص299) و به نقل از ابن خلدون،در اثر این حادثه، شکاف عمیقی در شیعه به وجود آمد و فرق و طوایف متنوعی پدید آمدند. (مقدمه، ص355)دونالدسون از ببی مهری هارون الرشید نسبت به امام کاظم(ع)سخن می گوید امری که دیگر مستشرقین نیز بر آن تاکید می کنند. این بی مهری ها در حالی از سوی هارون خلیفه عباسی صورت می گرفت که از نگاه خاورشناسان امام موسی کاظم(ع)همچنان سیاست سکوت را پیشه خود ساخته بود.حیات سیاسی امام موسی کاظم(ع):هالم از خاورشناسان شیعه پژوه، درباره وضعیت سیاسی دوره امام و سیاست های خلفا، بر این باور است که گسترش روز افزون شیعیان در عراق که عمدتا پیرامون خاندان حسینی گرد می آمدند، موجب اضطرار عباسیان شد. لذا با اقدامی احتیاطی، تمامی مدعیآن بالقوه حکومت را به دربار آوردند و تحت مراقبت حبس مانند خود قرار دادند. به اعتقاد هالم، نخستین کسی که با این سرنوشت روبرو شد موسی بن جعفر بود(ص69) امام در مدت حضور در بغداد، می توانست با برخی از پیروان خود ارتباط داشته باشند.

از جمله این افراد علی بن یقطین بود که در دوران خلافت سه خلیفه مهدی، هادی، هارون منصب های مهم داشت و امام از او خواستند باپذیرش مسئولیت و همکاری با دستگاه خلافت، از نفوذ خود برای کمک به شیعیان و حل مشکل آنان استفاده نماید(ص69) کلبرگ معتقد است، علی بن یقطین هم چون یک مامور مالی برای امام عمل می کرد و هدایای با ارزشی برای امام می فرستاد.هالم، کلبرگ و دیگر مستشرقان با نقل های مختلف بر این نظر هستند که هارون خلیفه عباسی نتواست حضور امام را تحمل کند و از این رو دستور قتل وی را صادر کرد.این سخن هرگز به معنای منصف بودن مستشرقین نیست چرا که امکان ایجاد چالش در این بحث برای آنها وجود نداشت.از اینرو سعی کردند آنچه درباره چگونگی شهادت امام کاظم(ع)در منابع شیعی آمده، متکلمان امامی را با شبهه ای کلامی مواجهه سازند.کلبرگ در این خصوص می نویسد: اگر امام از همه چیز آگاه بوده و پیشاپیش زمان و چگونگی مرگش را می دانسته و با این حال هیچ کاری برای جلوگیری از مرگ خود نکرده، آیا می توان گفت که او معین بر قتل خود (معین علی نفسه) بوده است.بدین ترتیب وی سعی دارد تا مساله علم امام در کلام شیعی را به چالش کشانده، با نقل پاسخ های مجمل و اغلب غیر قانع کننده از جانب شیعیان، این مساله را مبهم جلوه دهد...در مجموعه از آنچه از منظر خاورشناسان درباره حیات امام موسی کاظم(ع) گذشت می توان بیان داشت که آنها به بخش های از حیات حضرت پرداخته اند،با وجود این، خاورشناسان در بررسی شخصیت امام و وقایع دوره ایشان که طولآنی ترین دوره امامان شیعه به شمار می آید، چندان موفق نبودند. درآن دوره امام و شیعیان، با جریان های متعددی مواجه بودند که خاورشناسنان آن گونه که باید به آن توجه نکرده اند. از جمله این جریان ها، پیامدهای انشعاب جدید در میان شیعیان و پیدایش فرقه اسماعیلیه و نحوه تعامل امام با این گروه، بررسی قیام های علویان در این دوره و مواضع امام،چگونگی ارتباط شیعیان با امام و هدایت گری آنان، اوضاع علمی و فرهنگی..که یا اصلا خاورشناسان به آن توجه نداشته یا نتونسته اند همه ابعاد آن مسائل را به تصویر کشند.




96/1/15 - 12:29 - 2017-4-4 12:29:43





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن