تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 23 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دوست ندارم كه در كودكى از دنيا مى رفتم و وارد بهشت مى شدم و بزرگ نمى شدم تا پروردگارم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1828956845




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازیگر را غافلگیر نمی‌کنم/خطر کردن را دوست دارم


واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: آهنگساز نمایش «ترن» در گفت‌وگو با ایلنا؛ بازیگر را غافلگیر نمی‌کنم/خطر کردن را دوست دارم
بازیگر را غافلگیر نمی‌کنم/خطر کردن را دوست دارم

آهنگساز نمایش «ترن» با بیان اینکه موسیقی این نمایش از یک فضای کلی تبعیت می‌کند، گفت: همانطور که بازی بازیگر در هر اجرا متفاوت است موسیقی نیز براساس حسی که از بازیگر و تماشاچی می‌گیرد، متفاوت است اما به گونه‌ای نیست که بازیگر غافلگیر شود. فرشاد فزونی درباره موسیقی نمایش «ترن» در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: این اثر در سال ۹۱ با تفاوت‌هایى نسبت به اجرای دیگر همین نمایش به کارگردانی آقای دهقان روی صحنه رفته بود. البته اصلاحاتی در متن اعمال شده بود که باعث شد ریتم کار در آن زمان دچار نقصان شود چراکه نقطه اوجی در کار وجود داشت که همه چیز حول محور آن قله شکل گرفت ولی آن قله برداشته شده بود، از همین‌رو در اجرای جدید من با کلیت کار آشنا بودم البته بازیگران تغییر کرده و حس و حال صحنه‌ها نیز به تبع آن تغییر کرده بود، به همین دلیل هر از چند گاهی به تمرین‌ها سر می‌زدم. او با بیان اینکه موزیک نمایش ترن به فضاى موسیقی نمایش خنکای ختم خاطره نزدیک است، ادامه داد: مهمترین اتفاقی که در نمایش خنکاى ختم خاطره رخ مى‌داد این بود که مخاطب از خنده می‌لغزید به گریه و این تقابل احساسات زمانی صورت می‌گرفت که مخاطب نمی‌دانست چگونه از فضایی به فضای دیگر وارد شده. این ویژگى در اجرای دون نمایش ترن هم مشهود است و در موسیقی کار هم کاملا رعایت شده است.  این موزیسین معتقد است؛ کارى که همیشه در تئاتر سعی دارد انجام دهد موسیقی نیست بلکه نوعی فضا‌سازی است و در حقیقت تلاش می‌کند فضایی ایجاد کند تا مخاطب راحت‌تر وارد فضای‌های نمایش شود. او اظهار کرد: برای اینکه بتوانم به این فضاسازی برسم ایده‌های خودم را وارد فضایی که کارگردان و دیگر عوامل درست کرده‌اند می‌کنم و با موسیقی فوکوس را به مخاطب می‌دهم تا بداند وارد چه فضایی شود و به کدام بخش کار بیشتر توجه کند چراکه موسیقی این کار را می‌تواند انجام دهد جایی که کار احساساتی می‌شود در واقع سعى مى‌کنم فضا را به گونه‌ای فراهم کنم که او به این فضای احساساتی بلغزد و با دیالوگِ کار و بازی بازیگران ارتباط برقرار کند و در حقیقت با موسیقی روی آن دیالوگ‌ها تاکید می‌کنم. فزونی با بیان اینکه از آوا در کنار ساز استفاده کرده؛ گفت: اصولا  با حنجره و میکروفن زیاد کار می‌کنم در این اثر نیز دو ساز همراه دارم گیتار و کیبورد و پیانو، و بیشتر برای صحنه‌های احساسی نمایش از گیتار و آوا استفاده می‌کنم و در مواقعی نیز برای صحنه‌هایی که دلهره و اضطراب بیشتری دارد یا فضاهای کمدی کار از کیبورد و پیانو استفاده می‌کنم. اما برای صحنه‌های احساسی از گیتار به عنوان سازی که می‌توان به آن زخمه زد؛ در کنار آوا استفاده می‌کنم. او درباره استفاده از موسیقی زنده در تئاتر گفت: درباره موسیقی تئاتر نمی‌توان قانون مشخصی صادر کرد. من نمایش‌ها را کاملا حسی انتخاب می‌کنم و این موضوع به روش زندگی‌ام برمی‌گردد و قابل توضیح نیست اما نمی‌توان گفت که همه تئاترها باید از موسیقی زنده یا از موسیقی ضبط شده استفاده کنند. اصولا و از آنجا که تئاتر اجرای زنده‌ای است بهتر است موسیقی زنده‌ای هم داشته باشد. معتقدم کسی که به عنوان فضاساز در کنار تئاتر قرار می‌گیرد اصولا باید هم آهنگساز باشد و هم پرفورمر. این هنرمند ادامه داد: اگر تئاتر را به صورت کلی تقسیم کنیم شامل دو بخش می‌شود تئاترهای متن‌ محور و تئاتر‌های فضا محور. تئاترهای متن محور عموما کار زیادی با موسیقی ندارد و متن است که صحبت می‌کند و اهمیت دارد و داستانی را روایت می‌کند و نیاز به فضای خاصی ندارد و معمولا برای این کار می‌توان از موسیقی ضبط شده استفاده کرد. فزونی درباره استفاده از موسیقی ضبط شده نیز توضیح داد: امتیاز موزیک ضبط شده این است که می‌توان ساز‌های زیادی را در آن استفاده کرد و حتی موزیک ارکسترال داشت اما معتقدم کارهایی که از متن فاصله می‌گیرد بهتر است موزیسین یا طراح فضای صوتی در صحنه باشد و پا به پای بازیگر حرکت کند البته من همیشه در کارهایم یک فضای ذهنی برای خودم ساخته‌ام و هر شب موزیکی که در اثر می‌شنوید با شب بعدی آن متفاوت است و باتوجه به اتفاقی که آن شب رخ می‌دهد و ریتم کلی تئاتر و مخاطبینی که آن شب درسالن حضور دارند کلیت موزیک تغییر می‌کند همین موضوع یکى از ویژگی‌هایى است که کارى که انجام مى‌دهم را از موزیک صرف دور مى‌کند. او افزود: البته فضای کلی موسیقی یک موضوع مشخص است اما همانطور که بازیگر هر شب متفاوت از شب قبلش روی صحنه حاضر می‌شود؛ موسیقی نیز باتوجه به حسی که از بازیگر و تماشاچی گرفته می‌شود و ریتم کلی تئاتر هر شب با شب قبلش متفاوت است. ممکن است حتی ملودی کار در هر اجرا متفاوت باشد اما به گونه‌ای نیست که بازیگر را غافلگیر کند و سعی می‌کنم این اتفاق نیفتد. فزونی درباره استفاده از این روش توضیح داد: این روش همیشه همراه با خطر است و همین خطر است که باعث می‌شود یک کار خیلی خوب باشد یا خیلی بد البته می‌توان یک راه حد وسط را هم انتخاب کرد اما انتخاب من این نیست و همیشه دوست دارم خطر کنم.  نمایش «ترن» درباره ۸ سرباز گمنامی است که جز شهدای گمنام بوده و با یافتن پیکر آنان قرار است تا آن‌ها را دفن کنند که در این میان اتفاقاتی می‌افتد...  این نمایش که به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا آذرنگ و بازی امیر جعفری، فریده سپاه‌منصور، مهراوه شریفی‌نیا، فرید سجادی‌حسینی، نادر برهانی‌مرند، نسیم ادبی، خسرو احمدی، وحید آقاپور، سیدعلی صالحی، علی عامل‌هاشمی و سیاوش جامع تا ۲۸ اسفندماه ساعت  ۱۹:۳۰ در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود.

۱۳۹۵/۱۲/۲۴ ۱۰:۲۲:۰۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن