تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سخن چون دواست، اندکش سودمند و زیادش کشنده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817329990




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جشنواره فیلم فجر، مادر سینمای نوین ایران


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: 1ـ بی‌گمان تولد دوباره و تحکیم و تثبیت موقعیت سینما در جمهوری اسلامی ایران، مرهون دو مولفه راهبردی و سرنوشت‌ساز است. نخستین مولفه، جمله کوتاه، اما بنیادین و به‌یاد ماندنی حضرت امام خمینی(ره) در بهشت زهرای تهران، آن ‌هم تنها ساعتی پس از بازگشت به میهن است. آنجا که در میان سخنان خود خطاب به مردم فرمود: «ما با سینما مخالف نیستیم.



با فحشا مخالفیم.» این سخن، البرزی از تکیه‌گاه شد برای سینمای ایران و فیلمساز ایرانی. دو دیگر، برگزاری جشنواره فیلم فجر و بویژه برگزیدن زمان برگزاری آن است که روزهای جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است. پیوند خوردن جشنواره فیلم فجر با سالگرد انقلاب، جلوی هرگونه اعتراض و مخالفت با موجودیت و حیات سینما را در میان نیروهای قشری، متصلب و متحجر گرفت و به آنها اجازه نداد در باره اساس سینما در جمهوری اسلامی ایران چون و چرا کنند. در نتیجه یا ناچار شدند سکوت در پیش بگیرند و از مخالفت علنی و بازدارنده خودداری کنند یا در ظاهر با آن همراه باشند. 2ـ در این میان، از مدیران هوشمند سینما در بخش دولتی و حاکمیتی در کنار تولیدات آبرومند و شایسته هنرمندان فیلمساز ـ که عموما برآمده سال‌های پس از انقلاب بوده‌اند ـ نباید غفلت کرد. واقعیت این است که اگر این مدیران (‌از مهدی کلهر تا محمد بهشتی در دهه 60 که سال‌های تولد دوباره و تثبیت سینماست) و هنرمندان فیلمساز نبودند و نمی‌توانستند با ساخت و نمایش فیلم‌های برجسته و تا هنوز پرافتخار، درخشش سینما را در پرتو خورشید انقلاب بدرستی بازتاب دهند، هزار جمله از امام و برگزاری هزاران جشنواره فیلم در سالگرد انقلاب، نمی‌توانست سینما را آن‌گونه که اکنون هست و ریشه‌ای محکم دارد و شاخ و برگی غرور‌آفرین یافته است، از این مسیر پر هول و خطر برهاند و به درختی چنین تناور و سایه گستر همانند سازد. 3ـ با توجه به اعتراض مردم انقلابی‌به مظاهر فرهنگی رژیم پهلوی که تجلی آن در راهپیمایی‌ها به آتش زدن برخی از سالن‌های سینماها نمایان شده بود، طیف رنگارنگی از مخالفان انقلاب اسلامی (‌در داخل و خارج‌) آماده بودند تا انقلاب و رهبر دینی و روحانی آن و نیز مسئولان جمهوری اسلامی را به مخالفت با سینما، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نمودهای عصر و زندگی جدید انسان و اجتماع متهم کنند و سرشت انقلاب مردم ایران و به دنبال آن، اسلام را واپسگرا و مخالف مظاهر تمدن و فناوری معرفی کنند. اما باور واقعی رهبر انقلاب و خیزش شکوهمند سینما در ایران پس از انقلاب، وضعیت و موقعیتی را به‌وجود آورد که شیپور پیروزی سینمای جمهوری اسلامی ایران به شکل پی در پی در جهان به صدا در آمد و جشنواره‌های ریز و درشت بین‌المللی برای حضور فیلم‌های ایرانی به خود می‌بالیدند. سوگمندانه باید اعتراف کرد مخالفانی که چشم به‌راه نابودی سینما در ایران بودند و سرشان به سنگ خورده بود، با غفلت برخی از فیلمسازان هموطن در نوع داستان‌پردازی و فضاهای فیلمبرداری (شستن لباس چرک جلوی همسایه که در فرهنگ ایرانی بشدت مذموم و خوار شمرده شده است) به پاره‌ای از سیاهی‌ها و سیاه‌نمایی‌های موجود در بعضی آثار چنگ زدند و کوشیدند از رهگذر پیام آن فیلم‌ها، به سود خود و علیه ایران بهره‌برداری کنند، اما کلیت سینما و فیلم‌های ایرانی (‌اعم از آنها که به جشنواره‌ها راه یافته‌اند و فیلم‌هایی که فقط در داخل نمایش داده شده‌اند) آن‌قدر شرافت و فضیلت داشته و دارند که چاقوی مخالفان انقلاب و جمهوری اسلامی را بسرعت کند و بی‌اثر ساخت. 4ـ آیا بنیاد سخن بالا به این معناست که سینمای دیروز و امروز ایران بی‌عیب و ایراد است و آنچه دارد خوبی‌ و زیبایی به شمار می‌آید؟ ناگفته پیداست که چنین نیست. همین سینمای با افتخار، ایرادها و ضعف‌هایی دارد که در یادداشت‌های آینده ـ به همراه نیکویی‌ها و شایستگی‌های آن ـ درباره‌اش سخن خواهد رفت. اکبر نبوی داور جشنواره فیلم فجر





یکشنبه 10 بهمن 1395 ساعت 01:15





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن