تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در عمل مؤمن يقين ديده مى شود و در عمل منافق شك.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817332207




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«يتيم‌خانه ايران»، روايتي باشكوه از تاريخ تاريك انگليس


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: «يتيم‌خانه ايران»، روايتي باشكوه از تاريخ تاريك انگليس
فيلم «يتيم‌خانه ايران» دقيقاً امروز را نشانه رفته است. اين فيلم در وهله اول، نمايي واقعي از سيطره بيگانه بر كشور را نمايش مي‌دهد.
نویسنده : مهدي خرامان 
فيلم «يتيم‌خانه ايران» دقيقاً امروز را نشانه رفته است. اين فيلم در وهله اول، نمايي واقعي از سيطره بيگانه بر كشور را نمايش مي‌دهد. در شرايطي كه عده‌اي در داخل، جاهلانه يا ظالمانه، نگاه اميدوارانه به غرب را تبليغ مي‌كنند، اين فيلم به خوبي نشان مي‌دهد كه در دوره‌اي كه دولت‌هاي غربي حضور پررنگي در ايران داشتند، بزرگ‌ترين فجايع و بيشترين فقر در كشورمان غالب شد.
ژانر تاريخي، يكي از قديمي‌ترين گونه‌هاي سينمايي محسوب مي‌شود كه اغلب فيلم‌هاي مهم تاريخ سينما نيز در همين ژانر قرار مي‌گيرند.
كشورهاي صاحب صنعت سينما و به ويژه امريكا، با ساخت فيلم‌هاي باشكوه تاريخي، علاوه بر هويت‌سازي براي خود، به طرح برخي از مسائل امروزين، در قالب روايت‌هاي كهن مي‌پردازند. اين درحالي است كه سينماي ما به رغم برخورداري از منبع عظيم و پر فراز و نشيب تاريخ كشورمان، كمتر از اين وادي بهره برده است. فيلم «يتيم‌خانه ايران» از معدود تلاش‌هاي موفق سينماي ايران در توجه به موضوعات مهم تاريخي است.
اثر جديد ابوالقاسم طالبي، كارگردان فيلم جنجالي «قلاده‌هاي طلا» حلقه مفقوده‌اي از تاريخ جنايات دولت انگليس عليه مردم ايران است. قطعه‌اي كه به رغم عمق تراژدي و وسعت فاجعه، در كمتر متن و كتاب تاريخي به آن اشاره شده است. در سال‌هاي نخست روي كار آمدن رژيم پهلوي و بين سال‌هاي 1917 تا 1919 ميلادي (مقارن 1296 تا 1298هجري شمسي) قواي روس و انگليس، كشور ما را اشغال مي‌كنند. در اثر اين اتفاق، قحطي بسيار بزرگ و وسيعي در سرتاسر ايران شايع شد. آن وضعيت ناشي از اعمال سياست‌هاي مستقيم انگليس در ايران بود به طوري كه مستشاران انگليسي حتي اجازه دسترسي مردم به دارو را هم نمي‌دادند! در اثر اين مسائل بيش از 9 ميليون نفر يعني حدود نيمي از كل مردم، در اثر بيماري و گرسنگي درگذشتند! از اين واقعه به عنوان «هولوكاست ايراني» ياد مي‌كنند.
از معدود اشاره‌ها به اين مقطع از تاريخ كشورمان مي‌توان به مجموعه مستند «اشغال» به كارگرداني سعيد مستغاثي، مستند «خاطرات خانه متروك» ساخته محمدعلي فارسي و يكي از قسمت‌هاي برنامه «راز» نادر طالب‌زاده اشاره كرد. اين درحالي است كه غربي‌ها درباره هولوكاست ادعايي خود كه كم و كيف آن هنوز اثبات نشده، تاكنون صدها فيلم ساخته‌اند. در دو دوره اخير مراسم اسكار نيز دو فيلم با محوريت هولوكاست جايزه بخش فيلم‌هاي غيرانگليسي را كسب كردند.
«يتيم‌‌خانه ايران» اولين اثر جدي در فضاي هنري- رسانه‌اي ماست كه ماجراي قحطي بزرگ را به تصوير كشيده است. ابوالقاسم طالبي سعي كرده در اين فيلم يك «وسترن ايراني» را متبلور سازد. مهم‌ترين شاخصه فيلم‌هاي وسترن، قهرمان‌محوري است. قهرماني كه به طور همزمان با نيروهاي ديوسيرت و جغرافيا و محيط سخت و پرالتهاب پيرامون خودش مبارزه مي‌كند. در فيلم‌هاي وسترن، قهرماني كه نماد و نمود تمدن و فرهنگ امريكايي است به جنگ و نبرد با جنايتكاران و بدكاران مي‌رود و با خلق حماسه‌هايي يا پيروز مي‌شود يا به مرگي زيبا و پرابهت مي‌رسد. در «يتيم‌خانه ايران» هم قهرمان فيلم با بازي خوب عليرام نورايي، با ديدن ظلم و ستم اشغالگران انگليسي، اسلحه به دست مي‌گيرد و براي نجات مردم خودش جانفشاني مي‌كند. صحنه‌هاي اكشن فيلم با فضاهاي باشكوه و فاخر در مناطق جنگلي، شهري و بياباني در هم آميخته است. بازسازي زندگي و فضاي جامعه در مقطع تاريخي مدنظر فيلم، كاملاً باورپذير و نزديك به واقع از آب درآمده است. هدايت بازيگران و موقعيت‌ها در سكانس‌هاي شلوغ و پر از جمعيت، يكي از دشوارترين عمليات‌هاي سينمايي است كه كارگردان اين فيلم از پس آن به خوبي بر‌آمده است. اوج قدرت ساختاري فيلم، خلق نماهاي تكان‌دهنده مرگ دسته‌جمعي مبتلايان به وبا و طاعون است. نماهايي كه تاكنون در هيچ فيلم ايراني ديگري نمونه‌اي شبيه آن ديده نشده و صرفاً در فيلم‌هاي هاليوودي قابل تماشا است.
اما علاوه بر ساختار قابل توجه «يتيم‌خانه ايران» بايد به محتواي به‌روز اين فيلم هم اشاره كرد. آنچه بايد گفت اين است كه فيلم‌هاي تاريخي، علاوه بر بازگويي يا افشاي واقعيت‌هايي درباره گذشته، در اصل به شرايط و جامعه امروز مي‌پردازند. درواقع، سينماي تاريخي، بازخواني زمان حال در آينه گذشته است. فيلم «يتيم‌خانه ايران» هم دقيقاً امروز را نشانه رفته است. اين فيلم در وهله اول، نمايي واقعي از سيطره بيگانه بر كشور را نمايش مي‌دهد. در شرايطي كه عده‌اي در داخل، جاهلانه يا ظالمانه، نگاه اميدوارانه به غرب را تبليغ مي‌كنند، اين فيلم به خوبي نشان مي‌دهد كه در دوره‌اي كه دولت‌هاي غربي حضور پررنگي در ايران داشتند، بزرگترين فجايع و بيشترين فقر در كشورمان غالب شد.
«علمدار» شخصيت غايب فيلم و منجي آينده است كه نام آن را بارها از زبان قهرمان فيلم مي‌شنويم. فيلم نشان مي‌دهد كه نبود يك علمدار با‌تدبير و شجاع در كشور و قرار گرفتن پادشاهان بي‌لياقت و ترسو بر سر كار، نتيجه‌اي جز تاراج ثروت‌ها و مرگ امنيت در كشور نداشته است. سكوت افراد به ظاهر روشنفكر در برابر جنايت‌هاي بيگانان نيز يكي ديگر از مسائلي است كه در فيلم بارها به آن اشاره مي‌شود. جرياني كه به خاطر دلبستگي به غرب، هيچ گاه حاضر به افشاي بسياري از حقايق، ازجمله همين ماجراي قحطي بزرگ نشدند!
هر چند كه «يتيم‌خانه ايران» به ويژه در زمينه فيلمنامه دچار ضعف‌هايي هم هست. ازجمله اينكه شخصيت مستشار انگليسي كه در پي شكار محمدجواد بنكدار است، بسيار ساده‌لوح و پيش پا افتاده به نمايش درآمده و آن پيچيدگي و مكار بودن كه از يك نظامي انگليسي انتظار مي‌رود، در او ديده نمي‌شود. همچنين صحنه كشتن او توسط بنكدار در سكانس‌هاي پاياني فيلم نيز غيرمنطقي اتفاق مي‌افتد و باور‌پذير نيست. اما در مجموع، «يتيم‌خانه ايران» به رغم برخي ضعف‌ها اما يك گام رو به جلو و پيشرفت در كارنامه كارگرداني ابوالقاسم طالبي و همچنين يك فيلم قابل احترام و اميدبخش در سينماي ايران است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن