تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خانه اى كه در آن قرآن فراوان خوانده شود، خير آن بسيار گردد و به اهل آن وسعت داده ش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827310223




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فردوسی زنده کننده اساطیر و بخشی از تاریخ و صفت ایرانی است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: بهروز غریب پور:
فردوسی زنده کننده اساطیر و بخشی از تاریخ و صفت ایرانی است

بهروز غریب پور


شناسهٔ خبر: 3863394 - پنجشنبه ۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲
هنر > تئاتر

.jwplayer{ display: inline-block; } نشست شناخت جنبه های دراماتیک شاهنامه فردوسی در نمایش عروسکی به همت انجمن علمی نمایش عروسکی دانشکده سینما تئاتر با حضور بهروز غریب پور در دانشگاه هنر برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر، نشست بررسی جنبه های نمایش عروسکی در شاهنامه فردوسی، عصر روز گذشته در سالن پژوهش پردیس باغ ملی دانشگاه هنر، با حضور بهروز غریب پور بررسی شد. در ابتدای این نشست بخش هایی از اپرای «رستم و سهراب» به کارگردانی غریب  پور برای دانشجویان نمایش داده شد و بعد از آن، بهروز غریب پور در گفت و گویی که ستاره اسکندرنژاد یکی از استادان دانشگاه هنر مدیریت آن را برعهده داشت، درباره تجربیات خود در ساخت اپراهای عروسکی برای دانشجویان توضیحاتی ارائه داد. غریب پور در مورد جنبه های درامتیک شاهنامه و آثار کلاسیک ادبیات فارسی گفت: ما با به کار گیری تعزیه نشان دادیم که ملتی باهوش و ذکاوت هستیم و با استفاده از موسیقی و شعر و اجرا، هنری هم افزا آفریدیم و تا دوره مشروطیت این مسأله رنگ امروزی به خود نگرفت و تعزیه محدود به واقعه کربلا بود. نویسندگان گم نامی برای بیرون آمدن از دایره های محدود نگاه به ادبیات فارسی تا به حال تلاش کرده اند. وی ادامه داد: ما تعزیه های سیاسی، مذهبی و کمیک داریم. یکی از دلایلی که تعزیه تا امروز مهجور مانده، این بود که روشنفکران گمان می کردند تعزیه کهنه و فرسوده یا در ادامه باورهای خرافی است که جلوی رشد و ترقی را می گیرد. تا مدت ها هر آنچه میراث کهن ما بود، به دست فراموشی سپرده می شد و شاهنامه هم یکی از همین آثار است. زمانی که من دانشجو بودم جز استادمان پرویز ممنون، کسی به تالار رودکی نمی رفت و من افسوس می خوردم که چرا دیگر اپرا یا باله ای در این سالن اجرا نمی شود. بعد از انقلاب من روی هفت خوان رستم تجربه هایی کردم و برای المپیک شرق آسیا اثری فرستادم. بعد هم گروهی از وین دعوت کردم و اپرای فلوت سحرآمیز را اجرا کردند و وقتی مسئولان وقت آن نمایش را دیدند، به آنها که تا به حال چنین نمونه ای ندیده بودند، نشان دادم که چه چیزی در ذهن دارم و تازه آن زمان بود که فهمیدند منظورم از اجرای اپرای عروسکی چیست. البته آن اجرا کلا تفاوت هایی با کار و هدف ذهنی من داشت. مسئولان خیلی سریع پاسخ مثبت دادند. کارگردان اپرای عروسکی «مولوی» یادآور شد: ابتدا برای ساخت عروسک ها مجبور بودیم به وین برویم، امروز اما گروه عروسکی «آران» هم سازنده عروسک، گریمور عروسک و هم دوزنده لباس عروسک دارد. گاهی تصور ما این است که گذشته مان را می شناسیم و گاهی هم فکر می کنیم ادبیات کهن به درد مردم امروز نمی خورد. در حالی که ما هنوز گام های اولویه برای شناخت فروسی بزرگ را برنداشته ایم. در سال ۱۳۱۰ تندر کیا، یکی از داستان های فردوسی را برای صحنه آماده کرد و پیشنهاد داد در یکی ازصحنه ها برای انتقال بهتر حس فیلم پخش شود. تیمسار بهارمست یکی از نظامیان عاشق فردوسی سال ۱۳۱۳ بر اساس شاهنامه، نمایشی را روی صحنه  برد. از ۱۳۱۰ تا نزدیک انقلاب ۱۵۰ نمایشنامه براساس داستان های شاهنامه نوشته شده در همه این آثار ضعف ساختاری وجود دارد که اهمیت داستان های فردوسی را زیر سوال می برد. غریب پور اظهار کرد: این ضعف هم در درک شعر و هم در درک موسیقی شاهنامه وجود دارد. مگر می توان ابیات را به نثر خواند و معنا و حال اثر حفظ شود. باید نگاه چند بعدی داشت تا کاراکتری مثل رستم، تهمینه، سهراب را شناخت. آفرینش چنین کاراکترهایی  ساده نیست. کاراکتر باید فراز و نشیب های زیادی را طی کند و بیننده را به دنبال خودش بکشد. وی تأکید کرد: فردوسی زنده کننده اساطیر و بخشی از تاریخ و صفت ایرانی است. او حتی در آفریدن نقش ها منصف است. مثلا افراسیاب که دشمن ایران است را وقتی در رابطه با سیاوش تصویر می کند، می بینیم انسان خونخواری نیست. این ویژگی هایی است که شاهنامه را دارای بار دراماتیک اساسی کرده است. غریب پور در مورد ارتباط اپرا و دستگاه های موسیقی ایرانی و ورود اپرا به تئاتر و موسیقی ایرانی گفت: بهره گیری از اپرا به خصوص در روح حماسی شاهنامه تخلف زیادی نیست. باید به نوع اثر توجه داشت. من در اپرای «عاشورا» این تجربه را داشتم. زبان عروسکی می تواند هم زبان خارجی و هم زبان ایرانی را بیان کند و حالا که نوبت عاشورا رسیده بود باید می دیدم که در این وضعیت چه اتفاقی می افتد. وقتی نمایش اجرا شد خیلی از افرادی که مخالف بودند هم در سکوت فرو رفتند و فهمیدند که می شود این کار را کرد. زمانی که اپرای «مولوی» هم روی صحنه رفت، همین اتفاق افتاد. پیش از فردوسی هم شاهنامه ها و خداینامه هایی داشتیم و پرده های ایرانی را در کشورهای عربی می خواندند. اسطوره های شاهنامه واقعیت سرزمین ما را نشان می دهد. شاهنامه یعنی نامه ای در مورد بزرگان و تاریخ و اندیشه فلسفی ما. درادامه جلسه استاد غریب پور به پرسش های دانشجویان حاضر در جلسه پاسخ داد و در پایان نشست با حضور  سینا ییلاق بیگی استاد دانشگاه هنر، زینب لک دبیر پیشین انجمن نمایش عروسکی دانشگاه هنر و دبیر دوازدهمین جشنواره عروسکید، دانشجویان با اهدای یادبود و تقدیرنامه ای که به شیوه خاصی طراحی شده بود، از غریب پور قدردانی کردند و محمد حسین اثنی عشری دبیر انجمن نمایش عروسکی دانشگاه هنر از فعالیت های انجمن عروسکی گفت و اعلام کرد که چنین جلساتی بعد از این در انجمن ادامه خواهد داشت.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن