تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819429776




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جايگاه لرزان علم در هاليوودـ4/گردباد با يك اشتباه كوچك علمي روي پرده رفت


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: جايگاه لرزان علم در هاليوودـ4/"گردباد" با يك اشتباه كوچك علمي روي پرده رفت
هر چند بسياري از فيلم‌هاي سينماي فاجعه به لحاظ علمي بي‌دقت به نظر مي‌رسند، اما در مواردي مانند "قله دانته" و "برخورد شديد" نكات علمي اصلي رعايت شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در مطلب قبلي دو فيلم "زمين‌لرزه" و "شيوع" به عنوان نمونه‌هايي از فدا شدن علم به نفع يك داستان خوب در سينماي فاجعه مورد بررسي قرار گرفت. توجه به سه فيلم ديگر اين ژانر نشان مي‌دهد گاهي اوقات سازندگان فيلم‌هايي كه به نوعي با مسائل علمي سر و كار دارد، حداقل به نكات اصلي توجه دارند.

1996: "گردباد" يك نكته جديد به علم توفان پيچنده اضافه مي‌كند

"لابراتوار ملي توفان‌هاي شديد" با افتخار به اين نكته اشاره كرد كه فيلم حادثه‌اي "گردباد" به كارگرداني يان دبونت بر مبناي يكي از اقدام‌هاي اين آزمايشگاه در دهه 1980 ساخته شد. آنها يك وسيله شامل 55 گالن استوانه‌اي شكل پر از حسگرهاي هواشناسي موسوم به "توتو" را در مسير توفان‌هاي پيچنده يا تورنادو قرار دادند.

در "گردباد" با بازي هلن هانت، بيل پكستن و فيليپ سيمور هافمن دو گروه محقق رقيب اين سو و آنسو مي‌روند و گردبادسنج‌هاي خود را در مسير تورنادوهاي كشنده مي‌گذارند. يكي از اين گردبادسنج‌ها دوروثي نام دارد. برخلاف آنچه در فيلم مطرح مي‌شود، توتوها براي قرار گرفتن و پرواز درون يك گردباد طراحي نشده بود و اساسا اين دستگاه عجيب حداقل موفقيت را داشت.

با اين حال، فيلم "گردباد" كه با بودجه‌اي 92 ميليون دلاري ساخته شد، به لحاظ تجاري بسيار موفق بود و دومين فيلم پرفروش سال 1996 شد. اين فيلم در بازار آمريكاي شمالي حدود 242 ميليون دلار و در سطح بين‌المللي تقريبا 253 ميليون دلار فروخت و در دو رشته بهترين جلوه هاي ويژه و بهترين صدا نيز نامزد اسكار بود.

1997: "قله دانته" با "صحت" (و اشتباه) فوران كرد

متخصصان علوم آتشفشاني فيلم ماجرايي "قله دانته" با بازي پيرس برازنان و ليندا هميلتن را با وجود چند اشتباه فاحش يكي از صحيح‌ترين فيلم‌هاي با موضوع فاجعه علمي مي‌دانند. اين فيلم كه ساخته راجر دانلدسن فيلمساز استراليايي است، با الهام از فوران كوه سينت هلنز در واشينگتن در 1980 ساخته شد و نقطه محرك داستان بحث ميان حفاظت از اهالي و حفظ امنيت اقتصادي شهر است.

پيرس برازنان و ليندا هميلتن در صحنه‌اي از فيلم "قله دانته"

برازنان به نقش هري دالتن زمين‌شناس متخصص آتش‌فشان ظاهر مي‌شود كه براي تحقيق به شهري نزديك قله آتشفشان دانته مي‌رود و پي مي‌برد آتش‌فشان به زودي فوران مي‌كند. شهردار حرف او را مي‌پذيرد، اما ديگر مسئولان به خاطر توريستي بودن شهر آن را نمي‌پذيرند. سرانجام آتش‌فشان بيدار مي‌شود و ...

فيلم "قله دانته" به خاطر ارائه تصوير صحيح از فوران آتشفشان مركب مورد تحسين قرار گرفت، اما بالا بودن سرعت گدازه‌هاي آتشفشاني موردي نبود كه محققان آن را ناديده بگيرند. آتشفشان‌هاي مركب گدازه‌هاي ضخيم دارند كه به كندي حركت مي‌كند و در نهايت پس از فوران‌هاي شديد گنبدهاي آتش فشاني را از نو شكل مي‌دهد.

از ديگر اشتباههاي فيلم مي‌توان به آب‌هاي بيش از حد اسيدي و يك زمين‌لرزه بسيار شديد اشاره كرد كه به آتشفشان ربط داده مي‌شود. "قله دانته" با بودجه‌اي حدود 116 ميليون دلار ساخته شد و فروش جهاني آن 178 ميليون دلار بود.

1998: "برخورد شديد" بسيار واقعگرايانه‌تر از "آرماگدون" است

در سالي كه هاليوود يك ستاره دنباله‌دار و يك سيارك را روانه سياره زمين كرد، تنها يكي از آنها به لحاظ علمي صحيح به نظر مي‌رسيد. فيلم با موضوع ستاره دنباله‌دار "برخورد شديد" به كارگرداني ميمي لدر بود و بخصوص به خاطر تصوير صحيح آن درباره انرژي ستاره دنباله‌دار و پيامدهاي اصابت مستقيم آن با زمين تحسين شد.

داستان فيلم از آنجا آغاز مي‌شود كه يك خبرنگار بلندپرواز قضيه اصابت قريب‌الوقوع يك ستاره دنباله‌دار به زمين را علني مي‌كند و در نهايت به پيشنهاد دولت آمريكا گروهي فضانورد براي نابودي ستاره اعزام مي‌شوند، اما ماموريت شكست مي‌خورد و وضع بدتر مي‌شود. "آرماگدون" به كارگرداني مايكل بي كه همان سال اكران شد و موضوع آن برخورد قريب‌الوقوع يك سيارك به زمين بود، در گيشه موفق‌تر ظاهر شد، اما از نظر علمي صحت كمتري داشت.

رابرت دووال، تئا لئوني، الايجا وود، ونسا ردگريو و مورگان فريمن در فيلم "برخورد شديد" نقش‌آفريني كردند و فروش فيلم در آمريكا حدود 140 ميليون دلار و در سطح بين المللي 209 ميليون دلار بود.
 يکشنبه 2 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 824]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن