محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829007655
«دنیاداری»یا «دنیاگرایی»(بخش دوم)
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
ارزش های سبک زندگی اسلامی؛
«دنیاداری»یا «دنیاگرایی»(بخش دوم) راه خارج كردن حب دنيا، تزكيه نفس است. تزكيه و در نتيجه آرامش نفس محقق نمي شود مگر با ذكر گفتن و ياد مداوم خداوند بودن «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ »و اين دستوريست از جانب خداوند كه سالك بايد براي رسيدن به هدف از آن پيروي كند. مسلما در بين اذكار و ادعيه، آن دسته كه معاني آنها بيشتر بر عليه لذت هاي دنيايي است در اين زمينه كارساز تر است.
در بخش نخست این یادداشت،رابطه انسان با دنیا و آخرت،تضاد دنیا و آخرت،عوامل دلبستگی به دنیا ...مورد بحث و بررسی قرار گرفت.در این یادداشت، ادامه همان بحث پی گرفته می شود. پیامدهای دل بستگی به و دنیا پرستیاگر کسی در بین زندگی دنیایی خود، اصالت را به این زندگی دنیا داد، و زندگی دنیا را بیش از آنچه که هست، جدی بگیرد، به نتایج زیانباری دست خواهد یافت. نمونههایی از آنها عبارتند از.•تنگی زندگی •عدم آرامش•انکار جهان آخرت•مانع راه خدابعنوان مصداق تاریخی می توان به ماجرای کربلای امام حسین (ع) در سال 61 هجری اشاره کرد. اگر ما به اکثر جنایات جانکاهی که از آن انسان نما ها سر زد، نگاه واقع بینانه و مو شکافانه داشته باشیم به راحتی در می یابیم که کار آنها ریشه در دنیا طلبی و ریاست طلبی داشته است. عمر بن سعد که فرمانده سپاه یزید وکوفه بود، به گواه و شهادت اکثر مورخین، او که شـخصی مسلمان و نماز خوان بود و از ابتدا حاضر به قبول این جنایت هولناک نبود. عبید الله بن زیاد، به او در قبال پذیرش این کار، وعده حکومت ری را داد. دلبستگی به دنیا و حب ریاست و فرمانروایی بر ری و وسوسه های شیطان، باعث شد تا او دست به قبول این جنایت بزرگ بزند. و بدین وسیله آخرت خود را در برابر وعده فرمانروایی ری، فروخت. که البته به آرزویش که حکومت بر ری بود، هم نرسید .دیگر کسان حاضر در کربلا در سپاه دشمن هم هر کدام به دلایلی در برابر خدا و دینش قرار گرفتند که اکثریت آنها حب دنیوی و منافع مادی دنیا را در نظر داشتند که بسیاری از آنها با وعده های توخالی حاکم کوفه و زر و سیم او فریفته شده بودند. که البته این دنیاگرایی و گرایش به جاذبه های آن تنها منحصر در اعصار گذشته نیست. بلکه همه انسان ها در همه زمان ها ومکان ها با این آزمایش ها مواجه هستند.تشخیص دلبستگی به دنیادر ارتباط با میزان تعلق و دلبستگی به دنیا، اشاره به این نکات قابل توجه است:آنچه كه در ابتدا مهم است اين كه انسان شناخت لازم نسبت به دنياى مذموم و دنياى ممدوح به دست آورد و بعد مقدار وابستگي خود به دنيا را شناسايي نمايد، چرا كه تا موضوع مسأله را نشناسد نمىتواند نسبت خود با آن را مشخص نمايد. امام خمينى(ره) آن عارف بزرگ، به نقل از علامه مجلسى(ره) چنين بیان مىكنند كه چكيده آن اين است: "دنياى مذموم امورى است كه انسان را از اطاعت خدا و دوستى او و تحصيل آخرت باز مىدارد. و هر چه باعث رضاى خداى سبحان و قرب او شود دنياى ممدوح و از آخرت محسوب مىشود، گرچه به حسب ظاهر از دنيا باشد. بنابراين كارهايى مثل تجارت، زراعت، و صنعت كه مقصود از آنها معيشت عيال و زندگى است، اگر براى اطاعت امر خدا و صرف كردن آنها در مصارف خيريه و اعانت به محتاجان و غير آن باشد، همه از آخرت اند گرچه مردم آن را از دنيا دانند."[1]به جهان خرم از آنم که جهان خرم ازوست عاشقم برهمه عالم، که همه عالم از اوست[2]در عوض آن اگر آخرت را مقصد زندگى قرار بدهد در حيات خود غنا و احساس بى نيازى خواهد كرد. در حديث آمده است: " هر كه صبح و شام كند و دنيا را بزرگترين همّ خود قرار دهد، خداوند فقر را بين دو چشمش قرار دهد. و هر كس كه صبح و شام كند و آخرت بزرگترين همّ او باشد، خداوند غنى را در قلب او قرار دهد."[3]با مراجعه به خود قرآن اين چنين مى توان گفت كه: مواهب جهان مادى كه هـمـه از نـعـمـتـهـاى خداست و حتما وجودش در نظام خلقت لازم بوده و هست، اگر به عنوان وسـيـله اى براى رسيدن به سعادت و تكامل معنوى انسان مورد بهره بردارى قرارگيرد، از هر نظر قـابـل تحسين است و اما اگر به عنوان يك هدف و نه وسيله مورد توجه قرار گيرد و از ارزشهاى معنوى و انسانى بريده شود كه در اين هنگام طبعا مايه غرور و غفلت و طغيان و سركشى و ظلم و بيدادگرى خواهد بود و در خور هرگونه نكوهش و مذمت است.ميزان دلبستگي به دنيا، به مقدار عدم بهره مندي صحيح از نعمتهاي الهي بستگي دارد و همچنين در سر دو راهي ها، اگر عمل به دستورات الهي با منافع مادي در تضاد قرار گرفت، جهت هر کدام را که ترجيح داديم، نشانه خوبي براي تشخيص میزان دل بستگی ما به دنیا یا خدا و آخرت است.راه هاي دل نبستن به دنيا همانطوري كه در روايات اسلامي داريم (رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ حُبُّ الدُّنْيَا) سر منشأ تمام بديها و رذايل حب دنياست. البته بايد در نظر داشت كه خارج كردن حب دنيا از دل و جايگزين كردن حب خدا و اولياي او تنها با يك دعا و يا ذكر خاص ميسر نمي شود، بلكه اين مسيري است كه انسان بايد در زندگي با كمك آموزه هاي ديني و راهنمايي اولياي خدا طي كند و شايد بتوان گفت تمامي دعاها و دستورات ديني و مناسك معنوي يك جنبه اش تضعيف حب دنيا و تقويت حب خداوند است.راه خارج كردن حب دنيا، تزكيه نفس است. تزكيه و در نتيجه آرامش نفس محقق نمي شود مگر با ذكر گفتن و ياد مداوم خداوند بودن «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ »[4] و اين دستوريست از جانب خداوند كه سالك بايد براي رسيدن به هدف از آن پيروي كند. مسلما در بين اذكار و ادعيه، آن دسته كه معاني آنها بيشتر بر عليه لذت هاي دنيايي است در اين زمينه كارساز تر است.همچنین روشهايي بيان شده است كه با عمل به آنها مي توان حب ورزيدن نسبت به دنيا را از خود دور كرد:انسان از گناهان گذشته خود و از علاقه هاي كاذبي كه به موجوداتي غير از خداوند داشته، توبه كند، چرا كه توبه عاملي بسيار مؤثر در طي این راه است و سرعت انسان را در رسيدن به هدف بيشتر مي كند. بعد از توبه، براي موفقيت دراین مسیر، به این موارد بدقت توجه نمايد:[5]1.سلامتى و پاکی دل: سالك به دل پاک و سالم نياز دارد و هر چه دل او روشنتر و سالمتر باشد به همان اندازه در گرفتن آنچه بايد دريافت كند، موفقتر خواهد بود.2.دورى از هواهاى نفسانى: خداوند خطاب به داوود (ع) مىفرمايد: «وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوى فَيُضِلَّكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ».[6] «تبعيت از هواى نفس نكن تا تو را از راه خدا گمراه كند». اين بدان معنا است كه تبعيت از هواهاى نفسانى، موجب انحراف از صراط مستقيم در «سفر الى الحق» است و اينكه، حركت در صراطى كه منتهى به حضرت معبود مىگردد، مشروط به كنار گذاشتن هواها است.3.زهد ورزى: حضرت على (ع) در تعريف زهد مىفرمايد:«زهد با همه شاخ و برگش ميان دو كلمه قرآن است: [تا بر آنچه از دست شما رفته است، حسرت نخوريد و به آنچه به شما رسيده است، شادمان نشويد][7]. هر آنكه بر از دست رفته، اندوهگين و بر دستاورد، شاد نشود، هر دو روى زهد را گرفته است».[8]4.توجه به احوال گذشتگان: امام على (ع) در این مورد می فرمایند:«اخبار گذشتگان و آنچه را بر نسلهاى پيشين رفته است، به ياد آور. بر سرزمينهايشان بگذر و در آثار بازماندگانشان نيك بنگر. ببين كه چه كردند و از كجا بركنده شدند و به كجا فرود آمدند و جاى گرفتند بى گمان در مىيابى كه از ميان دوستان به سراى غربت در افتادهاند، و زود باشد كه تو نيز سرنوشتى چو آنان يابى».[9]5.مرگ انديشى: تفكر و تأمل در مرگ و ياد آن، موجب بى رغبتى به دنيا مىشود. چنان كه حضرت على(ع) مىفرمايد: «آنكه ياد مرگ بسيار كند، از دنيا به اندك خشنود شود».[10]6.ترك ويژگىهاى اهل دنيا: كسى كه مىخواهد از دنياى مذموم فاصله بگيرد، بايد بكوشد تا متصف به اوصاف اهل دنيا نباشد، ويژگىهاى اهل دنيا، بنابر حديث معراج پيامبر (ص) بيست مورد است كه اهل آخرت نبايد بدانها آراسته باشد:[11]ویژگی های اهل دنیا1.پرخور و شكم باره اند. 2. خنده فراوان مىكنند. 3. پرخواب هستند. 4. خشم فراوان دارند. 5. كم خرسند مىگردند و همواره از ديگران طلب كارند. 6. وقتى به ديگران بدى مىكنند، پوزش نمىخواهند. 7. عذر ديگران را نمىپذيرند. 8. در هنگام عبادت كسلاند و هنگام معصيت شجاع. 9. با اينكه مرگشان نزديك است، آرزوهاى دور و دراز دارند. 10. به محاسبه و حسابرسى نفس خود نمىپردازند. 11. به ديگران نفع نمىرسانند. 12. بسيار سخن مىگويند. 13. ترس اندك از خدا دارند. 14. هنگام آماده شدن غذا، شادمانند. 15. نه هنگام آسايش، شكر مىكنند و نه بر بلا و گرفتارى صابرند. 16. مردم رابه حساب نمى آورند و كارهاى خيرى كه ديگران انجام مىدهند، (حتى اگر فراوان نيز باشد) در چشم آنان اندك است. 17. خود را به كارى كه انجام ندادهاند، مىستايند. 18. چيزى را ادعا مىكنند كه در وجود آنان نيست. 19. همواره تمنا و انتظارات خود را بيان مىكنند. 20. به عيب گويى از ديگران مىپردازند.7.متخلق شدن به اخلاق اهل آخرت: آدمى با آراستگى به ويژگى هاى اهل آخرت، از دنياى مذموم دور مىشود. اهل آخرت در حديث معراج پيامبر (ص) دارای ویژگیهای خاصی هستند:[12]1. چهره شان ملاطفت آميز و به عبارتى ديگر زرد و ضعيف است (بدليل عبادات زياد). 2. حياى آنان فراوان است. 3. حماقت و نابخردىشان اندك است. 4. نفع آنها براى مردم فراوان است. 5. مكر و نيرنگشان اندك است و صادقانه با ديگران برخورد مىكنند. 6. مردم از دست آنان در آسايش و امنيت اند و خود در سختى و رنج. 7. سنجيده سخن مىگويند. 8. به محاسبه نفس خويش مى پردازند. 9. نفس خويش را [براى تزكيه و تهذيب] به زحمت مى اندازند. 10. چشمانشان به خواب مىرود ولى دلشان بيدار است. 11. چشمانشان گريان و دلشان همواره به ياد خداوند است. 12. در آغاز نعمت حمد و در پايان آن شكر خدا را به جا مىآورند. 13. حتى به اندازه يك چشم بر هم زدن از ياد خدا غافل نمىشوند و چيزى آنان را از ذكر خدا باز نمى دارد. 14. خواهان پرخورى نيستند. 15. طالب پرگويى نمى باشند. 16. خواهان اسراف در لباس نمى باشند. 17. مردم در نظر آنان مردگانند و خدا در نظرشان حى و كريم است. 18. كسانى را كه به آنها پشت كرده اند، از روى بزرگوارى به سوى خود مىخوانند و كسانى را كه به آنان روى آورده اند، از روى لطف مى پذيرند. 19. دنيا و آخرت در نظر آنان يكسان است (دنيا را وسيله اي براي رسيدن قرب اللهي مي دانند). 20. در اثر مبارزه با نفس و مخالفت با هوا و هوس و مجاهدت با شيطان، روزى هفتاد بار مى ميرند (نفس خود را محاسبه مي كنند). 21. لحظه اى دلشان به آفريدهاى مشغول نمى گردد.در نهایت اینکه، دل بستن به دنیای ناپایدار، به شدت انسان را بالا و پایین می برد و آرامش زندگی را بر هم می زند. گاهی به خاطر نگرانی از فردایی نامعلوم، انسان را دچار اضطراب میکند. گاهی به خاطر گرفتاری وارد شده، انسان را اندوهگین می سازد و گاهی به خاطر گذشته ناموفق انسان را به حسرت و افسوس می افکند. دل بسته دنیا، آرزوها و انتظارات فراوانی از آن دارد ولی چون دنیا ناپایدار است و در حال دگرگونی است، نمی تواند به انتظارات و آرزوهای وی پاسخ مثبت دهد. ... دلبستگی به دنیا عامل نارضایتی از آن است.[13] پیامبر اکرم (ص) در این باره می فرمایند: «دلبستگی به دنیا حزن و اندوه را می افزاید.»[14]وکلام الهی پایان کلام است که در مورد انسانه های مومن نیز این گونه می فرماید:" انسانهای مؤمن ، بالاترین دلبستگی را به خدا دارند" .[15]پی نوشت ها [1] . امام خمينى(ره)، اربعين حديث، ص 118 و 119
[2] . سعدی
[3]. به نقل از اربعين حديث امام(ره)، ص 126
[4] . (رعد: 28)
[5] . دانشنامه امام على(ع) ج 1، مقاله حقيقت دنيا.
[6] . (ص: 26)
[7] . ( حديد: 33)
[8] . نهج البلاغة، حكمت 439؛ از امام صادق(ع ) نيز در: معانى الاخبار، ص 252 و از امام سجاد(ع)در: تفسير القمى، ص 587 همين مضمون نقل شده است).
[9] . نهج البلاغة، نامه 13
[10] . نهج البلاغه، حكمت 943
[11] . راهيان كوى دوست، شرح حديث معراج، ص 831 و ص 144
[12] . شرح حديث معراج ص 159- 184)
[13] . پسندیده؛ عباس، رضایت از زندگی، دفتر نشر معارف، 1387 ، ص 47
[14]. محمد بن علی بن حسین صدوق الخصال، ج 1، ترجمه مدرس گيلاني، نتشارات جاويدان، تهران، 1362ه.ش، ص 73
[15] . (بقره : 165 )
95/9/7 - 10:22 - 2016-11-27 10:22:54
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]
صفحات پیشنهادی
«دنیاداری»یا «دنیاگرایی»
ارزش های سبک زندگی اسلامی دنیاداری یا دنیاگرایی آدمی به واسطه عدم شناخت و تکامل معنوی لازم سریع مجذوب دنیا می گردد و آخرت خود را فراموش می کند چرا که همگان می دانیم لذایذ دنیا خود به خود و به طور طبیعی جاذبه دارند و انسان را به سوی خود می کشانند از این روی کسانی که هنوز رشداندالک 0 آلکمار 1/صعود آلکمار به رده دوم در حضور جهانبخش
داندالک 0 آلکمار 1 صعود آلکمار به رده دوم در حضور جهانبخش آلکمار در حضور ثابت علیرضا جهانبخش موفق شد به نخستین پیروزی در لیگ اروپا دست پیدا کند به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان پنجمین بازی مرحله گروهی لیگ اروپا پنجشنبه شب گذشتهمقایسه معنای زندگی از دیدگاه محمدتقی جعفری تبریزی و فریدریش نیچه - بخش دوم و پایانی واقعیت دار بودن جهان
مقایسه معنای زندگی از دیدگاه محمدتقی جعفری تبریزی و فریدریش نیچه - بخش دوم و پایانیواقعیت دار بودن جهان هستی محمدتقی جعفری تبریزی معتقد است تنها کسی میتواند طعم واقعی معنای زندگی را بچشد که از خود طبیعی فاصله گرفته و به خود حقیقی نائل آید 2 واقعیت دار بودن جهان هستبررسی تعبیر هیدگر از نسبت روح و زمان در پدیدارشناسی روح هگل - بخش دوم و پایانی مفهوم تجربة نزد هگل
بررسی تعبیر هیدگر از نسبت روح و زمان در پدیدارشناسی روح هگل - بخش دوم و پایانیمفهوم تجربة نزد هگل با تعبیر هیدگر از مفهوم تجربه آگاهی هگل بهعنوان سوبژکتیویته سوژه به نظر او فلسفه هگل بهناچار به ظهور متافیزیک جدید خودبنیادی میانجامد که اوج آن در تکنیک مدرن قرار دارد بجهانبخش نباید ناگهان از طبقه دوم به دوازدهم برود
جهانبخش نباید ناگهان از طبقه دوم به دوازدهم برود هاشمی مقدم گفت وی به بهترین شکل کار خود را پیش می برد اما نباید ناگهان از طبقه دوم به طبقه دوازدهم برود به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان امیر هاشمی مقدم مدیربرنامه های علی رضا جهانبخش درمورد شایعبخشی قهرمان جهان شد/ دومين طلای تکواندو ايران بدست آمد
بخشی قهرمان جهان شد دومين طلای تکواندو ايران بدست آمد امیرمحمد بخشی تکواندوکار وزن 63- کیلوگرم کشورمان نخستین مدال طلای گروه پسران را در یازدهمين دوره مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان از آن خود کرد به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان يازدهمين دوره مسابقات قهرمانی نوجواملاک تشخص در فلسفهی ارسطو: صورت یا ماده؟ - بخش دوم و پایانی ملاک تشخص ماده مکیف است
ملاک تشخص در فلسفهی ارسطو صورت یا ماده - بخش دوم و پایانیملاک تشخص ماده مکیف است عمده مفسران صورت یا ماده را و برخی ماده مکیف یا صورت متحقق را ملاک تشخص از نظر ارسطو میدانند 2 ملاک تشخص به صورت است این دسته از افراد کار خود را بیشتر با طرح این مطلب پیش میبرند کبررسی کارکرد معنابخشی دین در اندیشه علامه طباطبایی - بخش دوم و پایانی دین به عنوان سپری در برابر تهدیدکن
بررسی کارکرد معنابخشی دین در اندیشه علامه طباطبایی - بخش دوم و پایانیدین به عنوان سپری در برابر تهدیدکننده های معنا یکی از ویژگیهای انسان نیاز به معناست که تنها دین میتواند آن را برآورد بر این اساس مهمترین کارکرد دین معنابخشی است نقش دین در ارائه تصویری معنادار و نظام&برگزاری دومین نمایشگاه بینالمللی خدمات و تجهیزات توانبخشی معلولان
برگزاری دومین نمایشگاه بینالمللی خدمات و تجهیزات توانبخشی معلولان ایلنا دومین نمایشگاه بینالمللی تخصصی خدمات و تجهیزات توانبخشی ویژه معلولین و جانبازان ۱۶ لغایت ۱۹ آذر ماه سال جاری از ساعت ۱۰ الی ۱۸ در مصلی تهران برگزار میشود به گزارش ایلنا دومین نمایشگاه بینالمللی تگزارش تصویری از مواکب کربلا «بخش دوم»
اختصاصی ایلنا گزارش تصویری از مواکب کربلا بخش دوم هر سال نوحه خوانَد کوه و درخت و دریا این تشنه لب چه گفته در گوش خلق عالَم راهپیمایی عظیم اربعین حسینی و مواکب کربلا از دریچه ی دوربین خبرنگاران اعزامی ایلنا به کربلا ۱۳۹۵ ۰۸ ۲۶ ۲۱ ۰۹ ۲۵-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها