تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820635139




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از توهم‌پنداری بحران جمعیت تا توهم نبودن ایدز!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: از توهم‌پنداری بحران جمعیت تا توهم نبودن ایدز!
روز گذشته دومين اجلاس صندوق جهاني مبارزه با ايدز، مالاريا و سل با حضور «نوربرت هاوزر»، رئيس هيئت مديره صندوق جهاني مبارزه با اين بيماري‌ها در حالي افتتاح شد كه...
نویسنده : کبری فرشچی 


روز گذشته دومين اجلاس صندوق جهاني مبارزه با ايدز، مالاريا و سل با حضور «نوربرت هاوزر»، رئيس هيئت مديره صندوق جهاني مبارزه با اين بيماري‌ها در حالي افتتاح شد كه از ديدگاه برنامه جهاني حذف ايدز تا سال 2030 جرم‌انگاري از جرايم جنسي يكي از دلايل مهم افزايش ابتلا به ايدز است. اين در حالي است كه كشورهاي غربي كه به منظور كاهش ارتكاب خشونت و ديگر دلايل مبادرت به قانوني‌كردن روابط جنسي نامشروع و فحشا كرده‌اند، در گزارش‌هايي به اين موضوع اعتراف كرده‌اند كه اين كار نه تنها نتوانسته از معضلات موجود بكاهد، بلكه خود يكي از عوامل افزايش ابتلا به ايدز شده است.
 
ايدز براي ايران سوغات غرب بود. هميشه اولين‌ها در ذهن مي‌مانند و نخستين مورد ابتلا به ايدز در ايران هم كودك شش ساله‌اي بود كه در اثر استفاده از فرآورده‌هاي خوني آلوده فرانسوي به اين بيماري مبتلا شد. حالا يك بار ديگر سر و كله غربي‌ها پيدا شده اما اين بار قرار است منجي ايران باشند و طي برنامه‌اي تا سال 2030 همه‌گيري اين بيماري را در همه كشورهايي كه به اين برنامه پيوسته‌اند، حذف كنند‌! حالا اما با تغيير در سبك زندگي و نفوذ فرهنگي در كشور ما هم الگوي ابتلا به ايدز تغيير كرده است. در حال حاضر مطابق آمارهاي ارائه شده از سوي وزارت بهداشت، ميزان انتقال ايدز از طريق روابط جنسي ناسالم در يك دهه گذشته دو برابر شده و از 15 درصد به 30درصد رسيده است.
  
يك موفقيت و يك شكست
آنطور كه وزير بهداشت مي‌گويد، جمهوري اسلامي ايران موفق شده است برنامه كنترل ايدز را در زندان‌ها و در كل جامعه با كاهش موارد اعتياد تزريقي اجرا كند اما راه‌هاي انتقال اين بيماري تغيير كرده و روش انتقال جنسي در حال افزايش است، بنابراين برنامه‌هاي اجرايي نيز به اين سمت تغيير كرده و در حال تكامل است. وي از ابلاغ برنامه چهارم كشوري ايدز خبر مي‌دهد و مي‌افزايد: «‌برنامه چهارم راهبردي كنترل ايدز در كشور با دستور رئيس‌جمهوري به دستگاه‌هاي مختلف ابلاغ شده است و البته بايد از همكاري سازمان‌هاي بين‌المللي از جمله صندوق جهاني براي كمك به كنترل ايدز، سل و مالاريا در ايران قدرداني كنيم و اميدواريم حضور رئيس اين صندوق در ايران آغاز ورود به مرحله جديدي براي همكاري، تبادل تجربه و دانش در سطح بين‌المللي باشد.»
وي تصريح مي‌كند با توجه به شواهد علمي چهارمين برنامه كشوري كنترل ايدز تدوين و اجرايي شده است و چشم انداز آن تشخيص سريع و به موقع 90 درصد افراد مبتلا، درمان 90 درصد مبتلايان و اثربخشي 90 درصدي اين برنامه تا سال 2030 ميلادي است كه از اسفند 1394 اجراي آن شروع شده است.  به گفته هاشمي، اين برنامه در شوراي عالي سلامت و امنيت غذايي كه به تصويب و تأييد رئيس‌جمهوري رسيده است و با توجه به تحقيقات انجام شده در كشور، رويكردهاي تجربي و با در نظر گرفتن ملاحظات فرهنگي كشور اجرا مي‌شود.
  
از توهم تا توهم
اما ببينيم طرح جهاني حذف همه‌گيري ايدز تا سال 2030 شامل چه مواردي است.  برنامه حذف همه‌گيري ابتلا به ايدز ملل متحد جرم‌انگاري جرايم جنسي و جرايم مرتبط با اعتياد به مواد مخدر را از جمله مواردي مي‌داند كه مي‌تواند منجر به افزايش ابتلا به بيماري ايدز شود. اين در حالي است كه يكي از اصلي‌ترين راه‌هاي انتقال ويروس ايدز ارتباط جنسي است. در پي پيوستن ايران به برنامه حذف جهاني ايدز ملل متحد، تلاش‌هايي براي حذف جرم‌انگاري از جرايم جنسي صورت گرفته است تا جايي كه معاون بهداشتي وزير بهداشت از ارائه خدمات كاهش آسيب به زنان روسپي خبر داد. به گفته وي، مراكز جديدي در كنار مراكز شبكه بهداشتي براي معاينه زنان روسپي ايجاد شده است كه اين افراد را از نظر بيماري‌هاي قابل انتقال از طريق تماس جنسي مانند هپاتيت، ايدز و ساير بيماري‌هاي مقاربتي محافظت مي‌كند. چنين طرح‌هايي شايد بتواند به شكلي مسكن‌وار و مقطعي از گسترش ايدز جلوگيري كند اما راه‌حل قطعي آن نيست.  در برابر اين ما راهكارهاي بومي و ملي خود را داريم كه با عنايت به ارزش‌هاي جامعه ايراني اسلامي از دل جامعه برخاسته است. سياست‌هاي كلي خانواده كه چندي پيش از سوي مقام معظم رهبري ابلاغ شد، اصلي‌ترين راهكار قطعي مبارزه با انتقال اين بيماري با توجه به تغيير الگوي انتقال است. بگذريم از تجربه ناخوشايندي كه پيوستن به طرح‌هاي سازمان‌هاي بين‌المللي نظير سازمان جهاني بهداشت و صندوق جمعيت ملل متحد براي كشورمان در پي داشت، به‌رغم آنكه تنها جايزه بين‌المللي به ايران در حوزه تحديد نسل اهدا شد.  

اما امروز و در شرايطي كه كشورمان با معضل پيري جمعيت مواجه است، هيچ طرح و برنامه‌اي از سوي سازمان‌هاي بين‌المللي به كمك ما نيامده و خبري از بودجه‌هاي ميلياردي و وام‌هاي صندوق جهاني پول نيست. وزير بهداشت مي‌گويد «‌ايدز توهم نيست»‌ اما به آقاي وزير بايد گفت تجربه تحديد نسل مردم ايران با اجراي برنامه‌هاي سازمان جهاني بهداشت و صندوق جمعيت ملل متحد هم توهم نيست.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن