واضح آرشیو وب فارسی:مهر: شورایعالی تهیه کنندگان مصوب کرد
بررسی پروانه فیلمسازانی که تهیه کنندگان آن توسط شورا معرفی شوند
شناسهٔ خبر: 3799338 - سهشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷
هنر > سینمای ایران
.jwplayer{ display: inline-block; } شورایعالی تهیه کنندگان در جلسه ای با کانون کارگردانان مصوب کرد صرفا پرونده هایی در شورای پروانه فیلمسازی بررسی شوند که تهیه کنندگان آنها توسط شورایعالی کتبا معرفی شده باشند. به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا موسوی دبیر هیات رییسه شورایعالی تهیه کنندگان سینمای ایران گفت: در نشست مشترکی که با حضور رییس و نمایندگان کانون کارگردانان و هیات رییسه شورایعالی برگزار شد، پرداخت دستمزدهای غیر متعارف و روش های کنترل آن، راه های مقابله با تحریم نمایش فیلمها در سینماهای تحت مدیریت حوزه هنری و تغییر رویه معاون سازمان سینمایی در شورای پروانه ساخت و تبعات آن در اقتصاد سینمای ایران، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. وی ادامه داد: در بحث مربوط به پرداخت دستمزدهای غیر متعارف که وقت اعظم جلسه را بخود اختصاص داد، موضوع از زوایای گوناگون و متفاوتی توسط حاضران مورد ارزیابی قرار گرفت. در همین نشست نتیجه پژوهشی که تحت سرپرستی مجتبی فرآورده تهیه شده بود به اطلاع حاضران رسید. این گزارش پژوهشی در خصوص تاثیرگذاری بازیگران بر میزان استقبال مخاطب از فیلمهای ایرانی و به تبع آن در آمد حاصل از نمایش فیلمها در سالنهای سینما، فروش فیلم ها در محدوده زمانی ۵ ساله، در سال های ۹۳، ۹۲، ۹۱، ۹۰ و ۹۴ است. این تهیه کننده سینما تاکید کرد: بر اساس بند ج این پژوهش «به شهادت فروش فیلم های پنج سال اخیر گرانترین بازیگران» در رده کم فروشترین فیلمها قرار دارند. بر اساس همین گزارش پژوهشی از بیست و پنج فیلم پرفروش در پنج سال مورد اشاره، بالغ بر پنجاه درصد از فیلمهای پرفروش، فیلمهایی هستند که به التهابات سیاسی – اجتماعی پرداختهاند و حضور بازیگران مطرح، کمترین سهم را در موفقیت نسبی فیلمها داشته است و باز بر اساس همین گزارش از میان ۱۳۲ فیلم بررسی شده، با اطمینان میتوان گفت که بیش از نود در صد آنها حتی نتوانستهاند، هزینههایی را که بابت دستمزد به بازیگران خود پرداخت کردهاند، از گیشه سینماهای شهر تهران با نزدیک به چهارده میلیون نفر دریافت کنند. این گزارش بیانگر تاثیرگذار نبودن بازیگران سینمای ایران در جذب مخاطب است. بازیگران مطرح در بهترین حالت، تنها میتوانند در هفته اول اکران معرف خوبی برای فیلم باشند و پس از هفته اول اکران، جذابیتهای دیگر فیلم همچون سوژه، داستان و به ویژه حواشی پیرامون فیلم باعث استمرار اکران فیلم میشود. موسوی ادامه داد: در نشست مشترک با کانون کارگردانان ابعاد پرداختهای غیر متعارف که اغلب نیز توسط تهیه کنندگان غیر مسئول پرداخت میشود، مورد بحث قرار گرفت و سرانجام به این جمع بندی رسیدیم که با توجه به اینکه مسئول اصلی فیلم، تهیهکننده است و باید کنترلهای لازم توسط او صورت بگیرد، جهت مراقبت صنفی از سلامت سرمایهگذاری، تولید و امنیت بازار صرفا پروندههایی در شورای پروانه فیلمسازی توسط نمایندگان خانه سینما مورد بررسی قرار گیرد که تهیهکنندگانش بطور کتبی معرفی و قبل از آن توسط کمیته مسئول در مورد امنیت بازار توجیه شده باشند. او تصریح کرد: این تصمیم به تصویب هیات رییسه شورایعالی رسید و پس از آن بحث تحریم نمایش فیلمها توسط سینماهای حوزه هنری مطرح شد که در نهایت و پس از گفتگوهای متفاوت مقرر شد که پیشنهاد متقابل تحریم حوزه هنری و عدم ارائه فیلمها به سالنهای تحت مدیریت این مرکز از شورایعالی بطور جدی بررسی و اتخاذ تصمیم شود. موسوی گفت: آخرین دستور جلسه نیز به دخالتهای غیر معقول در شورای پروانه فیلمسازی و رفتارهایی که عملا باعث نگرانی اصناف حاضر در جلسه بود، شده است و در نهایت پیشنهاد شد که موضوع ابتدا از راه مذاکره حل و فصل شود و در صورت عدم همکاری و تاکید برخی از مدیران بر رفتارهای ناصواب تصمیماتی جدی اتخاذ و پس از تصویب شوراهای مرکزی اعلام و اجرا گردد. در این نشست محمد بزرگنیا ریاست کانون کارگردانان و مازیار میری، محمد علی سجادی اعضای شورای مرکزی کانون کارگردانان و از هیات رییسه شورایعالی تهیه کنندگان منوچهر شاهسواری، ضیاء هاشمی، مهرداد فرید، علی آشتیانی پور، عبداله اسفندیاری، سید مسعود اطیابی، کامران قدکچیان، علیرضا داودنژاد، محمد بانکی و سید غلامرضا موسوی حضور داشتند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]