تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834571693
چه کسانی حادثه عاشورا را به وجود آوردند؟
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: چه کسانی حادثه عاشورا را به وجود آوردند؟
کربلا تلاقی دو جبههی حق و باطل است که در شرایطی پیچیدهتر و حسابشدهتر از روز احزاب به وجود آمد و مسلمانان سالهای آغازین اسلام نتوانستند نامونشان خوبی از خود در سینهی تاریخ ثبت کنند.
به گزارشتکیه حسینی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از پايگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر حماسه و فاجعهی کربلا نمیتوانسته است که بهصورت خودبهخودی و اتفاقی به وجود آمده باشد. کربلا تلاقی دو جبههی حق و باطل است که در شرایطی پیچیدهتر و حسابشدهتر از روز احزاب به وجود آمد و مسلمانان سالهای آغازین نیمقرن اول اسلام نتوانستند نامونشان خوبی از خود در سینهی تاریخ ثبت کنند. این بیتوفیقی محصول مجموعهای از دریافتهای غلط و انحرافی و غفلتها و فاصله افتادن میان ائمهی حق و امت طالب دنیا بود.
سخن اصلی آن است که اساسا غفلت از امام، مسیر را برای ورود جریانهای باطل هموار میکند. این همان دغدغهای بود که جان مطهر رسول اکرم اسلام را در سالهای پایانی عمر مبارکشان، در خود گرفته بود و در انتها نیز با حمایت و حضور مستقیم وحی، پرده از بیم و نگرانیهای دل الهی او برداشته شد. ماجرای غدیر خم تنها یک ضیافت آسمانی برای بیان عالیترین موهبت الهی نبود، سخنان رسول اکرم در روز هجدهم ماه ذیحجه سال دهم، یک دورهی عالی جریانشناسی و روشنگری در رابطه با فتنههایی بود که میتوانستند در لباس دین، روح غدیر را بیازارند و سر صاحب غدیر را از سینهی رسول خدا بردارند و بر سرنیزهها بنشانند.
* بسترهای شکلگیری حادثهی عاشورا
رسول اکرم اسلام در فرازی از خطبههای خود در روز غدیر میفرمایند: «مَعاشِرَ النّاسِ، ما قَصَّرْتُ فی تَبْلیغِ ما أَنْزَلَ الله تَعالی إِلَی» : ای مردم، من در رابطه با ابلاغ آنچه خداوند بر من نازل فرموده، کوتاهی نکردهام. «وَ أَنَا أُبَیِّنُ لَکُمْ سَبَبَ هذِهِ الْآیَةِ» : و هماکنون من علت نزول این آیهی قرآن را برای شما بیان میکنم. جبرائیل سه مرتبه بر من فرود آمد و از سوی خداوند فرمان آورد تا من در این مکان بهپا خیزم و به هر سفید و سیاهی اعلام کنم که «أَنَّ عَلِی بْنِ أَبی طالِبٍ أَخی وَ وَصِیّی وَ خَلیفَتی وَالْإِمامُ مِنْ بَعْدی، الَّذی مَحَلُّهُ مِنّی، مَحَلُّ هارُونَ مِنْ مُوسی، إِلاَّ أَنَّهُ لانَبِیَّ بَعْدی وَهُوَ وَلِیُّکُمْ بَعْدَالله وَ رَسُولِهِ». سپس رسول خدا علت درخواست خود و ریشهی نگرانیهای خود را بیان فرمودند: «أَیُّهَا النّاسُ، لِعِلْمی بِقِلَّةِ الْمُتَّقینَ وَکَثْرَةِ الْمُنافِقینَ وَإِدغالِ اللّائمینَ وَ حِیَلِ الْمُسْتَهْزِئینَ بِالْإِسْلامِ» : ای مردم، علت درخواست من هم این بود که علم داشتم که پرهیزگاران اندک و منافقان و دسیسهگران ملامتگر و مسخرهکنندگان اسلام فراوان هستند.
شما اگر با دقت به زوایای تاریخ نگاه کنید و قدمبهقدم با اصحاب رسول اکرم و نسل اول و دوم و سوم اسلام همراهی کنید، بهروشنی درمییابید که «وَکَثْرَةِ الْمُنافِقینَ وَإِدغالِ اللّائمینَ وَ حِیَلِ الْمُسْتَهْزِئینَ» در کربلا به هم پیوستند و سر از پیکر متقین کمشمار جدا ساختند و خاندان وحی را به اسارت بردند.
ملاحظه میفرمایید که رسول خدا روز غدیر را مبدأ جریانشناسی فتنه و نهضت بصیرتافزایی نسبت به دوست و دشمن قرار دادهاند. بنابراین اگر مردم عصر رسالت مفاهیم عمیق و درعینحال روشن پیامبر را میفهمیدند و به کار میبستند، سرنوشتشان به کربلای سال ۶۱ هجری نمیرسید و پروندهی آنان با ننگ سیاه بنیامیه ممهور نمیشد. شما اگر با دقت به زوایای تاریخ نگاه کنید و قدمبهقدم با اصحاب رسول اکرم و نسل اول و دوم و سوم اسلام همراهی کنید، بهروشنی درمییابید که «وَکَثْرَةِ الْمُنافِقینَ وَإِدغالِ اللّائمینَ وَ حِیَلِ الْمُسْتَهْزِئینَ» در کربلا به هم پیوستند و سر از پیکر متقین کمشمار جدا ساختند و خاندان وحی را به اسارت بردند. پس منافقین امت و دسیسهگران پرادعا و ملامتگر را باید شناخت و مراقب گفتار و کردار آنها بود، زیرا ائتلاف این گروهها وحدت امت اسلامی را خواهد شکست و شخصیت بزرگی مانند امیرالمؤمنین علیهالسلام را غریب و تنها خواهد گذاشت و در نهایت بیحیایی به نام دین، سر از پیکر امام دین و دیانت جدا خواهد کرد.
با درگذشت رهبر عالیقدر اسلام، ائتلاف شومی که رسول اکرم اسلام بهصراحت از آنها یاد کرده بود، موفق شدند مردم را به دنیای خودشان مشغول کنند. تاریخ شهادت میدهد برای اینکه صدای حق و تلنگرهای مردان الهی نتواند آنها را به خود بیاورد، میل به دنیا را در قلب خاص و عام مردم بهعنوان یک ارزش نهادینه کردند و مخصوصاً خواص و مهتران جامعهی مسلمانان و بهطور اخص کسانی که مدعی قرابت و مصاحبت با رسول خدا بودند، گرفتار دنیاطلبی و دنیازدگی شدند و کار بسیاری از آنان بهجایی رسید که خودشان با گذشت دو دهه از عمر اسلام، به بزرگترین درد و مصیبت شخصیتی مانند امیرالمؤمنین تبدیل شدند.
* ماجرای سقوط صحابهی برجستهی پیامبر
من بهلحاظ رعایت حوصلهی شما، فقط یک مورد را عرض میکنم. مرحوم سید رضی در نامهی ۴۱ کتاب شریف نهجالبلاغه، از نامهی مهم و عجیبی که حقایق مهمی را بهشکل شفاف و بیپرده در اختیار تاریخ قرار میدهد، رونمایی کرده است. این نامه نشان میدهد که از همان صدر اسلام، گروههای فشار و تبلیغی بودند که برای متمردین و متخلفین و مجرمین از خواص حصار امن درست میکردند. توبیخ و انذار و عبارتهای تند و کوبندهی نامهی ۴۱ متوجه یکی از شخصیتهای بسیار معتبر اسلام، جناب عبداللهبنعباس است. شخصیت بزرگی که صحابی رسول خدا، عالم و مفسر قرآن، راوی و مبلغ احادیث رسول خدا و پسرعموی پیامبر و امیرالمؤمنین است و ردپای او در غالب میدانهای مبارزه و مجاهده ثبت شده است و خبرنگاران و واقعهنگاران هالهای از مصونیت و قداست را در اطراف او پراکنده ساختهاند تا کسی جرئت نزدیک شدن به حریم او را به خود ندهد. اما رفتار و منش امیرالمؤمنین در سایهی تعالیم ناب نبوی، استثنایی، قاطع و بدون اغماض است و بدون تعارف و مداهنه از زشتیها، ولو اینکه مربوط به عبداللهبنعباس باشد، پردهبرداری میکند و در برخورد با مفسدین، بهجز خداوند متعال و حقوق مردم، ملاحظهی دیگری ندارد.
حضرت میفرمایند: «اَمّا بَعْدُ، فَاِنّی کنْتُ اَشْرَکتُک فی اَمانَتی، وَ جَعَلْتُک شِعاری وَ بِطانَتی، وَ لَمْ یکنْ فی اَهْلی رَجُلٌ اَوْثَقَ مِنْک فی نَفْسی لِمُواساتی وَ مُوازَرَتی وَ اَداءِ الاْمانَةِ اِلَی» : من تو را در امانتم شریک خود نمودم و نسبت به خویش از همه نزدیکتر قرار دادم. هیچیک از خاندانم برای موافقت و مدد کردن به من و رساندن امانت بهسویم، در نظر من مطمئنتر از تو نبود، اما چون دیدی زمانه بر پسرعمویت سخت شد و دشمن بر او کینه ورزید و امانت مردم تباه شد و این امت به فتنه دچار و پراکنده و بیپناه شدند، «قَلَبْتَ لاِبْنِ عَمِّک ظَهْرَ الْمِجَنِّ» : پیمانت را با پسرعمویت دگرگون نمودی. «فَفارَقْتَهُ مَعَ الْمُفارِقینَ وَ خَذَلْتَهُ مَعَ الْخاذِلینَ، وَ خُنْتَهُ مَعَ الْخائِنینَ» : و همراه جداشدگان از او جدا شدی و با آنان که دست از یاریاش برداشتند، همراه گشتی و با خیانتکنندگان به او خیانت نمودی. «وَ کاَنَّک لَمْ تَکنِ اللّهَ تُریدُ بِجِهادِک وَ کاَنَّک لَمْ تَکنْ عَلی بَینَة مِنْ رَبِّک» : گویا تلاشت برای خدا نبود و انگار از جانب پروردگارت حجتی نداشتی.
ملاحظه میفرمایید که امیرالمؤمنین در این فراز از نامهی خود، پرده از راز بزرگ و مهمی برمیدارد که اگر کسی طالب دنیا شد و میل به زخارف دنیا پیدا کرد، نه رعایت برادری و خویشاوندی را میکند و نه به ارزشی از ارزشهای الهی پایدار میماند. حتی علم و آگاهی به قرآن و حدیث هم در توقف این فرایند تأثیر ندارد. امام بدون ملاحظه و مداهنه، پیشینهی مجاهدتهای او را زیر سؤال میبرد و صراحتاً میفرماید به نظر میرسد تو در دوران مجاهده و سختی هم بهدنبال تبدیل وضعیت خودت بودی و حضور تو در کنار پیامبر و روزهای سخت اسلام، ریشه در نارضایتی تو از وضع موجودت داشت و خدا در محاسبات و مناسبات تو نبود. تو در انقلاب و نهضت اسلامی پیامبر، بهدنبال دستاوردها و موقعیتهای نوینی بودی که آنها را در ذهن و اندیشهی خودت ساخته بودی. «وَ کاَنَّک اِنَّما کنْتَ تَکیدُ هذِهِ الاُمَّةَ عَنْ دُنْیاهُمْ وَ تَنْوی غِرَّتَهُمْ عَنْ فَیئِهِمْ» : و مثل اینکه مترصد فرصت بودی تا این امت را بهخاطر اموالشان فریب دهی و قصد داشتی غافلگیرشان کنی و بیتالمال آنان را غارت کنی، چون زمینهی تشدید خیانت به امت برایت فراهم شد، بهسرعت حمله کردی و بهشتاب از جای جَستی.
اصولاً شخصیت انسان میتواند از این قبیل پیچیدگیهای عجیبوغریب برخوردار باشد؛ بهطوریکه ائمهی حق بهراحتی نتوانند از حقیقت درونی آنها پردهبرداری کنند و مردم نیز تا در معرض مستقیم امیال و اهوای آنها قرار نگیرند، قدرت فهم دنیاطلبی و فتنهانگیزی آنها را پیدا نمیکنند. به همین علت است که نوعاً فتنه هزینههای سنگینی را به مردم و نظام دینی تحمیل کرده و خواهد کرد. امیرالمؤمنین در ادامه میفرمایند: «وَ اخْتَطَفْتَ ما قَدَرْتَ عَلَیهِ مِنْ اَمْوالِهِمُ الْمَصُونَةِ لاَرامِلِهِمْ وَ اَیتامِهِمُ» : و آنچه توانستی از اموالی که برای بیوهزنان و یتیمان نگهداری میشد غارت کردی. نکتهی مهم در عبارت حضرت علوی این است که نوعاً اداریها و دیوانسالارها، غارتگریهایشان بسیار ناجوانمردانه و خائنانه است. آنها از اموال اغنیا و متمکنین سرقت نمیکنند، بلکه به اموالی دستاندازی میکنند که صاحبانشان بهطور مستقیم قدرت صیانت از اموال و داراییهای خود را ندارند، مانند یتیمان، محرومان، مسکینان و بیوهزنان. درحالیکه این افراد همهی امیدشان به امانت و صداقت کارگزارانی است که براساس مناسبات دیوانی و اداری، قدرتی برای نظارت بر آنها ندارند و صرفاً برپایهی فرامین دین و قوانین، امور خود را به آنان سپردهاند. لذا اموال و داراییهای آنها صرفاً مالی نیست که دزدیده شده باشد، بلکه امانتی است که بدان خیانت شده است. این خیانت امید و اعتقاد مردم را بهصورت توأمان نابود میکند.
در گذر روزگار، آثار این مالها و لقمههای حرام در قالب ناهنجاریهای اجتماعی ظهور و بروز پیدا میکند و از خانهی سعدبنابیوقاص، عمربنسعد، و از خانه زبیر، عبدالله بیرون میزند که یکی برای رسیدن به یک ریاست متوسط سر از بدن حضرت حسینبنعلی جدا میکند و آن یکی برای حفظ و بقای ریاست خود، زمینههای به آتش کشیده شدن کعبهی مقدس را فراهم میآورد.
تعبیر امام در ادامهی این نامه بسیار تند و تکاندهنده و معنادار است: «اخْتِطافَ الذِّئْبِ الاَزَلِّ دامِیةَ الْمِعْزَی الْکسیرَةِ» : تو مانند گرگ تیزرویی که بزغالهی مجروح و بیپناه و ازپاافتاده را برباید، اموال یتیمان و بیوهزنان را غارت کردی. «فَحَمَلْتَهُ اِلَی الْحِجازِ رَحیبَ الصَّدْرِ بِحَمْلِهِ، غَیرَ مُتَأَثِّم مِنْ اَخْذِهِ» : و آن مال را با خیال راحت به حجاز منتقل کردی، بدون اینکه در این غارتگری احساس گناه کنی. بعد میفرماید: «کاَنَّک لا اَبا لِغَیرِک حَدَرْتَ اِلی اَهْلِک تُراثک مِنْ اَبیک وَ اُمِّک» : وای بر تو! گویی ارث پدر و مادرت را با شتاب به اهل خانهات منتقل میکردی.
* وقتی ارزشهای مادی جایگزین ارزشهای انقلابی شود
توجه داشته باشید که نوعاً غارتگران بیتالمال، عمل و اقدام خائنانهی خود را جرم و گناه نمیدانند، بلکه فکر میکنند بخشی از حقوق معطلماندهی خود را برداشتهاند. تصور میکنند ده بیست سال صبر و مجاهده و ماندن در کنار پیامبر، آنها را از زندگی جا گذاشته است یا ده سال زندگی در دوران نهضت اسلامی و حضور در جنگ، باعث شده است تا از تأمین معاش و رسیدگی به اهلوعیال خود عقب بمانند. حالا که امنیت به وجود آمده است، جنگ و درگیری نیست و فرصت و امکان نشستن بر کرسی مقامات و ریاستها فراهم است، امکانات و رفاه حق مسلم ماست. قانون هم وجود دارد و اگر کاستی و نقصی وجود داشته باشد، در مجمع و هیئتمدیره تصویب میکنیم و همهی مناسبات منظم خواهد بود.
وقتی این فهم و درک جایگزین ارزشهای جهادی و انقلابی شد، هرکس فراخور توانایی خود، برای استفادهی مشروع و نامشروع از بیتالمال مسلمین اقدام میکند. در گذر روزگار، آثار این مالها و لقمههای حرام در قالب ناهنجاریهای اجتماعی ظهور و بروز پیدا میکند و از خانهی سعدبنابیوقاص، عمربنسعد، و از خانه زبیر، عبدالله بیرون میزند که یکی برای رسیدن به یک ریاست متوسط سر از بدن حضرت حسینبنعلی جدا میکند و آن یکی برای حفظ و بقای ریاست خود، زمینههای به آتش کشیده شدن کعبهی مقدس را فراهم میآورد.
۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]
صفحات پیشنهادی
خواص و حادثه عبرتانگیز عاشورا
خواص و حادثه عبرتانگیز عاشورا در زمان امام حسین ع خواص جامعه دنیای خود را بر سرنوشت دنیای اسلام ترجیح دادند به گزارش تکیه حسینی باشگاه خبرنگاران جوان اکنون که اندکی به تحلیل حادثه عبرتانگیز عاشورا نزدیک شدیم به سراغ تاریخ میرویم دوران لغزش خواص طرفدار حق حدودا 7 8 ستاریخ نگاری حادثه عاشورا چگونه بوده است؟
تاریخ نگاری حادثه عاشورا چگونه بوده است عظمت حادثه کربلا و تأثیرات عمیق و گسترده سیاسی و اجتماعی آن در تاریخ اسلام و بهویژه تاریخ تشیع هر ذهن کنجکاو علاقهمند به درک و فهم حقایق تاریخی را به شناخت منابع گزارشهای این رویداد سوق میدهد به گزارش فرهنگ نیوز سؤال مهمی که ممکن اسکدام کتابها درباره حادثه عاشورا معتبر است؟
کدام کتابها درباره حادثه عاشورا معتبر است با توجه به افزایش فعالیتهای منفی نسبت به ساحت قدسی امام حسین ع در فضاهای مجازی و ابهامی که برای مخاطبان عام در این زمینه پیش میآید لازم بود بحث دقیقتری پیرامون این مطلب صورت گیرد محمدحسین رجبی دوانی عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسسایت کرهای: تماشاگران ایران فضای رعبآوری را به وجود آوردند
وبسایت نود سایت ورزشی چوسان کره جنوبی از شکست یک بر صفر تیم ملی این کشور برابر ایران در هفته چهارم مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به عنوان بدشانسی اضافه یاد کرد این سایت کرهای ضمن انتشار گزارشی از دقایق حساس بازی با ایران نوشت کره جنوبی با شکست یک بر صفراصلیترین جرم محکومان امنیتی، وطنفروشی است/انتقاد از درس مذاکره خواندن حادثه عاشورا
اصلیترین جرم محکومان امنیتی وطنفروشی است انتقاد از درس مذاکره خواندن حادثه عاشورا مدیر مسئول روزنامه کیهان گفت دعوت برخی دانشگاهها از محکومین امنیتی اقدام ناپسندی است به گزارش خبرنگار احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کمحرم وعاشورا یک جریان مستمر تاریخی است نه یک حادثه
امام جمعه موقت شاهرود محرم وعاشورا یک جریان مستمر تاریخی است نه یک حادثه شناسهٔ خبر 3783163 - جمعه ۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵ ۰۲ استانها > سمنان jwplayer display inline-block; شاهرود-امام جمعه موقت شاهرود گفت محرم وعاشورا یک جریان مستمر تاریخی است نه یک حادثه ای که از قبل و بعدحادثه عاشورا با نمایش «لحن خون» در کرج به تصویر کشیده شد
با تلاش هنرمندان کرجی حادثه عاشورا با نمایش لحن خون در کرج به تصویر کشیده شد شناسهٔ خبر 3794341 - چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹ ۴۰ استانها > البرز jwplayer display inline-block; کرج - روایت حادثه عاشورا با نمایش لحن خون به کارگردانی رضا اخی در کرج به تصویر کشیده شد بهرم کردن شتر در ظهر عاشورا حادثه آفرید
خبرگزاری ایرنا بخشدار زارچ گفت مصدومان حادثه ظهر عاشورا که بر اثر رم کردن یک شتر دچار مصدومیت شده بودند همگی از مرکز درمانی مرخص شدند امیر صادقی مقدم چهارشنبه در گفت و گویی افزود در مراسم عزاداری عاشورا یک شتر رم کرد که بر اثر این حادثه چند نفر مصدوم می شود وی تعداد مصدومانامدادرسانی به 2273 حادثهدیده در عاشورای حسینی
رئیس سازمان امداد و نجات هلالاحمر خبر داد امدادرسانی به 2273 حادثهدیده در عاشورای حسینی ایلنا رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلالاحمر با اعلام ارائه خدمت به 2273 تن از عزاداران حسینی در سراسر کشور در روز عاشورا اظهار کرد 779 نیروی عملیاتی با به کارگیری 103دستگاه آمبولانسحادثه عاشورا امکان تفسیر دنیایی ندارد/ غیب و شهود در حادثه عاشورا
کچویان در مراسم عزاداری حسینیه هنر حادثه عاشورا امکان تفسیر دنیایی ندارد غیب و شهود در حادثه عاشورا شناسهٔ خبر 3796801 - یکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵ ۴۲ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; حسین کچویان استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران گفت با وجود همه تل-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها