محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827236757
خواص و حادثه عبرتانگیز عاشورا
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: خواص و حادثه عبرتانگیز عاشورا
در زمان امام حسین(ع) خواص جامعه ،دنیای خود را بر سرنوشت دنیای اسلام ترجیح دادند.
به گزارش تکیه حسینی باشگاه خبرنگاران جوان؛اکنون که اندکی به تحلیل حادثه عبرتانگیز عاشورا نزدیک شدیم، به سراغ تاریخ میرویم.
دوران لغزش خواص طرفدار حق، حدودا 7، 8 سال پس از رحلت پیغمبر (ص) شروع شد. به مسئله خلافت اصلا کار ندارم. مسئله خلافت جدا از جریان بسیار خطرناکی است که میخواهیم به آن بپردازیم. قضایا، کمتر از یک دهه پس از رحلت پیغمبر (ص) شروع شد. ابتدا سابقهداران اسلام، اعم از صحابه و یاران و کسانی که در جنگهای زمان پیغمبر (ص) شرکت کرده بودند، از امتیازات برخوردار شدند. بهرهمندی مالی بیشتر از بیت المال، یکی از آن امتیازات بود. چنین عنوان شده بود که تساوی آنها با سایرین درست نیست و نمیتوان آنها را با دیگران یکسان دانست! این، خشت اول بود.
حرکتهای منجر به انحراف، اینگونه از نقطه کمی آغاز میشود و سپس هر قدمی، قدم بعدی را سرعت بیشتری میبخشد. انحرافات از همین نقطه شروع شد، تا به اواسط دوران عثمان رسید. در دوران خلیفه سوم، وضعیت به گونهای شد که برجستگان صحابه پیغمبر (ص)، جزو بزرگترین سرمایه داران زمان خود محسوب میشدند!توجه میکنید! یعنی همین صحابه عالیمقام که اسمهایشان معروف است – "طلحه، زبیر، سعد بن ابی وقاص و غیره" – این بزرگان که هر کدام یک کتاب قطور سابقه افتخارات در "بدر و حنین و احد" داشتند، در ردیف اول سرمایهداران اسلام قرار گرفتند. یکی از آنها وقتی مرد و طلاهای مانده از او را خواستند بین ورثه تقسیم کنند، ابتدا به صورت شمش در آورند و سپس با تبر بنای شکست و خرد کردن آنها را گذاشتند؛ مثل هیزم، که با تبر به قطعات کوچک تقسیم کنند! طلا را قاعدتا با سنگ مثقال میکشند. ببیند چقدر طلا بوده، که آن را با تبر میشکستند! اینها در تاریخ ضبط شده است و مسائلی نیست که بگوییم شیعه در کتابهای خود نوشتهاند؛ حقایقی است که همه در ثبت و ضبط آن کوشیدهاند. مقدار درهم و دیناری که از اینها به جا میماند افسانهوار بود.
همین وضعیت، مسائل دوران امیرالمومنین (ع) را به وجود آورد؛ یعنی در دوران آن حضرت، چون عدهای مقام برایشان اهمیت پیدا کرد، با علی(ع) در افتادند. 25 سال از رحلت پیغمبر (ص) میگذشت و خیلی از خطاها و اشتباهات شروع شده بود.نفس امیرالمؤمنین (ع) نفس پیغمبر(ص) بود.
اگر 25سال فاصله نیفتاده بود، امیرالمومنین (ع) برای ساختن آن جامعه مشکلی نداشت. اما با جامعهای مواجه شد که: " جعلوا مال الله دولاو عبادالله خولا و دین الله دخلا "
جامعهای است که در آن ارزشها تحت الشعاع دنیاداری قرار گرفته بود. جامعهای است که امیرالمومنین (ع) وقتی میخواهد مردم را به جهاد ببرد آن همه مشکلات و دردسر برایش دارد! خواص دوران او – خواص طرفدار حق، یعنی کسانی که حق را میشناختند – اکثرشان کسانی بودند که دنیا را بر آخرت ترجیح میدادند! نتیجه این شد امیرالمومنین (ع) بالاجبار سه جنگ به راه انداخت؛ عمر چهار سال و نه ماه حکومت خود را دائما در این جنگها گذراند و عاقبت هم به دست یکی از آن آدمهای خبیث به شهادت رسید.
خون امیرالمومنین (ع) به قدر خون امام حسین (ع) با ارزش است. شما در زیارت وارث میخوانید: " السلام علیک یا ثارالله وابن ثاره " ؛
یعنی خدای متعال، صاحب خون امام حسین (ع) و صاحب خون پدر او امیرالمومنین (ع) است، این تعبیر، برای هیچ کس دیگر نیامده است. هر خونی که بر زمین ریخته میشود، صاحبی دارد. کسی که کشته میشود، پدرش صاحب خون است؛ فرزندش صاحب خون است؛ برادرش صاحب خون است. خون خواهی و مالکیت حق دم را عرب " ثار " میگویند. ثار امام حسین (ع) از آن خدا ست؛ یعنی حق خون امام حسین (ع) و پدر بزرگوارش، متعلق به خود خداست. صاحب خون این دو نفر، خود ذات مقدس پروردگار است. امیر المومنین (ع) به خاطر وضعیت آن روز جامعه اسلامی به شهادت رسید.
بعد نوبت امامت به امام حسن (ع) رسید و در همان وضعیت بود که آن حضرت نتوانست بیش از 6 ماه دوام بیاورد؛ تنهای تنهایش گذاشتند. امام حسن مجتبی (ع) میدانست که اگر با همان عده معدود اصحاب و یاران خود با معاویه بجنگد و به شهادت برسد، انحطاط اخلاقی زیادی که بر خواص جامعه اسلامی حاکم بود، نخواهد گذاشت که دنبال خون او را بگیرند! تبلیغات، پول و زرنگیهای معاویه، همه را تصرف خواهد کرد و بعد از گذشت یکی دو سال، مردم خواهند گفت: " امام حسن (ع) بیهوده در مقابل معاویه قد علم کرد ".
لذا با همه سختیها ساخت و خود را به میدان شهادت نینداخت، زیرا میدانست خونش هدر خواهد شد.
گاهی شهید شدن آسانتر از زنده ماندن است! حقا که چنین است! این نکته را اهل معنا و حکمت و دقت، خوب درک میکنند. گاهی زنده ماندن و زیستن و تلاش کردن در یک محیط به مراتب مشکلتر از کشته شدن و شهید شدن و به لقای خدا پیوستن است. امام حسن (ع) این مشکل را انتخاب کرد. وضع آن زمان چنین بوده است. خواص تسلیم بودهاند و حاضر نمیشدند حرکتی کنند.
یزید که بر سر کار آمد، جنگیدن با او امکانپذیر شد. به تعبیری دیگر، کسی که در جنگ با یزید کشته میشد، خونش به دلیل وضعیت خرابی که یزید داشت،پامال نمی شد. امام حسین (ع) به همین دلیل قیام کرد. وضع دوران یزید به گونهای بود که قیام، تنها انتخاب ممکن به نظر میرسید. این، به خلاف دوران امام حسن (ع) بود که دو انتخاب "شهید شدن" و "زنده ماندن" وجود داشت و زنده ماندن، ثواب و اثر و زحمتش بیش از کشته شدن بود. لذا انتخاب سختتر را امام حسن (ع) کرد. اما در زمان امام حسین (ع) وضع بدان گونه نبود. یک انتخاب بیشتر وجود نداشت. زنده ماندن معنی نداشت؛ قیام نکردن معنی نداشت و لذا بایستی قیام میکرد. حال اگر در اثر آن قیام به حکومت میرسید، رسیده بود؛ کشته هم میشد، شده بود. بایستی راه را نشان میداد و پرچم را بر راه میکوبید تا معلوم باشد وقتی که وضعیت چنان است، حرکت باید چنین باشد. وقتی امام حسین (ع) قیام کرد، با آن عظمتی که در جامعه اسلامی داشت، بسیاری از خواص به نزدش نیامدند و به او کمک نکردند. ببینید وضعیت در یک جامعه، تا چه اندازه به وسیله خواصی که حاضرند دنیای خودشان را به راحتی بر سرنوشت دنیای اسلام در قرنهای آینده ترجیح دهند، خراب میشود!
به قضایای قیام امام حسین (ع) و حرکت وی از مدینه نگاه میکردم؛ به این نکته برخوردم که یک شب قبل از آن شبی که آن حضرت از مدینه خارج شود، عبدالله بن زبیر بیرون آمده بود. هر دو در واقع، یک وضعیت داشتند، اما امام حسین (ع) کجا، عبدالله بن زبیر کجا!
سخن گفتن امام حسین (ع) و مقابله و مخاطبهاش از چنان صلابتی برخوردار بود که ولید حاکم وقت مدینه جرات نمیکرد با وی به درشتی حرف بزند! مروان یک کلمه در انتقاد از آن حضرت بر زبان آورد، چون انتقادش نابجا بود، حضرت چنان تشری به او زد که مجبور شد سرجایش بنشیند. آن وقت امثال همین مروان خانه عبدالله بن زبیر را به محاصره درآوردند. عبدالله، برادرش را با این پیام نزد آنها فرستاد که «اگر اجازه بدهید، فعلا به دارالخلافه نیایم» به او اهانت کردند و گفتند: پدرت را درمیآوریم! اگر از خانهات بیرون نیایی، به قتلت میرسانیم و چهها میکنیم! چنان تهدیدی کردند که عبدالله بن زبیر به التماس افتاد و گفت: «پس اجازه بدهید فعلا برادرم را بفرستم؛ خودم فردا به دارالخلافه میآیم» آنقدر اصرار و التماس کرد که یکی واسطه شد و گفت: «امشب را به او مهلت بدهید».
عبدالله بن زبیر با اینکه شخصیتی سبرشناس و با نفوذ بود، اینقدر وضعیتش با امام حسین (ع) فرق داشت. کسی جرات نمیکرد با آن حضرت به درشتی صحبت کند. از مدینه هم که بیرون آمد، چه در بین راه و چه در مکه، هر کس به او رسید و هم صحبت شد، خطابش به آن حضرت «جعلت فداک» (قربانت گردم) و «پدر و مادرم قربانت گردند» و «عمی و خالی فداک» (عمو و داییام قربانت گردند) بود.
برخورد عمومی با امام حسین این گونه بود شخصیت او در جامعه اسلامی چنین ممتاز و برجسته بود. عبدالله بن مطیع در مکه نزد امام حسین (ع) آمد و عرض کرد: «یابن رسولالله! لئن هلکت لنسترقن بعدک» اگر تو قیام کنی و کشته شوی بعد از تو کسانی که دارای حکومتند ما را به بردگی خواهند برد امروز به احترام تو از ترس تو و از هیبت توست که راه عادی خودشان را میروند.
عظمت مقام امام حسین (ع) بین خواص چنین است که حتی ابن عباس در مقابلش خضوع میکند؛ عبدالله بن جعفر خضوع میکند؛ عبدالله بن زبیر، با آنکه از حضرت خوشش نمیآید خضوع میکند. بزرگان و همه خواص اهل حق، در برابر عظمت مقام او خاضعاند. خاضعان به او، خواص جبهه حقاند؛ که طرف باطل نیستند. در بین آنها حتی شیعیان زیادی هستند که امیرالمومنین را قبول دارند و او را خلیفه اول میدانند. بناست جانشان، سلامتیشان، راحتیشان، مقامشان و پولشان به خطر بیفتد پس میزنند اینها که پس زدند، عوام مردم هم به آن رو میکنند.
منبع: برگزیده کتاب «آفتاب در مصاف» صفحه 441 تا 446
برگزیده ای از سخنان رهبر انقلاب
۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]
صفحات پیشنهادی
کدام کتابها درباره حادثه عاشورا معتبر است؟
کدام کتابها درباره حادثه عاشورا معتبر است با توجه به افزایش فعالیتهای منفی نسبت به ساحت قدسی امام حسین ع در فضاهای مجازی و ابهامی که برای مخاطبان عام در این زمینه پیش میآید لازم بود بحث دقیقتری پیرامون این مطلب صورت گیرد محمدحسین رجبی دوانی عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسمحرم وعاشورا یک جریان مستمر تاریخی است نه یک حادثه
امام جمعه موقت شاهرود محرم وعاشورا یک جریان مستمر تاریخی است نه یک حادثه شناسهٔ خبر 3783163 - جمعه ۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵ ۰۲ استانها > سمنان jwplayer display inline-block; شاهرود-امام جمعه موقت شاهرود گفت محرم وعاشورا یک جریان مستمر تاریخی است نه یک حادثه ای که از قبل و بعدبصیرت سیاسی، تبلور و نماد حادثه عاشورای
بصیرت سیاسی تبلور و نماد حادثه عاشورای امام جمعه آبدانان گفت حادثه عاشورا و قیام سالار شهیدان دارای ابعاد مختلفی است که دشمن شناسی و بصیرت سیاسی اوج این رخداد بزرگ تاریخی است به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام حجت الاسلام حسین حاجیلری اعلام کرد امنیت و آمعشق، ایثار و شهادت، درسهایی است که باید از حادثه عاشورا گرفت
وزیر دادگستری عشق ایثار و شهادت درسهایی است که باید از حادثه عاشورا گرفت شناسهٔ خبر 3782611 - پنجشنبه ۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶ ۰۴ جامعه > قضایی jwplayer display inline-block; حجت الاسلام پورمحمدی ولایت را بزرگترین نعمتی دانست که خداوند به مردم ایران اعطا کرده است به گزارش خاگر جای دولت بودم اجازه نمی دادم وزیر اقتصاد آلمان وارد کشور شود/جلوه «توحیدی» حادثه عاشورا کمتر مورد توجه قرا
اگر جای دولت بودم اجازه نمی دادم وزیر اقتصاد آلمان وارد کشور شود جلوه توحیدی حادثه عاشورا کمتر مورد توجه قرار گرفته است رئیس قوه قضاییه با انتقاد شدید از اظهارات اخیر وزیر اقتصاد آلمان مبنی بر لزوم به رسمیت شناختن اسرائیل گفت اگر به جای دولت محترم و وزیر امور خارجه بودم قطعاعزاداری حسینی در تاسوعا و عاشورا + تصاویر
عزاداری حسینی در تاسوعا و عاشورا تصاویر تصاویری از حرکت میلیونی زائران حسینی به سوی کربلا برای شرکت در مراسم تاسوعا و عاشورا را در اینجا ببینید به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان حرکت میلیونی زائران حسینی به سوی کربلا برای شرکت در مراسم تتعطیلی تمامی سینماها در تاسوعا و عاشورای حسینی !
تمامی سینماها در تاسوعا و عاشورای حسینی تعطیل هستند و سه فیلمی که قبلا اعلام شده بود اجازه اکران در این دو روز را دارند هم روی پرده نخواهند رفت تعطیلی سینماهاروز گذشته غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفتگویی اعلام کرد که در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی سه فیلم کربلا جغاجرای شهاب حسینی و حامد بهداد برای عاشورا
خبرگزاری فارس نمایش صوتی عاشورایی هفتاد و سومین نفر به نویسندگی یاسین حجازی و کارگردان هنری رضا اقتصادی اجرا شده است امید روشن بین نیز آهنگسازی این اثر را برعهده داشته و محمدمهدی نوری کار تدوین آن را انجام داده است از دیگر عوامل نمایش صوتی عاشورایی هفتاد و سومین نفر مقمهزنی، سندی ضد عاشورایی است
کارهایی مانند قمهزنی و روی آتش پریدن و سندی ضد عاشوراست که دشمن از آن بهره میبرد هدف دشمن زدن اصول اسلام مانند قرآن است و اخیرا کتابی با عنوان ایراد بر قرآن منتشر کردهاند که نشان دهنده بیسوادی نویسنده است و ما هم به برخی از این ایرادات پاسخ دادهایم به گزارش جام جم آنوظیفهی مهم خواصّ طرفدار حق
وظیفهی مهم خواصّ طرفدار حق در گروه خواص باید ببینیم جزو خواص طرفدار حقیم یا از جمله ی خواص طرفدار باطل محسوب می شویم به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان و اما گروه خواص در گروه خواص باید ببینیم جزو خواص طرفدار حقیم یا از جمله ی خواص طرفدار باطل-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها