تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى خواهد دعايش مستجاب و اندوهش برطرف شود، به تنگدست مهلت دهد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798752767




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تفاوت پرداختن به مساله خیانت از «قیصر» تا «فروشنده»


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در نشست مدرسه ملی سینما مطرح شد
تفاوت پرداختن به مساله خیانت از «قیصر» تا «فروشنده»

نشست مدرسه ملی سینما


شناسهٔ خبر: 3781541 - پنجشنبه ۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸
هنر > سینمای ایران

.jwplayer{ display: inline-block; } فریدون جیران در نشست مدرسه ملی سینما درباره مساله خیانت در جامعه و بازتاب آن در سینما به فیلم هایی چون «قیصر» و «فروشنده» و تفاوت رفتار قهرمان های داستان اشاره کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، دوازدهمین نشست پژوهشی مدرسه ملی سینمای ایران با عنوان «بازنمایی روابط نامتعارف در سینمای ایران» عصر روز سه‌شنبه ۶ مهر ماه در محل مدرسه برگزار شد. این نشست با حضور وحید نمازی به عنوان پژوهشگر و با سخنرانی فریدون جیرانی و آنتونیا شرکا برگزار شد و شاهین شجری‌کهن نیز اجرا و کارشناسی برنامه را عهده‌دار بود. در ابتدای نشست پژوهشی، وحید نمازی به ارایه خلاصه‌ای از یافته‌های پژوهش و تحقیق خود پرداخت و گفت: در دوران گذر جامعه از سنت به مدرنیته، زنان و مردان جامعه در روابط خود بازنگری کردند. در مساله خیانت، عواملی که منجر به بروز آن می‌شود اهمیت دارد که نظریه‌های جامعه شناختی و روانشناختی در این مورد نمود پیدا می‌کند. در پژوهش حاضر، تحرک اجتماعی، نظام ارزشی لذت‌گرایانه، دنیاگرایانه و تنوع طلبی، سه عاملی هستند  که به عنوان دلایل خیانت نتیجه‌گیری شده‌اند. عده‌ای اعتقاد دارند نباید به مساله خیانت در سینما پرداخت و عده‌ای هم باور دارند سینما آینه بازتاب‌دهنده اتفاقات جامعه است و خیانت هم به عنوان بخشی از این واقعیت باید نمایش داده شود. چهار فیلم «خصوصی»، «سعادت آباد»، «چهارشنبه سوری» و «برف روی کاج‌ها»، موردهای اصلی بررسی ما بودند که در همه آن‌ها رضایت نداشتن از همسر و زندگی، دلیل به وجود آمدن خیانت بوده است. فریدون جیرانی نویسنده و کارگردان سینما و سردبیر اسبق برنامه تلویزیونی «هفت»، سینمای روشن‌فکری را دارای موافقان و مخالفان متعدد دانست و گفت: در مورد غالب فیلم‌هایی که از سال ۸۳ به بعد در ایران ساخته می‌شود این تفکر که دیگر مفری برای نجات جامعه وجود ندارد در طبقه متوسط جا می‌افتد. مخالفان سینمای روشن‌فکری که برخی تعبیر سیاه‌نما از آن دارند، امروز معتقدند که این نوع از سینما نقطه امید را می‌بندد و همه‌چیز را تمام شده می‌داند و راهی برای خروج از دایره انحطاط اخلاقی جامعه باقی نمی‌گذارد. شاید به همین خاطر است که به دلیل اختلاف موافقان و مخالفان متعدد، بعضی فیلم‌ها که منتسب به این نوع سینما می‌شوند به نمایش درمی‌آیند و برخی فرصت آن را پیدا نمی‌کنند. این فیلمساز پرداختن به موضوع روابط نامتعارف در سینما را تنها مختص به بعد از انقلاب ندانست و بیان کرد: نمی‌توانیم بگوییم موضوع خیانت، به سینمای بعد از انقلاب اختصاص دارد. برای مثال، قبل از کودتای سال ۱۳۳۲ فیلمی ساخته شد به نام «شب‌های تهران» که موضوع آن خیانت بود و حرف‌های جدیدی را نسبت به زمان خود می‌زد. فیلم‌های مشابه دیگری هم در دهه ۳۰ ساخته شدند که همگی اشاره بر این دارند که فضای جامعه شهری و تفکر مدرن باعث خیانت می‌شود. بعد از انقلاب اما به دلیل عوض شدن شعارها و سبک زندگی، چنین مسایلی هم از سینما حذف شدند تا بعد از جنگ و روی کار آمدن دوره اصلاحات که کمی فضای فرهنگی بازتر شد، هر چند که بین سال‌های ۷۲ تا ۷۶ نیز در فیلم‌هایی نظیر «سارا»، «لیلا» یا «عاشقانه» تلاش‌هایی برای برون‌رفت از فضای سابق انجام گرفته بود. ولی از یاد نبریم که پرداختن به مساله خیانت و حریم خصوصی در قبل از انقلاب هم وجود داشته است. سال ۴۸ در فیلم «قیصر»، این شخصیت برای انتقام تجاوزی که به حریم خصوصی او شده بود خود دست به کار شد. نکته جالبی که در فیلم‌هایی که در دوره‌های مختلف در مورد حریم خصوصی ساخته شده‌اند وجود دارد این است که اگر قیصر که خودش نیز یک لات‌مسلک و چاقوکش بوده در سال ۴۸، روی کسانی که به حریم خصوصی‌اش تجاوز کرده بودند چاقو کشید، آن افراد، لات و معلوم‌الحال بودند، اما اکنون در فیلم «فروشنده» فرهادی، شخصیت عماد از طبقه متوسط جامعه و به دنبال آزادی است و نمی‌داند با فرد متجاوز به حریم‌اش چه کند. آنتونیا شرکا منتقد سینما سخنران بعدی نشست بود که پشت میکروفون قرار گرفت و از معضلاتی صحبت کرد که سانسور برای سینمایی که می‌خواهد به موضوع خیانت بپردازد ایجاد می‌کند و اظهار کرد: اولین فیلمی که بعد از انقلاب به موضوع خیانت می‌پردازد می‌توان «نوبت عاشقی» محسن مخملباف دانست. در اوایل دهه ۷۰ نیز فیلم‌های مهمی چون «نرگس» و «روسری آبی» به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد ساخته شدند که در روند سینمای اجتماعی نقش تعیین کننده‌ای داشتند. در سینمای ما امکان نشان دادن خیانت زنان وجود ندارد و در برهه‌ای بین حدود سال‌های ۸۴ تا ۹۲، به دلیل مشکلات ممیزی و البته جریانی که منجر به ساخت فیلم‌های آپارتمانی شده بود، این فقط مردها بودند که روی پرده سینما، انسان‌های بی‌وفا، خیانتکار و درگیر روابط نامتعارف نشان داده می‌شدند. اگر بخواهیم به سینما به عنوان یک روایتگر تاریخ نگاه کنیم، شاید ۳۰ تا ۴۰ بعد وقتی به دوره‌ای که اشاره کردم نگاه کنیم، این تصور ایجاد شود که زن‌ها در این دوره بلاکش و مظلوم بوده‌اند و اسیر بی‌بند و باری‌های مردان. در حالی که می‌دانیم اینگونه نیست. شرکا ادامه داد: در بعضی فیلم‌هایی که روابط مثلث عاشقانه، خیانت و موضوعاتی از این قبیل را به تصویر می‌کشیدند، به دلیل حفظ اخلاق اجتماعی، رویکرد غیرمنصفانه و به تبع آن، سرنوشت‌ها و پایان‌های تراژیک و غیرمنطقی را شاهد بوده‌ایم که با احساسات تماشاچی بازی می‌کردند. حتی کاراکترهای زنی را در فیلم‌ها می‌دیدیم که مبهم، ساکت و بسته نشان داده می‌شدند. در حالی که چند سال قبل به دلیل تفاوت فضای فرهنگی جامعه، فیلم‌ها زن‌محور شده بودند و نقش کلیدی در آثار سینمایی داشتند. حال سوال اینجا است که اگر یک مسایلی تابو هستند و نمی‌توانیم آن‌ها را به راحتی نشان دهیم و درگیر ممیزی هستیم، چه اصراری وجود دارد که آن را حالا به صورت الکن نمایش بدهیم. اگر حریم خصوصی این‌گونه است که در بعضی فیلم‌های روی پرده نمایش داده می‌شود، پس چه فرقی با حریم عمومی می‌کند و اگر اینطور است، می‌توان دیوارهای خانه‌ها را شیشه‌ای کرد. دوازدهمین نشست پژوهشی مدرسه ملی سینمای ایران با حضور رییس، معاونان، اعضای دپارتمان ‏های‌ آموزشی مدرسه ملی، جمعی از سینماگران، اساتید و دانشجوهای دانشگاه‌ها و خبرنگاران مختلف برگزار شد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن