واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
نظر حجتالاسلام صدیقی درباره «مباهله» مدیر بنیاد بینالمللی غدیر گفت: مباهله را قرآن و پیامبر(ص) برجسته کردهاند اما ما در عمل آن را برجسته نکردهایم. توقع این بود که اجتماعی نظیر اجتماع افتتاح حوزههای علمیه برای مباهله برگزار شود. امیدوارم سال آینده شاهد یک خیزش جدید از سوی طلبهها برای مباهله باشیم.
به گزارش فرهنگ نیوز، حجتالاسلام و المسلمین کاظم صدیقی مدیر بنیاد بینالمللی غدیر در همایش «تبیین مباهله» که عصر امروز (دوشنبه) در مدرسه مرحوم آیتالله مجتهدی برگزار شد، با اشاره به آیه «قُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا»، گفت: آنچه که ما باورمان است این است که مسئله ولایت، حقیقت دین است. همه احکام شرع از آیه اکمال به دست میآید و اگر مسئله غدیر نبود و امیرالمؤمنین (ع) در آن روز به عنوان جریان مستمر امامت و ولایت بعداز پیامبر اکرم (ص) دین دارای نقص میبود، بنابر این ولایت،کمال دین است؛ «الیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم».
وی اظهار داشت: نعمت مطلق در قرآن کریم همان نعمت ولایت است، ما در نمازهایمان میگوییم «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ، صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ»، صراط مستقیم هم ولایت امیرالمؤمنین است «ثُمّ لَتُسْأَلُنّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النّعِیمِ» نعمت مطلق، همان نعمت ولایت است. همچنین هدایت، نعمتی است که خداوند بر آن منت گذاشته است. «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ».
حجتالاسلام صدیقی گفت: قرآن کریم همانند چشمهای است که اگر تمام دانشمندان عالم بر سر آن بنشینند هر کسی ظرفیت خود را تکمیل میکند ولی این چشمه تمام نمیشود و بر اساس فرموده امیرالمؤمنین (ع) عجایب قرآن،انقضاء ندارد.
وی ابراز داشت: عینیت قرآن کریم در وجود علی (ع) محقق است و امام علی (ع) میفرماید من قرآن ناطق هستم. هیچ جای قرآن بدون علی (ع) نیست، اولین اشعه و تابش خورشید وحی بعد از پیامبر (ص) را حضرت علی (ع) شاهد آن بوده است و ایشان در خطبه قاسعه در نهجالبلاغه میفرماید من نور وحی را میدیدم و عطر وحی را استشمام میکردم.
امام جمعه موقت تهران گفت: شما طلاب باید تشنه باشید و به مطهرین وصل شوید، هنر این است که عشق علی (ع) انسان را آب کند؛ آنگاه که خبر شد خبری باز نیامد. «هُدىً لِلنَّاسِ»؛ موضوع کتاب الهی هدایت است هیچ آیهای در شب و روزی نازل نشد مگر اینکه علی (ع) شاهد آن بود. بنابر این نعمت هدایت بدون نعمت امیرالمؤمنین (ع) کامل نمیشود.
وی ادامه داد: انسان کامل، کم پیدا میشود از این همه جوانهایی که در حوزه درس میخوانند چند تا آیتالله بهجت یا آیتالله قاضی شدند همه این بساط برای آن است که گوهرهای ناب شناخته و متجلی شوند.
حجتالاسلام صدیقی با اشاره به «انّما انْتَ مُنْذِرٌ وَ لِکُلِّ قَوْم هاد» تصریح کرد: این هدایت، هدایت باطنی است. علامه طباطبایی (ره) در ابعاد هدایت آن را از بُعدی تعلیمی، ارشادی، روشنگری و از بُعد دیگر هدایت را خلافت ائمه بر انسانها میداند. در طول تاریخ تمام کسانی که با ولایت مقابله کردند ابناء و اتباع شیطان هستند و استکبار مانع پذیرش ولایت است لذا اگر کسی بخواهد به سوی ولایت برود مسیرش از امیرالمؤمنین (ع) میگذرد.
وی خاطر نشان کرد: اگر امیرالمؤمنین (ع) در رأس هرم مطرح نباشد جامعه الگو ندارد، دین مرزبان ندارد، بلدچی ندارد؛ زعیم هر قوم راه بلد آن قوم است. ولایت امیرالمؤمنین (ع) حاق و حقیقت دین است. امیرالمؤمنین (ع) تنها کسی بود که خداوند متعال در اول روز تبلیغ، پیامبر (ص) را مأمور کرد علی (ع) را آرمدار کند و نشان دهد و در واقع حضرت رسول از تمام فرصتها برای تبلیغ امیرالمؤمنین (ع) استفاده کرد.
مدیر بنیاد بینالمللی غدیر ابراز داشت: از جمله آیات قرآن کریم که بدون هیچ شک و شبههای اشاره به امام علی (ع) دارد نخست آیه تطهیر است و خداوند با کلمه «انما» طهارتی به پنجتن آلعبا داد که حتی انبیاء الهی فاقد آن بودند و آیه دوم آیه ولایت است. همانجا که میفرماید «اِنِّما وَلیُّکُمْ اللهُ وَ رَسُولُهُ» و خداوند حجت را تمام و دشمنان را بدین وسیله خلع سلاح کرده است.
وی با اشاره به مسئله مباهله، تصریح کرد: حضرت رسول (ص) از هیچ بهانه و فرصتی برای معرفی امیرالمؤمنین (ع) دریغ نکرده است اگر میخواهیم در اخلاق، معنویت، سیاست و ... به جایی برسیم، جز علی (ع) نداریم و باید در خلوت و جلوت، ولایت علی (ع) ما را مجذوب کند.
حجتالاسلام صدیقی گفت: بدون ولایت به جایی نمیرسیم و گویا تمام مأموریت پیامبر (ص)این بود که علی (ع) بر تمام دلها حاکم کند و زمام دلها را به دست امیرالمؤمنین (ع) بدهد و هر کسی که معرفتی در دلش دارد از چشمه وجود امیرالمؤمنین (ع) است. تمام ائمه اطهار (ع) روز غدیر را روز شادی اعلام کردهاند و حوزههای علمیه باید پیشگام مردم در این زمینه باشند.
وی ادامه داد: دوست داشتیم روز عید غدیر نماز عید را در حوزههای علمیه میخواندیم؛ تعظیم شعائر نشانه تقوا است و نوع تبلیغ غدیر، تکریم است و آهنگ مباهله نیز همانند آهنگ غدیر است.
مدیر بنیاد بینالمللی غدیر اظهار داشت: بر اساس آیه مباهله حضرت زهرا (س) که یک زن بیشتر نبود «نساءنا» معرفی شده و گویا تمام زنان عالم در وجود ایشان خلاصه شده و برای اینکه پیامبر اکرم (ص) مشخص کند غیر از علی (ع) کسی حق جانشینی ندارد فرمود «انفسنا و انفسکم» اگر غدیر نداشته باشیم حدیث منزلت، حدیث انا مدینة العلم، حدیث ثقلین، حدیث علیمع الحق، را نداشتیم که تک تک اینها از منابع و شیعه و سنی به تواتر ذکر شده است.
حجتالاسلام صدیقی افزود: اگر هیچ یک از احادیث مذکور را نداشتیم آیه مباهله به تنهایی کافی بود تا اثبات کند بعد از پیامبر خدا کسی که میتواند زمام امور را به دست بگیرد حضرت امیرالمؤمنین (ع) است. از این رو مباهله را قرآن و پیامبر (ص) برجسته کردهاند اما ما در عمل آن را برجسته نکردهایم. توقع این بود که اجتماعی نظیر اجتماع افتتاح حوزههای علمیه برای مباهله برگزار شود. امیدوارم سال آینده شاهد یک خیزش جدید از سوی طلبهها برای مباهله باشیم.
منبع: فارس
95/7/5 - 20:56 - 2016-9-26 20:56:31
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]