تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله يكى از اصحاب خود را غمگين مى‏ديدند، با شوخى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820303520




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتقال سرور پيام رسان‌هاي خارجي به ايران منتفي شد!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: انتقال سرور پيام رسان‌هاي خارجي به ايران منتفي شد!
تخلفات گسترده‌اي كه برخي پيام‌رسان‌هاي تلفن همراه از جمله تلگرام در كشور مرتكب شدند، بالاخره شوراي عالي فضاي مجازي را بر آن داشت...
نویسنده : زهرا چيذري 


تخلفات گسترده‌اي كه برخي پيام‌رسان‌هاي تلفن همراه از جمله تلگرام در كشور مرتكب شدند، بالاخره شوراي عالي فضاي مجازي را بر آن داشت كه طي مصوبه‌اي 12 ماه به اين شبكه اجتماعي مهلت دهد تا سرورهاي خود را به داخل كشور منتقل كند. حالا در حالي كه بيش از سه ماه از اين مهلت مي‌گذرد روز گذشته معاون محتواي مركز ملي فضاي مجازي در نشستي با خبرنگاران از تغيير 180 درجه‌اي رويكرد شوراي عالي نسبت به پيام رسان‌هاي تلفن همراه خارجي خبر داد و با تأكيد بر اينكه نمي‌توانيم به يك پيام رسان خارجي بگوييم حتماً سرورش را به ايران منتقل كند، گفت: جهت‌گيري اصلي حمايت از پيام‌رسان‌هاي داخلي با هدف بي‌نيازي از خارج است.

روز گذشته نخستين نشست يكي از اعضاي مركز ملي فضاي مجازي با خبرنگاران برگزار شد تا گزارشي از فعاليت‌هاي اين مركز ارائه داده شود. هر‌چند در اين نشست موضوعات متعددي مطرح شد اما بحث پيام‌رسان‌هاي تلفن همراه و ساماندهي آنها با توجه به فراگيري و چالش‌برانگيزي آنها مهم‌ترين موضوعاتي بود كه از امير خوراكيان، معاون محتواي مركز ملي فضاي مجازي مورد پرسش قرار گرفت. در بين اين پرسش‌ها بود كه معلوم شد ماجراي مهلت يك ساله به تلگرام براي انتقال سرورهايش به ايران چندان جدي نيست.
 
تغيير رويكرد در انتقال سرور پيام‌رسان‌ها به ايران
مهلت يك ساله به شبكه‌اي غير‌ايراني كه بدون مجوز از هيچ نهادي در كشورمان فعاليت مي‌كند، محتواهاي منتشر شده در آن غالباً مجرمانه است و سرورهاي آن در ساختمان دولتي رسانه‌‌هاي انگلستان قرار دارد، در همان سه ماه پيش هم مورد انتقاد بسياري از كارشناسان قرار گرفت و يك شائبه جدي را مطرح كرد؛‌نفوذ در انتخابات رياست جمهوري آن هم با مجوز شوراي عالي فضاي مجازي!
استدلال كارشناساني مانند روح‌الله مؤمن‌نسب، در اين باره تقارن مهلت به تلگرام براي انتقال سرورهايش به ايران با انتخابات رياست جمهوري دوازدهم بود و توجه به سابقه فعاليت‌هاي سياسي در مجلس دهم هم اين شائبه را به واقعيت نزديك مي‌كرد. حالا اما درست در شرايطي كه وارد چهارمين ماه از مهلت مقرر شوراي عالي فضاي مجازي به تلگرام شديم با تغيير رويكرد اين شورا مواجهيم تا جايي كه امير خوراكيان در پاسخ به مواضع مركز ملي فضاي مجازي درباره انتقال سرورهاي پيام رسان‌هاي خارجي به داخل كشور گفت: جهت‌گيري اصلي ما حمايت از پيام‌رسان‌هاي داخلي است. اگر ما پيام‌رساني داشته باشيم كه نياز عمومي را برطرف كند، الزامي براي انتقال سرورهاي پيام‌رسان‌هاي خارجي نداريم. البته به ميزاني كه پيام‌رسان ‌خارجي‌های با ما همكاري كنند از حمايت‌هاي ما برخوردار شده و پيام‌رسان‌هاي داخلي نيز متناسب با قابليت‌ها و ظرفيت‌ها مرحله به مرحله از حمايت‌هاي ما بهره‌مند مي‌شوند.
 
ضعف دانش فني
معاون محتواي مركز ملي فضاي مجازي درباره اقدامات صورت گرفته براي ساماندهي پيام‌رسان‌ها افزود: بيشترين استفاده از فضاي مجازي توسط عموم از طريق پيام‌رسان‌هاست و در طول شش ماه گذشته با بررسي‌هاي كارشناسي با وزارت ارتباطات و ارشاد سندي آماده طرح در شوراي عالي فضاي مجازي است. به گفته خوراكيان اين رويكرد سند حمايت گسترده از پيام‌رسان‌هاي داخلي كه قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي خود را به حدي برسانند كه نياز عموم را برطرف كنند، بديهي است و رويكرد ديگر ساماندهي پيام‌رسان‌هاي خارجي و سياست‌هاي سندي كه مي‌خواهد در اين راستا طرح شود، صيانت از هويت ملي، اعتماد‌سازي و صيانت از حقوق شهروندي و حريم خصوصي، امنيت ملي و توسعه و تسهيل محتوایي داخلي است.  معاون محتواي مركز ملي فضاي مجازي با اشاره به نحوه حمايت از پيام‌رسان‌هاي داخلي اظهار كرد: به اعتقاد من مشكل پيام‌رسان‌هاي داخلي مالي نيست بلكه مشكل دانش فني است و ما در تلاشيم براي رسيدن به نقطه مطلوب در اين زمينه آنها را حمايت كنيم، البته با نگاه حاكميتي نمي‌توان به ايجاد پيام‌رسان داخلي اقدام كرد و بخش خصوصي بايد در اين زمينه فعاليت كند.  خوراكيان به الزامات پيام‌رسان‌هاي خارجي اشاره كرد و افزود: پيام‌رسان‌هاي قانوني متعدد براي حضور در ايران اعلام آمادگي كرده‌اند كه بايد مورد بررسي قرار گيرند. اين پيام‌رسان‌ها بايد اصولي را كه مورد مطالبه همه مردم است از جمله حريم خصوصي افراد، عدم استفاده از داده‌هاي بزرگ، برطرف كردن برنامه‌هاي سودجويي فرهنگي و مالي رعايت كنند. به باور وي، پيام‌رسان‌هاي خارجي از خلأ موجود در ايران در حوزه نرم‌افزارهاي پيام‌رسان استفاده كردند اما اگر اين فضاي خالي تبديل به فضاي رقابتي شود، مردم حق انتخاب خواهند داشت.
 
گام‌هايي براي رسيدن به شبكه ملي
خوراكيان در پاسخ به سؤال «جوان» درباره ارزيابي راه‌اندازي فاز نخست شبكه ملي اطلاعات گفت: شبكه ملي اطلاعات از نظر محتوا در حوزه اين معاونت قرار مي‌گيرد و درباره مسائل فني نمي‌توانم اظهار‌نظر كنم. به گفته وي، موضوع شبكه ملي اطلاعات در چند سال اخير قفل بوده و اصلاً كاري در اين مورد انجام نمي‌شد كه در دوره جديد شوراي عالي فضاي مجازي، اجراي اين شبكه با برگزاري جلساتي در پنج فصل آغاز شد و به تدوين نقشه عمل وزارت ارتباطات و ساير دستگاه‌ها ختم شد.  خوراكيان مبحث سوم صحبت‌هاي خود را به بحث آموزش ويژه مبلغان اختصاص داد و گفت: در مناسبت‌هاي مختلف، جريان تبليغ ديني در كشور به راه مي‌افتد كه در تلاش هستيم با تدوين بسته فرهنگي كمك كنيم كه اين جريان تبليغي نقش خود را در فضاي مجازي به خوبي ايجاد كند. وي ادامه داد: اين بسته‌ها در مناسبت‌ها از جمله محرم در اختيار حوزه‌هاي علميه و در دسترس مبلغان قرار مي‌گيرد.  خوراكيان تأكيد كرد: اين بسته‌ها با عنوان حقيقت مجازي نكاتي را درباره فضاي مجازي در اختيار مبلغان قرار مي‌دهد تا به مردم آموزش دهند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن