محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826719043
نمایش های بی ادعایی که باید ببینید
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: هفته نامه چلچراغ - الهه حاجی زاده، سیدمهدی احمدپناه: در مقطعی که معیار انتخاب بیشتر مخاطبان امروز تئاتر حضور چهره ها و افراد سرشناس در بین عوامل اجرایی یک تئاتر است، نمایش های بی ادعاتری در سالن های معمولا کوچک تر شهر به روی صحنه می روند که فارغ از نقدهای تکنیکی، تلاشی برای زدن حرف تازه دارند و به خاطر نداشتن همان چهره های سرشناس حرف های تازه شان به گوش بسیاری از علاقه مندان و مخاطبان تئاتر نمی رسد. در این مطلب نگاهی گذرا به برخی از این نمایش های کوچک تر و پربارتر در حال اجرا در سالن های کوچک تر می اندازیم.
خروج اضطراری/ مهرداد مصطفوی/ تماشاخانه ارغنون
صحنه در تسخیر صفحات مجازی
بسیاری از مخلوقات و مصنوعاتی که به دست بشر تاکنون پدید آمده، واسطی برای ارتباط بوده... تا آن جا که عصری را به نام ارتباطات نام گذاری کرده و کباده تکنولوژی امروزه همین است که با رشد فزاینده اش نوید آرمان شهری را می دهد که پایه سامانش منشور ارتباط است. انسان موجودی اجتماعی است و هنر تئاتر، اجتماعی ترین فرم هنر است.
تئاتر خاصه بعد از جنگ جهانی دوم در یک پارادوکس با به چالش کشیدن ابزار ارتباط انسانی بالاخص زبان، هم چنان تلاش می کند با تماشاگر حلقه مفقودی را پیوند بزند که جریان دوسویه پیام کمترین تلفات را داشته باشد. تئاتر به گونه ای خودش را دچار پارادایم ارتباط می کند تا هم چنان دو لبه ممکن و ناممکن را تیز نگه دارد.
به نظر می رسد نوع بشر هرچه تلاش می کند، ورطه ناممکن ارتباط مساحت بیشتری را اشغال می کند. با این مقدمه در خروج اضطراری ورطه ارتباط ناممکن در بستر اجتماعی مورد مناقشه است. داستان آدم هایی به غایت تنها که در مسیر خورنده وسایط ارتباط جمعی و صفحات مجازی چنان چرخ شده اند که دیگر زمان و مکان واقع برای روایت آنان نامکفی است.
روی پرده ای رشته ای، تصویر دریا پخش می شود و گویی تمام صحنه به صفحه ای مجازی در شبکه ای اجتماعی مثلا اینستاگرام تبدیل شده است. تصویر امواج دریا مثل ریپلی مدام فیلم یک دقیقه ای اینستاگرام است که گاهی شبح یک نفر در آن میان چشم مخاطب را می رباید. دیالوگ های سریع و کوتاه، فرهنگ زبانی کامنت را دارد و کاراکترها از هر جایی می توانند زیر تصویر وارد قصه شوند... اما این صحنه جولانگاه حرافی چه قشری است؟
خروج اضطراری نیاز مبرم جامعه ای که فرهنگ ارگو آن را بوبوها و هیپسترها فتح کرده اند و مکانیسم سلیقه و فرهنگ را به شکلی همه جانبه تعیین می کنند. کالبد بی جان و معنی مدرن چنان در این سطح به ابتذال کشیده می شود و جامعه را مقلد خود می کند که اکنون شاید بتوانیم بگوییم در عصر آغاز سلبریتی سالاری به سر می بریم که حتی جامعه مقلدش را هم آزار می دهد و خودش قبل از هر کس دیگری جهانش را خالی یافته...
جهان ممکن وسایط مجازی با کارکردی واژگون از آشکاری ورطه های پنهان می سازد و همان جور که اساس ارتباط را ممکن می کند، اما مساحت ناممکن را گسترش می دهد. مثال واضح آن این است که با بنیان اشتراک گذاری، در حال تولید انسان های منفرد است... خروج اضطراری غوطه خوردن در چنین فضای متعفنی است که هیچ کس از آن راه گریزی ندارد، حتی اگر 10 سال انزوا اختیار کرده باشد، حقیقی بودن مجاز است و اعلام خطر برای بازگویی یک اصل ساده، آن چه امروز واقعی است دنیای مجازی است...
زندگی برای زندگی/ رضا بهرامی/ تالار محراب
صحنه در تسخیر فرم
نمایش «زندگی برای زندگی»، که این شب ها در محوطه باز مجموعه تئاتر محراب اجرا می شود، نمایشی است کوتاه (فقط 30 دقیقه)، ولی سرشار از حرکت، رنگ، نور، موسیقی و بازی های قابل قبول، که اگر کسی مطلع نباشد، باور نمی کند. بازیگران نمایش، نوجوانان و جوانان هنرجو یا دانشجویی هستند که برای نخستین بار بازیگری را در شکل حرفه ای تجربه می کنند. این نمایش با دو ماه تمرین فشرده و سخت شکل گرفته و هر تماشاگر حرفه ای می تواند نتیجه تمرین های مداوم و دشوار گروهی را در روند اجرای نمایش ببیند.
«زندگی برای زندگی» یک نمایش داستان گو نیست، بلکه اثری موقعیت محور با تاکید بر رابطه پاک مادر و فرزند در جهان امروز است. گرچه به دلیل بی کلام بودن نمایش و استفاده فراوان از حرکات فرم، شاید برخی تماشاگران عادی برای درک داستان یا موضوع، دچار سردرگمی بشوند، اما کلیت نمایش، که به جنگ پلیدی و پاکی اشاره دارد، برای عموم تماشاگران قابل درک است.
در نمایش «زندگی...» نبرد خیر و شر با شکلی نمادین به صورت عنکبوت های خشن و بچه های شاد و معصوم نشان داده شده. آن چه در طول نمایش مخاطب را به تماشای پی گیر و جدی اثر ترغیب می کند، حرکات آکروباتیک شخصیت ها، پخش موسیقی و آوازهای محلی، استفاده از تکنیک هایی مثل سایه بازی و نورپردازی و هم چنین عناصر طبیعی مانند آب، باد، خاک و آتش است.
رضا بهرامی پیش از این در کارگردانی نمایشی به نام «پیرمرد و ببر» علاقه اش به موسیقی و فضاهای فولکلور ایرانی را نشان داده بود که اکنون در نمایش «زندگی برای زندگی» هم نشانه هایی از آن علاقه مندی به چشم می خورد. هرچند به نظر می رسد در اجرای این نمایش، کارگردان به پرفورمنس نزدیک تر شده تا تئاتر. با این حال، نمی توان منکر ارزش های نمایشی «زندگی برای زندگی» شد.
اگر از طرفداران نمایش های فرم و بی کلام هستید، معطل نکنید و یکی از همین شب ها خودتان را به مجموعه تئاتر محراب برسانید تا شاهد یک تجربه نو و متفاوت باشید.
لابراتوار/ منصور صلواتی/ تماشاخانه موج نو
لا به لای معناباختگی
تراژدی- کمدی «لابراتوار» در لا به لای معناباختگی یک موقعیت به کنکاش در فرو رفتن و بی معنایی، معنایی می گردد که در بن بست رابطه های انسانی در بیراهه ای نامعلوم گم شده است. (حتما جمله را باز هم بخوانید، چون سعی کردیم بار اول مفهوم نباشد.) در این نمایش که برای ارتباط با تماشاگر در پی سادگی کلامی نامشخص از هرگونه واضح گویی دوری می کند- جهان به واسطه غربتی آزاردهنده چیزی جز رنج- عذاب و تکرار برای ارائه ندارد. این جهان با فاصله گرفتن از معنایی که برای خودش تعریف کرده- به فاصله ای میان شخصیت ها می رسد که رابطه کلامی آن ها بدون هیچ درکی از سمت هر کدام به نیستی و یاس ختم می شود.
در این جهان شخصیت ها هرکدام در فردیت خودشان فرو می روند و به جای این که مانند تمام شخصیت های تئاتر معناباخته، همدیگر را تکمیل کنند، از هم دور می شوند.
نتیجه این گسست آشکارشدن کرختی و از هم پاشیدن جهانی است که انسان سعی دارد به خود بقبولاند در مرکزیت آن قرار دارد. انسانی که بعد از فروریختن ذهنیتش و فهمیدن این موضوع که علم هم راه نجاتی پیش رویش نمی گذارد، معلق میان هستی و نیستی با بهت به آینده ای می نگرد که هیچ تصویری از آن ندارد.
انسان رنج دیده ای که در این نمایش تصویر می شود، نتیجه از هم پاشیدن ایدئولوژی و تفکر جهانی است که هیچ گاه بر استواری آن قطعیتی وجود نداشته است. عدم قطعیت در فاصله مکث ها و سکوت هایی که در تمام نمایش جریان دارد، تکمیل کننده حماقتی است که انسان در سایه آن در حال ذوب شدن و از دست دادن زمانی است که هیچ اعتمادی به آن ندارد. بی اعتمادی غایت جهانی می شود که هر کس، در هر جایگاهی در پی منفعت و جلو افتادن از اتفاقی است که هیچ منشا خاصی در لازمه وجود آن نیست.
تکرار و تکثیر این اتفاقات در زمان و مکانی نامعلوم حس هر درکی را از شخصیت ها می گیرد و نتیجه آن آشکار شدن پوچی بی حد و حصر جهانی است که انسان تکیه گاهی جز آن ندارد. بی تکیه گاهی انسان در بی آرمانی یا آرمان ناقصی که نتیجه دور شدن از فضایی است که در آن قرار دارد. در بن بستی پایان می یابد که نه راه فراری از آن است و نه راه بازگشتی.
نگاه بهت زده و خیره انسان در این جهان نقص ها و سرگشتگی های او را آشکار می کند.
در نهایت تعریف این جهان جز جهانی یخ زده و احمقانه چیز دیگر نیست. این جاست که انسان بر تپه ای می ایستد که در حال فرو ریختن است. تراژدی- کمدی «لابراتوار» این فروریختگی را در بغضی خفه شده و خنده ای تلخ که به گروتسک نزدیک می شود، تصویر می کند.
۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]
صفحات پیشنهادی
در بخش «کتیبههای مهاجر» نمایشگاه قرآن ببینید نقش ایران در گسترش مفاهیم قرآنی/ کتیبههای فارسی در مس
در بخش کتیبههای مهاجر نمایشگاه قرآن ببینیدنقش ایران در گسترش مفاهیم قرآنی کتیبههای فارسی در مساجد جهان در بخش کتیبههای مهاجر نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم آثار و کتیبههایی وجود دارد که هر کدام بیانگر نقش ایران و زبان فارسی در گسترش مساجد و مفاهیم قرآن و همچنین قدمت فرهنگ غنیسئانس فوقالعاده شش صبح برای تماشای «فروشنده» / افزایش تعداد سالنها و نوبتهای نمایش
فرهنگ > سینما - تعداد سینماهای نمایشدهنده فیلم فروشنده به کارگردانی اصغر فرهادی و سئانسهای نمایش این فیلم به واسطه استقبال مخاطبان از پیشخرید بلیتهای فیلم افزایش پیدا کرد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین پیشفروش بلیتهای فیلم سینمایی «فروشنده&raquپروانه نمایش فیلم سینمایی «طبل» در ایران صادر شد
پروانه نمایش فیلم سینمایی طبل در ایران صادر شد پروانه نمایش فیلم سینمایی طبل به کارگردانی کیوان کریمی بعد از طی مراحل ثبت مدارك برای نمایش در ایران به صورت رسمی صادر شد ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۶ شهريور ساعت 11 16 به گزارش سرویس فرهنگی پانا پروانه نمایش فیلم سینمایی «طبل&raq«شروع یک روز کاری» با نمایش/ «چاپ اول» سراغ ۲ کتاب میرود
دو خبر رادیویی شروع یک روز کاری با نمایش چاپ اول سراغ ۲ کتاب میرود شناسهٔ خبر 3755454 - دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴ ۲۹ هنر > رادیو و تلویزیون jwplayer display inline-block; پخش نمایش رادیویی شروع یک روز کاری از رادیو نمایش و چاپ اول از رادیو فرهنگ تازه های خبر راتذکر به دو پردیس برای نمایش فیلم خارجی/ سانس ۶ صبح برای «فروشنده»
در جلسه شورای صنفی نمایش چه گذشت تذکر به دو پردیس برای نمایش فیلم خارجی سانس ۶ صبح برای فروشنده شناسهٔ خبر 3755487 - دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴ ۳۳ هنر > سینمای ایران jwplayer display inline-block; سخنگوی شورای صنفی نمایش با بیان اینکه قیمت نهایی بلیت فروشنده هفته آیناجازه دخالت در شورای پروانه ساخت و نمایش را به هیچ گروهی نمیدهیم/دیوار بیاعتمادی بین هنرمندان و دولتمردان بر
جنتی در جشن روز ملی سینما اجازه دخالت در شورای پروانه ساخت و نمایش را به هیچ گروهی نمیدهیم دیوار بیاعتمادی بین هنرمندان و دولتمردان برداشته شده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت امروز سینماگران پرچم مقابله با تهاجم فرهنگی ایستاده اند و مردم به جای دیدن فیلمهای هالیودی به تماشایسی امین نمایشگاه کتاب تهران از 13 تا 23 اردیبهشت 96 برگزار می شود
زمان برگزاری سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران 13 تا 23 اردیبهشت ماه 1396 اعلام شد به گزارش جام جم آنلاین از معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نخستین دوره شورای سیاستگذاری سی امین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور اعضای این شورا در محل وزارت فرهنگ و انمایشگاه «مسند مستانگی» حرفهای زیادی برای گفتن دارد
امیراحمد فلسفی نمایشگاه مسند مستانگی حرفهای زیادی برای گفتن دارد فلسفی معتقد است نمایشگاه مسند مستانگی نشان داد که ذهن خلاق استاد جواد بختیاری همواره جریان دارد و اینبار هم نشان داد که حرفهای زیادی در حوزه خوشنویسی برای گفتن دارد به گزارش ایلنا امیراحمد فلسفی خوشنویس برونمایی از نمایشنامه حمید جبلی
خبرگزاری ایسنا کتاب نمایشنامه دوستان بامحبت نوشته حمید جبلی 20 شهریورماه در تئاترشهر رونمایی میشود جشن رونمایی از کتاب نمایشنامه دوستان بامحبت نوشته حمید جبلی که توسط انتشارات پریا به چاپ میرسد همزمان با شصت و هفتمین زادروز رضا ژیان - هنرمند فقید - شنبه بیستم شهریورماهآغاز واگذاری فیلمهای سینمایی برای نمایش در V.O.D
آغاز واگذاری فیلمهای سینمایی برای نمایش در V O D تهیه کنندگان و مالکان فیلمهای سینمایی میتوانند قرارداد با موسسات تجمیع کننده دارای مجوز V O D ویدئو درخواستی منعقد نمایند به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان سید غلامرضا موسوی دبیر هیات رئیسه شورا-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها