تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از شما منكرى ببيند بايد با دست و اگر نتوانست با زبان و اگر نتوانست با قلبش آن ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819222514




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ماهواره اروپایی مورد اصابت قرار گرفت


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: وب سایت ترنجی: مهندسین آژانس فضایی اروپا دیروز گزارش دادند که یک صفحه خورشیدی ماهواره Sentinel-1A مأموریت کپرنیک در مدار زمین مورد اصابت یک ذره در ابعاد میلی‌متری قرار گرفته است. این اصابت از افت ناگهانی کوچک در توان تولیدی و تغییر ریز در وضعیت و مدار ماهواره کشف شد. کنجکاو شدید؟
 
 
ماهواره اروپایی Sentinel-1A مورد اصابت یک ذره پرسرعت قرار گرفت



در یک بیانیه آژانس فضایی اروپا نوشته‌شده: «پس از یک تحقیق مقدماتی، گروه عملیات در مرکز کنترل مأموریت آژانس فضایی اروپا در دارمشتات آلمان احتمال دادند که یک زباله فضایی یا ریز شهاب‌سنگ به یکی از صفحات خورشیدی برخورد کرده است.»

مهندسان تصمیم گرفتند که دوربین روی بدنه ماهواره را روشن کرده و عکسی از صفحه خورشیدی بگیرند. این دوربین‌ها در اصل برای نظارت بر باز شدن صفحات خورشیدی (چند ساعت پس از پرتاب در آوریل ۲۰۱۴) روی بدنه ماهواره تعبیه شده بودند و قرار نبود پس‌ازآن از این دوربین‌ها استفاده‌ای شود.

در تصویر زیر، صفحه خورشیدی ماهواره Sentinel-1A را قبل از برخورد (سمت چپ) و بعد از برخورد (سمت راست) می‌بینید:

 
ماهواره اروپایی Sentinel-1A مورد اصابت یک ذره پرسرعت قرار گرفت



پس از روشن شدن دوربین، یکی از دوربین‌ها به‌وضوح نشان داد که با یکی از صفحات برخورد صورت گرفته است.

هولگر کراگ، رئیس دفتر زباله‌های فضایی مرکز آژانس فضایی اروپا در دارمشتات آلمان، در بیانیه آژانس گفت: «تحلیل‌ها برای جمع‌آوری شواهد ادامه دارد که مشخص شود آیا منشأ برخورد یک جسم طبیعی بوده یا ساخته دست انسان بوده است. تصویر ناحیه متأثر نشان می‌دهد که ناحیه‌ای به قطر تقریبی ۴۰ سانتی‌متر روی سازه صفحه خورشیدی ایجاد شده و تأییدکننده این است که برخورد از پشت رخ داده است که منطبق بر داده‌های حسگرهای نرخ وضعیت ماهواره است.»

آژانس فضایی اروپا بیان کرد که این سانحه تأثیری روی عملیات روتین ماهواره ندارد و عملیات به‌صورت عادی ادامه خواهد داشت.

دو ماهواره Sentinel-1 که بخشی از برنامه کپرنیک اتحادیه اروپا هستند، از طرف کمیسیون اروپا تحت کنترل آژانس فضایی اروپا هستند. این فضاپیما به دانشمندان کمک می‌کند که انواع فرآیندها و اتفاقات روی زمین را زیر نظر بگیرند.

این سانحه یک زنگ خطر دیگر از زباله‌های فضایی است. این ذره میلی‌متری می‌توانست درصورتی‌که به‌جای صفحه خورشیدی به یک المان حساس برخورد کند، ماهواره را دچار مشکل جدی کرده یا حتی از کار بیندازد و پروژه‌ای به ارزش حدود ۲۰۰ میلیون یورو را متوقف کند!




۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن