واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: در جلسه «دين و دنياي مجازي» در موسسه گفتوگوي اديان عنوان شد: بايد از دنياي مجازي براي فراگير كردن دين كمك گرفت
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اديان
در سي و هشتمين جلسه از سري سخنرانيهاي علمي ماهانه موسسه گفتوگوي اديان با عنوان «دين و دنياي مجازي»، بر لزوم بهرهگيري از فضاي مجازي براي فراگير كردن دين تاكيد شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر سعيدرضا عاملي، رييس دانشكده مطالعات جهان و عضو هيات علمي گروه ارتباطات دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران گفت: جهان مجازي يك عرصه جهاني است.
وي روز سهشنبه در اين نشست كه با حضور سيد محمدعلي ابطحي، رييس موسسه گفتوگوي اديان و جمعي از علاقهمندان برگزار شد، افزود: دين، خصوصاً دين اسلام هم براي گسترش و قويتر شدن نيازمند عرصهاي جهاني است، بنابراين زماني كه اين خواست و ظرفيت با هم انطباق پيدا كند، امكان ارايه فراگيرتر و قويتر دين در اين جهان پيدا ميشود.
عاملي، همچنين با اشاره به اين كه «ظرفيتهاي جهان مجازي به گونهاي است كه ميشود يك كيفيت بالا را يكبار توليد كرد و همه جهان از آن بهرهمند شوند»، اظهار كرد: وقتي جهان مجازي چنين ظرفيتي دارد، عرضه و بازنمايي امر ديني ميتواند با يك كيفيت بسيار عميقتر و دقيقتري بازتوليد شود.
او از «جهاني بودن»، «همه جا حاضر بودن»، «دسترسي فراگير» و «نظاممند بودن» به عنوان وجوه تشابه دنياي مجازي و دين نام برد.
رييس دانشكده مطالعات جهاني دانشگاه تهران گفت: بنياديترين عنصر ديني، باور به متافيزيك است و جهان مجازي هم متافيزيك مخلوق به حساب ميآيد؛ مجاز ارتباط با عالم غيرفيزيكي است و دين هم گذري از جهان عيني فيزيكي به جهان متافيزيك به شمار مي آيد.
وي افزود: از ديگر خصيصههاي دين، همه جا حاضر بودن و دسترسي فراگير آن است كه در دنياي مجاز هم اين امكان براي همگان وجود دارد.
عاملي با اشاره به گفته پتريك كسول كه معتقد است «دين در ذات خود يك مقوله مجازي است» افزود: بنابراين دين نوعي انس گرفتن به درك «امر آن جهاني» و انتقال به جهان ديگر است.
عاملي گفت: شايد در گذشته فقط كسي كه در مجلس روضه امام حسين (ع) حاضر مي شد، آن احساس خاص را داشت اما امروزه با پيدايش امكان حضور در حرم ائمه از طريق دنياي مجازي و گوش دادن به روضههاي ضبط شده، ميتوان همان احساس را تجريه كرد.
وي افزود: در عين حال، دنياي مجازي از ظرفيت فراگيرتري برخوردار است و ديجيتالي شدن امر ديني به معناي بينهايت تنوع، تركيب و دسترسي به شمار مي آيد.
رييس دانشكده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: جهانيترين وجه كشورها، دنياي مجازي آنهاست و اين درحالي است كه اين وجه در كشور ما غيرجديترين بخش شده و هيچگاه سعي نشده از اين ظرفيت به درستي استفاده شود.
عاملي با اشاره به اين كه فلسفه دين خير رساندن به خود و ديگري و پرهيز از آزار خود و ديگران است، اظهار كرد: در فضاي مجازي امكان انتخاب بر اساس علاقهمنديهاي انسان وجود ندارد و دستگاه بر اساس كد و شماره عمل ميكند و بنابراين بهرهگيري از امكانات دنياي مجازي در دنياي حقيقي امكان هر گونه انتخاب انساني را از بين ميبرد.
وي گفت: در اين صورت مطلقاً امكان ندارد كه بر اساس خوش آمدن از كسي كار او را زودتر انجام داد و بنابراين عميق ترين لايه عدالت در جهان مجازي قابل پيادهسازي است.
عاملي، باز توليد فضاي دين در فضاي مجازي را ممكن توصيف و اظهار كرد: اما در هر حال دين در فضاي مجازي يك انتخاب دوم است.
سيد محمد علي ابطحي، رييس موسسه گفتوگوي اديان هم در بخش پاياني اين نشست، گفت: براي دين هم مثل هر حوزه ديگري فرصت استفاده از فضاي مجازي مهيا شده است و بنابراين هر چه ما اين فضا را بيشتر به خود اختصاص دهيم، بيشتر سود ميكنيم.
به گزارش موسسه گفت و گوي اديان، در پايان اين نشست در جلسه پرسش و پاسخي، به سوالات علاقهمندان حاضر پاسخ داده شد.
انتهاي پيام
چهارشنبه 29 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 131]