تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1820942425
چرا روح سرمایهداری در عصر قاجار شکل نگرفت؟
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: اقتصاد آنلاین: علیاصغر سعیدی، دانشیار جامعهشناسی اقتصادی دانشگاه تهران در نقدی بر کتاب «حیات اقتصادی ایرانیان در دوره مشروطه» اثر سمیه توحیدلو، مینویسد: سوال اصلی توحیدلو این است که حیات اقتصادی ایرانیان در دوران انتهایی سلطنت قاجار و زمان مشروطه چگونه بوده است؟ اگرچه روشن است که جامعه آن روزگار در مقایسه با غرب جامعهای عقبمانده یا توسعهنیافته به حساب میآمد، اما فهم اخلاقیات اقتصادی این جامعه به راحتی و به روشنی مشخص نیست.
به علاوه، روشن نیست تغییراتی که بعداً در جامعه ایران رخ داد ناشی از تغییر در همین اخلاقیات بوده است یا عوامل بیرونی تحولات بازار و ساخت اقتصادی را ایجاد کردند؟ توحیدلو برای پاسخ به سوال چگونگی حیات اقتصادی ایرانیان به مطالعه رفتار و اخلاق اقتصادی ایرانیان میپردازد. او شرایط اقتصادی را مطالعه کرده و نخست میخواهد سازمانها و نهادهای رسمی اقتصادی را بشناسد. شناخت نهادها و سازمانها از این جهت مبنای شناخت رفتار و اخلاق اقتصادی فرض شده است که نهادها قواعد رفتار بازیگران و شکل دادن به رفتارشان را تسهیل میکند.
سعیدی میافزاید: نتیجه تحقیقات توحیدلو نشان میدهد که انسان عصر مشروطه انسانی سنتی است که ملتزم به شرع است؛ ائمه و جانشینان آنان را ارج و قرب میگذارد و رفتارهای خانوادهگرایانه و عشیرتی بر آنها حاکم است و شبکههای درونگروهی حافظ اعتماد در روابط اجتماعی و اقتصادیشان است.
توحیدلو با فهرست کردن چنین اخلاقیات، اعتقادات و ارزشهایی، میخواهد نتیجه بگیرد که اینها بر رفتار اقتصادی ایرانیان تاثیر گذاشته است. یعنی آنچه کنش اقتصادی را هدایت میکند، همین اخلاقیات و شبکه روابط اجتماعی، محلی و خانوادگی است. اگر از مفهومسازی مارک گرانووتر استفاده کنیم باید بگوییم رفتارهای اقتصادی ایرانیان در دوره قاجار و عصر مشروطه بهشدت در ارزشها، فرهنگ، مذهب، ساخت و روابط اجتماعی حک شده بودند.
البته نویسنده بهخوبی آگاه است که تاثیر روابط اجتماعی، بر رفتار اقتصادی میتواند از تاثیر ترتیبات نهادی یا اخلاقیات تعمیمیافته بسیار متفاوت باشد، چون اساساً مسوولیت روابط اجتماعی در اعتمادسازی در حیات اقتصادی است. به علاوه، روابط اجتماعی ممکن است به صورت ساختی هم ظاهر شوند که کارکرد نظم مستمر و پایدار را برای رفتار اقتصادی برآورده کنند. اما در مقایسه با اخلاقیات و ترتیبات نهادی به درجات متفاوتی در بخشهای مختلف حیات اقتصادی، نفوذ میکنند.
چرا روح سرمایهداری در عصر قاجار شکل نگرفت؟
این جامعهشناس در ادامه عنوان میکند: سوال دوم توحیدلو در ادامه سوال قبلی است: او بر اساس نظریه جامعهشناسانه وبر که اساس نظری و روششناختی اوست بر این فرض استوار شده است که وقتی روابط اجتماعی در شکلگیری کنش اقتصادی مهم هستند میتوانند روح سرمایهداری را شکل دهند. به عبارت دیگر، چرا روح سرمایهداری در ایران عصر قاجار شکل نگرفت؟ این سوال بر اساس این فرضیه شکل گرفته است که نخستین بار ماکس وبر در پژوهش تاثیر اخلاق پروتستانتیسم بر ظهور روح سرمایهداری در غرب مطرح کرده است.
یعنی هر چقدر اخلاقیات انباشت سرمایه و بیشینهسازی را تقویت کند روح سرمایهداری شکل میگیرد. توحیدلو به دقت نظریه ماکس وبر را توضیح داده و با مقایسه اخلاقهای مختلف نشاتگرفته از ادیان الهی از نظر وبر نشان داده که هم به روش وبری آگاهی دارد و هم برخی ویژگیهای وبر در مورد ادیان الهی و بهطور مشخص اخلاقیات اسلامی که در عصر مشروطه رفتار اقتصادی ما را تحت تاثیر گذاشته است.
او سپس تشریح میکند: کلید پاسخ به این سوال در همان پاسخ به سوال اولی پیدا خواهد شد. وقتی اخلاقیات شناخته شدند تنها باید سنجید که تا چه حد برخی از آنها مانند ارزش دانستن طرد یا لذت بردن از دنیا بر کنش اقتصادی بیشینهساز، منفعتطلب و سرمایهپرور ما تاثیر داشته است؟ و در مقایسه با سایر ارزشهای اجتماعی و فرهنگی تا چه حد تعیینکننده رفتارهای اقتصادی سرمایهدارانه بوده است. این سوالی است که ماکس وبر در تحقیق ماندگار تاثیر اخلاق پروتستان و روح سرمایهداری مطرح کرد.
پاسخ توحیدلو این است که «ایستایی و نظم حاصل از نوع برداشت از عدالت در شرع و عرف جامعه ایرانی میتوانسته عاملی برای شکل نگرفتن روح سرمایهداری باشد». او در اینکه «در تاریخ فعالیت اقتصادی در رفتارهای ایرانیان بیزاری از پول، ثروت و سرمایه دیده نمیشود» تردیدی ندارد «اما، به خاطر برخوردار نبودن از عوامل مورد نیاز برای پیشرفت، محصول به نتیجه نمیشود». او با مقایسهای با غرب عوامل انحطاط سرمایهداری و امتناع مردم از سرمایهدار شدن را «حاشیهای شدن علم در مفهوم غربی آن» در جامعه ایران عصر قاجار میداند.
ترتیبات نهادی به تنهایی، مانع سوءاستفاده در بازار نیستند
سعیدی همچنین عنوان میکند: توحیدلو تلاش کرده است تا با تلفیق روش فردگرایانه ماکس وبر و نهادگرایی داگلاس نورث چارچوب نظری برای پاسخ به سوالات طرحشده بیابد. بحث معرفتشناسانه مهمی که باید در اینجا و تحقیقات آینده مورد توجه و نظر قرار گیرد این است که تا چه اندازه بین این دو نظریه که هر کدام مربوط به دو حوزه معرفتشناسی مختلف یعنی جامعهشناسی اقتصادی و نهادگرایی اقتصادی است باید تمایز قائل شد، اگر تفاوتهای آن را بنیادین محسوب کنیم.
البته برای جامعهشناس نظریه داگلاس نورث کمک خواهد کرد تا حفره ساختاری مهمی که در جامعهشناسی اقتصادی وجود دارد، یعنی عدم توجه به منفعتطلبی و الگوهای انتخاب عقلانی در رفتارهای بشری بیشتر شناخته شود. از این جنبه استفاده توحیدلو از نظریه نورث بسیار راهگشاست. اما باید توجه داشت که اقتصاددانان نهادی جدید از جمله داگلاس نورث با جدا کردن موضع خودشان در تحلیل نهادها از حجیات جامعهشناختی، تاریخی و حقوقی فاصله گرفته و جای طرحشان (نهادها) را به عنوان راهحلهای موثر مشکلات اقتصادی نشان میدهند.
به علاوه، آنها نهادها را محصول کنش اقتصادی بیشینهساز میدانند در حالی که جامعهشناسی مانند ماکس وبر، کنش اقتصادی را محصول ایدهها و اخلاقیات میدانند اگرچه این نوع رفتار بهخودیخود هم مهم باشد. به علاوه، بر اساس نظریه نهادگرایان اقتصادی به این دلیل وجود تنظیمات نهادی هوشمند جلوی سوءاستفاده را میگیرد که این نهادها انجام آن را بسیار پرهزینه میسازد.
او میافزاید: همین تنظیمات -که قبلاً تفسیر میشد که هیچ کارکرد اقتصادی ندارند- اینک اینگونه دیده میشود که تحول یافتهاند تا از سوءاستفاده در معاملات جلوگیری کنند. اما باید توجه کرد بهقول مارک گرانووتر این ترتیبات اعتمادساز نیستند و تنها یک جایگزین کارکردی برای آن محسوب میشوند.
اما آنچه رفتار اقتصادی را شکل میدهد و انگیزهای برای انباشت سرمایه است حدی از اعتماد است که باید در بازار وجود داشته باشد تا بتوان در آن کار کرد. بنابراین ترتیبات نهادی به تنهایی نمیتواند کاملاً مانع سوءاستفاده و تقلب در بازار شود و نقش تعیینکنندهای در زندگی اقتصادی بازی کند.
منبع این اعتماد نیز روابط اجتماعی است. وجود این روابط کاملاً بدیهی فرض نمیشود به این نحو که تمامی جوامع بدون هیچ تفاوتی در جریان تحول خود توافقاتی تلویحی را برای نوعی احترام نسبت به دیگری توسعه دادهاند در حالی که در همین کتاب نشان داده شده است که بسیاری از همین توافقات ضد توسعه سرمایهداری عمل کردهاند.
سعیدی همچنین اظهار میکند: توحیدلو برای پاسخ به سوال خود منابع و مآخذ بسیاری را مطالعه کرده است. او خوب میداند که هرگاه بخواهیم از روش وبری استفاده کنیم که رهیافتی تاریخی محسوب میشود تا چه اندازه باید به قلل تاریخ نزدیک شویم و از جزییات تمامی وقایع دوران مشروطه بااطلاع شویم و چون اخلاق اقتصادی مردم را مطالعه میکنیم تاریخ اجتماعی را خوب بدانیم.
تعدد و تنوع چنین مطالعاتی نهتنها جامعهشناسی اقتصادی را در دانشگاههای ما احیا خواهد کرد، بر اهمیت اقتصاد در ساخت اجتماعی و شبکه روابط اجتماعی تاکید خواهد کرد. محققان به نیکی میدانند که اسناد موجود در آرشیوهای خارجی به ویژه آرشیو روسیه و انگلستان، سفرنامهها و گزارشهای مردمنگارانه و خاطرات رجال، گوشههای بیشتری از جزییات رفتار اقتصادی ایرانیان را نمودار میکند.
الزامات روششناسی محققان را مجبور و محدود میکند که بعد از توجه به تمامی این ملاحظات در مقام گردآوری، در انجام درست مقام داوری بر بخشی از اقشار جامعه متمرکز شوند که بخش اصلی زندگیشان با تولید و توزیع گره خورده است تا با مصرف که بخشی از رفتار تمامی مردم است. این گروه تجار و صنعتگران هستند که نمایانگر تاثیر اخلاقیات بر رفتار اقتصادیاند و روح سرمایهداری را مانند دیوی از چراغ آزاد و رها میکنند.
۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]
صفحات پیشنهادی
چرا توسعه در ایران شکل نگرفت؟
اقتصاد آنلاین چرا ایران با وجود گذشت بیش از 50 سال از برنامهریزی توسعه باز هم توسعه نیافته است و در بهترین حالت درحال توسعه قلمداد میشود در این مورد کارشناسان برنامهریزی دلایل و توجیهات زیادی را بیان کردهاند اما مرکز پژوهشهای مجلس از زاویهیی دیگر به موضوع پرداخته زاویهکانترپانچ: بدترین شکل سرمایهداری ایران را به رکود برد
کانترپانچ بدترین شکل سرمایهداری ایران را به رکود برد انباشت نقدینگی در بخش غیرواقعی اقتصاد ایران فقط در تهران 680 هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود است اقتصاد ايران در حالي با ركود عميق مواجه است كه صاحبنظران اقتصادي تكيه بيش از حد دولت يازدهم بر سياستهاي پولي و غفلت از هدايخشک کردن درختان زنده برای کاشت ساختمان های بی روح - پایگاه خبری تحلیلی عصر فارس
ترفند خشک کردن باغات و فضای سبز در شهر اقلید رنگ و روی تازه ای به خود گرفته و باعث شده است تا در برخی باغات این شهرستان پاییز زود تر فرا برسد به گزارش عصرفارس مدتی است که ترفند خشک کردن باغات و فضای سبز بجهت گرفتن تغییر کاریری وساخت وساز مسکونی در شهر اقلید رنگ و روی تازه ای بهچرا دیدار خوئینی ها و روحانی رسانه ای شد؟ - پایگاه خبری تحلیلی نگاه آزاد
آنچه باعث گلایه اصلاح طلبان است این است که دولت به جای آنکه به آن ها امتیاز بدهد آن ها را به برگی از برگ های بازی سیاسی اش تبدیل کرد که گاهی برای ورود به مجلس با آن ها لیست مشترک می دهد ولی درنهایت لاریجانی را بر عارف ترجیح می دهد به گزارش نگاه آزاد فارس در تحلیلی نوشت دیداگزارش فارس از افزایش فشار سهم خواهان بر دولت چرا «اصلاح طلبان» خبر دیدار خوئینی ها و روحانی را منتشر کردند؟/ ر
آنچه باعث گلایه اصلاح طلبان است این است که دولت به جای آنکه به آن ها امتیاز بدهد آن ها را به برگی از برگ های بازی سیاسی اش تبدیل کرد که گاهی برای ورود به مجلس با آن ها لیست مشترک می دهد ولی درنهایت لاریجانی را بر عارف ترجیح می دهد حوزه احزاب خبرگزاری فارس دیدار محرمانه در منمشاور روحانی بازهم به تردد خودروهای پلاک اروند در خوزستان ایراد گرفت/ ترکان: آن استاندار دیگر رفته است!/ کارها
ثعصر جنوب- اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در برنامه متن و حاشیه شبکه سوم سیما در خصوص خودروهای پلاک اروندی اظهار داشت خودروهای لوکس در منطقه آزاد شماره گذاری می شود چرا به سرزمین اصلی می آید نباید به سرزمین اصلی بیایند وی با بیانچراغ راهنمای روحانی در بهار 96 به کدامسو روشن میشود؟
سیاست > دولت - عصر ایران نوشت بخشی از جریان اصولگرایی برای انتخابات ریاستجمهوری بهدنبال حمایت از روحانی هستند و حتی اعلام میکنند او جزو گزینههای جریان اصولگرایی برای انتخابات ریاستجمهوری دوازدهم است اصولگرایان میگویند روحانی عضو جامعه روحانیت مبارچرا اصلاح طلبان اصرار دارند روحانی به سمت برخی اصولگرایان غش کند؟
غش کردن اصحاب سیاست ورزی منفعت طلبانه در دامان یکدیگر در عالم سیاست پدیده تازه ای نیست و از قدیم الایام مرسوم بوده که هر از چندگاهی این پدیده به تناسب ایام و احوال رخ می داد به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری دانشجو غش کردن اصحاب سیاست ورزی منفعت طلبانه در دامان یکدیگر در عالم سیتنها راهکار روحانی برای حل مشکل بیکاری
خبرگزاری ایرنا رئیس جمهوری ضمن تاکید بر لزوم به حرکت درآمدن اقتصاد در کشور گفت برای حل مشکل بیکاری راهی جز تولید نداریم حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در ادامه سفر استانی خود در جمع فعالان اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد افزود امروز اگر ما کار تلاش و ایجاد اشروحانی: هیچ دانشمندی مورد سوال قرار نگرفته
رییسجمهور گفت ما موفق شدیم که تحریم نظامی ذیل فصل هفتم را تبدیل به یک تحریم کوتاه مدت چند ساله غیر فصل هفتمی کرده و امروز هر سلاحی را می توانم با هماهنگی با کمیته مربوطه خریداری کنیم حجت الاسلام حسن روحانی روز دوشنبه در دومین روز از سفر خود به کهگیلویه و بویراحمد و در نشست شورا-
اقتصادی
پربازدیدترینها