تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر گاه يكى از شما وضو بگيرد و بسم اللّه الرحمن الرحيم نگويد. شيطان در آن شريك است...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820297281




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لاريجاني: برنامه ششم اشكالات شكلي دارد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: لاريجاني: برنامه ششم اشكالات شكلي دارد
به غير از ايرادات محتوايي به خصوص عدم‌انطباق برنامه ششم با سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي روز گذشته رئيس مجلس از ايراد شكلي و گلايه وزرا هم رونمايي كرد و گفت: اشكالات شكلي در لايحه برنامه ششم وجود دارد كه مقرر شده حل شود.


به غير از ايرادات محتوايي به خصوص عدم‌انطباق برنامه ششم با سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي روز گذشته رئيس مجلس از ايراد شكلي و گلايه وزرا هم رونمايي كرد و گفت: اشكالات شكلي در لايحه برنامه ششم وجود دارد كه مقرر شده حل شود.
علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي در نشست كميسيون تلفيق رسيدگي به برنامه ششم توسعه كشور حضور يافت و گفت: ابتدا از همكاراني كه اين مسئوليت سنگين رسيدگي به برنامه ششم توسعه را بر عهده دارند، تشكر مي‌كنم.  رئيس مجلس ادامه داد: تنظيم برنامه ششم توسعه از كارهاي اساسي مجلس محسوب مي‌شود و يك قانون مادر براي كشور است و هر چه دقت نظر در اين رابطه اعمال شود براي كشور بسيار مهم است و توصيه مي‌كنم تمام اعضاي كميسيون تلفيق با جديت و شادابي در جلسات كميسيون حضور داشته باشند.  لاريجاني گفت: در خصوص برنامه ششم توسعه بايد برنامه‌ريزي‌ها واقع‌بينانه و عاقلانه باشد و در اين رابطه با كميسيون‌هاي تخصصي مجلس هماهنگي‌ها انجام شود. از نظر آيين‌نامه داخلي مجلس سه هفته كاري كميسيون تلفيق زمان دارد كه گزارش خود را آماده كند البته حسب ضرورت هيئت رئيسه مي‌تواند اين زمان را به مدت دو برابر افزايش دهد. در هر صورت تا 15 مهرماه بايد گزارش ارائه شود و با توجه به اينكه حداقل در صحن علني نيز تصويب برنامه توسعه به 15 روز زمان نياز دارد، بايد زمان بررسي شوراي نگهبان به اين موضوع اضافه كرد.
وي ادامه داد: اگر برنامه ششم توسعه تا نيمه دوم آبان ماه آماده شود و به دست دولت برسد دولت نيز مي‌تواند بر اساس قانون برنامه لايحه بودجه را ارائه دهد. اشكالات شكلي در لايحه برنامه توسعه وجود دارد كه مقرر شده حل شود.
لاريجاني افزود: سياست‌هاي مقام معظم رهبري در خصوص برنامه ششم توسعه بايد مبنا قرار داده شود كه اين سياست‌ها داراي 80 ماده است البته بعضي از مواد برنامه ششم توسعه در قانون دائمي لحاظ شده است و نيازي نيست به ازاي هر بند به طور مثال چهار ماده اضافه شود.
 
 اقتصاد مقاومتي را مبنا قرار دهيد
وي ادامه داد: بايد بخش‌هاي ضروري به لايحه برنامه توسعه اضافه شود البته بندهايي بايد به لايحه الحاق شود كه كارايي داشته باشد و نكته بسيار مهم لحاظ سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي در برنامه ششم توسعه است كه بايد مبناي اصلي كار قرار داده شود.
لاريجاني افزود: موضوعاتي مانند رونق توليد و تسهيل فضاي سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي بايد در برنامه توسعه لحاظ شود.
وي ادامه داد: در بحث حمايت از سرمايه‌گذاري‌ها رتبه ايران در بين 187 كشور 172 مي‌باشد و آمارها مانند اين بيانگر اين است كه اقتصاد كشور نيازمند جراحي‌هاي اصولي است و اينكه بايد راه براي توليد هموار و اين موضوعات و آمارها در تدوين برنامه ششم لحاظ شود.

  گلايه وزرا از برنامه ششم
لاريجاني گفت: سهم تسهيلات بخش‌هاي توليدي تحت الشعاع بخش خدمات است و وزراي صنعت و جهاد كشاورزي گلايه‌هايي در اين رابطه دارند كه بايد در برنامه ششم توسعه به آن توجه شود.

  اقتصاد روستاها پايدار شود
لاريجاني افزود: 70 درصد جمعيت كشور شهري و تنها 30 درصد در روستاها زندگي مي‌كنند، اين در حالي است كه متوسط جهاني در 15 سال آينده اين اعداد را لحاظ كرده و نبايد فراموش كرد خالي شدن روستاها از علل رشد حاشيه‌نشيني است كه اين مشكلات اجتماعي خاص خود را به دنبال دارد.
وي ادامه داد: بايد اقتصاد روستاها پايدار شود و در روستاها و در كنار كار كشاورزي به بخش صنعت و توريسم نيز توجه و در اين رابطه بندهايي در برنامه ششم توسعه لحاظ شود تا چرخه اقتصادي روستاها تقويت گردد.  او افزود: مقام معظم رهبري روي موضوع كاهش بودجه جاري تأكيد دارند بنابراين بايد بودجه جاري كشور كاهش يابد و به طور مثال بايد شرايطي فراهم شود كه بخشي از مدارس بتوانند خود را اداره كنند.
وي با اشاره به كمبود منابع مالي براي اجراي پروژه‌هاي عمراني افزود: بايد طرح‌هاي عمراني نيز واگذار شود تا زمينه براي توسعه فراهم شود و نبايد فراموش كرد بخش خصوصي آمادگي انجام اين مهم را دارد.
رئيس مجلس با بيان اينكه بايد از خام فروشي جلوگيري شود، ادامه داد: بايد سرمايه‌گذاري‌هايي در زمينه اكتشاف، توليد و بهره‌برداري نفت و گاز انجام شود و برنامه براي اضافه شدن يك ميليون بشكه نفت به توليد نيز لحاظ شود البته براي انجام اين مهم نياز به سرمايه‌گذاري در كشور است.

  50 درصد بودجه جاري براي صندوق‌ها!
وي ادامه داد: وضعيت صندوق‌هاي بازنشستگي بحران‌زاست و بايد در برنامه ششم توسعه به اين موضوعات و همچنين موضوع بدهي دولت رسيدگي كرد. به طور مثال در حال حاضر سازمان تأمين اجتماعي از دولت طلب دارد البته در اين رابطه راهكارهايي وجود دارد كه بايد مورد توجه قرار بگيرد.
وي ادامه داد: وضعيت صندوق‌ها بحران‌زاست و در 15 سال آينده بايد بيش از 50 درصد بودجه جاري به صندوق‌ها اختصاص پيدا كند و اگر در برنامه براي آن فكري نشود نمي‌توان جلوي آن را گرفت.
وي ادامه داد: متأسفانه تعداد صندوق‌هاي بازنشستگي كشوري و لشكري در كشور زياد است و اين صندوق‌ها غالباً از بودجه جاري كشور استفاده مي‌كنند بنابراين بايد ستاد و با پيشنهاد دولت صندوقي ايجاد و امكان سرمايه‌گذاري براي آنها فراهم شود تا در مدت 10 تا 15 سال روي پاي خود بايستند در غير اين صورت از لحاظ بودجه جاري اين حجم بودجه براي كشور قابل تحمل نيست.
وي ادامه داد: پيشنهاد من اين است اكنون كه مجلسي‌ها تازه‌نفس هستند محورهاي توسعه هر استان در قانون برنامه آورده شود به طور مثال گفته شود كه محور توسعه استان به چه نحوي است.
لاريجاني افزود: سيستم كنترل سالانه در برنامه وجود ندارد و من پيشنهاد مي‌كنم در اين برنامه آورده شود تا مشخص گردد دولت هر سال در برنامه چه ميزان جلو رفته و چه ميزان ناموفق بوده است و بايد سيستم روشني تعريف شود.
وي ادامه داد: در مقطع كنوني بايد به راديو و تلويزيون كمك كرد چون بدهي زيادي دارد. همچنين براي حل مسئله آب بايد كميته‌اي در نظر گرفته شود تا مشكل آب در برنامه رفع شود.
وي افزود: در خصوص آلودگي هوا نه تنها در شهر تهران بلكه بسياري از استان‌هاي ما دچار آلودگي هوا هستند.
لاريجاني افزود: پيشنهاد من اين است كه يك ستاد با اختيارات روشن قانوني ايجاد و گفته شود كه در سطح كلان كشور اين مسئولان اين اختيارات را برعهده دارند. همچنين حيطه تصميمات در سطح استان مشخص شود تا تصميمات آنها نافذ شود.
لاريجاني افزود: در زمينه نگهداري بايد از قدرت نيروهاي بومي استفاده كنيم. بسيج يك قدرت ارزشمند در كشور است كه امكانات وسيع و انگيزه دارد، بنابراين از ظرفيت آنها استفاده شود و مي‌توان مأموريت‌هاي صيانتي را به بسيج داد.
لاريجاني افزود: در سياست‌هاي كلي گفته شد كه مديريت منابع در خصوص اين مسائل مربوط به وزارت بهداشت است، پيشنهاد مي‌شود در اين زمينه حرف روشني بزنيم و مديريت تقسيم منابع سياست ابلاغي مقام معظم رهبري است و سياست ابلاغي بايد در برنامه آورده و تكليف آن مشخص و ساز و كار آن مدون شود.
وي ادامه داد: محور ديپلماسي بايد اقتصاد و توسعه باشد. قرار نيست عده‌اي ديپلمات در كشورهاي ديگر داشته باشيم كه به گفت‌وگو بپردازند. گفت‌وگوها بايد به جذب سرمايه‌گذار منجر شود و ديپلماسي ما امروز در خدمت اقتصاد نيست.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن