تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819562895




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیین های ضیافت الهی در خراسان شمالی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: آیین های ضیافت الهی در خراسان شمالی بجنورد - ایرنا - خراسان شمالی که به سرزمین قومیت ها و گنجینه فرهنگ ها مشهور است در ماه مبارک رمضان آیین های مختلفی نظیر "یا رمضان" ترکمن ها و "بیدارباش سحری با چاوش خوان ها و تشت های مسی" دارد.


مردم ترک، تات، کرمانج، ترکمن و بلوچ خراسان شمالی از دیرباز با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان جنب و جوش خاصی را برای استقبال از این ماه انجام می دهند تا خود را خالصانه آماده میهمانی خدا کنند.در این نظافت عمومی پیر و جوان، زن و مرد برای پاکیزگی خانه، محله و مسجد و تکایای خود دخیل می شوند، فرش های خانه و مساجد را می تکانند و وسایل آشپزخانه مساجد را شست و شو می دهند.پس از پایان نظافت منازل و مساجد نوبت به نظافت شخصی می رسد، در گذشته نه جندان دور در شش یا هفت حمام موجود در بجنورد قدیم جای سوزن انداختن نبود، حمام هایی چون حمام سراب، جاجرمی ها، کوثر، نور، رجاییان و حمام ملاک که دو نوبته می شدند و آتش آن ها نیز لحظه ای خاموش نمی شد.*** بیدارباش سحری با چاوش خوان ها و تشت های مسیدر زمان های گذشته تشخیص زمان دقیق سحری به دلیل نبود امکانات مشکل بود بنابراین افراد از طریق حرکت ستاره ها زمان سحر را تشخیص می دادند.عشایر و کوچ نشینان و چوپان های خراسان شمالی چون بیشتر وقت خود را در بیابان سپری می کردند از این روش برای تشخیص سحری استفاده می کردند و در هنگام سحر نیز افراد خوش الحان با چاوش خوانی مردم منطقه را برای خوردن سحری بیدار می کردند.در مناطقی که چاوش خوان وجود نداشت افراد با کوبیدن بر تشت های مسی که به اعتقاد آنان موجب ایجاد فضایی معنوی شده و آرامشی خاص به فضا می بخشید مردم را به عبادت کردن و خوردن سحری دعوت می کردند که این روش هم اکنون نیز در برخی مناطق دور افتاده استان انجام می شود.*** افطاری های ساده و سنتیدر گذشته های نه چندان دور نوع غذاها در افطار مردم خراسان شمالی متناسب با فصل های سال تغییر می کرد به گونه ای که در فصل بهار غذاهایی هم چون فتیر مسکه، آش رشته و سایر استفاده می کردند."یارمه" از دیگر غذاهای مرسوم در فصل بهار ویژه ماه مبارک رمضان بود که از گندم نیم دانه، گوشت قورمه، روغن زرد و ادویه ها تهیه می شد.در میان "کرمانج" ها نیز رسم بود افرادی که تازه به سن شرعی روزه داری می رسیدند در هنگام افطار توسط بزرگ تر خانواده هدیه و چشم روشنی دریافت می کردند، افرادی هم که به سن روزه داری نرسیده اما به دلیل علاقه به این فریضه الهی روزه می گرفتند نیز از سوی بزرگ ترهای فامیل جایزه دریافت می کردند.دادن افطاری توسط بزرگ ترهای فامیل و دعوت از کوچک ترها از دیگر رسوم رایج در میان مردم این منطقه بود و پخت حلیم در ایام ماه رمضان در قهوه خانه و کافه ها و توزیع آن و پخت زولبیا و بامیه و پشمک توسط قنادی ها از دیگر غذاها و شیرینی های ویژه این ایام بود که هنوز نیز رواج دارد.*** صله ارحام رمضانی در بین اقوام خراسان شمالیدید و بازدید و سرکشی از یکدیگر و عیادت از مریض از جمله کارهایی است که مردم خراسان شمالی بعد از افطار انجام می دهند.کمک به محرومان و بردن افطاری برای آن ها در طول ماه مبارک رمضان و به ویژه در شب های احیاء از دیگر آیین های مرسوم بین مردم است.در آیین بزرگداشت شب های قدر مردم استان از قاریان قرآن، بزرگان و ریش سفیدان محل، اقوام و خویشان و افراد نیازمند دعوت می کنند تا در مراسم احیاء داری آن ها شرکت کنند و بعد از افطار به خواندن قرآن، برگزاری مجلس روضه، دعا و نیایش ادامه می دهند و این مراسم تا اذان صبح ادامه دارد.یکی از رسومی که در شب های قدر انجام می شود شب زنده داری با قرائت قرآن، خواندن دعاهای جوشن کبیر و سایر ادعیه و قرآن به سر گرفتن است.***آداب عید فطر در خراسان شمالیمردم خراسان شمالی روز عید فطر، زکات فطریه را قبل از برآمدن خورشید به متولیان تقسیم و توزیع آن، یا اینکه به خانواده های نیازمند می رسانند و هم چنین با شرکت در نماز عید فطر به سبب بهره مندی از نعمت روزه و توفیق در برگزاری مجالس و محافل مذهبی خدا را شکر می کنند.در هنگام عید فطر افراد در محیطی باز، هموار و خوش منظر به نام خرمنگاه دور هم جمع شده و پس از جمع آوری فطره نماز عید فطر را به جا می آورند.خراسان شمالی در شمال شرق کشور به دلیل همزیستی بسیاری از اقوام و مذاهب از جمله ترک زبان ها، کرد ها، قوم تات، ترکمن و فارس و البته بلوچ و فارس و حتی عرب ها به گنجینه ای از فرهنگ ها می شناسند.این تنوع قومیتی موجب شده تا مراسم متنوع و ملی و مذهبی فراوانی در این نقطه از ایران اسلامی برگزار شود.یک پژوهشگر فرهنگ عامه در خراسان شمالی گفت: مردم این استان با فرهنگ های مختلف قبل از ماه مبارک رمضان همچون عید نوروز خانه تکانی می کنند و همه چیز را تمیز و پاک می کنند و مساجد و حسینیه ها را نیز به صورت دسته جمعی غباروبی و تمیز می کنند.قاسم مهرنیا افزود: در چند دهه گذشته مردم این استان قبل از ماه مبارک رمضان یک روحانی را به مسجد و حسینه محله خود یا روستا دعوت می کردند که آن روحانی در آن ماه در آن مکان مستقر می شد و از ابتدای این ماه مبارک تا روز عید فطر برای مردم در خصوص آداب این ماه، واجبات و سایر موارد صحبت و سخنرانی می کرد که اکنون نیز این امر در استان در حال انجام است.وی افزود: یکی از آداب و رسوم مردم این استان این است که در مساجد در روز های احیا نماز های 100 رکعتی برگزار می شود که این امر بعد از افطار تا سحر انجام می شود.وی در خصوص سایر مراسم های احیا نیز گفت: هیات های مذهبی در این روز ها دسته روی می کنند و همچنین آیین های تعزیه خوانی نیز وجود دارد که یکی از تعزیه معروف در این روز تعزیه قنبر بود که در خصوص شهادت حضرت علی (ع) است و استقبال زیادی نیز داشت که این امر در قبل از انقلاب ممنوع اعلام شد اما بعد از انقلاب دوباره رونق گرفت و هم اکنون نیز تعزیه خوانی در این استان داریم.*** افطار تا سحر این پژوهشگر فرهنگ عامه گفت: در این زمان مردم با برگزاری آیین هایی همچون دوره های قرآن در خانه ای جمع می شدند و تا آخر ماه مبارک رمضان قرآن کریم را چند بار ختم می کردند که هم اکنون نیز این آیین در بین مردم این استان وجود دارد.وی در بخش دیگری از سخنانش به مراسم هایی اشاره کرد که در چند دهه گذشته در این استان انجام می شد اما اکنون رونق خود را از دست داده است که برنامه نقالی در قهوه خانه ها از جمله این آیین ها بود.مهر نیا افزود: برخی از مردم بعد از افطار به قهوه خانه می رفتند و نقالی در خصوص شاه نامه، اسکندر نامه، مختار نامه و سایر موارد انجام می شد و در شب های احیا نیز نقالی وجود نداشت بلکه برنامه ها در خصوص حضرت علی (ع) بود و ذکر مصیبت.وی گفت: در قهوه خانه های شاخص شهر بجنورد برنامه "درنا بازی" انجام می شد که این برنامه شاد و مفرح و طنز اجتماعی بود که در حققیت دهن کجی به سلطنت بود که این برنامه از سوی آنان ممنوع اعلام شد.وی یکی دیگر از برنامه های مردم این شهر را در ماه مبارک رمضان "کچه بازی" عنوان کرد که هم اکنون به گل و پوچ معروف است که افرادی معروف هم بودند که در این بازی شهرت خاصی داشتند که با نام های مستعار همچون محمد دلی، امیر کاکل ...که تخصصی کار می کردند.*** افطاری دادناین رسم زیبا نیز از قدیم در بین مردم این استان رواج داشت و در شب های احیا به اوج می رسید که هم اکنون نیز این سنت حسنه در بین مردم وجود دارد.*** شب خوان ها، توپ زدن ها در چند دهه گذشته در شهر بجنورد برای خبر دادن زمان افطار و سحر در چهار راه قیام و پای توپ، توپ می زدند که مردم به این وسیله از زمان افطاری و سحری با خبر می شدند.همچنین افرادی نیز بودند که شب خوان بودند و با طبل که آهنگین نیز بود و بعضا به زبان فارسی و یا ترکی به مردم اطلاع داده می شد که وقت افطار و سحر است.آهنگ طبل اول بدین گونه بود که قره خاتون تو پلو بیشر یعنی پیرزن بلند شو غذا درست کن که خانم خانه را به برخاستن و آماده کردن بساط سحری دعوت می کرد و آهنگ طبل دوم می گفت: قره خاتون قازانه دیشر یعنی پیرزن دیگ غذا را پایین بیار، که در واقع به معنای آماده بودن سحری و موعد بیدار شدن سایر افراد خانواده بود.طبل سومی در کار نبود و موعد نواختن آن وقت اذان بود و صدای خوش موذنان بجنوردی، که با آن شروع یک روز روزه داری افراد را اعلام می کردند.در طول روز نیز هر کدام از افراد سراغ کار خود می رفتند و لحظه ای از تلاش برای معاش دست نمی کشیدند، کشاورزان خراسان شمالی در مواردی که ماه مبارک رمضان همچون سال جاری با فصل تابستان قرین شده در هوای بسیار گرم در مزارع خود مشغول دروی محصول بودند و در برابر گرسنگی و تشنگی طاقت فرسا تحمل می کردند.در روز های عید فطر مردم در خانه های مجتهدین جمع می شدند و برای اطلاع از این امر مهم کسب و تکلیف می کردند و آنان نیز با مراجع تماس داشتند و بعد از رویئت هلال ماه خبر را به مردم می دادند و برخی از افراد که در نقاطی بودند که به مجتهدها دسترسی نداشند و اگر روز عید را شک می کردند مسافتی را مسافرت می کردند.*** آیین های رمضان در نزد ترکمن های خراسان شمالیآیین "یا رمضان" از مراسم زیبا و جذاب ترکمن های سنی مذهب استان خراسان شمالی است که به منظور تکریم ماه مبارک رمضان، در شب های این ماه برگزار می شود.به گزارش ایرنا، در این مراسم که شب های سوم، چهاردهم و بیست و هفتم ماه مبارک رمضان برگزار می شود، جوانان با ذوق و اهل شعر ترکمن بعد از افطار دور هم جمع شده و به زبان ترکمنی به شعرخوانی در وصف ماه مبارک رمضان و روزه داری می پردازند.یک پژوهشگر در فرهنگ عامه قوم ترکمن خراسان شمالی می گوید: در ادبیات ترکمنی شاعرانی همچون مختومقلی فراغی اشعار زیادی در مورد فضلیت ماه رمضان سروده اند.ناصر رهنما می افزاید: در این شب ها جوانان با تعیین یک نفر به عنوان سرگروه، در حضور دیگر علاقه مندان و روزه داران مشتاق شعرهای شاعران در خصوص ماه رمضان را قرائت کرده و به این وسیله به تکریم ماه مهمانی خدا می پردازند.وی گفت: جوانانی که در این مراسم شرکت داشته اند از سوی دیگر حضار هدایایی دریافت می کنند که در پایان سه شب برگزاری این آیین، آن را بین هم تقسیم کرده و یا آن را برای تدارک یک افطار و یا سحری دسته جمعی استفاده می کنند.وی افزود: عمده مضمون اشعار ترکمنی قرائت شده در این شب ها تاکید بر رعایت تقوا توسط روزه داران و ذکر دیگر فضایل ماه مبارک رمضان است.وی اظهار کرد: در این هم نشینی بیشتر اشعاری که قرائت می شود در قالب دوبیتی و رباعی است.*** جمع آوری کمک برای نیازمنداناین پژوهشگر فرهنگ ترکمن، کمک به نیازمندان را یکی از باشکوه ترین آیین ها نزد قوم ترکمن های خراسان شمالی دانست که بعد از پایان نماز انجام می شود که نمونه ای از احسان، نیکوکاری و کمک دسته جمعی مردم به نیازمندان هر محل است.رهنما افزود: در این آیین بعد از برپایی نماز تراویح در شبهای ماه مبارک رمضان می خوانند، تعدادی از نمازگزاران، که اغلب جوان هستند، بطور دسته جمعی به طرف منازل ساکنان محل به راه می افتند و یکی از آنان شعری می خواند و بقیه به طور دسته جمعی در آخر هر بیت واژه "الله" را بلند می گویند.وی گفت: این افراد به مقابل هر خانه که می رسند، ایستاده و شعرخوانی می کنند که اهالی خانه بیرون آمده و هدایای خود را که اغلب مواد غذایی مثل آرد، برنج، نان، کشمش ، قند، گندم و یا وجه نقد است به این جوانان هدیه می دهند.وی افزود: افرادی که کیسه های هدایا را در اختیار دارند، به مسجد محل رفته و هدایا را به امام جماعت و چند نفر از ریش سفیدان تحویل می دهند تا آنها این هدایا را بین نیازمندان تقسیم کنند.*** سحرخوانی این محقق ترکمن اظهار کرد: تا چند سال پیش آیین سحرخوانی نیز در بین ترکمن ها رواج بسیاری داشت که هر آبادی برای خود افرادی به عنوان سحرخوان داشت.رهنما افزود: در این آیین، سحرخوان محل هنگام سحر از خانه خود بیرون می آمد و در محلات مختلف روستا، سحرخوانی می کرد و گاهی هم تعدادی دیگر از افراد محلی او را همراهی می کردند و غزل آمدن سحر را می خواندند و با صدای این فرد که اغلب خوش صدا هم بود، اهالی از خواب بیدار می شدند.افطاری دادن: افطاری دادن در ماه مبارک رمضان نزد ترکمن های اهل سنت خراسان شمالی یک افتخار بزرگ به شمار می رود و به همین دلیل در این ماه هر کس با هر بضاعتی، سعی می کند به این آیین عمل کند. از سویی در مساجد ترکمن های اهل سنت همواره به روی افراد مستمند و تنگدست برای صرف افطاری باز است. افطاری دادن نوعی سنت حسنه از حضرت رسول اکرم(ص) نزد اهل سنت محسوب می شود و به همین دلیل هر کس دوست دارد در این سنت حسنه نقشی هرچند کوچک ایفا کند. ادای فطریه در میان اهل سنت: ادای فطریه در میان اهل سنت رسم دیگری است که در ماه مبارک رمضان و معمولا در چند روز آخر ماه رمضان، قبل از نماز عید سعید فطر انجام می شود.*** استهلال هلال شوالیکی از ترکمن های شهرستان راز و جرگلان خراسان شمالی در مورد آداب و سنن عید فطر در میان این اهالی گفت: در بین ترکمن های اهل سنت تلاش برای رؤیت هلال ماه از اهمیت زیادی برخوردار است.محمد درخشان افزود: به این منظور حتی کهنسالان به پشت بام ها رفته و سعی در رؤیت هلال ماه می کنند.وی گفت: یکی از رسوم ترکمن های خراسان شمالی پیش از رؤیت هلال ماه شوال و فرا رسیدن عید فطر تکبیر گفتن است.وی افزود: با رؤیت هلال ماه شوال و اعلام عید فطر ترکمن های خراسان شمالی در ابتدا زکات فطریه خود را آماده کرده و آن گاه لباس های نو و پاکیزه خود را پوشیده و به ملاقات اقوام و برادران خود می روند تا با یکدیگر برای برپایی نماز عید فطر به عیدگاه بروند.درخشان گفت: پس از افطار، ترکمن ها در دسته های چند نفری به سوی عیدگاه که زمینی صاف در طبیعت است می روند تا در آنجا نماز بگذارند که رفت و برگشت به عیدگاه نیز خود دارای آدابی است.وی اظهار کرد: افطاری دادن در ماه مبارک رمضان نزد ترکمن های اهل سنت خراسان شمالی یک افتخار بزرگ به شمار می رود و به همین دلیل در این ماه هر کس با هر بضاعتی، سعی می کند به این آیین عمل کند.وی افزود: از سویی در مساجد ترکمن های اهل سنت همواره به روی افراد مستمند و تنگدست برای صرف افطاری باز است.درخشان بیان کرد: افطاری دادن نوعی سنت حسنه از حضرت رسول اکرم(ص) نزد اهل سنت محسوب می شود و به همین دلیل هر کس دوست دارد در این سنت حسنه نقشی هرچند کوچک ایفا کند.وی ادامه داد: ادای فطریه در میان اهل سنت رسم دیگری است که در ماه مبارک رمضان و معمولا در چند روز آخر ماه رمضان، قبل از نماز عید سعید فطر انجام می شود.وی گفت: ادای فطریه اهمیت خاصی در بین ترکمن ها دارد، طبق اعلام نظر روحانیان ترکمن برای هر فرد خانواده، مبلغی تعیین و به افراد نیازمند پرداخت می شود و در فقه اهل سنت پرداخت فطریه واجب است.وی اظهار کرد: شهروندان ترکمن اهل سنت خراسان شمالی در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان پس از یک ماه عبادت و روزه داری با انجام آیین های ویژه این ماه پر برکت، خرید لباس نو و تهیه انواع شیرینی به استقبال عید فطر می روند.درخشان افزود: با فرارسیدن روز عید، مردان پیر و جوان گروه گروه با در دست داشتن سجاده عازم عیدگاه هر شهر شده و با حضور در اجتماع روزه داران با گوش سپردن به مواعظ علما و بهره مندی از ارشادات دینی و مذهبی، نماز عید فطر را بجا می آورند.*** آشتی کناناین شهروند ترکمن گفت: یکی از سنت های حسنه ترکمن های خراسان شمالی در آستانه ماه مبارک رمضان، آیین آشتی کنان است.وی افزود: در این آیین ریش سفیدان هر محله و یا خانواده، افرادی را که با هم کدورتی دارند، بدون اطلاع از همدیگر برای صرف چای به خانه ای دعوت می کنند و آنها را با هم روبه رو کرده و آشتی می دهند.درخشان گفت: ترکمن ها عقیده دارند که ماه رمضان آنقدر عزیز و گرامی است که کسی نباید در حالی که کدورتی از برادر و خواهر مومن خود در دل دارد، وارد آن شود.امام جمعه اهل تسنن شهرستان مرزی راز و جرگلان می گوید: ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن، رحمت، برکت و از شریف ترین ماه های سال برای عموم اهل سنت است.آخوند رحیم صمدی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: مهم ترین وظیفه اهل سنت در این ماه صدقه دادن به فقیران، احترام به سال خوردگان، مهربانی با یتیمان، عبادت و فرستادن صلوات است.وی برگزاری کلاس های آموزشی قرائت و تلاوت قرآن توسط روحانیون اهل سنت را از دیگر آداب اهل سنت این منطقه دانست و افزود: برگزاری کلاس های آموزش قرآن برای اقشار مختلف مردم از دیگر آدابی است که در این ماه انجام می شود.امام جمعه اهل سنت شهرستان راز و جرگلان گفت: نماز تراویح از دیگر آداب اهل تسنن است که بعد از نماز عشا خوانده می شوند و ترکمنان علاقه مند در ماه مبارک رمضان همراه با این نماز چندین مرتبه قرآن را ختم می کنند.در طول ماه مبارک رمضان، عمده مساجد ترکمن ها پر از جمعیت شده و حال و هوایی دیگر دارد.به گزارش خبرنگار ایرنا اگر در شب های ماه مبارک رمضان در مناطق ترکمن نشین باشی و از گلدسته های مساجد صدای اذان را برای برپایی نماز عشا بشنوی، پیر و جوان و حتی کودکان را خواهی دید که گروه گروه به سمت مساجد در حرکتند.در شب های ماه مبارک رمضان، جمعیت زیادی که بیشتر آنها را جوانان، نوجوانان و حتی کودکان تشکیل می دهند برای برپایی نماز عشا و نماز "تراویح’"که پس از آن به جماعت اقامه می شود، وارد مساجد می شوند.صمدی گفت: تراویح نمازی 20 رکعتی است که در قالب 10 نماز دو رکعتی، پس از اقامه نماز عشاء به جماعت خوانده می شود به این شکل که امام جماعت پس از خواندن حمد در هر رکعت، یک سوره از سوره های کوتاه قرآن مجید را می خواند.این روحانی اهل تسنن افزود: نماز تراویح در تمامی مساجد مناطق ترکمن نشین برپاست اما در برخی از مساجد اصلی اهل سنت نیز ‘"نماز ختم" برپا می شود.وی افزود: در نماز ختم، امام جماعت که معمولا حافظ قرآن است در هر رکعت از نمازهای دو رکعتی، به جای قرائت سوره های کوتاه پس از حمد، از نخستین سوره ابتدای قرآن آغاز می کند و در هر رکعت بخشی از قرآن را می خواند و در رکعت های بعدی ادامه آن را می خواند و به این ترتیب در طول یک هفته، قرآن را به جماعت و در قالب این نماز، ختم می کنند.صمدی ادامه داد: هر چند این نمازهای 20 رکعتی هر شب دو تا سه ساعت به طول می انجامد، اما ترکمن ها شرکت در آن را مستحب دانسته و سعی می کنند که در آن شرکت جسته و از ثواب آن بهره مند شوند.وی افزود: اهالی ترکمن در ماه مبارک رمضان به صورت دسته جمعی نیز در مساجد قرآن قرائت می کنند و در این ماه سه الی چهار مرتبه قرآن را ختم می کنند.وی اظهار کرد: در آیین ختم قرآن مجید، تعدادی از قاریان و حافظان معروف ترکمن با حضور سایر روزه داران در مدت زمان معینی در چند شب متوالی قرآن را ختم می کنند.صمدی گفت: هر بار ختم قرآن توسط ترکمنان با مراسم ویژه ای مانند پخش میوه و شیرینی همراه است.وی افزود: در روز عید فطر نیز در خانه ترکمن ها سفره ای پهن است و بر روی سفره ها نان های سنتی و شیرینی و شکلات چیده می شود.وی گفت: روزه داران ترکمن پس از برپایی نماز عید فطر به صورت جماعت، برای دید و بازدید به سراغ همسایگان و هم کیشان روزه دار خود می روند.صمدی در خصوص آیین شب قدر نیز گفت: ترکمن ها شب قدر را، به عنوان شب نزول قرآن در شب 27 ماه رمضان برگزار می کنند و افراد جوان و مسن، به طور دسته جمعی بعد از نماز عشاء و تراویح در یکی از خانه های محل جمع شده و راز و نیاز می کنند و قرآن می خوانند تا هرچه بیشتر از ثواب این ماه، خصوصا شب نزول قرآن فیض ببرند.یکی از زنان ترکمن ساکن در روستای گرکز از توابع بخش مرزی جرگلان نیز گفت: مردان و پسران برای خواندن نماز واجب و مستحبی و همچنین دعا و مناجات به مسجد محله می روند اما بانوان به تنهایی و یا همراه دوستان و آشنایان در خانه به ادای واجبات می پردازند.صاحب جمال رحیمی افزود: زنان ترکمن در ماه مبارک رمضان غذاهای مخصوصی از جمله قایش تهیه می کنند که در آن خمیر را برش داده و در آب جوش ریخته و بعد از پخته شدن وارد آبکش می کنند و سپس سسی مخصوص که مخلوطی از پیاز، روغن، گوجه فرنگی، سیب زمینی و ادویه مخصوص است بر روی این خمیرها می ریزند و میل می کنند.وی اظهار کرد: همچنین در این ماه زنان ترکمن آش رشته، انواع فتیر و نان خانگی، کلوچه، شیرینی تهیه می کنند و بعد از صرف غذا و خوراکی به دعا و نیایش می پردازند.10 درصد از جمعیت استان خراسان شمالی را ترکمن های سنی مذهب تشکیل می دهند که در شهرستان های بجنورد، راز و جرگلان و مانه و سملقان سکونت دارند.2077/3007/6042



03/04/1395





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن