تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819677635




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هنر نوشتاری جدی گرفته نمی‌شود!


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: هنر نوشتاری جدی گرفته نمی‌شود!
هر چند که همه از کمبود متن خوب در سینما و تئاتر گله می‌کنند؛ اما همیشه کمترین درآمد برای قشر نویسنده است.


علیرضا اسفندیاری شاعر و نمایشنامه‌نویس در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: هر چند که مخاطب نقش مهمی در روند رو به رشد هر هنری دارد اما این را هم نباید نادیده گرفت که اگر اثری خاص و خلاقیت لازم را در زمان خودش داشته باشد، موفقیت و ماندگاری خواهد یافت.

با این وجود هنر نوشتاری ما مظلوم است و بازدهی کمی دارد؛ هر چند که همه از کمبود متن خوب در سینما و تئاتر گله می کنند اما همیشه کمترین درآمد برای همین نویسنده است. نویسنده کسی است که قرار است کارگردان، بازیگر و کلا همه عوامل زاده تخیل و احساس او را به روی صحنه ببرند اما همیشه چه از لحاظ مادی و چه از لحاظ معنوی حقوق او از باقی عوامل کمتر است؛ این یعنی هنر نوشتاری ما جدی گرفته نمی شود.

نویسنده «مکالمه غیر حضوری» و مجموعه شعر «جایی حوالی باران» در پاسخ به این سوال که چرا درصد نمایشنامه‌های ترجمه بیش از نمایشنامه‌های داخلی است، تصریح کرد: هر چند که کارهای کلاسیک بدنه هر هنری علی الخصوص نمایشنامه‌نویسی است اما شاید علت آن را باید در عدم تمرکز و خلاقیت بر روی آثار تولیدی جستجو کرد. در واقع شاید ما دیگر حوصله آن را نداریم که ساعت‌ها، روزها و یا سال ها با خودمان کلنجار برویم تا یک اثر فوق العاده را خلق کنیم و ترجیح می‌دهیم تنها با صرف یکی دو هفته وقت و اعمال تغییرات، یک نمایشنامه فرنگی دهان پرکن را به روی صحنه ببریم.

این نویسنده در پایان خاطرنشان کرد: هنر نوشتاری زاویه‌های پنهان و دوست داشتنی دارد؛ تبدیل احساس و درونیات یک فرد به متن و در شکل خاص آن به صورت نمایشنامه حال و هوای خاص خود را می طلبد. اینکه همراه با تماشاگران در سالن بنشینی و احساس درونی‌ات را به شکل یک نمایشنامه ببینی، قطعا یک لذت بی نهایت وصف نشدنی است. اما برای نویسنده بودن ابتدا باید به احساسات خودمان توجه کنیم و این را بدانیم که بهتر است سبک خودمان را داشته باشیم تا اینکه یک کپی‌کار از کارهای دیگر شویم و نکته بسیار مهم اینکه شاید مطالعه در آموختن هنرهای دیگر تاثیرگذار باشد اما قطعا در هنر نوشتاری مطالعه نقش بسیار مهم و مستقیم دارد. پس بهتر است با دقت و وسواس بیشتری بخوانیم تا بتوانیم بهتر بنویسیم.






۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن