واضح آرشیو وب فارسی:فارس: عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح کردبهرهمندی از زبان نمادگرایی و سمبلیک در نظام روایی مهدویت
![خبرگزاری فارس: بهرهمندی از زبان نمادگرایی و سمبلیک در نظام روایی مهدویت خبرگزاری فارس: بهرهمندی از زبان نمادگرایی و سمبلیک در نظام روایی مهدویت](http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1395/02/30/13950230000139_PhotoA.jpg)
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه متن روایات نشانههای ظهور متعلق به فضای فکری مخاطبان عصر حضور معصومین(ع) و محتوا و پیام آنها متعلق به مخاطبات عصر غیبت و ظهور است گفت: این دو گانگی کاربست زبان پیچیده و فنی به نام نمادگرایی و سمبلیک را در نظام روایی مهدویت فراهم کرده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حسین الهینژاد پیش از ظهر امروز در کمیسیون دوازدهمین همایش دکترین مهدویت در مقاله خود با عنوان نمادین گرایی در نشانههای ظهور با اشاره به اینکه روایات مهدویت عموما و روایات نشانههای ظهور به ویژه از نظر محتوا و مفهوم معطوف به آینده و از نظر متن و واژگان منطبق با گذشته هستند اظهار کرد: میان استعمال واژگانی که مربوط به متن روایات نشانههای ظهور بوده با استنباط مفهومی که مربوط به محتوای آنها است فاصله زمانی حاکم است که یکی متعلق به گذشته و گذشتگان و دیگری متعلق به آینده و آیندگان خواهد بود. وی اظهار کرد: به بیان دیگر متن روایات نشانههای ظهور متعلق به فضای فکری مخاطبان عصر حضور معصومین(ع) و محتوا و پیام آنها متعلق به مخاطبان عصر غیبت و ظهور است، این دوگانگی در زمان و دوگانگی در مخاطبان زمینه کاربست زبان پیچیده و فنی به نام نمادگرایی و سمبلیک را در نظام روائی مهدویت فراهم کرده است، بر این اساس حضرات معصومین(ع) در نقل روایات نشانههای ظهور با بکارگیری سبک سخن رمزدار و رازآلود به همپوشانی این فاصله زمانی و تفاوتهای فکری میان دو نوع مخاطب پرداخته و برای فرار از تنگنای واژگانی و تقریب افق فکری میان مخاطبان از سبک سخن نمادین و سمبلیک بهره گرفتهاند. عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: در خصوص روایات دجال که در واقع زبان آنها بیشتر با شیوه نمادگرائی و رمزداری هماهنگ بوده و شاخصههای افسانهای او نظیر حرکتهای سرسام آور، مرکب عظیم الجثه، کارهای اعجاز گونه و بطور کلی فعالیتهای ما فوق تصور دجال همگی با ابزار نماد و نمادگرایی قابل توجیه است و نشانههای دیگر ظهور نظیر طلوع خورشید از مغرب، نداء آسمانی و ... نیز در برخی از مولفهها با همین سبک زبانی یعنی سبک نمادین و سمبلیک دنبال میشوند. وی با بیان اینکه در مورد سبک زبان روایات نشانههای ظهور سه فرض قابل تصور است گفت: فرض اول این است که به طور مطلق زبان نشانههای ظهور را زبان نمادین با استعمال مجازی میداند. الهی نژاد با بیان اینکه فرض دوم بهطور مطلق زبان نشانههای ظهور را زبان عرفی با استعمال حقیقی میداند گفت: فرض سوم که فرضیه مختار است زبان نشانههای ظهور را تلفیقی از استعمال حقیقی و مجازی دانسته و پیشنهاد نظریه ترکیب زبان عرفی و نمادین است. انتهای پیام/2258/ح30
95/02/30 :: 11:42
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]