تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 23 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر خانه‏اى كه ميهمان بر آن وارد نشود، فرشتگان واردش نمى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1852477404




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آسیب شناسی جشنواره فیلم فجر در مدرسه ملی سینما/بهشتی:حتی یک دوره هم نگفتیم به چه فیلمی جایزه بدهند


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


آسیب شناسی جشنواره فیلم فجر در مدرسه ملی سینما/بهشتی:حتی یک دوره هم نگفتیم به چه فیلمی جایزه بدهند فرهنگ > سینما - مدرسه ملی سینمای ایران: چهارمین نشست از سلسله نشست‌های پژوهشی مدرسه ملی سینمای ایران با موضوع «سیاست‌گذاری جشنواره‌ فیلم فجر: چالش‌ها و راهکارها» عصر روز دوشنبه 21 تیرماه در محل مدرسه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این نشست که عنوان آن با پژوهش دکتر علی مرتضویان مرتبط بود، با سخنرانی ایشان، سیدمحمد بهشتی،علیرضا رضاداد، ابوالحسن داوودی و منوچهر شاهسواری انجام گرفت.رامتین شهبازی نیز اجرا و اداره نشست را برعهده داشت.

در بخش اول نشست، علی مرتضویان به توضیحاتی کلی در مورد محتوای پژوهش خود پرداخت: « در میان نهادهایی که بعد از انقلاب تشکیل شدند و بیش از ۳۰ سال دوام آوردند، جشنواره فیلم فجر یکی از قدیمی‌ترین آنهاست.  درپژوهش‌ها مشخص شد که نفی تمرکزگرایی دولتی، برنامه‌ریزی صحیح و پذیرش سیاست‌ها مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند به رشد این جشنواره کمک کند.  مهم‌ترین مساله مشکل‌ساز در این جشنواره اما اعمال سلیقه به گرایش‌های سینمایی، دولتی بودن جشنواره و فاصله بین نسلی است». وی با اشاره به گفتمان جشنواره در دوره‌های مختلف گفت: «از سال‌های ۶۱ و ۶۷ گفتمان دفاع مقدس و جنگ، از سال‌های ۶۸ تا ۷۶ گفتمان سازندگی واز سال ۷۷ تا ۸۴ گفتمان اصلاحات و از سال ۸۵ تا ۹۳ گفتمان بعد از اصلاحات در جشنواره حاکم بوده است.»

سید محمد بهشتی که سابقه‌ای ده ساله در مدیریت جشنواره فیلم فجر و بنیاد فارابی را در کارنامه خود دارد سخنران بعدی نشست پژوهشی مدرسه ملی سینمای ایران بود. بهشتی به قول خود به بررسی تاریخی جشنواره پرداخت: «از آنجایی که در سال‌های ابتدایی دهه ۶۰ سینما وجود نداشت، تمام تلاش ما این بود که به تقویت تولید در سینمای ایران و صنعت سینما بپردازیم لذا همه مسایل در سینما از جمله جشنواره فیلم فجر حول محور تولید مطرح می‌شد و هدف جشنواره تقویت تولید بود. از سال‌های ابتدایی هدف ما این بود که جشنواره فیلم فجر تبدیل به نوروز سینمای ایران و ترازوی سنجش کیفیت فیلم‌ها باشد زیرا معتقد بودیم ترازوی ارزیابی کیفیت فیلم‌ها جشنواره است نه اکران مردمی. از این منظر اگر جشنواره بد بود، سینمای ایران بد بود زیرا جشنواره به صورت طبیعی فیلمی تولید نمی‌کرد. از سال ۶۵ به بعد زیرساخت‌ها و صنعت سینما تقویت شد و مواردی به سینمای ایران وارد شد که تاکنون وجود نداشت مانند صدای سر صحنه و حرفه‌های جدید دیگر». مدیرعامل اسبق بنیاد سینمای فارابی افزود: «توسعه زبان بیان سینما و توجه به فرهنگ خودمان هدف دیگر ما در سینما بود زیرا قبل از انقلاب سینمای ما به هند، آمریکا، ترکیه نگاه داشت و قبله این سینما جایی بجز فرهنگ سرزمین ایران بود».او با تاکید بر اینکه در طول برگزاری جشنواره هرگز هیات داوران و انتخاب تحت فشار نبوده است گفت: «من ۱۱ دوره مسئولیت برگزاری جشنواره را داشتم اما می‌توانم امروز قسم قرآن بخورم که حتی در یک دوره هم نگفته‌ایم به کدام فیلم جایزه بدهند وبه کدام فیلم جایزه ندهند.» علیرضا رضاداد دبیر جشنواره‌های پیشین فیلم فجر، پس از سخنان بهشتی اظهار داشت: «یکی از پرسش‌های اساسی در برگزاری جشنواره، ارزیابی آن و شناخت شکاف و عدم شکاف بین سیاست‌گذاری و برگزاری جشنواره خواهد بود. همبستگی و عدم همبستگی بین سیاست‌ها و اولویت‌های سینمای کشور و داوری‌ها یکی دیگر از مسائل مهم است که در برگزاری دوره‌های مختلف جشنواره فجر وجود داشته است». رضاداد افزود: « رابطه دولت و سینما اگر تقویت شود،  حضور در جشنواره پررنگ‌تر خواهد شد و اگر از تقویت آن کاسته شود علاقه به حضور در جشنواره کمرنگ‌تر می‌شود. نباید فضای سوء ظن نسبت به برگزاری جشنواره وجود داشته باشد؛ چون برطرف کردن آن بسیار سخت خواهد بود».
منوچهر شاهسواری تهیه‌کننده سینما و ابوالحسن داوودی کارگردان، هر دو، از اعضای دپارتمان‌های آموزشی مدرسه ملی سینمای ایران، در پنلی جداگانه در مورد دستاوردهای کنونی و چشم‌انداز آینده جشنواره فیلم فجر سخن گفتند.
شاهسواری اظهار داشت: «تا زمانی که  به تعریف درستی از سینما نرسیم نگاه به جشنواره یک نگاه کمی می‌شود. تغییر مدیریت در برگزاری جشنواره ضربه زننده است؛ چون هر کدام از این مدیران با خود روش‌های مدیریتی متفاوتی را ارائه می‌دهند. میزان مداخله دبیران و مدیران دولتی در حدی نبوده که داوری و جشنواره از مسیر اصلی خود خارج شود اما بی‌تاثیر نیز نبوده است و با تحقیق و پژوهش می‌توان به این موضوع رسید. در دوره‌هایی که من در جشنواره فجر در بخش داوری بودم هیچ فشاری از بیرون به ما وارد نشد از سویی نباید بی‌انصافی به خرج دهیم».
ابوالحسن داوودی عضو دپارتمان کارگردانی مدرسه ملی سینمای ایران نیز گفت: «در دوران اولیه رشد گلخانه‌ای سینمای ایران، اصطلاحی عنوان شد به نام "دیکتاتوری دلسوز". این دیکتاتوری دلسوز مفهوم و قابل فکر است. این اصطلاح توانست فضایی را به وجود آورد که در ابتدا یک ویترین دولتی از سینمای کنترل شده خود را بیرون بدهد. سینمای ایران از محدودیت‌های فرهنگی خود گذشت و اتفاقاً آن را به هویت خود تبدیل کرد».  وی افزود: «بخش مثبت جشنواره فیلم فجر با تمام چالش‌هایی که سینماگران با  دولت، فضای اجتماعی و ... دارند، تکیه به تولید است. برای اطلاع از دستاوردهای جشنواره تنها نباید به تحقیق‌ها و مقالات بسنده کنیم و باید حاصل تجربیات سه دوره برگزاری جشنواره را به نوعی از دست‌اندرکاران سینما بیرون بکشیم و نتیجه آن را ببینیم. باید ببینیم اصولاً جشنواره فجر زیرمیدان خوبی برای فرهنگ و سینمای ما هست یا خیر. چگونگی برگزاری جشنواره طی این سال‌ها در دو شکل اجرایی بین جشنواره‌های رده الف دنیا که یک جریان فکری فرهنگی ثابت دارند و اسکار که توسط گروهی متخصص و تصمیمات تخصصی پایه گذاری شده، سرگردان مانده است».
در این نشست پژوهشی دکتر حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، مدیران سینمایی نظیر امیر اسفندیاری، اساتید و دانشجوهای دانشگاه‌های مختلف، روح‌الله حسینی مدیر مدرسه ملی سینمای ایران، علیرضا داودنژاد، محمود کلاری، علی واجدسمیعی، پرویز آبنار، شاهپور شهبازی از اعضای دپارتمان‌های آموزشی مدرسه در کنار سینماگرانی چون منوچهر محمدی، امیررضا معتمدی، و ... حضور داشتند.  58245

کلید واژه ها: کارگردانان سینمای ایران - سینمای ایران -




سه شنبه 22 تیر 1395 - 14:57:55





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن