تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس فرزندش را ببوسد ، خداوند عزّوجلّ براى او ثواب مى نويسد و هر كسى كه او را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819649635




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بسیاری از کارخانجات سنگ باظرفیت کمتر از 50 درصد فعالیت می کنند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: نایب رئیس انجمن سنگ اعلام کرد: بسیاری از کارخانجات سنگ باظرفیت کمتر از 50 درصد فعالیت می کنند نایب رئیس انجمن سنگ میزان تولید سنگهای ساختمانی کشور را در 4 سال گذشته 13 میلیون تن اعلام کرد و افزود: بسیاری از کارخانجات با ظرفیت زیر 50 درصد فعال هستند و این در حالی است که در سند چشم انداز صنعت سنگ کشور که به وزارت صنعت معدن و تجارت ارائه شده است صادرات 2 میلیارد سنگ در یک برنامه 5 ساله هدف گذاری شده است .
۱۳۹۵ يکشنبه ۲۰ تير ساعت 14:58

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا؛ مالک رحمتی در یک نشست خبری  خاطرنشان کرد: اکنون میزان تولید سنگ تزیینی کشور به رقم 13 میلیون تن رسیده و سهم صادرات آن بیش از پنج درصد و ارزش صادرات این بخش حدود 400 میلیون دلار برآورد می شود.
وی گفت: آمارها نشان می دهد، نزدیک به 90 تا 95 درصد معادن سنگ تزیینی توسط بهره برداران بخش خصوصی استخراج می شود و شمار واحدهای سنگبری نیز در سطح کشور به 6 هزار تا 6500 واحد می رسد. رحمتی با بیان اینکه محیط مالی و بانکی یکی از مشکلات فعالان صنعت سنگ در کشور است اظهار کرد: کمبود نقدینگی واحدهای فعال در این صنعت را با چالش هایی مواجه کرده و بخش عمده ای از کارخانجات با توان و ظرفیت کمتر در حال فعالیت اند . وی نرخ سود تسهیلات بانکی را به عنوان یکی دیگر از مشکلات فعالان بانکی اعلام کرد و گفت: طی سالهای گذشته از محل تسهیلات ارزان قیمت واحدهای مناسبی راه اندازی شده اند که فعالیت خوبی نیز دارند و ضروری است تسهیلات ارزان قیمت در اختیار این واحدهای تولیدی قرار گیرد.
رحمتی با بیان اینکه دولت به منظور بهبود فضای اقتصادی تورم را مهار کرده اما نتیجه آن رکود دامنه دار در اقتصاد شده است گفت: بخش معدن نیز مانند بسیاری از بخشهای اقتصادی از تبعات رکود دامنه دار در کشور متاثر شده است .
نائب رئیس انجمن سنگ با اشاره به اینکه صادرات کشور نسبت به گذشته رونق چندانی ندارد عنوان کرد: در سالهای گذشته به دلیل نوسانات شدید نرخ ارز آسیب های زیادی به بسیاری از صنایع کشور وارد شده است و اگر دولت به دنبال تک نرخی کردن ارز است باید نرخی را در نظر بگیرد که توان صادراتی را کاهش ندهد .
رحمتی خاطرنشان کرد: در زمینه تعدیل حامل های انرژی نیز باید به گونه ای عمل شود که تولیدات معدنی قابلیت رقابت در بازارهای بین المللی را داشته باشد.
وی همچنین با با اعلام پابرجا بودن مشکلات ناشی از تحریم تصریح کرد: تحریم ها همچنان درگیر صنایع است و به عنوان یک تهدید تلقی می شود و امروز در فضای منطقه به دلیل ناامنی هایی که وجود دارد بحث صادرات نیازمند حمایت های بیشتر است .
نائب رئیس انجمن سنگ خاطرنشان کرد: در حالیکه در دنیا تولیدات صادراتی از مشوق های مناسب در بحث صادرات برخوردارند متاسفانه در کشور ما 20 درصد تعرفه صادراتی وجود دارد و این در حالی است که دولت باید مشوق های بیشتری برای صادرات پیش بینی کند.
سهم ناچیز معدن در تولید ناخالص داخلی
رحمتی با تاکید بر کاهش بروکراسی اداری معضلات زیست محیطی و مشکلاتی که با سازمان محیط زیست در بحث معادن وجود دارد را یکی دیگر از مشکلات این بخش اعلام کرد و افزود: سهم معدن در تولید ناخالص داخلی ناچیز است و با وجود آنکه 7 درصد ذخایر معدنی جهان در ایران بوده و 60 نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور وجود دارد سهم معدن در تولید ناخالص داخلی قابل توجه نیست.
تقویت بخشهای معدنی کشور موجب مهاجرت معکوس می شود
نائب رئیس انجمن سنگ با بیان اینکه بخش معدن در بحث جذب سرمایه گذاری خارجی ظرفیت بالایی دارد و در بحث ماشین آلات نیز خودکفایی حاصل شده و با توجه به اینکه بسیاری از معادن کشور در مناطق محروم هستند تقویت این صنعت موجب مهاجرت معکوس می شود .
از دست رفتن بخشی از بازار صادراتی عراق به دلیل ناامنی
رحمتی با بیان اینکه ناارامی های منطقه در از دست رفتن بازار صادراتی موثر است گفت: موصل ورودی بازار عراق در بحث صادرات سنگ بوده که به دلیل ناارامی ها بخشی از بازار صادراتی از دست رفته است. حسین جعفریان سخنگوی ستاد برگزاری هشتمین نمایشگاه بین المللی سنگهای تزئینی، معدن ، ماشین آلات و تجهیزات مربوطه در ادامه این نشست اظهار کرد: هشتمین نمایشگاه بین المللی سنگهای تزئینی روزهای 28 تا 31 تیرماه با هدف رونق صادرات محصولات معدنی و سنگهای تزئینی برگزار می شود .
وی با اعلام این که شعار نمایشگاه امسال "نمایشگاه زمین بازی صنعت سنگ است" خاطرنشان کرد: هشتمین دوره نمایشگاه در 10 هزارمترمربع فضا برگزار می شود که نسبت به دوره قبل 60 درصد افزایش سطح متراژ دارد و شرکتهای های خارجی نیز در فضایی به مساحت 3 هزار و 300 مترمربع حضور خواهند داشت.
وی در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه انجمن سنگ ایتالیا، هارتنر خارجی نمایشگاه سنگ شده است تصریح کرد: از کشورهای اسپانیا ، چین ، کره شرکت هایی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت و یکی از برنامه های جانبی این نمایشگاه نیز مسابقات قلم و چکش و تندیس سازی است.
سخنگوی ستاد برگزاری هشتمین نمایشگاه بین المللی سنگهای تزئینی، معدن ، ماشین آلات و تجهیزات مربوطه با بیان اینکه تاجران سنگ دنیا معمولا بر اساس یک برنامه سالانه فعالیت می کنند اما در کشور ما به دلیل عدم برنامه ریزی های دولتی و بروکراسی پیچیده در این سیستم امکان برنامه ریزی برای تاجران وجود ندارد عنوان کرد: بخش خصوصی در ایران برای کار بازاریابی بین المللی قدرت چندانی ندارد و حتی 3 ماه قبل از برگزاری نمایشگاه مجوزهای لازم صادر نمی شود.
وی در ادامه با بیان اینکه 6 هزار کارخانه بزرگ و 1200 معدن در کشور فعال است تصریح کرد: یکی از اهداف این نمایشگاه آن است که بتوان از طریق آن صنعت سنگ را به مسئولین و دست اندرکاران شناسایی کرد.
 













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن