تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833284566
راز و رمزهای سینمای دهه شصت از زبان سید محمد بهشتی /تقصیر ماست که 20 میلیون مخاطب شده 7 میلیون؟
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
راز و رمزهای سینمای دهه شصت از زبان سید محمد بهشتی /تقصیر ماست که 20 میلیون مخاطب شده 7 میلیون؟ فرهنگ > سینما - ایسکا نیوز نوشت: سید محمد بهشتی معتقد است: ترکیه ظرفیت تلویزیونی منطقه را پر کرده است در صورتی که اینکار را ما باید میکردیم، ظرفیت سینمایی ایران از ترکیه بسیار بیشتر است ولی به دلیل حبس کردن تواناییهای صنعتی و اقتصادی سینما، عملا همه ظرفیت های این بخش را از دست دادیم.
سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری و رئیس کمیته ملی ایکوم ایران است. او در فاصله سال های 1362 تا 1373 مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر جشنواره فیلم فجر بوده است. تعدادی از منتقدان بر این باورند که دوران حضور محمد بهشتی در بنیاد فارابی و جشنواره فجر باعث شد تا فیلم های به اصطلاح هنری رشد پیدا کرده و موجب تضعیف سینمای تجاری شوند. محمد بهشتی در گفتگو با ایسکانیوز به سوالاتی در این زمینه پاسخ می دهد. عده ای از منتقدان به حضور شما در سینمای سال های دهه 60 انتقاد دارند از این جهت که شما با رویکردی که درمورد فیلم های هنری در آن سال ها در پیش گرفتید، سینمای تجاری ایران در دهه های 80 و 90 با شکست مواجه شد. پاسخ شما به این اتنقادات چیست؟ این حرف، حرف خیلی خنده داری است. به خاطر اینکه از زمانی که من حوزه سینما را ترک کردم 22 سال گذشته است. هر خرابکاریای آن زمان رخ داده، دو دهه فرصت داشتند درستش کنند، چرا نکردند؟ آیا الان بعد از ۲۲ سال همچنان ما باید پاسخگو باشیم! هرجرمی مرتکب شوی بعد از 22 سال مشمول مرور زمان خواهد شد. خندهدار نیست که ما باید پاسخگوی وضع موجود باشیم؟ بعد هم توجه کنید که چه کسانی دارند این سوالات را می پرسند! کارنامه خودشان چیست؟ آیا حواسشان هست قبل از این که ما به سینما بیاییم اصلاً سینمایی وجود نداشت و سینمای ایران چند سال بود ورشکست شده بود؟ بعضی منتقدان می گویند حمایت شما از یکسری فیلم ها باعث شد تا سینماگران به سمت ساخت فیلم های هنری بروند و جریان سینمای تجاری تضعیف شود. اینطور که آنها می گویند، سینماگران آدم های منفعلی معرفی می شوند. به نظر من بابت این حرف باید به سینماگران ما بر بخورد. به نظر من بایدکسانی که این حرف ها را می زنند اول به کارنامه شان رجوع کنید. باید ببینید خودشان چه کرده اند! بعد نظرات آنها را به سوال تبدیل کنید. حرف های بی ربطی می زنند. معمولا کسانی این حرف ها را می زنند که کارنامه شان پر از ناکامی است. اگر موفق بودند از این حرفها نمیزدند. می خواهند تقصیر ناکامی های خودشان را به گردن دیگری بیندازند. به هر حال سینمای ایران امروز در گیشه شکست خورده است... این تقصیر ما است؟ ما سینمایی را تحویل دادیم که در همان سال ها سینما سالیانه 20 میلیون مخاطب داشت. یعنی با جمعیت آن زمان ایران نیمی از مردم به سینما میرفتند. ما که نتیجه خوبی را تحویل بعدیها دادیم. الان شنیده ام که جمعیت سینمارو 6-7 میلیون شاید هم کمتر است، این تقصیر ماست! یعنی تا 100 سال دیگر هم شکست گیشه سینمای ایران تقصیر ما است؟! با اشاره ای که شما به شکست سینما در گیشه داشتید، در حال حاضر مشکل سینمای ایران چیست؟ در دوران دهه 60 سینما به لحاظ صنعتی و اقتصادی اندازه هایی کوچک و محدود داشت مناسب اقتضائات زمانه. اما به لحاظ کیفیت فرهنگی و هنری واجد ارزشهایی بود. در دهه 60 ما فقط دو کانال تلویزیونی داشتیم، در حال جنگ بودیم، هیچ شبکه ماهواره ای در ایران قابل دریافت نبود، اینترنت وجود نداشت، شبکه های اجتماعی وجود نداشت و در همان اندازه های کوچکی که بود ما سعی کردیم سینما را برپا کنیم. متاسفانه از دهه 70 به بعد ما در یک شرایطی قرار گرفتیم که اینترنت آمد، ماهواره آمد و همه چیز دگرگون شد. متأسفانه نه از این بابت که این شرایط بوجود آمد. از این جهت متاسفم که مدیریت فرهنگی کشور به شدت تلاش کرد سینمای ایران را در همان اندازه های اقتصادی و صنعتی دهه 60 متوقف سازد اما پشتش را به صورت مسئله ماهواره و اینترنت کرد. این رویه عملا باعث شده که ارزشهای فرهنگی و هنری آن سینما هم تا حد زیادی از دست برود و متروک و تضعیف شود. معلوم است که سینما صدمه میبیند. از صدماتی که به سینمای ایران وارد شده، بگویید. به دلیل این بنیه بالقوه که در ایران وجود دارد، نقشی که ترکیه امروز در منطقه ایفا می کند را باید ایران بر عهده می گرفت، ترکیه ظرفیت تلویزیونی منطقه را پر کرده است در صورتی که اینکار را ما باید میکردیم، ظرفیت سینمایی ایران از ترکیه بسیار بیشتر است ولی به دلیل حبس کردن تواناییهای صنعتی و اقتصادی سینما، عملا همه ظرفیت های این بخش را از دست دادیم. در شرایطی که تلویزیون ایران خیلی دیده نمی شود و مردم هر شب در خانه هایشان بیش از 1000 کانال تلویزیونی را در اختیار دارند و هیچ کس هم نمیتواند نظارتی بر آن بکند، به جزئیات سینما طوری پیله می کنیم که انگار اگر این سینما نباشد همه راحتتر هستند! این یعنی ما بسیاری فرصتها را از دست دادهایم و از بسیاری ظرفیتها محروم شدهایم. همانها بود که به ما کمک میکرد سینمای ما رشد بکند و به لحاظ اقتصادی و صنعتی بزرگ شود و در مقیاس منطقهای و جهانی حرف برای گفتن پیدا کند و بازار و مخاطب پرتعدادی را جلب کند. خیلی خندهدار است که فقط انتظار داشته باشیم ۲۰ میلیون مخاطب بشود ۲۲ میلیون. ما در شرایطی هستیم که در این سالها باید به ۵۰۰ میلیون نفر مخاطب میرسیدیم. زیرا بازاری به وسعت و جمعیت منطقهمان داریم. وقتی این دایره را مدام تنگ کردهایم و حصار را بستهایم و پشتمان را به این ظرفیتها کردهایم، معلوم است که صدمه زیادی هم میبینیم.سینمای ایران از نظر مدیریتی در سردرگمی به سر می برد. حتی خود مدیران هم نمی دانند چه کاری انجام دهند. وضعیت مدیریتی سینما را در حال حاضر چگونه ارزیابی می کنید؟ وقتی ما آنقدر مدعی داریم که از هر جای ایران برای مخالفت با سینما صدایی بلند می شود این مساله را چه کسی می تواند مدیریت کند؟ جواب این است که کسی نمی تواند مدیریت کند! مدیریت سینما، پروانه نمایش به فیلم ها می دهد اما همان فیلمی که اجازه قانونی نمایش را دارد در یک شهر توقیف میشود، در یک شهر توبیخ میشود در یک شهر ... . این خیلی خنده دار است. انگار که ما چند تا حکومت داریم. این وضعیت را چطور میشود مدیریت کرد؟ یعنی برای آنکه نشود مدیریت کرد به نظر من مدیریت بسیار توانمندی در حال اخلال است. به این ترتیب همین ظرفیت کوچک هم نابود می کنیم، و جالب است اگر هر شب همه مردم پای سریالهای ترک بنشینند هیچکس صدایش درنمیآید اما سر و صداها برای نابودی سینمای ایران حسابی بلند است. علت این همه حساسیت روی سینما چه چیزی می تواند باشد؟ بد نیست بروید از خودشان بپرسید. به نظرمن اصلا انگیزه های فرهنگی و ملی مطرح نیست. افرادی که با سینما مقابله می کنند، انگیزه های خرد سیاسی دارند و در کش مکش های سیاسی حاضرند هر چیزی را به پای مقاصدشان قربانی کنند. در سال های دهه 60 نیز گروه های فشار وجود داشت ولی گروه های فشار در آن زمان به کاری که انجام می دادند معتقد بودند ولی امروزه بحث اعتقاد نیست، آنها ماموریت دارند. چنانچه وقتی با گروه های فشاری که معتقد بودند وارد گفتگو می شدیم، متقاعد می شدند، درصورتی که گروههای فشار در حال حاضر اصلا نمی شنوند چون ماموریت دارند. اگر با اعتقاد مخالفت میکردند که باید نسبت به موارد مشابه در دولت گذشته هم واکنش نشان می دادند. چرا ندادند،؟ به نظر من چون در واقع رسالت فرهنگی برای خودشان قائل نیستند و به قول فقها از جهت فرهنگی قصد انشاء ندارند. اگر به فیلم هایی که در دهه 80 و90 ساخته شده اند نگاهی بیندازیم خواهیم دید که بسیاری از فیلم های دهه 60 و70 هستند که اصلا تصور نمی شود در ایران ساخته شده باشند، از آن جهت که در آن دوران فضای باز برای سینما وجود داشت و حداقل آنقدری بود که مردم را به سینما بکشاند. ولی در حال حاضر دیگر آن فیلم ها را در سینما نمی بینیم و دقیقا مشخص است که به خاطر تغییر دولت ها است که این اتفاقات می افتد. در همه جای دنیا می بینیم که دولت با سینما کاری ندارد؛ خیلی وقت ها سینما یقه دولت را هم می گیرد. دبیر جشنواره فیلم فجر، به عنوان یک رویداد بزرگی هنری و فرهنگی هر سال تغییر می کند، این در صورتی است که در جشنواره های معتبر دنیا کمتر این اتفاق می افتد، در ایران با تغییر دبیر شکل برگزاری جشنواره هم تغییر می کند، چرا؟ تفاوت فضای فیلم های سینمایی در دوران مدیریتی شما با حال حاضر چیست؟ جشنواره فجر در سینما سیاستگذار نیست، سیاستگذار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. اما این حرف شما کاملا درست است که ثبات و مدیریت در عرصه فرهنگی فوقالعاده اهمیت دارد و در همه جای دنیا طولانی ترین عمر مدیریتی معمولا عمر مدیریت های فرهنگی است، به چه خاطر؟ به خاطر آنکه هر اتفاق فرهنگی برای اینکه از نقطه صفر به مقصد برسد زمان طولانی را طلب می کند. چون ثمردهی سیاستگذاریهای فرهنگی کند است و کسی که یک جریان را آغاز میکند به زمان زیادی برای محقق شدن آن محتاج است. در غیر اینصورت یا خرابکاری اتفاق میافتد یا نتیجه بخش نخواهد بود. چون یا مجبور است برنامههای مدیر قبلی را ادامه دهد که با وجود تلاطمهای سیاسی کشور تصورش ممکن نیست و یا مجبور است که برنامههای زودبازده و غیرفرهنگی را در دستور کار قرار دهد که موجب خرابکاری میشود. وقتی فرهنگ با سیاست گره بخورد، چون اصولاً عمر پروژههای سیاسی کوتاهمدت است، طبیعتاً برنامههای فرهنگی هم به مقصد نخواهد رسید و عرصه فرهنگ اجازه رشد پیدا نمیکند. فقط فرصت برای تخریب هست. تخریب را در کوتاه مدت میتوان رقم زد. میبینیم که در عرصه فرهنگ و هنر مدیرانی آمدند که از فرصتهایی که در اختیارشان بود برای تخریب حداکثر استفاده را هم کردند. عده ای از منتقدان، معتقدند یکی از مشکلات امروز سینما ضعف فیلمنامههاست. به نظر شما ریشه این مشکل چیست؟ به نظر من مشکل اساسی این است که باید فکر در سینمای ایران وجود داشته باشد که در فیلمنامه و فیلم انعکاس پیدا کند، همه اینها مستلزم ثبات است. از زمانی که ایده یک فیلم شکل میگیرد تا زمانی که اکران میشود، حداقل دو سال زمان لازم است. پس سازنده باید از وضعیت دو سال آینده خبر داشته باشد. روند در بیست سال گذشته طوری بوده است که اصلاً نمیداند در جریان آغاز تولید تا زمان نمایش با که طرف است. مدیر بعدی آیا با این فیلم موافق است؟ طبیعی است که فرصتطلبی بر فکر کردن سبقت میگیرد و اساساً فرصت فکر کردن به وجود نمیآید. در مورد فیلمهایی مثل «رستاخیز» که سفارش دولتی دارد اما اجازه اکران پیدا نمیکند چه؟ دلیلش این است که تصمیمگیرنده درباره سینما فقط سازمان سینمایی نیست. تقریبا هرکس اراده بکند میتواند تصمیمگیرنده باشد. فقط کافیست یک اسم و عنوانی داشته باشد. میتواند حیات و ممات فیلمی را تعیین بکند. طبیعی است که در این شرایط که افراد گوناگونی برای شما تصمیم بگیرند نمیشود حتی از خانه تا محل کار را طی کرد چه برسد ساخت یک فیلم. به نظر شما راه برون رفتی از این اوضاع وجود دارد؟ اگر مفهوم دولت و حاکمیت را به شکل معقول و یکپارچه دنبال کنیم و به وحدت رویه آن پایبند باشیم، چرا راه برون رفت وجود نداشته باشد؟ ولی اگر چنین تصمیمی در مقیاس کلان کشور گرفته نشود باید فقط دعا کنیم چون دیگر از بشر کاری بر نمی آید مگر این که خود خداوند کاری انجام دهد. 5858
کلید واژه ها: سینمای ایران - فروش سینمای ایران -
سه شنبه 25 خرداد 1395 - 09:54:22
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]
صفحات پیشنهادی
پاریس میزبان سه دهه سینمای ایران
پاریس میزبان سه دهه سینمای ایران چهارمین جشنواره فیلمهای ایرانی در پاریس میزبان طیف متنوعی از فیلمهای سینمای ایران در چند دهه اخیر است به گزارش ایسنا در این رویداد سینمایی که از تاریخ اول ژوئن 12 خرداد آغاز شده و تا هفتم ژوئن 18 خرداد ادامه خواهد داشت فیلمهای ایرانی در چحجت الاسلام محمد زاده امام جمعه شبستر : ایمان ، اتحاد ، انسجام ، همدلی و همزبانی اقدام و عمل حول ایمان و ولایت
امام جمعه شبستر در جلسه شورای اداری شهرستان شبستر با اشاره به مسئولیت خطیر مسئولین نظام در این برهه حساس گفت مهمترین دغدغه ما زمانی است که خوشحالی قلب ما خوشحالی قلب مردم و خوشحالی قلب مقام معظم رهبری باشد امروز مسئولین از فرصتی که نظام اسلامی برای آنها ایجاد کرده باید حداکثرسیدمحمدبهشتی درگفتگوباعصر اقتصاد:عدم توسعه،محصول قرائت غلط پیشینه اقتصادی کشوراست مطلب ویژه
بنا به ارادتی که به سید محمد بهشتی از زمان مدیریت بنیاد سینمایی فارابی داشتم وقتی شنیدم دبیر سرویس گردشگری ما به همت مسئول روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی مصاحبه اختصاصی با بهشتی دارد با وجود مشغله های متعدد خودم هم رفتم وقتی وارد شدیم توضیح دادم که از وقت همکارانم اسآبرو داری دهه شصتی ها +عکس
آبرو داری دهه شصتی ها عکس این عکس سندی است پرشکوه برای باور عمیقتر بر این ادعا که دههی شصتی ها دین خود را به کشور و اعتقاداتشان ادا کردند به گزارش فرهنگ نیوز نمایی که پیش رو دارید اواسط دههی 1380 شمسی سه جوان را در یک قاب به ثبت رسانده است رفقایی که اینک هر سه بر سفنگاه یک دهه شصتی به ایستاده در غبار/ فیلمی از یک زمینی آسمانی
نگاه یک دهه شصتی به ایستاده در غبار فیلمی از یک زمینی آسمانی ایستاده در غبار اصلا ساخته شده است تا نگاه ما را نسبت و دفاع مقدس عوض کند و این حماسه را برای نسل سوم انقلاب باور پذیر کند عصر ایران مصطفی داننده- راستش را بخواهید وقتی قرار شد فیلمهای جشنواره فجر را برای دیدن انتخاجشن روزنامه سینما با اعلام برگزیدگان به پایان رسید/ باز هم نوید محمدزاده با موتور خود را رساند
جشن روزنامه سینما با اعلام برگزیدگان به پایان رسید باز هم نوید محمدزاده با موتور خود را رساند مراسم جشن روزنامه سینما با حضور برخی سینماگران مطرح در هتل استیناف به کار خود پایان داد به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان مراسم جشن روزنامهمحمد حسین مهدویان در گفت و گو با خبرآنلاین/ «ایستاده در غبار» برای سینماست،نه تلویزیون
محمد حسین مهدویان در گفت و گو با خبرآنلاین ایستاده در غبار برای سینماست نه تلویزیون فرهنگ > تلویزیون - محمد حسین مهدویان کارگردان فیلم ایستاده در غبار می گوید امیدوارم که ایستاده در غبار باعث روشن شدن تکلیف و سرنوشت احمد متوسلیان و همراهانش بعد از این سالها ش«چرخ» به انقلاب صنعتی چهارم رسید/ «زمرد» میزبان عسگراولادی شد
دو خبر از شبکه چهار چرخ به انقلاب صنعتی چهارم رسید زمرد میزبان عسگراولادی شد شناسهٔ خبر 3681150 - چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵ ۵۱ هنر > رادیو و تلویزیون شبکه چهار سیما امروز ۱۹ خرداد برنامههای چرخ را با رویکرد انقلاب صنعتی چهارم و زمرد با حضور اسدالله عسگراولادی رویآغاز جنگ علنی شبکههای ماهوارهای فارسی زبان با سینمای ایران
آغاز جنگ علنی شبکههای ماهوارهای فارسی زبان با سینمای ایران از روز گذشته عوامل برخی فیلمها تاکید کردهاند که سفارشی به این شبکهها برای پخش تیزرشان ندادهاند و این اقدام از سوی آنها در دستور کار قرار گرفته تا دستگاه قضایی را وادار به توقیف همه فیلمهای سینمایی به واسطه پخش تیزاکران بینالمللی فیلم «محمدرسولالله (ص)» به کجا رسید؟
اکران بینالمللی فیلم محمدرسولالله ص به کجا رسید در حالی بیش از یک سال از اکران آخرین ساخته مجیدی در کشورمان گذشته است که هنوز وضعیت اکران بین المللی این فیلم مشخص نیست و دلایل روشنی هم برای کند شدن روند برنامه ریزی نمایش جهانی فیلم اعلام نشده است عصرایران - فیلم سینمایی-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها