تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگاه ميهمان داشتند، با او غذا مى‏خوردند و دست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804638511




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

۱۰۹۶ روز اعتدال بدون اقتصاد - پایگاه خبری رسانه قانون


واضح آرشیو وب فارسی:قانون: تندروها بارها وقتی از پشت عینک تار سلیقه ها و خیال پردازی های شخصی به این نتیجه رسیدند که توانایی مطیع کردن مردم را ندارند، زشت ترین رفتارها را در پوشش کاذبی از قانون پیچانده و با انگ، افترا و تفسیق یا با اتهام فتنه گر و پیشداوری و مغرضانه نویسی به گونه ای اقدام کردند تا نوعی امنیت کاذب برای خود خلق کنند.قانون -محمد شمس پیام و معنای حمایت پی در پی مردم در انتخابات های اخیر از منادیان « اعتدال» چیست؟ آیا رخدادهایی ناگهانی بوده اند یا پیدا و پنهان، حکایتگر پویش جمعی ملت در مواجه با وضعیت جامعه است؟ بدون شک، پویش اجتماعی، حرکتی است که توسط افراد، گروه ها، احزاب برای دستیابی و نیل به آرمان ها و اهدافی خاص در جامعه شکل می گیرد. به بیانی دیگر، چنین حرکتی را می توان یکی از انواع رفتارهای اجتماعی دانست که به اصطلاح پاسخ مردم نسبت به وضعیت اورژانسی آن جامعه است و حول یک یا چند تضاد و شکاف سامان می گیرد. پویش های اجتماعی، هدفمندند و به مانند حرکت های هیجانی و شورش های اعتراضی نیستند. آنها به دنبال به اجرا درآوردن آموزه ها و برنامه هایی در سطح عموم بوده و حامیان این پویش ها در قبول و استقبال از این برنامه ها، با همدیگر احساس اخوت و همبستگی می کنند. به نظر می رسد، دنباله دار شدن و دارا بودن چند ویژگی برجسته سبب شده تا حرکت های جمعی ملت را «پویش» بنامیم. چراکه در وهله نخست، در تمامی آن ها، حرکت از درون جامعه سرچشمه و حول شکاف سیاسی میان طرفداران مشی «اعتدال» و مخالفان آن شکل گرفت. دوم، حامیان آن گِرد چند محور خاص با یکدیگر همدل و هم قسم شدند. موضوع بعد، با وجود تلاش مخالفان برای عقیم کردن این خیزش و رد صلاحیت های گسترده نامزدهای اصلاحگر و اعمال فشار و سنگ پرانی های شدید، ولی بازهم حرکت مذکور مورد حمایت گسترده مردم قرار گرفت. چهارم، این حرکت به دنبال کسب و تثبیت ارزش هایی همچون قانونگرایی، نهادینه کردن حقوق شهروندی، کرامت انسانی و توجه به دیگر حقوق فطری انسان ها و مانند آن است. اعتماد به منادیان اعتدال نخست، اگر فضای جامعه به گونه ای بود که مردم نسبت به منادیان اصلی « اعتدال» ظن و شک داشتند و باور خود را نسبت به برنامه ها و سیاست هایشان از دست داده بودند، همچنین اگر ساز وکارهای سیاسی را فرمایشی می دانستند، بی تردید هیچ انگیزه ای برای ادامه دادن حرکت و مشارکت سیاسی پیدا نمی کردند و اعتماد که رکن اول هر نوع مشارکتی است شکل نمی گرفت. به بیان دیگر، دلیل مشارکت سیاسی مردم این بود که آن ها با تمام وجود احساس کردند که در تعیین سرنوشت خویش دخیل هستند و مجاری تبدیل مطالبات آن ها به تصمیم گیری ها از طریق صندوق رای باز است. اعتدال و دوری از ارباب منشی دوم، مشی « اعتدال» نقطه مقابل رفتار سیاسی ای است که مردم را دنباله رو می دانست تا به نحوی اوامر را اجرا کنند. شاید خطرناک ترین رفتاری که مردم یک جامعه می توانند داشته باشند همین است. جامعه ای که در آن مشارکت سیاسی جای خود را به ارباب پروری سیاسی داده باشد، رنگ و نشانی از مدنیت ندارد. تلاش برای کاستن افراط سوم، در انتخابات های اخیر، هدف این نبود که ارکان مدیریت کلان کشور دست فلان جناح سیاسی باشد، بلکه مساله مهم این بود که از مجرای انتخاب صحیح و هوشمندانه ملت، قوایی به وجود آید تا در آن فاصله میان دولت که برگزیده و منبعث از رای مستقیم مردم است با حاکمیت و قوای دیگر کاهش و از وزن افراطی گری کاسته شود. کاریزمای رهبران اعتدال چهارم، نفوذ کلام حامیان اصلی مشی « اعتدال» به ویژه آیت ا... هاشمی رفسنجانی و رییس دولت اصلاحات در میان مردم است.  ارتباط راهبران اصلی پویش با بدنه آن و اقشار مختلف ملت هیچ گاه یک رابطه استعبادی نبود و شاید همین امر به همراه نفوذ معنوی آن ها، سبب انسجام و دوری از هرج و مرج اصلاح طلبان و حامیان دولت شد. دلزدگی سیاسی پنجم، « ناهمزمانی گفتمانی » جناح رقیب و محافظه کار با متن جامعه است. چرا که مردم بعد از احمدی نژاد، دیگر برای سخنان حامیان اوجایگاهی قائل نبودند و از آن ها دوری می کردند. تاثیربهارستان ششم، عکس العمل دولت و مجالس گذشته است. روندهای معوج و رویکردهای دور از تدبیر، همچنین اقدامات ریز و درشت دولت و مجلس گذشته به عنوان مانعی سترگ در به نتیجه رسیدن برنامه های کلان نظام، عموم ( به ویژه اقشار تحصیل کرده ) را به این نتیجه رساند که در انتخابات ها به افرادی رای دهند که آزمون خود را در دنیای پر پیچ و خم سیاست پس داده، یا دست کم مورد تایید امتحان پس داده ها باشند.  اعتدال سپری در برابر تیغ «اندک سالاری» تندروها بارها وقتی از پشت عینک تار سلیقه ها و خیال پردازی های شخصی به این نتیجه رسیدند که توانایی مطیع کردن مردم را ندارند، زشت ترین رفتارها را در پوشش کاذبی از قانون پیچانده و با انگ، افترا و تفسیق یا با اتهام فتنه گر و نفوذی و پیشداوری و مغرضانه نویسی به گونه ای اقدام کردند که اعتماد به نفس را از مردم سلب و آنان را نسبت به مشارکت در امور سیاسی منفعل کرد تا نوعی امنیت کاذب برای خود خلق کنند. اما به نظر می رسد در رابطه سیاست داخلی و مردم، تغییراتی اتفاق افتاد. تا پیش از این مردم آرمان گرا و همیشه به دنبال خلق دولت آرمانی رفته و با امکانات موجود درست برخورد نمی کردند. این مساله به خودی خود باعث می شود امکانات دمکراتیک برای تحول، نادیده گرفته شوند. چراکه هیچ گاه دولتی آرمانی شکل نمی گیرد. ولی پس از چند انتخابات اخیر، در رفتار سیاسی مردم نشانه هایی از رسیدن به نوعی « آگاهی تاریخی» و عبور از مطلق اندیشی دیده می شود. مطلق اندیشی این خطر را دارد که هیچ دولتی را معقول نمی داند و خطر « اندک سالاری» را تقویت می کند. ظریف تر اینکه شرکت پرشور ملت در انتخابات های اخیر و برگزیدن مشی « اعتدال»، در ساختار قدرت معنایی متفاوت داشت؛ رای آنان نشانی از تلاش برای توازن قدرت میان نهادهای انتخابی و انتصابی در نظام است. به طوری که اگر گروهی پر نفوذ و صاحب قدرت معتقد باشد که تنها راه تحقق آرمان ها و اهدافش، حذف رقیب است احساس کند قادر به انجام این کار نیست. این درک ( رقبا حذف شدنی نیستند ) زمانی نهادینه می شود که نخبگان در بالا و مردم در پایین، ناچار باشند با همدیگر تعامل و حقوق یکدیگر را رعایت کنند.


دوشنبه ، ۲۴خرداد۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قانون]
[مشاهده در: www.ghanoondaily.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن