تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834923993
«هفت» برنامهای برای سینما باشد نه علیه آن/انتقادهایی از سر حسادت
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: محمدتقی فهیم نوشت
«هفت» برنامهای برای سینما باشد نه علیه آن/انتقادهایی از سر حسادت
شناسهٔ خبر: 3672085 - سهشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹
هنر > رادیو و تلویزیون
محمدتقی فهیم منتقد سینما و تلویزیون در یادداشتی با اشاره به ویژگی های برنامه «هفت» با اجرای افخمی بیان کرد که این برنامه توانسته آرزوی مبدعانش یعنی تحقق «نود» سینمایی را برآورده کند. به گزارش خبرنگار مهر، آخرین قسمت از برنامه «هفت» جمعه ای که گذشت روی آنتن شبکه سه رفت و افخمی در آن بیان کرد که بعد از رمضان دوباره بازمی گردد. محمدتقی فهیم در یادداشتی از ویژگی های این برنامه با سردبیری بهروز افخمی دفاع و بیان کرده است که این برنامه توانسته آرزوی مبدعانش را که تحقق «نود» سینمایی بود، برآورده کند. یادداشت محمدتقی فهیم را در زیر می خوانید: «تکاپو برای تعطیلی یک برنامه پرمخاطب «هفت» و حرف های مغفول سینمای ایران مناسبت های در پیش، من جمله ماه مبارک رمضان، برنامه سینمایی «هفت» را به مرخصی موقتی فرستاد و بهروز افخمی در آخرین برنامه، وعده دیدار با مخاطبان «هفت» را به اولین جمعه بعد از ماه رمضان موکول کرد. اگرچه تعطیلی برنامه ای پرمخاطب به مدت ۵ هفته با هیچ منطقی سازگار نیست و رسانه ملی باید جای برنامه را در کنداکتور هفته های پیشرو طراحی می کرد اما بحث این قلم نیست و با هر استدلالی که دوستان دارند باید کنار آمد. پس حرف این مطلب چیست؟ بله از آنجایی که در دوره گذشته برنامه محمود گبرلو نیز وعده حضور مجددش را پس از ماه رمضان با قوت اعلام کرده بود ولی دیگر خبری از آن نشد، حالا مخالفان و منتقدان «هفت» افخمی هم سرنوشتی مانند گبرلو را پیش بینی کرده و کمی تندتر، آرزوی چنین اتفاقی را علاوه بر در سر پروراندن به زبان رانده و دارندگان رسانه (از انواع کم مخاطبش) به انتشار مطالبی می پردازند که بلکه کمکی به برنگشتن «هفت» با تیم کنونی کنند. حتی برخی دلسوزان و موافقان «هفت» هم تحت تاثیر قرار گرفته و افسردگی خود را پنهان نمی کنند و تغییر و تحول مدیریتی در سطح کلان رسانه و تا حدودی آخرین برخورد منتقد برنامه را «آتو» ای برای مخالفان در کمین نشسته رسانه ملی (و مشخصا «هفت») می دانند، غافل از اینکه مدیریت هوشمند رسانه به خوبی واقف است که «هفت» کنونی از هر نظر قابل حمایت است و باید پشت آن ایستاد. چرا؟ بخوانید: «هفت» مسیر پر سنگلاخ و با فراز و نشیبی طی کرده تا به جایگاه کنونی و نقطه قابل رویت همه رسیده است. طی طریق این صعود هزینه زیادی برده است. انرژی گرفته و تجارب ثقیلی صرف شده تا بالاخره آن «هفت»، این «هفت» شده است. از ایده تا پیش تولید و به آنتن رسیدن «هفت» اول، خیلی ها آرزوی موقعیت کنونی «هفت» را داشتند، برایش فکر می کردند و مرتب دست به آزمون و خطا می زدند تا رسانه ملی صاحب برنامه سینمایی فراگیری بشود. بی تردید «هفت» جیرانی و سپس گبرلو، فونداسیون این برجِ برافراشته بوده اند، همچنانکه هنوز «هفت» جای کار دارد، بخش هایی باید تقویت و بخش هایی باید پالایش شود، لحنش یکدست تر و آیتم هایش متنوع تر و میز نقدش با حفظ صراحت و جسارت موجود، صمیمی تر شود. در برابر سینمای معاند بایستد. ضد سینمایی ها را رسوا کند. فیلم های ضد تماشاگر را افشا کند. با سینمای نجیب همراهی و غمخواری به خرج دهد و... اساسا «هفت» باید در عین شفافیت، صنفی تر شود و به واقع قبل از همه چیز و هر کس، برنامه ای برای سینمای ایران باشد، یعنی لَه آن تا علیه اش. با تمام این تفاصیل و اعتراف به وجود ضعف هایی در برنامه، ولی «هفت» به واقع دراماتیک شده است و ایضا باید باشد. یک درام استودیویی که شده است، برای همین پر مخاطب است. اگر کسی در افزایش بیننده های «هفت» شک کند، مصداق حسادت است. ولی مخالف دارد تا حد دشمنی. اساسا نمی شود برنامه ای چالشی باشد، بی بو و خاصیت نباشد، صراحت موضع داشته باشد، به جاهایی چنگ بزند، بر نقاط نا امن انگشت گذارد و... و مخالف و دشمن نداشته باشد. پویایی یعنی همین. حالا همه «هفت» می بینند و دیگر کسی منتظر نیست که از طریق گزارش روابط عمومی برنامه در دیگر رسانه ها از چند و چون برنامه با خبر شود. خبرنگاران و رسانه ها انتظار می کشند تا خود، ناقل و انتقال دهنده محتوای برنامه باشند. حالا همه می دانند که هفت «آن» های زیادی خواهد داشت که اگر خودشان نبیینند، حض جذابیت اش را نخواهند برد. حالا همه می دانند که هفت «اتفاق» هایی خواهد داشت که اگر از دست بدهند با هیچ توضیحی به کنه آن دست نخواهند یافت. فضای مجازی و رسانه های اینترنتی لحظه به لحظه نکات و گزارش های جذاب و خواندنی از «هفت» روانه بازار می کنند. حالا دیگر روابط عمومی برنامه نیازی نمی بیند که فردا برای انتشار گزارش تنظیمی اش تلفن را بردارد و مرتب شماره بگیرد. «هفت» به واقع تامین کننده بخش قابل توجهی از ستون های رسانه ها شده است. یعنی در عین اینکه خود تماشاگران انبوه و جدی و دایمی دارد، تامین کننده مخاطب برای دیگر رسانه ها هم شده است، به عبارت درست و آشکار، مرجع شده است. اما همه این ها تاوان دارد همچنانکه اشتباه و گاف هم دارد. حالا در کنار این همه، گروهی صف کشیده اند تا سقوط اش را جشن بگیرند. طبعا برخی از اینان حق دارند، ولی غالبشان بی حق، به افتادن «هفت» رای می دهند. در اینجا هم اشتباه نیست اگر بگوییم که تعداد حسودان در صف مخالفان «هفت» بیشتر از منتقدان محتوایی و ساختاری آن هستند. صندلی «هفت» به صورت جدی رشک برانگیز شده است. آیا مدیریت کلان رسانه ملی در برخورد با برنامه «هفت» به خودزنی خواهد رسید؟! آیا این مدیریت با رای به تعطیلی یا تغییر تیم تولید برنامه، به ورطه برخی اتفاقات پیش از این خواهد غلطید؟ یا با واقع بینی در کنار برنامه ای قرار خواهد گرفت که به آسانی به این جایگاه نرسیده است. امروزه رسانه های مهم جهانی برای افزایش یا ریزش یک مخاطب، فراخوان مدیریتی می دهند. تجربه پیشین آقای میرباقری نشان می دهد که برای مخاطب ارزش مضاعفی قایل است. همه به خاطر داریم که دوران مدیریت ایشان رقابت برای کسب بیننده کلید خورد. در همین دوران بود که وجود مخاطب برای رسانه همپای ارزش های مهم دیگر قلمداد شد. رسانه بی مخاطب اساسا عقیم است. بود و نبودش یکسان است. البته «هفت» کنونی وقتی پر مخاطب بودنش قابل دفاع است که از ارزش های وطنی عدول نکرده و به ماهیت کارکرد رسانه در دنیای فعلی وفادار باشد و «هفت» فعلی علیرغم برخی کم و کاست ها که باید ترمیم شود، همانی شده که باید باشد. یادمان باشد که امروزه دیگر همه به نقش «آدم» ها در خروجی برنامه ها معترفند. از عجایب روزگار همان ها که شعار «فردیت در بروز خلاقیت» سر می دهند بیشترین عنادها را با این رویش جدید به خرج داده و می دهند و رسانه ملی باید به هوش باشد که به ورطه ضد فردیت دهه های قبلی نیفتد و رای به پایین کشیدن یک برنامه جذاب پربیننده ندهد. خیلی ها نمی خواهند رسانه ملی دارای برنامه های پر بیننده فرهنگی و چالشی باشد. خیلی ها رسانه ملی را ناکام در جذب مخاطب می خواهند. خیلی ها رسانه ملی را «میلی» می خواهند. در این خواستن ها نقش حسودان هم کم رنگ نیست. علاوه بر آن جناحی ها، حزبی ها، باند بازها، گروه گراها، دولتی ها، منتقدان دولتی ها، شهرت طلب ها، بیزنس من ها و... «هفت» را همانی می خواهند که خود هستند، ولی دانشجویان سینما و روشنفکران اصیل، سینماگران عدالت خواه و فیلمسازان مستقل از جریانات، جوانان عشق فیلم و هواداران سینمای نجیب ایران، خانواده ها و تماشاگران عام سینما، در کنار «هفت» هستند و راضی به موجودیت برنامه، چرا که اساسا این جماعت ها به دور از حب و بغض و منافع فردی و گروهی، توفیق یک برنامه جذاب پربیننده را عاملی در جهت حفظ و حراست از انقلاب و ایران می دانند و رسانه ملی باید به این مهم توجه کند. نتیجه اینکه وقتی برنامه ای مانند «هفت» بیش از پیش قابل حمایت است که آقای میرباقری شاکله رویکرد های مدیریتی اش را «مقابله با تهدیدات رسانه ای غرب» برشمردند. و بالاخره نکته دیگری که در پایان اشاره به آن ضروری است اینکه «هفت» کنونی فرازی را محقق ساخت که تاکنون در برنامه های تخصصی از این دست با بی مهری روبرو بود، «استفاده از نیروهای جوان هویتمند» این برنامه با رویکردهای جدید خود، برخلاف اسلاف اش (که در توانایی بچه مذهبی ها و تخصص و تعمق نیروهای طرفدار انقلاب تردید ایجاد می کرد) نشان داده که در صورت اعتماد و میدان دادن به هواداران انقلاب، اصلا هم نیازی نیست که رسانه با تانک دشمن به میدان بیاید. استدلالی که برخی مدیران پیش از این برای وادادگی خود در برابر شبه روشنفکران به کار می بردند این بود که جبهه انقلاب نیروی کارآمد ندارد و ما مجبوریم با تانک های خود شبه روشنفکران به جنگ شان برویم، برای همین هر برنامه تخصصی سینما و غیره در حوزه فرهنگ روی آنتن می رفت از آن «دیگران» بود، ولی «هفت» جدید ثابت کرد که اتفاقا بچه های انقلابی آب نمی دیدند و گرنه شناگران ماهری هستند. بگذریم، این حرف و حدیث ها فرع قضیه هستند، آنچه اهمیت دارد اینکه «هفت» توانسته آرزوی مبدعانش را که تحقق «نود» سینمایی بود، محقق سازد و مطمئنا با تداوم و استمرارش، از سطح ۹۰ عبور (و به لحاظ عمق و شخصیت) به ۹۹! ارتقا خواهد یافت!»
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]
صفحات پیشنهادی
تعطیلی برنامه «سینمای ایران» و بقای برنامه «هفت»
تعطیلی برنامه سینمای ایران و بقای برنامه هفت طبیعتاً در چنین شرایطی با تغییر مجری این برنامه ادامه مییابد اما واقعیت آن است که شجاعنوری نقشی پررنگتر از یک مجری داشت و محور و ستون برنامه سینمای ایران بود بر این اساس حذف شجاع نوری به منزله کوبیدن میخ آخر به تابوت این برنایک مناظره سینمایی امشب در «هفت»
جمعه ۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰ ۴۴ طهماسب صلح جو منتقد سینما با وحید جلیلی کارشناس فرهنگی به مناظره درباره سینمای ایران می پردازد به گزارش ایسنا قسمت جدید برنامه سینمایی هفت امشب 7 خرداد ماه ساعت 23 15 به صورت زنده از شبکه سه سیما پخش خواهد شد در این برنامه مسعود فراستی نیز در میز نروزهای پایانی هفته، همراه با فیلم های سینمایی و تلویزیونی شبکه های سیما
روزهای پایانی هفته همراه با فیلم های سینمایی و تلویزیونی شبکه های سیما روزهای پایانی هفته با فیلم های سینمایی و تلویزیونی شبکه های سیما همراه باشید به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان فیلمهای سینمایی تلویزیونی و انیمیشن آقای هلمز عشقآغاز به کار سینماتک چارسو با هفته فیلم اسکار ۲۰۱۶
آغاز به کار سینماتک چارسو با هفته فیلم اسکار ۲۰۱۶ سینماتک پردیس چارسو با هفته فیلم منتخب اسکار ۲۰۱۶ آغاز به کار میکند به گزارش ایلنا شش فیلم منتخب اسکار ۲۰۱۶ از ۲۹ اردیبهشت طی شش شب در سینماتک پردیس چارسو به نمایش در میآید فیلمهای منتخب اسکار ۲۰۱۶ با کیفیت عالی صداز هلمز تا ترون / آخر هفته سینمایی تلویزیون در خرداد
از هلمز تا ترون آخر هفته سینمایی تلویزیون در خرداد فرهنگ > تلویزیون - شبکههای سیما برای تعطیلات آخر هفته طبق روال مرسوم فیلمهای مختلفی را برای پخش انتخاب کردهاند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در بین فیلمهایی که این هفته در روزهای پنجشنبه و جمعه ۶داوران فستيوال كن عليه منتقدان سينما؟
داوران فستيوال كن عليه منتقدان سينما زماني كه ليست فيلمها و فيلمسازان حاضر در فستيوال فيلم كن توسط تييري فرمو و پيير لسكور اعلام شد بارقههايي از رويكردي متفاوتتر نسبت به دورههاي پيشين به چشم ميخورد فيلمهايي از پل ورهوفن مارن اده برونو دومُن آلن گيرودي كلبر مندونسافیلم های سینمایی آخر هفته تلویزیون
فیلم های سینمایی آخر هفته تلویزیون فیلمهای سینمایی تلویزیونی و انیمیشن آقای هلمز عشق شیشهای شفق قطبی و پرونده های پر خطر پنجشنبه و جمعه ۶ و۷ اردیبهشت ماه از شبکههای سیما روی آنتن می رود نسیم آنلاین فیلمهای سینمایی تلویزیونی و انیمیشن آقای هلمز عشق شیشهایفیلم های سینمایی و تلویزیونی شبکه های سیما در پايان هفته
فیلم های سینمایی و تلویزیونی شبکه های سیما در پايان هفته در آستانه زادروز منجي عالم بشريت حضرت حجت عج هفت شبكه سيما در پنجشنبه و جمعه آخر ارديبهشت 25 فيلم مطرح سینمایی تلویزیونی وانيميشن را روانه آنتن مي كنند در آستانه زادروز منجي عالم بشريت حضرت حجت عج هفت شبكه سيما بانمایش آثار بزرگان سینمای کودک در هفته فیلم «تماشاخانه کارنامه»
نمایش آثار بزرگان سینمای کودک در هفته فیلم تماشاخانه کارنامه شناسهٔ خبر 3669132 - جمعه ۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱ ۱۲ هنر > سینمای ایران هفته فیلم تماشاخانه کارنامه که مروری بر فرهنگ دیداری کودکان ایران در سال های۱۳۳۰ تا ۱۳۶۰ است از پنجشنبه ششم خردادماه در سینماتک موزه هنرهای معاصرجشنواره فیلم کن پس از یک هفته: برنده ها و بازنده ها - سایت خبری تحلیلی سلام سینما
جشنواره فیلم کن که چهارشنبه هفته پیش شروع به کار کرد در این مدت شاهد نمایش فیلم های متنوع و حضور چهره های مشهور بسیار بود پس از یک هفته از برگزاری شصت و نهمین جشنواره فیلم کن مروری بر برنده ها و بازنده ها از نظر منتقدان جالب خواهد بود برنده ها جرج کلونی و جولیا رابرتز جرج کلون-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها