تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):خدا را بسيار ياد كنيد و هميشه به ياد مرگ باشيد و قرآن زياد بخوانيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833348974




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تئاتر دانشگاهی نیازمند دبیرخانه مستقل است/ تمرین گفتگو کنیم


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یوسف باپیری در گفتگو با مهر:
تئاتر دانشگاهی نیازمند دبیرخانه مستقل است/ تمرین گفتگو کنیم

جشنواره تئاتر دانشگاهی


شناسهٔ خبر: 3666477 - چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶
هنر > تئاتر

یک کارگردان تئاتر تمرکز جشنواره تئاتر دانشگاهی بر گروه‌گرایی و فاصله گرفتن از اهدای تندیس به اشخاص را مثبت ارزیابی کرد و تعیین محل مستقل برای فعالیت‌های دبیرخانه دایمی را ضروری دانست. یوسف باپیری نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی گفت: با ازدیاد جشنواره‌های مختلف دانشجویی، منطقه‌ای، ملی، بین‌المللی و موضوعی در سطح کشور اهدای جوایز به روال سابق برای اشخاص، هنرجویان و دانشجویان تبدیل به روزمه‌ای کاذب و جعلی شده و اینطور برداشت می‌شود که هر کس جوایز بیشتری دریافت کرده است، هنرمند خلاق‌تر، موفق‌تر و برگزیده‌تری است و از فردای آن همه درهای شهرت و افتخار و پیوستن به جرگه حرفه‌ای‌ها به رویش باز می‌شود. معرفی دانشجویان به فضای حرفه ای رویکرد غلطی است وی افزود: هر چند این انتظار، توهمی بیش نیست چون حتی اگر دریافت این جوایز معرفی به تئاتر حرفه‌ای را هم در پی داشته باشد، زمانی‌ که فضای حرفه‌ای تئاتر کشور به شدت نابسامان است و از فقدان آگاهی و خرد رنج می‌برد این حضور چه افتخاری می تواند داشته باشد؟ این کارگردان یادآور شد: متاسفانه در تمام این سالیان به غلط سعی شده رویکرد جشنواره تئاتر دانشگاهی را معرفی دانشجویان به فضای حرفه‌ای تئاتر کشور نشان دهند در حالی که تنها نکته قابل افتخار برای تئاتر دانشگاهی میزان زاویه و فاصله‌ای است که با تئاتر رسمی و رایج و یا به قولی حرفه‌ای برقرار می‌کند. کارگردان نمایش «ویران» به رویکرد نوزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی در تقدیر از گروه‌ها به جای اشخاص اشاره کرد و گفت: گروه‌ها در این مدل می‌فهمند که اگر جایزه‌ای دریافت کرده‌اند و مورد تشویق قرار گرفته‌اند به خاطر مشارکت همه عوامل تولید نمایش در پروسه تمرین- اجرا بوده است نه صرف حضور یک فرد خاص. چون رویکرد گذشته بیشتر یادآور ستاره‌های فوتبال و سینما بود که یک تنه بار همه موفقیت‌ها را به دوش می‌کشند و نسبتی با روحیه دانشجویی و فعالیت تئاتری که به صورت گروهی شکل می‌گیرد، نداشت. تمرین گفتگو حلقه گمشده تئاتر ایران است وی بهبود شرایط در فضای عمومی تئاتر کشور را منوط به تغییر رویه و رویکرد در جشنواره تئاتر دانشگاهی و جشنواره‌های مشابه دانست و ادامه داد: در جشنواره تئاتر دانشگاهی افراد به دور از رقابت‌های ناسالم که سنخیتی با فضای دانشجویی ندارد باید تجربیات خود را در روند آموزش و  پروسه تمرین - اجرا به مشارکت بگذارند و به تمرینِ گفتگو بپردازند که یکی از حلقه‌های گمشده تئاتر ایران است. باپیری درباره نامه اخیر دانشجویان به مدیرکل فرهنگی وزارت علوم و درخواست تشکیل صنف تئاتری دانشجویی و نقش فعالیت کانون‌های تئاتر گفت: هر اتفاق گروهی، جمعی و نهادی در فضای دانشجویی سراسر کشور امکانی برای تئاتر دانشگاهی است و فعال شدن کانو‌ن‌های دانشجویی به خصوص کانون‌های تئاتر قطعا به تئاتر دانشگاهی کمک می‌کند. همانطور که جشنواره تئاتر دانشگاهی یک امکان و فرصت شمرده می‌شود، کانون‌های تئاتر نیز ایجادکننده فرصت هستند. باپیری با بیان این‌که تئاتر رسمی در ایران مدام از چهره‌های خلاقِ تئاتر دانشگاهی تغذیه می‌کند، عنوان کرد: بیشتر کنشگران اصلی تئاتر ایران از دلِ تئاتر دانشگاهی بیرون آمده‌اند بنابراین تئاتر دانشگاهی اگر به واسطه کانون‌های تئاتر دانشگاه‌های سراسر کشور در اجتماع دانشجویان دخیل باشد و بتواند مدلی از کارِ گروهی و جمعی را رقم بزند، می‌توان امیدوار بود تئاتر رسمی یا حرفه‌ای کشور هم از این دستاورد بهره‌ ببرد و به‌جای سوءاستفاده از استعدادهای جوان از این دستاورد جمعی و نهادی برای گفتگو در سطوح مختلف تئاتر کشور استفاده کند. وی همچنین تاکید کرد: کانون‌های تئاتر با تقویت گروه‌های دانشجویی فعالیت‌ها را از فردمحوری خارج می‌کنند. به این ترتیب حتی امکانی برای فعالیت‌های فرهنگی وزارت علوم فراهم می‌شود که بتواند اجتماع دانشجویان را به دور از هیاهوهای معمول و مرسوم سازمان دهد و از همین طریق در روند تغییر وضعیت عمومی دانشگاه‌ها مشارکت کند. لزوم استقرار دبیرخانه جشنواره تئاتر دانشگاهی در مکانی ثابت کارگردان نمایش «کامنت» همچنین به یکی از مشکلات دایمی جشنواره‌های تئاتر دانشگاهی اشاره کرد و ادامه داد: جشنواره در طول این سالیان همواره از مشکل استقرار در مکانی مشخص و مستقل رنج برده و دایمی بودن دبیرخانه جشنواره بدون در اختیار داشتن محل استقرار و مکانی مستقل معنا ندارد. تعیین محل مشخص و مستقل برای دبیرخانه دایمی جشنواره ضمن ایفای نقش سازنده در آرشیو منابع و اطلاعات و تجربیات گذشته از هدر رفت منابع مادی و معنوی آن جلوگیری می‌کند. این کارگردان جوان تصریح کرد: صحبت از تاثیر جشنواره در فضای عمومی دانشگاه‌ها، تئاتر دانشگاهی و تئاتر کشور طی نوزده دوره برگزاری بدون آرشیو، ثبت رویدادها، بدون انتقال تجربیات گذشته و بدون پژوهش روی منابع موجود ممکن نیست که تمامی این موارد منوط به استقرار جشنواره در مکانی مستقل و ثابت است. باپیری گفت: نمی‌شود از اجتماعی شدن یک نهاد حرف زد اما استقرار مکانی آن را به تعویق انداخت. ما در نوزدهمین دوره جشنواره تئاتر دانشگاهی دیگر نباید از استقرار آن صحبت کنیم زیرا جشنواره کم‌کم به عنوان یک نهاد دانشجویی در اجتماع دانشجویان عمل می‌کند و بی‌مکانی آن فقط سوء مدیریت‌های فرهنگی را یادآور می‌شود. وی در پایان صحبت هایش اظهار کرد: در این سال ها دانشگاه تهران علاقه زیادی داشته که جشنواره را مصادره کند هر چند دانشگاه تهران دانشگاه مهمی است و به عنوان دانشگاه مادر می‌تواند نقش فعالانه‌تری در قبال این جشنواره داشته باشد اما باید توجه شود که جشنواره تئاتر دانشگاهی به دانشگاه خاصی وابسته یا به زیرمجموعه آن تبدیل نشود چون جشنواره متعلق به دانشجویان سراسر کشور است و این مساله با راه‌اندازی مجامع کانون‌های تئاتر سراسر کشور قابل رفع به نظر می‌رسد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن