تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد هر كس قرآن را بياموزد و به ديگران آموزش دهد و به آنچه در قرآن است عمل كند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820028021




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زنگنه واردات بنزین را در 3 سال 5 برابر کرد!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: زنگنه واردات بنزین را در 3 سال 5 برابر کرد!
افزايش 2/5 برابري واردات بنزين در سه سال اخير، نتيجه تكرار كم‌توجهي زنگنه به مديريت توليد و مصرف بنزين همانند دوره اصلاحات است و مي‌تواند بار ديگر واردات بنزين را به پاشنه آشيل اقتصاد كشور و يكي از كانون‌هاي مهم غرب براي ايجاد فشار به كشور تبديل كند.
افزايش 2/5 برابري واردات بنزين در سه سال اخير، نتيجه تكرار كم‌توجهي زنگنه به مديريت توليد و مصرف بنزين همانند دوره اصلاحات است و مي‌تواند بار ديگر واردات بنزين را به پاشنه آشيل اقتصاد كشور و يكي از كانون‌هاي مهم غرب براي ايجاد فشار به كشور تبديل كند. افزايش 2/5 برابري واردات بنزين در سه سال اخير، نتيجه تكرار كم‌توجهي زنگنه به مديريت توليد و مصرف بنزين همانند دوره اصلاحات است و مي‌تواند بار ديگر واردات بنزين را به پاشنه آشيل اقتصاد كشور و يكي از كانون‌هاي مهم غرب براي ايجاد فشار به كشور تبديل كند.
به گزارش فارس، حدود سه هفته قبل و در حاشيه همايش «صنعت نفت دانش‌بنيان، تبلور اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي» بود كه عباس كاظمي، مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران گفت: «پارسال به طور ميانگين ميزان واردات بنزين 5/9  ميليون ليتر بوده است». كاظمي در اين مصاحبه پيش‌بيني كرد كه ميزان واردات بنزين در سال جاري به 8 ميليون ليتر در روز كاهش يابد.
بررسي روند فعاليت‌هاي وزارت نفت در سه سال اخير نشان مي‌دهد كه تحقق پيش‌بيني مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران در هاله‌اي از ابهام قرار دارد، مگر آنكه تحول قابل توجهي در روند فعاليت‌هاي وزارت نفت دولت يازدهم صورت گيرد زيرا در سايه كم‌توجهي به مديريت توليد و مصرف بنزين در اين دولت، ميزان واردات بنزين از 8/1 ميليون ليتر در روز در سال 91 به 5/9 ميليون ليتر در روز در سال گذشته رسيده است. افزايش 2/5 برابري واردات بنزين در سه سال اخير در حالي رخ داده است كه با تلاش‌هاي مسئولان دولت قبل، واردات بنزين در آستانه صفر شدن قرار گرفته و كشور در آستانه خودكفايي بنزين قرار داشت.
حركت معكوس وزير نفت در زمينه خودكفايي بنزين در حالي رخ مي‌دهد كه كشورمان يك بار در اواسط دهه 80 به خاطر بي‌توجهي ايشان به موضوع مديريت توليد و مصرف بنزين در هنگام تصدي پست وزارت نفت در سال‌هاي 76 تا 84، تا آستانه بحران پيش رفته است.
وزير نفت دولت اصلاحات زماني اين وزارتخانه را تحويل گرفت كه در انتهاي دولت سازندگي در سال 75، ميزان مصرف بنزين برابر 9/32 ميليون ليتر در روز و ميزان واردات آن، 7/2 ميليون ليتر در روز بود اما عدم اعتقاد زنگنه به احداث پالايشگاه و بي‌توجهي ايشان به مديريت مصرف بنزين باعث شد تا در انتهاي دولت اصلاحات در سال 83 واردات بنزين نسبت به انتهاي دولت سازندگي، 4/8 برابر شود و به 7/22 ميليون ليتر در روز برسد. از سوي ديگر، مصرف بنزين نيز در اين سال با افزايش 84 درصدي نسبت به سال 75 به 7/60  ميليون ليتر در روز رسيد. افزايش شديد ميزان واردات بنزين و سهم قابل توجه آن در تأمين نيازهاي داخلي علاوه بر اينكه ميلياردها دلار از درآمدهاي نفتي كشور را به خود اختصاص مي‌داد، باعث شد تا تحريم فروش بنزين به ايران براي ايجاد فشار به كشورمان و اخلال در زندگي روزمره مردم رسماً روي ميز كشورهاي غربي قرار بگيرد.
هرچند اين تحريم نهايتاً در تابستان 89 اجرايي شد ولي ابتكار عمل مسئولان دولت وقت با همكاري مجلس و همراهي مردم باعث شد تا اين تحريم شكست بخورد. زيرا از طرفي، با اجراي طرح سهميه‌بندي بنزين بر پايه كارت سوخت از تيرماه 86 و همچنين اجراي هوشمندانه فاز اول هدفمندي يارانه‌ها در آذرماه 89، روند شتابان رشد مصرف بنزين متوقف شده و حتي در برخي سال‌ها، روندي معكوس بگيرد به گونه‌اي كه مصرف بنزين در سال پاياني دولت دهم در سال 91 به 5/63  ميليون ليتر در روز رسيد. از طرف ديگر هم ميزان توليد بنزين كشور با اجراي طرح توسعه و افزايش ظرفيت پالايشگاه شازند اراك و همچنين استفاده از ظرفيت واحدهاي پتروشيمي براي توليد ريفرميت به عنوان ماده اوليه بنزين، به ميزان قابل توجهي افزايش پيدا كرد به گونه‌اي كه ميزان واردات بنزين در سال 91 به كمتر از 2 ميليون ليتر در روز رسيد.
با اين وجود، با روي كارآمدن دولت يازدهم ناگهان ورق برگشت و به نظر مي‌رسد تجربه تلخ دولت اصلاحات در زمينه بنزين در حال تكرار است. در اين دولت از طرفي با اجراي نامناسب فازهاي دوم و سوم هدفمندي يارانه‌ها در بهار 93 و 94 كه به كاهش تفاوت قيمت بنزين بين كم‌مصرف‌ها و پرمصرف‌ها و تك نرخي كردن بنزين به بهانه مبارزه با مفاسد چند نرخي بودن آن صورت گرفت، ابزار انگيزشي تشويق مردم به مديريت مصرف بنزين از بين رفت.
از سوي ديگر، با تكميل لاك‌پشتي ساير طرح‌هاي توسعه و افزايش ظرفيت پالايشگاه‌هاي نفت موجود مانند پالايشگاه بندرعباس و تعويق مكرر راه‌اندازي فاز اول ستاره صنعت پالايش كشور يعني پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس، ترمز افزايش ميزان توليد بنزين كشور كشيده شد.
همچنين با پيگيري سازمان حفاظت محيط زيست و همكاري وزارت نفت، استفاده از ظرفيت پتروشيمي‌ها براي توليد ريفرميت به عنوان ماده اوليه بنزين به بهانه آلايندگي‌هاي زيست محيطي به صورت كامل در اواخر بهار 93 متوقف شد. اگرچه با بالا گرفتن بحران، استفاده بسيار محدود از اين ظرفيت در ماه‌هاي اخير به صورت چراغ خاموش بار ديگر آغاز شده است.
در نتيجه اين سياست‌ها هم كنترل ميزان رشد مصرف بنزين كشور تا حدودي از دست دولت خارج شد به گونه‌اي كه با افزايشي 11 درصدي نسبت به سال 91 به 71 ميليون ليتر در روز در سال 94 رسيد و هم ميزان واردات بنزين كشور در سال‌هاي 92 تا 94 به ترتيب به 5/3 ميليون ليتر در روز، 7/4 ميليون ليتر در روز و 5/9 ميليون ليتر در روز رسيد كه به معناي 2/5 برابر شدن ميزان واردات بنزين بوده است.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن