تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):منتظران ظهور امام مهدى(ع) برترينِ اهل هر زمان‏اند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802725856




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مغزهايي كه ناگهان مي‌روند و ديگر برنمي‌گردند!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مغزهايي كه ناگهان مي‌روند و ديگر برنمي‌گردند!
سالم بود و سرحال و ظاهراً هيچ مشكلي نداشت. آن روز مثل هميشه صبح به اميد خدا از خانه خارج شد و...
نویسنده : مهدي ارجمند 
سالم بود و سرحال و ظاهراً هيچ مشكلي نداشت. آن روز مثل هميشه صبح به اميد خدا از خانه خارج شد و به محل كار خود رفت. عصر اما وقتي به خانه رسيد هنوز تا وسط پله‌ها بيشتر نرفته بود بالا كه به يك باره احساس كرد سرش گيج مي‌رود. هر طور بود خودش را به خانه رساند. همسرش برايش آب قند درست كرد اما هر لحظه حالش بدتر شد. با خودش فكر كرد شايد از خستگي باشد اما موقعي كه مي‌خواست استراحت كند، حالش از لحظات قبل بدتر شد.

هنوز مانده بود چه كند كه به يك باره از حال رفت و نقش زمين شد.  بعد از اين را خانواده‌اش تعريف مي‌كنند كه مرد مو جو‌گندمي خانه وقتي مثل هميشه عصر به خانه بازگشت احساس كرد حالش اصلاً خوب نيست، ضربان قلبش تندتر شده بود، دست و پايش از درون مي‌لرزيد، پشت سرش حسابي مي‌سوخت، احساس سرگيجه داشت و رنگش حسابي پريده بود. خانواده حسابي دلهره داشتند. هنوز مانده بودند چه كنند كه به يكباره پدر نقش بر زمين شد. چند دقيقه بعد اورژانس از راه رسيد و مرد را به بيمارستان برد. تازه آنجا بود كه متوجه شدند پدرخانواده سكته كرده است، آن هم سكته مغزي.


سكته مغزي، خطرناك و پرهزينه

اين تنها يك نمونه از بروز سكته‌هاي مغزي در ميان شهروندان است؛ اتفاقي كه گاه بدون سابقه قبلي و به يك باره رخ مي‌دهد و مي‌تواند شيرازه يك خانواده را به طور كلي به هم بريزد.
سكته‌هاي مغزي حالا بسيار هم خطرناك شده، شيوع پيدا كرده و جزو بيماري‌هايي است كه تعدادش بسيار زياد شده و از دور و بر خبرهايي درخصوص سكته مغزي برخي از دوستان يا همكاران و خويشاوندان را مي‌شنويم.


نكته تأسفبار اين است كه سن بروز سكته‌هاي مغزي در جامعه كاهش يافته است و در حالي كه تا همين چند سال پيش سن بروز سكته مغزي در جامعه 65 سال عنوان مي‌شد اما اكنون بروز سكته‌هاي مغزي در سنين جواني و در كمتر از 45 سالگي كه در گذشته نادر بود، بخش قابل توجهي از سكته‌هاي مغزي را شامل مي‌شود و در حال حاضر شاهد بروز سكته مغزي در افراد با سنين بسيار كم و در دوران جواني هستيم. اين يعني اينكه افراد در سن جواني يا ميانسالي نيز در معرض بروز سكته مغزي هستند، موضوع مهم و البته خطرناكي كه اگر چاره‌اي براي آن انديشيده نشود در آينده‌اي نزديك شاهد وجود افرادي با سن و سال كم در جامعه خواهيم بود كه دچار سكته مغزي شده‌اند.


سكته مغزي يك بيماري خطرناك و البته پرهزينه است كه گاه حتي بدون علائم قبلي و به يك باره سراغ افراد مي‌آيد. هرچند پزشكان معتقد هستند سكته مغزي ابتدا در مي‌زند و سپس وارد مي‌شود اما همان پزشكان اعتقاد دارند بسياري از مردم علائم و نشانه‌هاي بروز سكته مغزي و راهكارهاي برخورد با بيمار در مرحله اول را نمي‌دانند.

بي‌اطلاعي شهروندان از علائم سكته مغزي


دكتر ميثم خدايي متخصص مغز و اعصاب و استاديار دانشگاه يكي از پزشكاني است كه اعتقاد دارد بسياري از مردم از علائم سكته مغزي و راهكارهاي پيشگيري آن آگاه نيستند.  وي مي‌گويد: تعداد سكته‌هاي مغزي در سال‌هاي اخير افزايش يافته و سن بروز سكته مغزي نيز روندي نزولي داشته و در حال حاضر بيماراني را مي‌بينيم كه به رغم سن كم و حتي در جواني دچار سكته مغزي شده‌اند.  اين استاد‌يار دانشگاه درباره دلايل بروز سكته‌هاي مغزي و كاهش سن مبتلايان مي‌گويد: تغيير سبك زندگي خصوصاً سبك تغذيه مهم‌ترين علت بروز سكته‌هاي مغزي است.  وي با بيان اينكه در بروز سكته‌هاي مغزي فاكتورهاي متعددي دخالت دارد اضافه مي‌كند: افزايش سن، استرس، فشار خون بالا، ديابت كنترل نشده، استعمال دخانيات و سيگار و نيز سابقه فاميلي از مهم‌ترين عوامل بروز سكته مغزي است. وي يادآور مي‌شود: آنچه امروز در بررسي‌هاي خود به آن دست يافته‌ايم اين است كه تغيير در سبك زندگي و خصوصاً سبك تغذيه يك فاكتور مهم در بروز سكته‌هاي مغزي است.


دكتر خدايي عوامل مؤثر در بروز سكته‌هاي مغزي را افزايش سن، سابقه فاميلي و عوامل ژنتيكي، زياد بودن فشار خون، افزايش قند خون، افزايش چربي خون، استرس، استفاده از قرص‌هاي لاغري، استفاده از قرص‌هاي پيشگيري، استعمال سيگار و مواد مخدر برمي‌شمارد و ادامه مي‌دهد: با ايجاد استرس، متابولسيم بدن دچار اختلال مي‌شود و بر اثر افزايش قند خون، چربي خون و ايجاد تصلب شرائين يا سختي رگ‌ها زمينه ايجاد سكته مغزي در فرد افزايش مي‌يابد.  وي اظهار مي‌كند: مواد غذايي ناسالم، پرچرب و پر نمك مانند انواع سوسيس و كالباس، غذاهاي كنسروي و آماده و نيز غذاهاي فست فود نقش مهمي در بروز سكته مغزي دارد.

5 علامت مهم سكته مغزي


سكته مغزي پنج علامت مهم دارد و همه افراد جامعه در هر سني بايد اين پنج علامت مهم و ناگهاني سكته مغزي را جدي بگيرند.


اختلال ناگهاني تكلم، اختلال ناگهاني ديد و بينايي، سردرد شديد ناگهاني، افت ناگهاني سطح هوشياري و ضعف ناگهاني بر اثر بي‌حسي اندام‌ها از مهم‌ترين علامت‌هاي سكته مغزي است.
دكتر خدايي در ادامه مي‌گويد: سكته‌هاي مغزي دومين علت مرگ و مير بعد از بيماري‌هاي قلبي شناخته شده و از اصلي‌ترين علل ناتواني حركتي، شناختي و عصبي است.  در يكي از خبرگزاري‌ها از قول يك متخصص مغز و اعصاب مي‌خوانم 20 درصد افرادي كه دچار سكته مغزي مي‌شوند در يك ماه اول فوت مي‌كنند و زمان مناسب براي بهبودي مبتلايان نيز در شش ماه تا يك سال اول مي‌باشد، ضمن اينكه يك‌سوم بيماراني كه دچار سكته‌هاي مغزي مي‌شوند، بهبودي كامل يا به نسبت كامل مي‌يابند و يك‌سوم نيز داراي ناتواني‌هاي مادام‌العمر مي‌شوند. 

به طور معمول 80 درصد سكته‌هاي مغزي بر اثر گرفتگي و انسداد عروق مغزي رخ مي‌دهد و مابقي به علت پارگي عروق مغزي اتفاق مي‌افتد.  دكتر حكاك با بيان اينكه عوامل مختلفي در ايجاد سكته‌هاي مغزي نقش دارد، اظهار كرد: اين عوامل به دو بخش عوامل قابل كنترل و عوامل غير‌قابل كنترل تقسيم مي‌شوند.  وي فاكتورهاي ژنتيكي، اختلال خون، سن زياد و بيماري‌هاي متابوليك را از عوامل غير‌قابل كنترل در ايجاد سكته‌هاي مغزي ذكر كرد.  به گفته او استرس و هيجان‌هاي غير‌طبيعي نيز باعث افزايش فشار و چربي خون شده و فرد را در برابر سكته‌هاي قلبي مستعد مي‌كند.


وي راهكارهاي پيشگيري از سكته‌هاي مغزي را شامل كنترل فشار و قند خون، عدم استعمال دخانيات، رعايت رژيم غذايي مناسب، كاهش ميزان چربي خون و ورزش و فعاليت فيزيكي مناسب عنوان كرد.


حكاك افزود: ضعف حركتي در صورت و دست‌ها يا به طور كامل يك طرف بدن، اختلال در تعادل و راه رفتن، اختلال در صحبت كردن و پيدا كردن واژه‌ها، اختلال در درك كلام، اشكال در بلع يا جويدن، اختلال ناگهاني در ديد يا دوبيني، سردردهاي شديد و ناگهاني، اختلال حاد حافظه و سرگيجه مهم‌ترين علائم سكته مغزي هستند.  وي ادامه داد: مشاهده هر يك از اين علائم بستگي به اين دارد كه كدام قسمت از خونرساني مغز دچار اختلال و انسداد شده است.

ضرورت كنترل فشار و ديابت


به اعتقاد پزشكان يكي از مهم‌ترين علل بروز سكته‌هاي مغزي عدم كنترل ديابت و فشار خون بالاست، به گونه‌اي كه بر اساس بررسي‌هاي به عمل آمده درصد بالايي از افرادي كه دچار سكته مغزي شده‌اند، داراي سابقه بيماري ديابت يا فشار خون بالا هستند.  سيد‌ابراهيم حسيني يكي از شهرونداني است كه همسرش از حدود دو سال پيش تا كنون دچار سكته مغزي شده است.
وي كه خودش بازنشسته دانشگاه علوم پزشكي و داراي 32 سال سابقه پرستاري است، مي‌گويد: غفلت از كنترل ديابت و فشار خون بالاي همسرم باعث شد تا شاهد سكته مغزي وي باشيم.  اين شهروند مي‌افزايد: من خودم 32 سال پرستار بودم و با اين گونه مسائل كاملاً آشنا هستم اما نمي‌دانم چه شد كه از كنترل ديابت و فشار خون همسرم غفلت كردم كما اينكه سن بالاي او نيز يكي ديگر از فاكتورهاي خطر بود.


حسيني در تشريح ماجرا مي‌گويد: همسرم از سال‌ها پيش دچار بيماري ديابت و نيز فشار خون بالا بود اما اين بيماري‌ها در كنار بالا رفتن سن وي مدام كنترل مي‌شد و من و فرزندانم در منزل هميشه مراقب او بوديم.


وي مي‌افزايد: اما در يكي از روزها كه وي براي انجام دادن كاري از منزل خارج شده بود وقتي با خستگي به منزل برگشت و مي‌خواست مقداري استراحت كند به يك باره احساس كرد حالش خوب نيست و چند دقيقه‌اي بيشتر نگذشت كه حال وي بدتر شد و در نهايت وقتي او را به بيمارستان رسانديم پزشكان اعلام كردند كه وي دچار سكته مغزي شده است.


اين شهروند مي‌گويد: حالا مدت دو سال است كه اين پيرزن روي تخت افتاده و همه اعضاي خانواده به نوعي درگير بيماري وي شده‌ايم، چراكه او زمينگير شده و شرايط بسيار سختي دارد.
در همين ارتباط وقتي با دكتر خدايي صحبت مي‌كنم وي نيز مي‌گويد: كنترل ديابت و فشار خون در بيماران خصوصاً افرادي كه سنشان بالا رفته است ضرورت دارد و همواره بايد مراقب آنها بود.
اين پزشك مي‌گويد: سن بالا، سابقه خانوادگي، فشار خون بالا، ديابت و... از جمله فاكتورهاي خطر در خصوص سكته‌هاي مغزي هستند كه در اين خصوص افراد بايد توجه ويژه‌اي داشته باشند.
وي در ادامه صحبت‌هاي خود از گسترش غذاهاي فست‌فودي نيز به شدت انتقاد مي‌كند و مي‌گويد: سبك تغذيه در بروز و پيشگيري از سكته مغزي بسيار تأثير‌گذار است و كساني كه به سبك تغذيه بي‌توجه باشند بيشتر از هر فرد ديگري در معرض سكته مغزي قرار دارند.  اين پزشك مي‌افزايد: به عنوان مثال افرادي كه غذاهاي آماده و فست فودي استفاده مي‌كنند به خاطر نمك و روغن موجود در اين غذاها بيشتر در معرض سكته مغزي هستند.


وي مي‌افزايد: بايد افراد را نسبت به خطرات مصرف غذاهاي آماده و فست‌فودي آشنا كرد، خصوصاً در كودكان اين موضوع اهميت بيشتري دارد و بايد از همان دوران كودكي به آنان آموزش داد كه از خوردن غذاهاي فست‌فودي خودداري كنند تا در بزرگسالي به خوردن اين نوع غذاها تمايل نداشته باشند.

سيگار، فاكتوري خطرناك

اين استاديار دانشگاه در ادامه صحبت‌هاي خود به مصرف سيگار اشاره مي‌كند و مي‌گويد: سيگار يكي از مهم‌ترين فاكتورهاي خطر است كه متأسفانه فاكتور مشترك بسياري از بيماري‌هاي خطرناك نيز هست، بنابراين بايد توجه داشت كه سيگار نقش مهمي در بروز سكته مغزي دارد.

وي خاطرنشان مي‌كند: از آنجا كه گفته‌اند جلوي ضرر را از هر زماني بگيري منفعت است، توصيه ما پزشكان به افراد سيگاري اين است كه از همين امروز و در يك تصميم قاطع براي ترك سيگار اقدام كنند تا از ابتلا به بيماري‌هاي خطرناك در امان بمانند.


در هر حال آنچه مشخص است اين است كه سكته مغزي يك خطر بزرگ است كه افراد را تهديد مي‌كند و در كمين افرادي نشسته است كه از سبك زندگي سالمي برخوردار نيستند و با تغذيه نادرست و همچنين مصرف سيگار سلامتي خود را به خطر مي‌اندازند؛ خطري بزرگ كه حتي افراد را در سن جواني نيز تهديد مي‌كند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن