واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲
مدیر پروژه «تئاتر را باید به آتش کشید» تاکید کرد که این پروژه به دنبال یک تلنگر علمی در تئاتر است. به گزارش خبرنگار تئاتر ایسنا، مجید سرنیزاده، 22 اردیبهشتماه در نشستی که در تالار مشاهیر تئاترشهر برگزار شد، درباره پروژهای که قرار است از 26 اردیبهشت ماه تا یازدهم خرداد در مرکز مطالعات اجرایی قشقایی انجام شود، توضیحاتی را ارائه کرد. او که این پروژه را از بندرعباس اجرا میکند و تا کنون نمایشی را در جشنواره تئاتر فجر ارائه نکرده، اما برای اجرای نمایش و ارائه سخنرانی در جشنوارهها و کنفرانسهای بینالمللی زیادی حضور داشته است، توضیح داد: وقتی فراخوان مرکز مطالعات اجرای قشقایی منتشر شد بسیار خوشحال شدیم چون جای خالی چنین چیزی در دانشگاهها احساس میشد. «تئاتر را باید به آتش کشید» به یکی از مقالات من که در سال 2013 در یک سمپوزیم که در شانگهای ارائه شد ارتباط دارد و سوال اصلی ما در این برنامه هم مساله تئاتر ملی در ایران است و این که چطور میتوان به آن رسید؟! وی گفت: وقتی که ما از تئاتر ملی صحبت میکنیم بیشتر به تولید، فرم نمایش و توجه به متون ایرانی پرداخته میشود اما تلاش کردیم در این پروژه شبکهای از عواملی که تئاتر را تشکیل میدهند برای رسیدن به تئاتر ملی در نظر بگیریم که در این راستا 5 حوزه مختلف از جمله روشهای علمی و تکنیکها، مدیریت خرد و کلان، مبانی نظری، زیرساختها و مخاطب را انتخاب کردیم. سرنیزاده خاطرنشان کرد که این پروژه و عنوان آن که شاید به لحاظ تبلیغاتی تند باشد ولی به دنبال آنارشیسم هنری نیست بلکه به دنبال یک تلنگری علمی در حوزه مدیریت، تجهیزات و بسیاری دیگر از بخشهای تئاتر است. او همچنین یادآور شد: که در این پروژه علاوه بر اجرای نمایش «رستاخیز» نشستها و کارگاههایی با موضوعات متنوع از جمله شعر نو و نمایش ایرانی، تئاتر و فلسفه، افسانههای هرمزگان و ... برگزار میشود. به گزارش ایسنا، در این نشست علیاصغر دشتی به نمایندگی از شورای هنری مرکز مطالعات اجرای قشقایی پس از اشاره به چگونگی راهاندازی این مرکز، انتشار فراخوان و دریافت 54 پروپوزال که از بین آنها 14 اثر انتخاب شدند، گفت: در بین آثار رسیده دو پروپوزال خیلی خوب از بندرعباس و کرمان دریافت کردیم که البته از همان ابتدا به دنبال کنار گذاشتن سهمیه برای آثار شهرستانی نبودیم چون این کار را توهین میدانستیم و بررسی آثار هم نشان داد که در مواردی آثار شهرستانی از آنچه توسط تهرانیها ارائه شده بود برتر است. این کارگردان تئاتر همچنین با بیان این که برای ارزیابی پروژههایی که در قشقایی اجرا میشود سه مرحله وجود دارد که یکی از آنها در حین کار انجام میشود، گفت: امیدوارم مرکز مطالعات اجرای قشقایی با حمایت رسانهها همانند گروه هنر و تجربه در سینما شود، چرا که در اینجا چشمداشتی به گیشه نداشتیم و به لحاظ زمان، مکان و سوبسید روزانه 1.5 میلیون تومانی که به هنرمندان داده میشود، تلاش کردیم عدالت رعایت شود. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]