تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن چون خشمگين شود، خشمش او را از حق بيرون نبرد و چون خشنود شود، خشنوديش او را به ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836287737




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تلویزیون، خانه اول بازیگران


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: نگاهی هر چند گذرا و مجمل به تاریخچه تلویزیون و سینما در مقام دو رسانه سرگرم‌کننده و البته فرهنگ‌ساز، نشان می‌دهد که این رسانه‌ها از بدو پیدایش تا به امروز یک رابطه دوسویه و تعاملی انتفاعی را با هم در پیش گرفته و همیشه بده‌بستان‌هایی میان‌شان برقرار بوده است.



یکی از این تبادلات به هنرپیشه‌ها مربوط می‌شود؛ گاهی بازیگران از سینما به تلویزیون روی آورده‌ و گاه دیگر از تلویزیون به سینما آمده‌اند. هر چه هست حداقل در دو دهه اخیر کفه این ترازو به شکل محسوس و ملموسی به نفع تلویزیون سنگینی کرده و به تعبیر عامیانه، به اتوبانی یکطرفه از قاب‌کوچک به پرده نقره‌ای تبدیل شده است.


رابطه سینما و تلویزیون درخصوص پرورش و تبادل بازیگر قاعده و فرمول مشخص و متقنی ندارد و چندان نمی‌توان بر آمار و اعداد و ارقام اتکا کرد. در پیش از پیروزی انقلاب، عموما این سینما بود که بازیگر پرورش می‌داد و به تلویزیون تزریق می‌کرد. بخشی از این فرآیند به سابقه بیشتر این رسانه و پیدایش زودهنگامش در قیاس با قاب جادویی بازمی‌گشت. پس از پیروزی انقلاب هم بیش و کم چنین رابطه‌ای میان سینما و تلویزیون برقرار بود و اغلب بازیگران حاضر در سریال‌های تلویزیونی، خاستگاه سینمایی و بخصوص تئاتری داشتند. پرویز پرستویی، فاطمه معتمدآریا، مرحوم خسرو شکیبایی، محمد کاسبی و... همه رگ و ریشه‌شان به سینما و بخصوص تئاتر می‌رسید. با شروع دهه 70 اما این جریان روندی دوطرفه به خود گرفت و این‌بار بازیگرانی ابتدا در تلویزیون ظهور و بروز کرده و بعد به سینما رفتند. بازیگرانی همچون حسن جوهرچی، لعیا زنگنه، شهرزاد عبدالمجید و... در ابتدای این دهه از تلویزیون به سینما راه پیدا کردند. با این حال، سینما به طور کامل توانایی بازیگرسازی خود را از دست نداده بود و گهگاه بازیگرانی را از آستین درآورده و رو می‌کرد. مثال‌هایش می‌شود هدیه تهرانی، مهناز افشار، محمدرضا گلزار و بهرام رادان. در دهه 80 و90 اما ساز دیگری کوک شد و کفه ترازو کاملا به نفع تلویزیون سنگینی کرد. همه ستاره‌های سینما خاستگاه تلویزیونی داشتند و دارند. شهاب حسینی، مصطفی زمانی، پریناز ایزدیار، محمدرضا فروتن، مهتاب کرامتی، ویشکا آسایش، امیر آقایی، صابر ابر، حمید گودرزی، کامبیز دیرباز و.... به این فهرست گزینه‌های دیگری را هم می‌توان افزود به شرط مداقه و تمرکز بیشتر. بیش و کم همه اسامی فوق این روزها ستاره‌های سینما هستند و همه هم بدون استثنا از تلویزیون ریشه زده‌‌اند و قد کشیده‌اند و شده‌اند بازیگر. به عبارت بهتر، در دو دهه اخیر و در دوران فترت و رخوت سینما بابت پرورش بازیگر، این تلویزیون و سریال‌هایش بوده‌اند که با فراهم کردن بسترها و زمینه‌های لازم، فرصت بروز و ظهور استعدادهای جوان بازیگری را فراهم کرده‌اند. باز به تعبیری دیگر، سریال‌های تلویزیونی علاوه بر سرگرمی‌سازی رسالت و کارکرد دیگری را هم برای خود قائل شده‌اند و آن، تربیت و پرورش هنرپیشه است. رسالتی که منافعش نه تنها مختص خود تلویزیون که شامل رسانه‌های دیگر از جمله سینما هم شده است. تغذیه سینما از تلویزیون یک منتقد و کارشناس رابطه سینما و تلویزیون را ارتباطی قدیمی و پرسابقه دانست و گفت: از آنجا که سینما به نسبت تلویزیون قدمت بیشتری دارد طبیعی است که نقشی پیشگام را در معرفی بازیگران ایفا کرده باشد اما از روزی که تلویزیون وارد خانه‌ها شد و شکل فراگیر به خود گرفت، هنرپیشه‌های زیادی از طریق این رسانه شناسایی و به جامعه معرفی شدند و بعد در آثار سینمایی درخشیدند. علی علایی به جام‌جم اظهار کرد: این اتفاق فقط مختص به ایران نیست و در هالیوود هم بسیاری از بازیگران از شبکه‌های تلویزیونی به کمپانی‌های فیلمسازی آمده‌اند. اصولا این‌که یک بازیگر سینما خاستگاه تلویزیونی داشته باشد خیلی طبیعی است و تقریبا اوضاع همیشه به این‌گونه بوده. از روزی که تلویزیون به خانه‌ها آمد، تغذیه سینما از بازیگران تلویزیونی آغاز شد. البته گاهی هم پیش می‌آید که یک بازیگر از سینما به تلویزیون رفته باشد.. فراهم شدن بستر لازم در تلویزیون عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران ادامه داد: حتی در پیش از انقلاب هم بازیگرانی بودند که به طور خاص از تلویزیون به سینما معرفی شدند. معرفی بازیگرانی مانند گلزار و رادان جزو اتفاقات نادری است که در سینما رقم خورده و اتفاق افتاده و یک رویه همیشگی نیست. با آغاز دهه 70 سینمای ایران احساس کرد دستش خالی است و باید بازیگران جدیدی را جذب و شروع به ستاره‌سازی کند. در نتیجه اقدام به کشف استعدادهای جوان کرد اما تمرکز اصلی‌اش را بر استفاده از بازیگران جوانی که در تلویزیون معرفی شده و رشد کرده بودند، گذاشت. علایی تصریح کرد: با فراگیر شدن تلویزیون، این بستر برای بازیگران جوان مهیا شد تا استعداد خود را در سریال‌های نمایشی به منصه ظهور برسانند. این رویه در همه دنیا معمول است. بازیگر مشهوری چون جورج کلونی قبل از سینما در تلویزیون چهره شد. سنگینی کفه ترازو آیا مناسبات پیچیده و غامض در پشت پرده سینما ست که هنر هفتم را از رسالت بازیگرسازی بازداشته و به آماده‌خوری مانوس و مالوف کرده است؟ آیا سینما به علت برخورداری و بهره‌گیری از توشه و اندوخته بازیگران تلویزیون به نوعی وامدار و مدیون قاب جادویی است؟ احمد طالبی‌نژاد با پذیرش این فرضیه تاکید کرد: مناسبات پیچیده یکی از موانع پرورش و معرفی بازیگران جوان در سینما بوده است. متاسفانه اکثر بازیگران ما از یک الگوی کلیشه‌ای که در اذهان عمومی وجود دارد پیروی می‌کنند. در حال حاضر کمتر بازیگری داریم که هویت فردی ممتازی داشته باشد. در سال‌های اخیر کفه ترازوی تبادل بازیگر به سمت تلویزیون سنگینی کرده، چرا که سینما از ستاره‌سالاری به سمت کارگردان‌سالاری سوق پیدا کرده و متمایل شده است. مشکل سینمای ما این‌ است که هر چه به سمت موضوعات اجتماعی می‌رود گویا نیاز کمتری به بازیگران ستاره پیدا می‌کند. این منتقد و نویسنده با تاکید بر این‌که همیشه یک داد و ستد مداوم میان تلویزیون و سینما برقرار بوده است، گفت: در این خصوص قاعده و قانون مشخص و مدونی وجود ندارد. در سال‌های ابتدایی دهه 60 هم کسانی مانند اکبر عبدی و علیرضا خمسه از تلویزیون به سینما آمدند. در هر صورت، تلویزیون و سینما به هم کمک می‌کنند. در یک نگاه بدبینانه هم می‌توان این‌گونه بیان کرد که تلویزیون قدرت حفظ ستاره‌هایش را ندارد. سینما آماده‌خور شده است فریدون فرهودی، نویسنده و کارگردان: سینما فقط به کم‌ هزینه‌تر شدن کار فکر می‌کند. برای ستاره شدن یک بازیگر سرمایه‌گذاری زیادی لازم است و سینما ترجیح می‌دهد این وظیفه را به تلویزیون محول کند. بازیگری که از تلویزیون آمده برای همه مردم شناخته شده است و حکم یک لقمه آماده را برای سینما دارد. این نکته را هم باید در نظر داشت که سینمای ما در دو دهه قبل در مقاطعی به دنبال فیلم‌های معناگرا بود و طبعا چندان نیازی به ستاره در خود احساس نمی‌کرد. از سوی دیگر، تلویزیون برای علاقه‌مندان به بازیگری بسیار کم‌هزینه است. این رسانه به علت بالا بودن کمیت تولیدش، فرصت‌هایی را در اختیار جوانان علاقه‌مند به حوزه بازیگری قرار داده است و البته باید بتواند بازیگران جوانش را که حالا تبدیل به ستاره شده‌اند برای خود حفظ کند و مراقب باشد که سینما آنها را نرباید. اصولا همان معدود بازیگرانی که در سینما معرفی شده‌اند هم ماندگار نشدند، بخصوص نسل متعلق به چشم رنگی‌ها. تلویزیون در عین حال باید دقت کند که بازیگران شبیه به هم تربیت نکند و پویایی و تنوع را در دستور کار خود قرار دهد. سینما سودجوست و حاضر نیست از جیب خود هزینه کند. از سوی دیگر، نقش‌های فرعی در سینمای ما کم است و تهیه‌کنندگان رغبت ندارند که هزینه کنند و چهره‌های جوان را برای این‌گونه نقش‌ها به کار بگیرند. از این بابت، سینما وامدار تلویزیون است. سینمای ما سودجو یا ترسو شده است. بخشی از بحران بازیگری ما به عدم فعالیت گسترده تئاتر بازمی‌گردد. تئاتر می‌تواند هم برای تلویزیون و هم برای سینما بازیگر پرورش دهد. ضعف بسیاری از بازیگران جــوان بـــه نداشتـن سابقه تئاتری بازمی‌گردد. محسن محمدی


چهارشنبه 22 اردیبهشت 1395 ساعت 00:45





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 191]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن