تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804494965




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در تدوین سیاست های اقتصادی بررسی پیامدها امری ضروری است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: در تدوین سیاست های اقتصادی بررسی پیامدها امری ضروری است علی بایر، رئیس فعلی اکومود و رئیس سابق بخش مدل سازی کمیسیون اروپا با بیان اینکه در تدوین سیاست های اقتصادی بررسی پیامدهای آن قبل از اتخاذ تصمیم، امری ضروری است گفت: اتحادیه اروپا هیچ تصمیم و سیاست اقتصادی را بدون بررسی پیامدهای آن که با استفاده از مدلهای اقتصادی در سطح کلان و خرد انجام می‌شود، اتخاذ نمی‌کند.
۱۳۹۵ سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ساعت 11:44

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی پروفسور علی بایر در سخنرانی علمی با عنوان "ملاحظاتی در طراحی مدل های اقتصادی (مطالعه موردی الحاق به wto) که با حضور مدیران و پژوهشگران موسسه برگزار شد افزود: بررسی پیامدها در دو مرحله یکی قبل از اعمال سیاست به منظور ارزیابی آثار احتمالی سیاست و دیگری بعد از اعمال آن برای رصد کردن آثار محقق شده، انجام می‌شود.
وی اظهار کرد: بررسی این اتحادیه صرفاً محدود به تأثیر این سیاست بر کشورهای عضو نمی‌شود بلکه سایر شرکای تجاری و در برخی موارد آثار جهانی سیاست را نیز دربر می‌گیرد.
بایر ضمن تبیین اهمیت مدلهای اقتصادی، بر نکاتی که در طراحی و ساخت این مدلها باید مد نظر قرار گیرد تأکید کرد و گفت: مدل اقتصادی مناسب مدلی است که به طور واقعی نشان‌دهده واقعیات اقتصاد کشور مورد بررسی باشد و نه آنکه صرفاً ساختار ریاضی یک نظریه اقتصادی را نشان دهد.
رئیس اکومود ادامه داد: یک مدل مناسب بیش از آنکه وامدار نظریه‌های اقتصادی باشد باید واقعیات اقتصادی را منعکس کند. مدل اقتصادی که در تحلیل سیاستهای اقتصادی به کار می‌رود باید بتواند رفتار عاملان اقتصادی کشور مورد بررسی را بخوبی نشان دهد.
وی تصریح کرد: باید از تعمیم یک مدل اقتصادی که برای کشور دیگری طراحی شده بدون تطبیق آن با واقعیتهای اقتصادی کشور دیگر پرهیز کرد. به همین دلیل بسیاری از تحقیقات، مقالات و پایان نامه‌های دانشگاهی قابلیت استفاده در تحلیل سیاستهای اقتصادی به منظور ارائه توصیه و مشاوره به دولتها را ندارند.
رییس سابق بخش مدل‌سازی کمیسیون اروپا بیان کرد: باید بین تحقیقات دانشگاهی که صرفاً برای گرفتن مدرک یا ارتقاء دانشگاهی توسط دانشجویان و اساتید انجام می‌شود و تحقیقاتی که توسط موسسات و مراکز تحقیقاتی وابسته به دولت یا بنگاههای تولیدی برای ارائه توصیه‌ و مشاوره‌های کاربردی به دولتها انجام می‌شود، تفکیک اساسی قائل شد.
وی تصریح کرد: به کارگیری مدلهای اقتصادی بعضا در تحقیقات دانشگاهی ممکن است صرفا با هدف ارزیابی رتبه و ارتقاء توان دانشجویان و اساتید انجام ‌شود که می‌تواند در بسیاری از موارد از ویژگیهای تحقیقی مناسب و عمیق برخوردار نباشد و فاقد کاربرد در سیاست گذاری اقتصادی باشد. از جمله آنکه در بسیاری از موارد مدلهای این تحقیقات مشکلات اساسی دارد و با واقعیات اقتصادی کشور مورد نظر تطبیق ندارد و یا آنکه بسیاری از فروضی که در این مدلها لحاظ می‌شود مثل فرض انتظارات عقلایی مبتنی بر داشتن اطلاعات کامل توسط عاملان اقتصادی و توانایی پردازش کامل اطلاعات بدون خطا منطبق با واقعیات نیست.
وی پویایی و داشتن داده های مناسب و قابل اتکا در تحلیل های سیاستی مبتنی بر مدل های اقتصادی را از جمله ویژگی طراحی مدل های مناسب و پویای اقتصادی عنوان کرد .
بایر با اشاره به اینکه در ساختن یک مدل اقتصادی باید از یک مدل کوچک و ساده شروع کرد و به تدریج آن را گسترش داد گفت: فیلترینگ، فرآیندی مهم در مدل‌سازی اقتصادی است که بر اساس هدف تحقیق و سطح مطالعه باید متغیرها و داده های مرتبط را وارد مدل کرد.
وی بر اهمیت هر دو دسته مطالعات تعادل جزیی و عمومی در تحلیل پیامد سیاستهای اقتصادی و تجاری تأکید کرد و افزود: این موضوع در مطالعه آثار موافقتنامه‌های تجاری یا موضوع مهم الحاق به سازمان جهانی تجارت بسیار مهم و حیاتی است چراکه مطالعه تعادل جزیی نکات بسیار خوبی در رابطه با اثر یک سیاست در بازار مدنظر را با فرض ثابت بودن شرایط سایر بازارها به محقق ارائه می کند. همانند مطالعه اثر یک بیماری یا دارو بر یک بخش یا ارگان از بدن که توسط پزشک متخصص آن بخش انجام می‌شود اما از طرف دیگر بیماری یا دارو ممکن است بر سایر ارگانهای بدن نیز اثر گذارد بنابراین آثار کلان سیاستهای بخشی نیز باید بررسی شود همانگونه که آثار بخشی و بنگاهی سیاستهای کلان لازم است مورد بررسی قرار گیرد و به همین دلیل مطالعات تعادل عمومی نیز لازم است انجام شود.
وی اظهار کرد: در تعیین مواضع مذاکراتی در فرآیند الحاق به سازمان جهانی تجارت نیز هر دو دسته مطالعات تعادل جزئی و عمومی باید صورت گیرد.
لازم به ذکر است، اکومود یک شبکه بزرگ پژوهشی، آموزشی و مشاوره‌ای است که با هدف افزایش کارایی تکنیکهای مدل‌سازی و آماری در اتخاذ سیاستها و تصمیم‌گیریهای اقتصادی ایجاد شده است. شبکه اکومود موفق شده است که هزاران کارشناس خبره مدل‌سازی و کاربران آن را در سراسر جهان گردهم آورد و طرح‌های مختلفی را در تحلیل سناریویی و پیامدی سیاستهای اقتصادی در موضوعاتی مثل تجارت بین‌الملل، توسعه، محیط زیست، انرژی، مالیه عمومی، سیاست مالی، سیاست پولی، کشاورزی، موضوعات مرتبط با بازار کار، پیش‌بینی اقتصادی در کشورها و مناطق مختلف جهان انجام دهد. پروفسور بایر این شبکه را راه اندازی کرده و درحال حاضر رییس آن است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن