تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کـس به رزق و روزى کم از خدا راضى باشد، خداوند از عمل کم او راض...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814795616




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آغاز اسلام و شروع بعثت با نام خدا


واضح آرشیو وب فارسی:ناصرون: آغاز اسلام و شروع بعثت با نام خدا، خواندن، قَلَم، قیام، هشدار، پاکی و اخلاص و بزرگداشت خدا شروع شد. بعثت که به معنی رستاخیز معنوی و انقلاب است با انقلاب فرهنگی آغاز گردید.به گزارش "ناصرون " حضرت محمد(ص) قبل از بعثت، در بعضی از اوقات برای تفکر و عبادت خدای خویش به غار حرا در کوهی واقع در شمال مکه می رفت تا این که روزی، فرشته وحی، جبرئیل امین، بر آن حضرت نازل شد و به آن حضرت بشارت نبوت و رسالت داد. این واقعه (مبعث) ، به طور مشهور، طبق گفته مورخان، در روز دوشنبه ۲۷ رجب، سیزده سال قبل از هجرت و سال چهلم عام الفیل و برابر با سال ۶۱۰ میلادی و بیستمین سال حکومت خسرو پرویز بر ایران روی داده است. قولهای دیگری ۱۷ یا ۱۸ رمضان، یا یکی از روزهای ماه ربیع الاول را روز بعثت دانسته اند، هرچند شیعیان قول اول را برگزیده اند. اولین آیاتی که بر حضرت نازل شد در ابتدا آیات نخستین سوره ی علق « اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ» و سپس مُدَّثر« یَا أَیُّهَا الْمُدَّثِّرُ ﴿۱﴾ قُمْ فَأَنذِرْ (۲) وَرَبَّکَ فَکَبِّرْ ﴿۳﴾ » بود. آغاز اسلام و شروع بعثت با نام خدا، خواندن، قَلَم، قیام، هشدار، پاکی و اخلاص و بزرگداشت خدا شروع شد. بعثت که به معنی رستاخیز معنوی و انقلاب است با انقلاب فرهنگی آغاز گردید. چرا که پایه و اساس تحوّل فرهنگی به خواندن، نوشتن و پاک سازی فرهنگی بستگی دارد. در آن زمان شهر مکه و حومه آن، چنان در مرداب بت پرستی و خرافات و فساد غرق بود که دعوت علنی مردم، امکان پذیر نبود. از این رو، پیامبر بزرگ اسلام(ص) ابتدا همسرش خدیجه(س) و پسر عمویش علی(ع) را در جریان نبوت خویش قرار داد و سه سال به طور محرمانه با افراد تماس می گرفت و آن ها را به اسلام دعوت می نمود. وقتی جبرئیل بر پیامبر(ص) نازل می شود، همراه با هیبت و احساس سنگینی بار عظیم رسالت بوده است، به گونه ای که گفته شده است وقتی به خانه آمد، به همسرش گفت: «مرا بپوشان»، اما از ابهام و شگفتی گزارشی نشده است؛ زیرا ممکن است آمادگی ارتباط با فرشته وحی و جهان غیب از پیش برای پیامبر(ص) ایجاد شده و پیش از اینکه جبرئیل را ببیند، آثار او را دیده بوده است. ۳ سال بعد با نزول آیه (وَأَنذِرْ عَشِیرَتَک الْأَقْرَبِینَ ﴾ ترجمه: وخویشان نزدیکت را هشدار ده، دعوت وارد مرحله جدیدی شد و در همان سال با نزول آیه فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِکینَ ترجمه: ( پس آنچه را بدان مأموری آشکار کن و از مشرکان روی برتاب ) علنی شد و اول بار پیامبر(ص) در بازار عُکاظ، جایی که همه مردم برای تجارت در آن جمع بودند و عده ای نیز در بلندی های آن به بیان اشعار تازه و داستان های گوناگون مشغول بودند، همه را به سکوت خواند و دعوت خویش را آشکار کرد. آن روز ابولهب، پیامبر(ص) را به استهزا آزرد وعده ای نیز به پیروی از او پیامبر(ص) را آزار رسانیدند؛ اما ابوطالب در حمایت از پیامبر(ص) آنان را تنبیه کرد، عده کمی ایمان آوردند و به جمع گروه اندکی که در آن دوره ۳ ساله، پنهانی ایمان آورده بودند، پیوستند. پیامبر گرامی اسلام، پس از بعثت، نستوه و خستگی ناپذیر با جهل، کفر و ستم مبارزه کرد و پس از سه سال تبلیغ مخفی و ده سال دعوت علنی مردم به توحید و ترویج آشکار دین اسلام در شهر مکه، به مدینه هجرت کرد و تا پایان عمر خویش در آن دیار ماند. آیات و روایات متناسب مبعث پیامبر( صلی الله علیه وآله) قران کریم: یا أیُّهَا النَّبِی إنّا أرسَلناکَ شاهِداً و مُبَشِّراً و نَذیراً و داعِیاً إلَی اللَّهِ بِإذنِهِ و سِراجاً مُنیراً ای پیامبر! ما تو را گواه و نوید دهنده و هشدار دهنده فرستادیم که به فرمان خدا به سوی او دعوت کنی و چراغی روشنی بخش باشی احزاب ، آیه ۴۶ - ۴۵ . پیامبر صلی الله علیه وآله : إنَّما بُعِثتُ لاُِتَمِّمَ مَکارِمَ الأخلاقِ من مبعوث شدم تا بزرگواری های اخلاقی را کامل کنم بحار الأنوار ، ج ۱۶ ، ص ۲۱۰ . پیامبر صلی الله علیه وآله : بُعِثتُ بِمَکارِمِ الأخلاقِ و مَحاسِنِها من برای [احیای] مکارم و نیکی های اخلاقی مبعوث شدم بحار الأنوار ، ج ۱۶ ، ص ۲۸۷ . امام علی علیه السلام : أرسَلَهُ عَلی حِینِ فَترَةٍ مِنَ الرُّسُلِ و طُولِ هَجعَةٍ مِنَ الاُمَمِ و اعتِزامٍ مِنَ الفِتَنِ وَانتِشارٍ مِنَ الاُمُورِ و تَلَظٍّ مِنَ الحُرُوبِ و الدُّنیا کاسِفَةُ النُّورِ ، ظاهِرَةُ الغُرورِ عَلی حِینِ اصفِرارٍ مِن وَرَقِها و إیاسٍ مِن ثَمَرِها خداوند او را در زمانی فرستاد که روزگاری بود پیامبری برانگیخته نشده بود ، و مردم در خوابی طولانی به سر می بردند ، و فتنه ها بالا گرفته و کارها پریشان شده بود ، و آتش جنگ ها شعله می کشید ، و دنیا بی فروغ و پر از مکر و فریب گشته ، برگ های درخت زندگی به زردی گراییده و از به بار نشستن آن قطع امید شده بود. نهج البلاغه ، خطبه ۸۹ . امام علی علیه السلام : أرسَلَهُ بِالضِّیاءِ و قَدَّمَهُ فِی الاِصطِفاءِ فَرَتَقَ بِهِ المَفاتِقَ و ساوَرَ بِهِ المُغالِبَ و ذَلَّلَ بِهِ الصُّعُوبَةَ و سَهَّلَ بِهِ الحُزُونَةَ حَتّی سَرَّحَ الظَّلالَ عَن یَمینٍ و شِمالٍ او را با نور فرستاد و در گزینش مقدّم داشت . به واسطه او گسستگی ها را به هم آورد و چیره جو را شکست داد و مشکلات را آسان و ناهمواری ها را هموار کرد تا جایی که گمراهی را از راست و چپ دور کرد میزان الحکمه ، ح ۱۹۸۴۱ . امام علی علیه السلام : . . . إلی أن بَعَثَ اللَّهُ سُبحانَهُ مُحَمَّداً رَسولَ اللَّهِ لإِنجازِ عِدَتِهِ و إتمامِ نُبُوَّتِهِ . . . تا این که خداوند سبحان محمّد پیامبر خود را فرستاد تا وعده خویش را به انجام رساند و سلسله نبوتش را کامل کند نهج البلاغه ، خطبه ۱ . امام مهدی علیه السلام : إنَّ اللَّهَ بَعَثَ مُحَمَّداً رَحمَةً لِلعالَمینَ و تَمَّمَ بِهِ نِعمَتَهُ خداوند محمّد را برانگیخت تا رحمتی برای جهانیان باشد و نعمت خود را تمام کند بحار الأنوار ، ج ۵۳ ، ص ۱۹۴ . حجت الاسلام یاسر قاسمی منفرد


پنجشنبه ، ۱۶اردیبهشت۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ناصرون]
[مشاهده در: www.naseron.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن