واضح آرشیو وب فارسی:زنان خبر: فرزندان ناشی از این رابطه از نظر مردم جایگاه پستی دارند به همین دلیل معمولا بدون نفقه و سرپرست بزرگ می شوند این فرزندان که حامل از روابط نامشروع هستند اگر ابوین انها عالم به زنا باشند طبق ماده 1167 قانون مدنی به هیچ یک از پدر ومادر خود ملحق نمی شوند .زنان خبر ؛ از آن جا که روابط نامشروع، ارتباط حقوقى و روابط مالى پدر و فرزند را از میان مى برد، ریشه نسبت ها و عواطف خانوادگى را که اساس تشکیل اجتماع است قطع مى کند; زن زناکار نمى داند که از نطفه کدام مرد باردار شده، فرزند نامشروع، پدر و ارحام و بستگانش را نمى شناسد; و بطور کلّى ده ها مفاسد اخلاقى و روانى و اجتماعى و تربیتى و خانوادگى و مالى و عاطفى که از زنا سرچشمه مى گیرد، همه اینها باعث شده که پیامبران و قانونگذاران الهى و همچنین قانونگذاران بشرى، اعمال منافى عفّت را تحریم کرده، روابط نامشروع جنسى را ممنوع و غیر قانونى اعلام نمایند. فرزندانی که خارج از ازدواج شرعی متولد می شوند، یا ولد الزنا (فرزندی که از راه زنا و رابطه غیر مشروع تولد می یابد) بوده و یا ولد الشبهه (یعنی شخصی با زنی به گمان این که زن اوست نزدیکی نماید و بعد فرزندی به دنیا بیاید، به آن فرزند، فرزند متولد شده از روی شبهه گویند). از دیدگاه قرآن کریم، زنا یکى از گناهان کبیره است؛ زیرا خداى تعالى مى فرماید: «و کسى که این گناه را مرتکب شود با عقوبتى روبرو خواهد شد و روز قیامت عذاب براى او مضاعف گشته با ذلت در آن جاودانه خواهد زیست» و گناه کبیره، گناهى است که در قرآن یا در حدیث به کننده آن، عقاب سخت وعید داده باشند. دین اسلام براى گوشمالى دادن مردان و زنان زناکار و جلوگیرى از این عمل وقیح که پایه اساسى پوچ گرایى است، فرزندانى را که از طریق نامشروع متولد شده اند از بعضى مزایاى اجتماعى محروم مى سازد بدون این که حیات و کرامت و تعلیم و تربیت آنان را حذف کند. فرزندان نامشروع، مانند فرزندان طبیعى و قانونى در انتخاب راه سعادت و یا شقاوت آزادند; آنها نیز مى توانند با اراده و اختیار خود راه تقوا و فضیلت را برگزیده، جزء گروه رستگاران و اهل بهشت گردند. این طور نیست که آنها شریر و جانى بالفطره آفریده شده باشند و به هیچ وجه نتوانند خود را از چنگال ناپاکى و گناه رهایى بخشند. فرزندان ناشی از این رابطه از نظر مردم جایگاه پستی دارند به همین دلیل معمولا بدون نفقه و سرپرست بزرگ می شوند این فرزندان که حامل از روابط نامشروع هستند اگر ابوین انها عالم به زنا باشند طبق ماده ۱۱۶۷ قانون مدنی به هیچ یک از پدر ومادر خود ملحق نمی شوند . ارث: که یکی از چالشهای این افراد است باید گفت که بر طبق ماده ۸۸۴۰ قانون مدنی ولدالزنا از پدر و مادر و اقوام انها ارث نمیبرد . میراث فرزندان نامشروع : باید گفت که فرزندان یا همسر ایشان از انها ارث میبرند اما پدر و مادری که به انها منسوب میشود از ارث محروم میباشند زیرا همانطور که گفته شد به حکم شرع به ابوین طبیعی خود ملحق نمی شوند . ازدواج: درست است که کودک ناشی از رابطه ی نامشروع در حقوق ایران از نظر ارث اثر حقوقی ندارد ولی از برخی جهات مثل نکاح همان اثری را که از رابطه مشروع حاصل می شود دارا می باشد .طبق ماده ی ۱۰۴۵ قانون مدنی انچه درمورد منع نکاح موثر است رابطه ی طبیعی و خونی بین اشخاص است که تاثیر دارد و همانطور که مرد حاصل از رابطه مشروع نمی تواند با دختر ,خواهر و مادرش ازدواج کند فرزند نامشروع نیز نمی تواند با خویشان خود ازدواج کند و از محارم او میباشند . تابعیت: طبق بند ۲ ماده ی ۹۷۶ کسی که پدر او ایرانی باشد تابعیت اصل ایران را دارد ولی منظور از پدر در این ماده پدرمشروع و قانونی است و فرزند نامشروع شامل این بند نمی شوند . ولی بر طبق اصل خاک و نفی بی تابعیتی و همچنین مبنای حمایت از طفل باید این افراد را تابعیت ایران دانست. نام خانوادگی: طبق تبصره ی ۴۱ قانون ثبت احوال نام خانوادگی فرزند همان نام خانوادگی پدر است اما در اینجا هم منظور ازپدر , پدر مشروع و قانونی است و از انجا که قواعد مربوط به نسب و نام, قواعد امری است که تخلف از انها حتی با رضایت وتوافق زن و مرد جایز نیست هیچ رابطه ی قانونی بین انها نیست و بر طبق قانون نمیتواند از نام خانوادگی پدر طبیعی خوداستفاده کند اما از طرفی در رای وحدت رویه اجازه استفاده از نام خانوادگی پدر را برای این فرزندان داده است و حتی پدرطبیعی را مکلف به گرفتن شناسنامه کرده است .اما اگر پدر نامعلوم بود و فقط مادر مشخص بود فقط نام خانوادگی مادر به طفل داده خواهد شد .و اگر نسب طفل در هر دو طرف نامعلوم باشد در این صورت شناسنامه ای با مشخصات فرضی {نام خانوادگی فرضی} به طفل داده میشود و در محل اسامی پدر و مادر , اسامی فرضی نوشته میشود.
جمعه ، ۱۷اردیبهشت۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: زنان خبر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]