تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 28 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غذا خوردن نزد مصيبت‏زدگان و با خرج آنان، از رفتارهاى جاهليت است و سنّت پيامبر صلى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1854229412




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پارامونت نبض سینما را به دست گرفت/ معامله کور با سینماداران


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آشنایی با صنعت سینمای جهان
پارامونت نبض سینما را به دست گرفت/ معامله کور با سینماداران

پارامونت


شناسهٔ خبر: 3609525 - سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳
هنر > سینمای جهان

کمپانی پارامونت در سال‌های ۱۹۴۰ به بعد و در حالی که تعداد تماشاگران سینما افت کرده بود با عقد قراردادهایی با تکنیک «فروش گروهی» نبض پخش فیلم در سینماها را به دست گرفت. خبرگزاری مهر - گروه هنر: در دو قسمت گذشته مروری داشتیم بر پیدایش یکی از بزرگترین کمپانی های فیلمسازی دنیا. استودیویی که از رویاهای مهاجر مجاری تبار جاه طلبی به نام آدولف زوکر بنا نهاده شد و اکنون هماهنگ با لوگوی معروفش، بیش از یک سده ست که همچون کوهی رفیع در صنعت سینما حضور دارد. استودیوی پارامونت پس از گذر موفقیت آمیز از سال های بحران دهه ۳۰ اینک وارد فصل تازه ای از حیات خود می شد. ماه عسل هالیوود در جنگ سال های دهه ۴۰ برهه ای مهم در تاریخ سینمای کلاسیک جهان است. دوره ای که آتش جنگ در سراسر جهان شعله ور بود و استودیوهای بزرگ نیز به سهم خود جنگی نیابتی و فرهنگی را عهده دار بودند. توده های مردم که جوانان بسیاری را رهسپار جبهه های نبرد کرده بودند برای فراموش کردن دوران سخت اقتصادی دهه قبل، مصائب جنگ و یا حتی به تحریک احساسات وطن‌دوستانه توسط پروپاگاندای تبلیغاتی به سالن های سینما هجوم می آوردند. بسیاری از تحلیل ها، دوره ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۶ را از پر بازده ترین برهه ها و سال ۱۹۴۶ را مشخصا پر تماشاچی ترین سال در تاریخ سینمای آمریکا می دانند. سالی که آمار از حضور هفتگی ۸۰ میلیون آمریکایی - برابر با ۵۶ درصد از جمعیت کل کشور - در سالن های سینما خبر می دهد. کمپانی های فیلمسازی بیشترین بهره را از این موقعیت بردند. سینمای ناطق دوران بلوغ خود را می گذراند و تجهیزات ساخت و پخش فیلم، نور، رنگ و تصویر به دانش و سیستم های جدید مجهز شده بودند و فیلم ها رنگ و بویی مدرن داشتند. پارامونت نیز از این موقعیت بی بهره نبود و در آن دوران که استودیو های بزرگ هر کدام به تنهایی سالی نزدیک به ۳۰۰ فیلم روانه پرده های سینما می کردند، سهمی بزرگ در این بازار داشت. این ماه عسل رویایی اما به دلایل متعدد دوامی بلندمدت نداشت و همچون یک خواب شیرین، کوتاه بود. جنگ تمام شده بود و کشور که گویی به انتهای یک فیلم سینمایی نزدیک شده باشد به فکر زندگی واقعی افتاده بود. سربازان تازه از جنگ برگشته تشکیل خانواده می دادند و اکثرا به مناطقی خارج از مرکز شهر کوچ می کردند. خانواده ها ترجیح می دادند به جای بلیت سینما، پول خود را صرف خرید ملزومات زندگی کنند. دانشگاه ها رونق بیشتری پیدا کرده بودند و دانشجویان کمتر سراغ فیلم های تازه می رفتند و بچه دارها به رادیو رغبت بیشتری نشان می دادند. تنها در سال ۱۹۴۷ تعداد حضور تماشاچیان در سالن های سینما به نصف کاهش پیدا کرد. این سقوط آزاد اما غیر از این ها یک دلیل بسیار مهم تری داشت و آن حضور یک مدیوم نو ظهور و تازه نفس بود. رقیبی به نام تلویزیون!

درباره پدیده تلویزیون و چگونگی پا گرفتن آن در اواخر دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ دلایل زیادی ذکر شده است، اما بی شک یکی از مهم ترین عوامل آن استودیوی فیلمسازی پارامونت است! شاید تعجب آمیز به نظر برسد ولی حقیقت آن است که شکست استودیوی Paramount Pictures در یک پرونده حقوقی و کیفری در دادگاه عالی آمریکا آغازی بود بر پایان عصر «طلایی» سینمای هالیوود، اما برای اینکه ببینیم این پرونده چه بود و چرا چنین اثری در تاریخ سینما نهاد می بایست دوباره به سال ها قبل بازگردیم و پرونده ای قدیمی را بازگشایی کنیم. جیب برها به بهشت وارد شدند ماجرا به دهه ها قبل و شیوه بازاریابی آدولف زوکر بازمی‌گردد. از زوکر به عنوان بنیان گذار سیستم ستاره محوری در صنعت سینما یاد می شود. او با نبوغ ذاتی خود چهره های جذاب و مردم پسند و بازیگران با استعداد را شناسایی و پرورش می داد و از آنها به عنوان یکی از پایه های رشد کمپانی خود استفاده می کرد. به عنوان مثال تنها در سال ۱۹۱۸ پارامونت با شش ستاره از بازیگران بزرگ آن زمان قراردادی انحصاری داشت. هنرمندانی چون مری پیکفورد «Mary Pickford» و یا داگلاس فربنکس « Douglas Fairbanks». سیستم مرسوم او که بعدها به کل هالیوود تسری پیدا کرد امضای قراردادهای طولانی مدت و انحصاری با بازیگران بود. قراردادهایی سفت و محکمی که این ستارگان را متعهد می کرد تا تنها در فیلم های این کمپانی حضور داشته باشند. گرچه در بسیاری موارد این تعهدات به نفع ستارگان هم تمام می شد و پول کلانی را به جیب آن ها سرازیر می کرد، اما گه گاه و با بروز اختلافات این مدیران ارشد بودند که دست بالا را داشتند و با تکیه بر این تضمین ها می توانستند بازیگران را کنترل و یا حتی خانه نشین کنند؛ مساله ای که هر از گاهی باعث گشوده شدن پرونده های حقوقی مختلفی می شد. این سیستم انحصاری اما تنها به بازیگران ختم نمی شد. پارامونت و به دنبال آن دیگر ابراستودیوهای فیلمسازی شروع به راه اندازی و به تملک در آوردن سینماهای زنجیره ای منحصر به خود کردند. Studio Systemچه بود؟  تنها در دهه ۲۰ میلادی و هم زمان با ورود فیلم های ناطق، پارامونت بیش از ۱۲۰۰ سالن سینمای اختصاصی در سطح کشور را در اختیار داشت. سالن های که تابع سیاست های این کمپانی بودند و تنها فیلم های این کمپانی را پخش می کردند. اما هنوز سالن های سینمای بی شماری بود که در اختیار سینماداران مستقل بود و این آغاز ماجرای زیرکانه سیستم «Studio System» است که عموما آن را میراث آدولف زوکر می دانند. سیستمی که عمری به درازای دوران طلایی یا همان «Golden Age» هالیوود داشت. «Studio System» اساسا به متدی از تولید، تهیه و پخش فیلم گفته می شد که تمامی این زنجیره از الف تا ی آن در اختیار، کنترل و مالکیت یک کمپانی باشد. این شیوه دست بالا و قابلیت کنترل بازار فوق العاده ای به صاحبان آن می داد. یکی از مهمترین تکنیک های آنان شیوه «Block booking» یا «فروش گروهی» محصولاتشان بود. اما این تکنیک چه بود؟ پارامونت برای صاحبان سالن و سینماداران مستقلی که خواهان پخش فیلم های شاخص و پرفروش آنها بودند این شرط را گذاشت که آن ها می بایست پکیج بزرگتری از محصولات این استودیو را خریداری کنند. پکیجی شامل ۱۳، ۵۲ و یا حتی ۱۰۴ عنوان فیلم کوتاه و بلند دیگر! سینماداران مستقل قادر نبودند بسیاری این فیلم های اجباری را پیش از خرید بازبینی نمایند، چراکه اساسا اغلب آنها هنوز ساخته نشده بودند و به غیر از نام، ژانر و شاید اسم کارگردان و عوامل، اطلاعات دیگری در دسترس نبود! معامله کور با سینماداران مستقل زانوک و دیگر مدیران ارشد سینمایی با استفاده از این تکنیک که به «معامله کور» مشهور بود آینده کمپانی و فروش قطعی محصولات آینده خود را نیز تضمین می کردند و ریسک ضررهای مالی را به پایین ترین حد می رسانند و در واقع این ریسک را به سینماداران مستقل منتقل می کردند. آنها با کمک این روش، سالانه تعدادی فیلم شاخص درجه یک با حضور بزرگترین ستاره ها تهیه کرده و با انبوهی از فیلم های بی کیفیت و درجه دوم «B Movies» در قالب این پکیج ها به فروش می رساندند. در یک مورد پارامونت با قراردادهایی صاحبان سینما را مجبور می کرد تا ۱۰۴ فیلم تولیدی این استودیو را برای عرضه دو فیلم در هفته به مدت ۱۲ ماه پیش‌خرید کند و یا از کل محصولات پارامونت محروم باشد. مجموعه این سیاست ها و تکنیک ها بازار مصرف را همچون موم در دست چند عرضه کننده قدرتمند هچون پارامونت قرار داده بود و آنها می توانستند با اندک فشاری جهت بازار را عوض کنند و بدون ترس و نگرانی، بی شمار فیلم بی کیفیت را در سینماها پخش و بخش عمده ای از سود را برای خود بردارند. این شرایط اما سرانجام روزی می بایست به پایان می رسید. سینما به صنعتی بسیار گسترده تبدیل شده بود. تا پایان سال ۱۹۳۹ تعداد سالن های سینما در آمریکا به بیش از ۱۵۰۰۰ عدد - حتی بیشتر از شعبات بانک و سوپرمارکت ها - در سراسر کشور رسیده بود. با این حال بخش عمده سود به جیب افراد رده بالا سرازیر بود و شکست و ضررهای احتمالی بر دوش افراد مستقل قرار داشت. اعتراض ها در حال اوج گیری بود و پوست اندازی در صنعت سینما احساس می شد. ادامه دارد...









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن