واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶
سعید روستایی گفت: «ابد و یک روز» فیلمی واقعنگر است و نمادین نیست. به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا، کارگردان فیلم «ابد و یک روز» که در نشست نقد و بررسی فیلمش در مورد ایده و چگونگی نگارش فیلمنامه سخن میگفت،ادامه داد: ایده نوشتن این فیلمنامه ریشهای بسیار قدیمی دارد و حاصل مجموعه ایدههای مختلفی است که در طول سالها کنار یکدیگر جمع شدند و حاصل یک فیلمنامه شده است. او که 8 اردیبهشت ماه در ایوان شمس سخن میگفت، ادامه داد: درمورد بحث اعتیاد، ایده اولیه پرداخت به آن، حرفهایی بود که در فرهنگ ما همیشه برای ترساندن افراد از مجازات اعتیاد زده میشود؛ هرچند که امروز در هر خیابان پشت هر شمشاد یک معتاد است و این آدمها همچنان در حال زیاد شدن هستند. دیدن این آدمها، استارت اولیه فیلمنامهای بود که در سالها پیش در ذهن من ایجاد شد. این کارگردان یادآور شد: پس از تحصیلات دانشگاهی، بعد از ساخت چند فیلم کوتاه، به واسطه ساخت مستندی در مورد اعتیاد به کمپهای مختلفی سر زدم و افراد معتاد زیادی را دیدم. آنقدر حجم اطلاعات و چیزهایی که دیده بودم زیاد بود که احساس کردم دیگر نمیتوانم آنها را فقط در قالب یک مستند ارائه کنم پس تمام چیزهایی که دیده بودم را در قالب یک فیلمنامه سینمایی نوشتم. او در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به سیاهنماییهایی که میگویند این فیلم انجام داده است، گفت: سیاهنمایی زمانی اتفاق میافتد که کارگردانی چیزهایی که در جامعه وجود ندارد را به صورت تخیلی در فیلمش نشان دهد ولی نوشتن در مورد یک واقعیت اجتماع واقعنگری است! جالب است بگویم که ما حتی بسیاری از واقعیتها و تلخیهایی که دیده بودیم را در فیلم به صورت تعدیل شده نشان دادیم. باز هم میگویم که در این فیلم هیچ سیاهنمایی اتفاق نیفتاده است و فقط میخواهد در مورد عشق واقعی اعضای این خانواده به یکدیگر صحبت کند. روستایی افزود: این فیلم در مورد طبقهای از جامعه صحبت میکند که مدت زیادی بود که من در موردشان هیچ فیلمی ندیده بودم و همه فیلمهای ساخته شده درمورد آنها از یک دید بالایی به آنها نگاه میکند. میخواستم فیلمی بسازم که بگویم این طبقه هنوز وجود دارد و چه بسا که در سالیان گذشته مشکلاتشان بیش از پیش هم شده است؛ ولی با این حال آنها مانند خانوادهای که در فیلم دیده میشوند عاشق یکدیگر هستند و مشکلاتشان به سبب معضلاتی است که دامنگیرشان شده است. او همچنین تصریح کرد: «ابد و یک روز» فیلمی نمادین نیست و نمیخواهد بگوید خانواده و مشکلاتی که در فیلم میبینیم نماد یک شهر، جامعه یا کشور هستند. این کارگردان در مورد مسائل مالی فیلم با اشاره به حمایتهای سعید ملکان (تهیهکننده) گفت: از روز اول تا آخرین روزی که کار را انجام دادیم هیچ مشکل مالی نداشتیم. حتی فیلمبرداری ما 20 روز هم بیشتر از زمان مقرر شدهاش طول کشید ولی در تمام این مدت به هیچ مشکلی برنخوردیم و آقای ملکان از ما حمایت کامل کردند. در آن دو ماه فیلمبرداری، من که پیش از این در هیچ پشت صحنه فیلمی نبودهام کاملا احساس راحتی میکردم و میدیدم که ما در این دو ماه کاملا یک خانواده بودیم. سعید ملکان تهیهکننده این فیلم نیز در توضیح چگونگی پذیرفتن این فیلمنامه گفت: فیلمنامهای که من از سعید روستایی خواندم بسیار درخشان و واقعی بود. من کار ویژهای نکردم و میتوانم بگویم که اگر هر کس دیگری در جای من بود این کار را میپذیرفت. امروز از ساخته شدن این فیلم خوشحالم و امیدوارم ایدههایی که سعید روستایی داشت مانند یک تلنگر به افرادی که مد نظرش بود برخورد کند. پیمان معادی از بازیگران فیلم که در این نشست حاضر بود نیز اظهار کرد: من هم در ابتدای کار برای پذیرفتن این نقش استرسها و نگرانیهایی داشتم و نمیدانستم کار با کارگردانی که نمیشناسمش چگونه خواهد بود ولی هرچقدر که جلوتر رفتم ترس و اضطرابم کمتر شد و احساس میکردم که نگرانی وجود ندارد. او ادامه داد: این فیلمنامه با توصیههای زیادی از اطرافیانم به دستم رسید که پیشنهاد میکردند حتما این فیلمنامه قوی و متفاوت را بخوانم. بعد از خواندن آن دوست داشتم کارگردانی که میخواهد آن را بسازد را ملاقات کنم. پس از چندین بار ملاقات با سعید روستایی به یکدیگر نزدیکتر شدیم و دغدغههای مشترکی پیدا کردیم. من از او خواستم فیلمهای کوتاهش را در اختیارم بگذارد تا با فضای فیلمهایش آشنا شوم. پس از دیدن آنها متوجه شدم که او کارگردان کاربلدی است که بازیگری را میشناسد. پس از آن دیگر نگران نبودم که خودم را در دستان این کارگردان میسپارم. معادی افزود: بعد از ایشان با آقای ملکان آشنا شدم و باز هم نگرانیام کمتر شد و به قدری از نتیجه کار مطمئن شده بودم که پیش از تولید به اطرافیان و دوستانم میگفتم که فیلمی بسیار خوب ساخته خواهد شد. این بازیگر در پاسخ به سوال یکی از حاضران مبنی بر اینکه آیا او شرطی در پذیرفتن نقشاش برای سعید روستایی گذاشته است؟ گفت: این حرفها را بار اول است که میشنوم. هیچوقت اگر احساس کنم وارد فیلمی میشوم که کارگردان برای تکمیل فیلمنامهاش به من احتیاج دارد آن کار را نمیپذیرم. همچنین اگر زمان خواندن فیلمنامه احساس کنم که فیلمنامه خام است حتی دیگر نمیخواهم کارگردان کار را ببینم. دلیل پذیرفتن این نقش در این فیلم، فیلمنامه بینقص آن بود ولی باید بگویم که هر بازیگر برای بهتر شدن نقش خودش میتواند پیشنهاداتی را به کارگردان ارائه دهد. معصومه رحمانی از دیگر بازیگران فیلم نیز در سخنانی کوتاه به توضیح جایگاه خانوادهای که در آن ایفای نقش کرده بود پرداخت و گفت: به نظر من شخصیتهای این فیلم آدمهای ذاتا بدی نیستند و مشکلشان فقط سطح آگاهی پایینشان است، شاید در نهایت بتوان به آنها جاهل گفت ولی خانوادهی بدطینتی نیستند و ممکن است همگیشان صرفا معلول یک اتفاق بدی باشند. مهدی قربانی بازیگر نوجوان فیلم «ابد و یک روز» هم در سخنانی گفت: دوست دارم تصور کنم پایان این فیلم اتفاقات خوبی رخ میدهد و برادر کوچکتر از کمپ برمیگردد و دوباره به خانواده بازمیگردد و همه میتوانند با خوشحالی کنار یکدیگر زندگی کنند. امیدوارم این فیلم آن تأثیر لازم را بر روی مخاطبانش گذاشته باشد و آن مسائل آموزندهای که میخواهد را به آنها آموخته باشد. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]