محبوبترینها
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826125176
گفتوگوی فارس با محمدعلی شعبانی مستندساز نمایش پویایی آوینی برای رسیدن به حقیقت/ صراحت مستند«انحصار ورثه» از تفکرات آوینی نشأت میگیرد
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گفتوگوی فارس با محمدعلی شعبانی مستندسازنمایش پویایی آوینی برای رسیدن به حقیقت/ صراحت مستند«انحصار ورثه» از تفکرات آوینی نشأت میگیرد
محمدعلی شعبانی با اشاره به صراحت فیلم درباره شهید آوینی گفت: آوینی در ادوار زندگیاش صادق بوده و شخصیت ابن الوقتی نبود، جنگ و امام(ره) باعث تغییر در روند فکری او شد.
به گزارش خبرنگار سینما تئاتر خبرگزاری فارس، محمدعلی شعبانی مستندساز جوانی که سالهاست درباره سوژه های مختلف که برخی از آن ها بکر است فیلم ساخته و نظر مخاطبان و کارشناسان را به خود جلب کرده است. شعبانی پیش از این با ساخت فیلم مستند «ملی بدون کارت» در جشنواره شهید آوینی جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کرد. او این بار به سراغ تفکرات و اندیشه های شهید آوینی رفته است و تصویربرداری مستند با عنوان «انحصار ورثه» را با موضوع سید شهیدان اهل قلم به پایان برده است. شعبانی تیزری از فیلم در فضای مجازی به مناسبت شهادت شهید آوینی منتشر کرد همین بهانه ای شد تا با او درباره نحوه نزدیک شدن به این شهید و تحقیقات درباره تفکرات و اندیشه های او به گفت و گو نشستیم که از نظرتان می گذارد. شعبانی قصد دارد فیلمش درباره شهید آوینی که به گفته خودش بدون هیچ تعارفی آن را ساخته است برای حضور در جشنواره سینما حقیقت آماده و ارایه دهد. آوینی یک پدیده است/بخش هایی از زندگی این شخصیت مغفول مانده همزمان با شهادت سید شهیدان اهل قلم از تیزر فیلم «انحصار ورثه» رونمایی کردید ممکن است بفرمایید با چه نگره ای به سراغ ساخت فیلمی درباره این شهید رفتید و چه تصویری از این شهید ارایه می کنید؟ سخت ترین کار دنیا برای من ساخت فیلم برای آوینی است. به عقیده من آوینی یک پدیده است و ساخت فیلم درباره پدیدهای که هرکسی احساس تعلقی به ایشان دارد سختی کار را دو چندان می کند. طی این سالها تصویری از ایشان نشان داده شده که تصویر غبارآلود بوده است، جاهایی از منش و زندگی این شخصیت بزرگنمایی و بخش هایی مغفول مانده است در این میان بخشی از شخصیت ایشان دست نیافتنی شده است.
تعلقاتم کار را سخت می کرد شهید آوینی برای من به شخصه قهرمان است اما ترجیح دادم برای معرفی این شخصیت به نسلی که شاید در این شلوغی و هیاهوها نتوانند به درستی ایشان را درک کنند نباید قهرمان سازی کنم و با ارایه اغراق آمیز شخصیتی از ایشان ارایه دهم که برای مخاطب آگاه امروز قابل درک نباشد. ازطرفی خودم وابستگی از جنس حرفهای به حسب کار پدرم و فعالیتم در مجموعه روایت فتح به این شخصیت دارم .همچنین به حسب دوستی دیرنیه پدرم با ایشان حذف کردن تعلقاتم نسبت به ایشان در فیلم کار بسیار سختی بود اما تما م تلاشم را کردم که نگاه عموگونه به ایشان را حذف کنم و به درستی به همه زندگی این شخصیت بپردازم. اسناد ارایه شده در فیلم متقن است/ فیلم های مرثیه گونه و قهرمان پردازانه زیادی ساخته شد/ جامعه پیرامون آوینی برایم اهمیت دارد برای ارایه تصویری از نگاه خودتان درست چه نوع روایتی برای فیلم انتخاب کردید؟ روایت فیلم من سوم شخص است که در این روایت تلاش کردم به همه ابعادی که مورد نظر بوده و برای ارایه درست شخصیت اهمیت داشته است توجه کنم که هدف فیلم را تامین می کند. فیلم با آوینی به شکلی بدون واسطه برخورد می کند روایت ها کاملا مستقیم است. هیچ اما و اگری در فیلم باقی نمی ماند. اسنادی که در فیلم ارایه می شود کاملا مستند و متقن است برای ارایه درست تصویر از این شهید مناسبات را در نظر نگرفتم. به عقیده من سالهاست راجع به شخصیت آوینی فیلم های زیادی ساخته شده (با حفظ احترام به همه فیلم ها) یا به گونه ای مرثیه گونه یا قهرمان پردازانه بوده است . در این فیلم تلاش کردم به جامعه پیرامون آوینی و وقایعی که باعث رشد و پرورش او شد بپردازم.
روشنگری ملاک اصلی برای ساخت فیلم بود/ پویایی آوینی برای رسیدن به حقیقت برای نمایش درست شخصیت از قبل از انقلاب و دوره روشنفکری آوینی در فیلم سخن به میان می آید، از آن دوره حرف و حدیث های بسیاری وجود دارد از بس درباره آن دوره از آوینی روشنگری نشده است که حکایت آن روزگار این شهید بزرگوار مصداق این ضربالمثل معروف «یک کلاغ چهل کلاغ» شده است. در آن بخش از روایت فیلم که مربوط به پیش از انقلاب این شخصیت است تنها روشنگری ملاک اصلی من بود و هیچ گاه در هیچ یک از بخش های فیلم با نگاه جنجالی به اثر توجه نکردم زیرا معتقدم شهید آوینی جستجوگر حقیقت بوده است و با این فرد با چنین شخصیتی باید با نگاه مستقیم و بدون تعارف توجه کرد. روند سیروریت ایشان کاملا مشخص است و من هم تلاش داشتم این روند را به درستی و سرراست روایت کنم. تلاش کردم پویایی ایشان برای رسیدن به حقیقت را به تصویر بکشم. سیرورت تغییرات آوینی و پویایی ایشان در این اثر برایم اهمیت زیادی داشت. اگر نگاه دقیقی به زندگی و سیروریت ایشان داشته باشیم خواهیم دید ایشان هیچ لحظه ای از لحظات زندگی توقف نداشته و جاری بوده در این فیلم قرار نبوده ارزشگذاری کنم زیرا ایشان ارزش و اعتبار خود را دارند من تنها تغییر در این هنرمند و ساختار پیچیده این تغییر را از نگاه بسیاری از نزدیکان ایشان در قبل و بعد از انقلاب به تصویر کشیدم. از روابط پدرم برای تولید بی بهره بودم اما از آگاهی ایشان استفاده کردم بسیاری با خواندن این مصاحبه ممکن است به قرابت شما با آقای مرتضی شعبانی توجه کند و این نکته در ذهن تداعی شود که شما از وجود پدر برای به انجام رساندن اثر بهره بردید و شاید فرد فیلمساز و دغدغه مند دیگری این امکان را برای نمایش شخصیت هایی از این دست نداشته باشد این که من بهره خاصی از ایشان بردم و یا ممکن است این شرایط برای دیگران فراهم نشود را کاملا نفی می کنم . ایشان در کار به من کمک کردند و از نعمت حضور ایشان بهره بردم اما دو نکته مهم وجود دارد اول اینکه از رابطه پدر و پسری در تولید و محتوای اثر اصلا بهره نبردم و سعی کردم کاملا مستقل فیلم را بسازم . نکته دوم اینکه بالاخره ایشان یکی از دوستان قدیمی شهید آوینی بودند و خاطراتی از ایشان داشتند و شخصیت ایشان را به خوبی می شناختند من هم مانند هر فیلمساز دیگری از این تجربیات و نگاه بهره بردم . من با صراحت سوالاتم را از ایشان پرسیدم همانطور که از دیگر مصاحبه شونده ها سوالاتم را پرسیدم ایشان هم با سعه صدر پاسخ گفتند و جوانی من را تحمل کردند. من از رابطه های ایشان در تولید اثر اصلا بهره مند نشدم اما از آگاهی ایشان استفاده کردم و برای تطبیق اسناد از ایشان استفاده کردم که می دانم به هر فیلمساز دیگری هم کمک می کنند.من هم به اندازه دیگر فیلمسازان از ایشان بهره بردم با این تفاوت که جلسات به جای دفتر در منزل شکل می گرفت وجود ایشان برای این پروژه نعمتی است. ایشان خیلی سعه صدر نشان دادند جوانی من را تحمل کنند و فارغ از گفت و گویی که داشتیم به همه ابعادو کسانی که کمک بکنند مشاور تولید، خیلی وقت ها اسناد را تطبیق میزدیم من از این نعمتی که دارم استفاده کنم به لحاظ روابطی با عنایت ایشان نمی آمدند این رابطه را ضابطه برای ایشان من منزل کمک ویژه رابطه ای نخواستم. آوینی را به صورت کامل و با همه تحولات فکریاش به نمایش گذاشتم برای نمایش تغییر و تحولات فکری و اندیشه ای شهید آوینی با چه طیف از افراد و نزدیکان ایشان صحبت کردید؟ برای روایت درست از شخصیت شهید آوینی از شخصیتها و طیفهای مختلف سیاسی در کشور بهره بردم از افراد با گرایشات سیاسی چپ و راست در این فیلم حضور دارند زیرا قرار بود آوینی را به صورت کامل و با همه تحولات فکری اش به نمایش بگذارم نه آنگونه که تنها برخی از افراد از آن خوششان بیاید و او را به نفع خود مصادره کردند. آوینی شخصیت ابن الوقتی نبود من در شرایط بسیار سختی هستم. بسیاری از دوستان نزدیک به آوینی به من نهیب می زنند اما معتقدم آوینی را باید کامل و بدون پس و پیش کردن وقایع رخداده در طول زندگی فکری و اندیشه ای اش نمایش داد. او در ادوار زندگی اش صادق بوده و شخصیت ابن الوقتی نبوده است تغییرات او کاسبکارانه نبوده و او در زمان پیروزی انقلاب فعالیت خاصی نداشته و جنگ و امام باعث تغییر در روند فکری او شد. که سعی کردم به روشنی به آن اشاره کنم . ملاحظه ای برای انتخاب افراد مصاحبه شنونده نداشتم/ صریح ترین فیلمی که تاکنون ساختم/ صراحت فیلم از تفکر آوینی نشات گرفت با توجه به این مهم که در صحبت هایتان به صراحت در ارایه تغییرات وسیروریت ایشان سخن گفتید و حضرت امام (ره) در تغییر اندیشه هایشان نقش بسزایی داشتند به سراغ نزدیکان امام هم رفتید؟ نه به سراغ نزدیکان امام نرفتم اما به طور مثال برای ورود به دعواها و نقدهای شهید اوینی در اواخر دهه شصت به سراغ افرادی چون مهدی نصیری رفتم که در کیهان حضور داشت، رفتم و دلایل نقد آوینی را از او جویا شدم. برای استفاده از افرادی که هرکدام شناختی از آوینی داشتند و بخشی از زندگی او را در فیلم روایت می کنند ملاحظه ای را لحاظ نکردم و به این فکر نکردم ممکن است حضور افراد به مذاق مدیر یا رسانه ای خوش بیاید یا نه. این فیلم صریح ترین و بی تعارف ترین فیلمی است که تاکنون ساختم بدون هیچ محافظه کاری سراغ سوژه رفتم زیرا سوژه من تعارف بردار نیست. صراحت از نوع تفکر و شخصیت جستجوگرانه آوینی نشات می گیرد. تحقیقات و آماده سازی شرایط تولید فیلم چقدر زمان برد از سال 85 دست نوشتهها و مواردی که مربوط به شهید آوینی را جمع آوری کردم اما آن زمان تنها از روی علاقه این کار را انجام دادم اما از سال 91 به صورت جدی به سراغ تحقیقات درباره شخصیت این شهید رفتم و هم اینک فیلم آماده برای تدوین است. تلاش می کنم اثر را برای سینما حقیقت آماده کنم. انحصار ورثه فیلمی تحلیلی است چقدر خانواده شهید به شما در ارایه تصویر از شهید آوینی کمک کردند من به خانواده محترم آوینی ارادت دارم با خانم امینی مکالمه داشتم، قرار است بعد از اتمام فیلم برای خانواده شهید نمایش بدهیم تا نظر ایشان را جویا شویم. اما در طول تولید فیلم همکاری خاصی با من نکردند. در تولید این اثر به زندگی شخصی ایشان اشاره ای نداشتم اگر هم داشتم به زندگی و روند سیروریت ایشان ارتباط داشته که فاکت آوردم و کاملا حرفه ای با این مهم برخورد کردم زیرا معتقدم زندگی شخصی هنرمند به خودش مرتبط است فیلم انحصار ورثه کاملا تحلیلی است. بخش های زندگی آوینی توسط تفکرات و افراد تصاحب شده نام «انحصار ورثه» بار معنایی دارد این نام را چگونه انتخاب کردید؟ «انحصار ورثه» نامی است که کاملا با محتوای اثر تطابق دارد متاسفانه هر بخشی از زندگی شهید آوینی توسط تفکرات و افراد مختلف تصاحب شده است من تلاش کردم یک روایت کاملا مستقل و روشنی از این شهید ارایه کنم که تصورات مخاطب را نسبت به آنچه که هر گروه و دسته ای از ایشان روایت می کند کاملا به هم می ریزد. فیلم خوانش خودم از شهیدآوینی است که در باره او سالهای سال تحقیق کردم و آرشیو خوبی از ایشان جمعآوری کردم . در فیلم مجموعه ای از عکس ها و دست نوشته ها و اسنادی رونمایی می شود که هیچ گاه دیده نشده است. انتهای پیام /ج
95/01/21 :: 12:11
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]
صفحات پیشنهادی
نمایش فیلم مستند «ردپای چهگوارا» در کانون فیلم سینماحقیقت
نمایش فیلم مستند ردپای چهگوارا در کانون فیلم سینماحقیقت فرهنگ > سینما - عصر فردا یکشنبه 29 فروردین 95 و در دومین برنامه از دورهی جدید کانون فیلم سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی فیلم مستند ردپای چهگوارا ساخته علیرضا رفوگران به نمایش عمومی درآممستندسازان کمپین «نمایش فیلم مستند رایگان نیست» راهاندازی کردند
با امضای بیش از ۶۰۰ نفر مستندسازان کمپین نمایش فیلم مستند رایگان نیست راهاندازی کردند شناسهٔ خبر 3593190 - شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸ ۰۵ هنر > سینمای ایران بیش از ۶۰۰ مستندساز و دستاندرکار سینمای مستند از کمپین نمایش فیلم مستند رایگان نیست حمایت کردند به گزارش خبرنگار مگفتوگوی تفصیلی فارس با سازندگان مستند «فتح بیجی» روحیه مقاومت در میان نیروهای مبارز کار تروریستها
گفتوگوی تفصیلی فارس با سازندگان مستند فتح بیجیروحیه مقاومت در میان نیروهای مبارز کار تروریستها را تمام کرده خرابکاری داعش بعد از عقب نشینی وحید فراهانی گفت نیروهای مقاومت روز به روز تغییر کردهاند دشمن برای مبارزین عراقی برکاتی از جمله ایجاد روحیه مقاومت در آنان داشته که کارتجربه مستندسازی کیومرث پوراحمد در شبکه مستند
دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۵ ۳۵ شبکه مستند سیما در سی و دومین قسمت از مجموعه گنجینه مستند گذری به تنگستان ساخته کیومرث پوراحمد را پخش میکند که به گفته این کارگردان شناخته شده در سال 1357 ساخته شده است به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا کیومرث پوراحمد درباره ساخت مستندیک مستندساز تیزر جشنواره فیلم «روح الله» را میسازد
یک مستندساز تیزر جشنواره فیلم روح الله را میسازد شناسهٔ خبر 3601954 - دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳ ۱۵ هنر > سینمای ایران محمد کارت مستندساز در حال ساخت تیزر اصلی جشنواره فیلم روح الله با موضوع حضور امام خمینی ره پای صندوق رای در روز ۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸ است به گزارش خبرگپخش مستند در شبکه نمایش خانگی جدیتر شود/ حذف اکران رایگان
اکران عمومی مستند در ایران- ۳ پخش مستند در شبکه نمایش خانگی جدیتر شود حذف اکران رایگان شناسهٔ خبر 3591983 - یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۲ ۵۷ هنر > سینمای ایران پژمان مظاهریپور مستندساز با اشاره به مشکلات سینمای مستند از نبود پخش کننده مناسب بازار پخش نبود مخاطب سنجی و دامسال به تلویزیون بیشتر از جشنوارهها توجه میكنیم/ رصد مستندسازان معتقد و توانمند
امسال به تلویزیون بیشتر از جشنوارهها توجه میكنیم رصد مستندسازان معتقد و توانمند محسن یزدی مدیر مركز مستند سوره با بیان اینكه حوزه هنری در حمایت از هنرمندان پیشگام است گفت تولید و عرضه محصولات باكیفیت از دغدغههای ماست به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاهمستند سینمایی «موج نو» آماده نمایش شد
مستند سینمایی موج نو آماده نمایش شد فرهنگ > سینما - فیلم مستند سینمایی موج نو از تولیدات جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی احمد طالبینژاد با پشت سر گذاشتن آخرین مراحل فنی تولید آماده نمایش عمومی شد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین بررسی سیرنمایش مستندی از خسرو سینایی در سینماتک خانه هنرمندان
نمایش مستندی از خسرو سینایی در سینماتک خانه هنرمندان شناسهٔ خبر 3600333 - شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۷ ۲۵ هنر > سینمای ایران مستند گفتگو با سایه در خانه هنرمندان ایران به نمایش در میآید به گزارش خبرگزاری مهر یکصدوشصت و نهمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران دوشنبهافتتاح دوره جدید کانون فیلم «سینماحقیقت» با آثار مستند و تجربی عباس کیارستمی
افتتاح دوره جدید کانون فیلم سینماحقیقت با آثار مستند و تجربی عباس کیارستمی فرهنگ > سینما - عصر فردا یکشنبه 22 فروردین 95 و با نمایش فیلمهای منتخب مستند و تجربی عباس کیارستمی دورهی جدید کانون فیلم سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی افتتاح خواهد شد به-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها