محبوبترینها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1854894985
ریدلی اسکات، یک کارگردان همه فن حریف
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
ریدلی اسکات، یک کارگردان همه فن حریف
ریدلی اسکات یکی از عجیبترین کارگردانان تاریخ سینماست. معمولا کارگردانهای زیادی هستند که پس از دیدن دو تا چند اثر از آنها تقریبا دست آدم میآید که طرف چه در مغزش میگذرد و چه جنسی از قصه و روایت را دوست دارد
همشهری 6 و 7 - محمدصادق شایسته: ریدلی اسکات یکی از عجیبترین کارگردانان تاریخ سینماست. معمولا کارگردانهای زیادی هستند که پس از دیدن دو تا چند اثر از آنها تقریبا دست آدم میآید که طرف چه در مغزش میگذرد و چه جنسی از قصه و روایت را دوست دارد.
مثلا بعضیها فقط کمدی خوب میسازند، بعضیها متخصص ساخت فیلمهای جنگی یا ملودرام هستند، یک عده دیگر هم سینمای اکشن، اجتماعی، حادثهای، ترسناک و حتی تاریخی راست کارشان است.
خلاصه که بیشتر کارگردانها خیلی زود دستشان برای مخاطب رو میشود و از یک جایی به بعد مخاطب کم و زیاد حدس میزند که حال و هوای فیلم جدیدشان چیست اما این اتفاق در خصوص برخی کارگردانها نمیافتد، کارگردانهایی که به شکل عجیبی در کارنامه کاری شان تنوع موضوعی، داستانی و ساختاری وجود دارد.
البته در بین کارگردانها برخیهایشان در دو یا سه مدل فیلم ساختن تبحر یا تجربه دارند اما منظور ما انگشت شمارهایی است که تنوع فیلمسازی در آنها بیش از حد معمول است، کارگردانهایی که هر داستانی را با هر موضوع و ساختاری که بدهی دستشان یا از آن شاهکار درمیآورند یا یک اثر سرگرم کننده! کارگردانهایی که هیچ گاه در یک فضای خاص محدود نشده و هنوز هم نمیشوند. شاید از مهمترین و نام آشناترین نامها در این زمینه استیون اسپیلبرگ و استنلی کوبریک باشند.
دو کارگردانی که مخاطب میتواند در آثار آنها هر جور فیلمیکه دوست دارد پیدا کند و از قضا با نمونه خوبی از آن جنس فیلم هم مواجه شود. اما این گزارش نه درباره اسپیلبرگ است و نه کوبریک. کارگردانی که قطعا تاثیرش در تاریخ سینما به اندازه آن دو نفر نیست اما بدون شک در لیست کارگردانان تنوع طلب جایگاه بسیار بالایی دارد.
درباره کارگردانی حرف میزنیم که امسال با تلفیق سینمای علمی-تخیلی با سینمای کمدی و موزیکال اثری خلق کرد که یکی از مهمترین آثار سال 2015 لقب گرفت و مدتی پیش جایزه بهترین فیلم موزیکال-کمدی گلدن گلوب را به دست آورد. کارگردان فیلم «مریخی»: ریدلی اسکات.
سرریدلی اسکات در سال 1937 در انگلستان به دنیا آمد و از سال 1965 با ساخت فیلم کوتاه «پسر و دوچرخه» کارگردانی را آغاز کرد. او تا 40 سالگی فقط توانست تک اپیزودهای چند سریال را بسازد اما بدون آنکه نا امید شود تلاش کرد فرصت مناسبی به دست آورد و بالاخره در سال 1977 این فرصت برایش مهیا شد.
اسکات تا امروز که در آستانه 79 سالگی است بیش از 20 فیلم سینمایی ساخته که تنوع موضوعی در آنها موج میزند و برخی از آنها را هم میتوان جزو بهترین فیلمهای ساخته شده در موضوعات مختلف دانست. او تا امروز چهار بار نامزد اسکار کارگردانی شده اما هرگز نتوانسته آن را به دست آورد.
با این حال از آنجا که جایزه همیشه اصلیترین اتفاق نیست خیلی مهم نیست که او چندان آدم جایزه بگیری نبوده چرا که نه تنها فیلمهایش عموما قابل دفاعند بلکه کمتر کارگردانی وجود دارد که به اندازه او کارنامه متنوعی داشته باشد. باور نمیکنید؟ نگاه کنید او در چند زمینه فیلم ساخته!
تاریخی
اصلا ورود اسکات به سینما با ساختن فیلمیتاریخی-جنگی است. فیلمیکه براساس کتاب «دوئل» نوشته جوزف کنراد ساخته شده است. این فیلم «دوئل کنندگان» نام داشت و داستانش در خصوص یک واقعه تراژیک بین دو سرباز ناپلئون بناپارت است که از یک داستان واقعی الهام گرفته شده است، «فتح بهشت» هم که 1992 ساخته شد داستانی آشنا دارد، روایت همان سفر معروف کریستف کلمب که باعث کشف قاره آمریکا شد. اما اوج کار او در این زمینه هشت سال بعد بود. ساخت «گلادیاتور» در سال 2000 یکی از نقاط عطف کارنامه کاری اسکات است.
این فیلم داستان یک فرمانده نظامیمورد غضب واقع شده به نام «ماکسیموس» در دوره امپراطوری روم است که از عرش به فرش میافتد اما از رو نمیرود و بار دیگر در قامت یک گلادیاتور از جا بلند میشود. فیلم را هم ردیف «اسپارتاکوس» کوبریک میدانند. پنج سال بعد هم که با ساخت «قلمروی بهشت» به سراغ دوران جنگهای صلیبی رفت.
اسکات در سال 2010 نسخه جدیدی از افسانه معروف «رابین هود» را ساخت که داستانی بسیار جدی و تلخ داشت و یک راسل کرو که خیلی نچسب بود. او در سال 2014 فیلم جنجالی « اکسودوس: خدایان و پادشاهان» را ساخت که جلوههای ویژه بی نظیری داشت اما به دلیل ضعف در قصه پردازی چندان مورد توجه منتقدان قرار نگرفت.
کمدی
اولین تجربه جدی اسکات در کمدی فیلم «کلاهبردارها» است. فیلمیکه در سال 2003 ساخته شد و نیکلاس کیج، سام راکول و الیسن لومن بازیگران اصلی آن بودند. «کلاهبردارها» داستان دو کلاهبردار خرده پا است که کم کم در حال رشد و پیشرفتند اما یکی از آنها مشکلاتی جدی در زمینههای روانی دارد و مجبور میشود برای این که به ادامه کلاهبرداریهایش لطمه نخورد پیش یک دکتر روانکاو برود در این اوضاع و احوال ناگهان سر و کله دختری پیدا میشود که میخواهد پس از سالها پدر کلاهبردارش را ببیند.
موقعیت تراژیک ولی در عین حال خندان است و اسکات تلاش خود را کرده سمت کمدی ماجرا پررنگ باشد و این اتفاق هم رخ میدهد.
اما در زمینه کمدی بیرون کشیدن از یک موقعیت تراژیک، فیلم «مریخی» که سال 2015 ساخته شده اثر به مراتب پخته تر و جذابتری است. اسکات در 78 سالگی کاری کرده کارستان، فیلم داستان یک فضانورد است که بر اثر اتفاقی به تنهایی در سیاره مریخ گیر میافتد، موقعیت از این دلهره آور تر؟ اما اسکات واقعا شما را پای فیلم میخنداند و مت دیمن هم با یک اجرای تک نفره ولی درجه یک این خنده را بیشتر کرده است، بی خودی نیست که هم فیلم بهترین کمدی سال در گلدن گلوب شد و هم مت دیمون بهترین بازیگر کمدی!
اکشن
اسکات یکی دو فیلم اکشن درست و حسابی هم دارد. یکی «سقوط شاهین سیاه» که سال 2001 ساخت و داستانش بر مبنای یک اتفاق واقعی است که ارتش آمریکا در سومالی گرفتار آن میشود.
ماجرا از این قرار است که آمریکاییها هلیکوپتری میسازند به نام «شاهین سیاه» که مدعی بودند دشمن هرگز نمیتواند مانع سقوط آن شود اما از آن جا که همیشه دست بالای دست زیاد است شاهین سیاه در میان بهت همه سقوط میکند و سربازان آمریکایی ناگهان خود را نه روی هوا و دور از دسترس دشمن بلکه روی زمین و در محاصره او میبینند. فیلم پر از صحنههای اکشن و دلهره آور است.
اسکات هفت سال پس از «سقوط شاهین سیاه» هوس سر زدن به خاورمیانه میکند و «یک مشت دروغ» را با بازی لئوناردو دی کاپریو میسازد. فیلم داستان ماموریت یک مامور سی.آی.ای برای دستگیری یکی از سران القاعده به اردن است. فیلم سکانسهای درگیری درخشان ولی خشن دارد که به همین دلیل هم با اعمال محدودیت سنی اکران شد.
جنایی
اسکات برای ساخت یک فیلم جنایی درجه یک به سراغ یکی از عجیبترین و مخوفترین جنایتکاران آمریکا در طول دهه 60 و 70 میلادی رفت. در آن دوران مرد سیاه پوستی به نام فرانک لوکاس در محله هارلم نیویورک اقدام به فروش و توزیع هروئین میکند. اما چند چیز باعث شد این جنایتکار تبدیل به نمونه بی نظیری در بین اطرافیان خود شود.
اول از همه او جنس نامرغوب به دست کسی نمیرساند، شایع است که او مرغوبترین نوع هروئین را در تاریخ آمریکا وارد خاک این کشور کرده و به دلیل خوب بودن جنس توزیعیاش بسیاری از جوانهای نیویورکی را در دام اعتیاد انداخت.
لوکاس با حذف واسطهها جنس خود را مستقیما از تایلند و ایتالیا وارد میکرد و به این ترتیب خیلی زود از یک راننده جوان سیاه پوست تبدیل به یک گانگستر میلیونر شد و از همه جالبتر روشهای او برای آوردن هروئین به داخل خاک آمریکا بود. یکی از جالبترین روشهای او مخفی کردن مواد در تابوت سربازان کشته شده آمریکایی در جنگ ویتنام بود که نفرت عمومیزیادی علیه او به وجود آورد.
با این حال لوکاس تا جایی که توانست از دست قانون گریخت. «گنگستر آمریکایی» اقتباسی تماشایی از زندگی لوکاس است. فیلم از دو بازی درخشان سود میبرد اول دنزل واشنگتن که نقش لوکاس را بازی میکند و دوم راسل کرو بازیگر محبوب ریدلی اسکات که نقش افسر پلیسی به نام ریچی رابرتز.
در حقیقت رابرتز تنها پلیس سالم این فیلم است که حاضر به پذیرفتن رشوهها و حق السکوتهای لوکاس نمیشود و در حالی که بین کلی پلیس فاسد گیر افتاده تصمیم میگیرد هر جور هست لوکاس را به دام اندازد. بازیهای درخشان در کنار فیلم نامه ای قوی همه چیز را فراهم کرد تا ریدلی اسکات با خرج کردن تواناییهای کارگردانی اش یکی از بهترین فیلمهایی جنایی یک دهه اخیر را جلوی دوربین ببرد.
فضایی
جدا از فضای عجیبی که اسکات از مریخ در فیلم «مریخی» ارائه داده است جزئیات زندگی آدمهایی که به فضا میروند هم در این فیلم بسیار دقیق به تصویر کشیده شده است. او بهترین استفاده را از همه فرضیههای موجود در علم هوا-فضا کرده تا داستانی واقعیتر ارائه دهد و اتفاقا موفق هم شده البته همه اینها را با زبانی کمدی روایت کرده است.
با این حال همچنان شاهکار اسکات در این زمینه برمیگردد به دومین فیلمش در مقام کارگردان، فیلمیکه هم آن را یکی از بهترین فیلمهای ترسناک تاریخ سینما میدانند و هم یکی از بهترین فیلمهای ساخته شده در زمینه سفر به فضا: «بیگانه». با ساخته شدن این فیلم در سال 1979 اسکات خیلی زود و تنها دو سال پس از ورودش به دنیای سینما توانست جایگاه خود را به عنوان یک کارگردان درست و حسابی تثبیت کند.
داستان فیلم که ستاره اصلی آن فضانوردی به نام الن ریپلی با بازی سیگورنی ویور است درباره تقابل انسان با هیولاهای فضایی است. فیلم آنقدر خوب و پر ظرفیت بود که برای ساخت قسمتهای بعدی آن کارگردانان سرشناسی چون جیمز کامرون، دیوید فینچر و ژان پیر ژونه پشت دوربین قرار گرفتند.
خود اسکات هم در سال 2010 فیلم «پرومتئوس» را ساخت که مقدمه ای است بر اتفاقات فیلم «بیگانه» و قرار است در سال 2017 هم نسخه جدیدی از آن را بسازد، یعنی زمانی که پا به 80 سالگی گذاشته است. اسکات در فیلمهای فضایی اش به خوبی استیصال انسان در کائنات را به رخ تماشاگران فیلم میکشاند و این برگ برنده او در فیلمسازیِ هوا-فضایی است!
علمی تخیلی
میگویند اگر همین یک فیلم در کارنامه کاری اسکات بود برای ماندگار شدن او کفایت میکرد. بلید رانر نهایت تخیلی پر از واقعیت است که اسکات از آینده ارائه میدهد. او در «بلید رانر» که سال 1982 ساخته شد لس آنجلس سال 2019 را به تصویر میکشد.
خب! خلق جزئیاتی به این دقت و ظرافت آن هم بیش از 30 سال پیش ظاهرا کار بسیار سخت و دشواری بود، اما اسکات به خوبی از عهده آن بر میآمد. در بسیاری از نظرسنجیها این فیلم عنوان بهترین فیلم عملی تخیلی تاریخ سینما را به دست آورده است. دیكارد باید رد «رپلیكانتها» را بگیرد.
موجوداتی كه، در ظاهر انسان به نظر میرسند اما توسط یك ژن مصنوعی كه تولید شركت تایرل است، ساخته شدهاند. در اصل دیکارد باید چهار «رپلیكانت» را پیدا و نابود کند که این کار در شهر بحران زدهای چون لس آنجلس سال 2019 کار سخت و پیچیده ای است. دستمایه اصلی ساخت فیلم، رمان «آیا آدم مصنوعیها خواب گوسفند برقی میبینند؟» بوده است؛ رمانی در 210 صفحه كه توسط فیلیپ د. دیك، در سال 1968 منتشر شد.
جالب است که فیلم به دلیل تصویری سیاه و گوتیک واری که از آینده لس آنجلس نشان میدهد ابتدا چندان مورد توجه منتقدان قرار نگرفت، فیلم جدا از وجوه پلیسی و اکشنی که دارد سی و چند سال پیش نشان میدهد به واسطه پیشرفتهای سرسام آور علمیچه معضلات و گرفتاریهای روحی و روانی در انتظار انسان قرن 21خواهد بود، حرفی که در ابتدا نه توسط کسی شنیده شد و نه کسی به آن پرداخت اما «بلید رانر» مسیر موفقیتش شبیه قالی کرمان بود و هر چه گذشت کم کم همه به این نکته رسیدند کاری که ریدلی اسکات در این فیلم کرده و پیش بینیاش از آینده اگر در نوع خودش بی نظیر نباشد، قطعا کم نظیر است.
البته اسکات در سال 1985 فیلم «افسانه» را هم ساخته که وجه تخیلی و فانتزی آن بیشتر است. افسانه داستانی رویاگونه را درباره آخرین تک شاخ جنگلهای اسرار آمیز و رویارویی او با اربابان تاریکی روایت میکند. در این فیلم تام کروز که آن زمان هنرپیشه ای جوان و تازه کار بود به ایفای نقش پرداخت.
ترسناک
احتمالا باز هم بایددر اینجا از فیلم «بیگانه» یادی کنیم؛ فیلمیکه یکی از مخوفترین موجودات فرازمینی تاریخ سینما در آن خلق شده است. موجود بیگانه این فیلم برای ترساندن هر مخاطبی در هر دوره زمانی حسابی به درد بخور و قابل استفاده است. اما شاید مستقلترین فیلم اسکات از لحاظ ترسناک بودن «هانیبال» باشد. فیلمیکه اسکات در سال 2001 و در ادامه موفقیت فیلم «سکوت برهها» اثر ماندگار جاناتان دمیساخت.
در نسخه جدید این فیلم آنتونی هاپکینز همچنان دکتر هانیبال لکتر آدمخوار است اما به جای جودی فاستر در نقش افسر پلیس کلاریس استرلینگ این بار جولیان مور جلوی دوربین رفته است. هر چند فیلم را نمیتوان جزو شاهکارهای اسکات دانست و از خیلی جهات به مراتب نسخه ضعیف تری از فیلم «سکوت بره ها» است اما هانیبال فیلم اسکات یک ویژگی بسیار مهم دارد، او ترسناکتر از فیلم قبلی است.
انگار اسکات ترجیحاش این بوده که تمرکز اصلیاش را روی وجوه بیرونی هانیبال بگذارد تا اینکه از طریق ترسهای دورنی و روانشناختی مخاطب را دچار دلهره کند و البته در این زمینه هم موفق میشود به همین دلیل هم هانیبال فیلم اسکات به مراتب ترسناکتر از هانیبال فیلم دمیاست.
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]
صفحات پیشنهادی
همه چیز ۲۷ فروردین روی تشک مشخص خواهد شد قادریان: فقط به حضور در المپیک فکر میکنم/ تمام حریفان مدعی هستند
همه چیز ۲۷ فروردین روی تشک مشخص خواهد شدقادریان فقط به حضور در المپیک فکر میکنم تمام حریفان مدعی هستند دارنده مدال برنز کشتی فرنگی جهان گفت فقط به حضور در بازیهای المپیک فکر میکنم و اگر امیدی نداشتم تمرین و در انتخابی تیم ملی شرکت نمیکردم یوسف قادریان در گفتوگو با خواکنش جلالی به رقبای ایران: حریف سخت و آسان نداریم/ باید از همه نظر آماده باشیم
سهشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳ ۵۱ سرمربی تیم فوتبال سایپا درباره قرار گرفتن ایران در گروه اول مقدماتی جام جهانی گفت وضعیت امیدوار کننده است اما تیم ملی باید از همه نظر آماده بازیها باشد مجید جلالی در گفتوگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا درباره قرعه ایرانامید نوروزی:همه حریفانم را نقره داغ کرده ام/تلاش می کنم در المپیک بهترین کشتی هایم را بگیرم
همه حریفان را نقره داغ کرده ام و فقط صابون من به تن کشتی گیر کره ای نخورده است این سخن امید نوروزی قهرمان جهان و المپیک بود تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان در مسابقات جهانی 2015 - لاس وگاس سهمیه اوزان 75 85 و 98 کیلو را به دست آورده و سرنوشت سه سهمیه 59 66 و 130 کیلو به نتایج دینرمافزاری رایگان و همه فن حریف برای علاقهمندان به نجوم و آسمان شب/Stellarium را دانلود کنید
نرمافزاری رایگان و همه فن حریف برای علاقهمندان به نجوم و آسمان شب Stellarium را دانلود کنید دانش > نجوم - اگر علاقهمند به نجوم و آسمان شب هستید نباید از نرمافزارهای مفید غافل شوید اگر برای یک رصد برنامهریزی میکنید یا در شهرها در حسرت دیدن زیبایی آسمان حسرت میهمه حریفان در آسیا قدرتمند هستند؛ برای صعود به جام جهانی باید همدل باشیم بختیاریزاده: دیگر شنیدن اخبار خداحاف
همه حریفان در آسیا قدرتمند هستند برای صعود به جام جهانی باید همدل باشیمبختیاریزاده دیگر شنیدن اخبار خداحافظی کیروش از تیم ملی لوث شده است کرهجنوبی از ما میترسد پیشکسوت فوتبال ایران گفت بارها اخباری از این دست که کیروش از فلان کشور پیشنهاد دارد و یا میخواهد برود و یا آخر«سکوت» دو کارگردان ایرانی در کن 2016
سکوت دو کارگردان ایرانی در کن 2016 چند روز گذشته از سوی دفتر جشنواره کن خبر لذت بخشی به علی عسگری کارگردان خوش اقبال ایرانی که حالا درپاریس زندگی می کند می رسد خبری مبنی براینکه آخرین فیلمش سکوت دربخش رسمی مسابقه فیلم های کوتاه انتخاب شده است بانی فیلم چند روز گذشته از سوبن افلک، «بتمن» را کارگردانی می کند
بن افلک بتمن را کارگردانی می کند کوین سوجیهارا رییس شرکت وارنر برادرز در گردهمایی سالانی سالنداران سینمای آمریکا اعلام کرد که بن افلک فیلم بعدی بتمن را برای این شرکت خواهد ساخت سینما پرس کوین سوجیهارا رییس شرکت وارنر برادرز در گردهمایی سالانی سالنداران سینمای آمریکافیلمی که جان کارگردانش را گرفت!
سهشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۰ ۳۰ نمایش نسخه احیا شده فیلم باد صبا در جشنواره جهانی فجر اگرچه برای نخستین بار است که اتفاق میافتد اما به دلیل آنکه سازندهاش در حین فیلمبرداری جان خود را از دست داده است اهمیت دیگری دارد به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا فیلم مستند باد صبا ساخهمه دستگاهها باید در زمینه قرآن کریم گام بردارند
پنجشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۸ ۱۲ مدیرکل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ با تاکید بر اینکه همه دستگاهها باید در زمینه قرآن کریم گام بردارند گفت همه مسئولان مکلف هستند در جهت توسعه قرآن کریم تلاش کنند به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه کردستان اصغر امیرنیا - مدیرکل تیادگاری شهید صیاد برای جلوگیری از تحریف تاریخ جنگ
سهشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹ ۲۷ با ابلاغ فرمان صریح و قاطع فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر ادامه راه آن شهید علی صیاد شیرازی و به ویژه همت و اراده استوار دو تن از همرزمان آن شهید یعنی امیر سرتیپ ناصر آراسته و امیر سرتیپ سیدحسام هاشمی نه تنها فعالیتهای آموزشی هیأت معارف جنگ-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها