تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  بنر تستی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820640755




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سیف بورس تهران را قرمزپوش کرد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سیف بورس تهران را قرمزپوش کرد
افت نزديك به هزار و 600 واحدي شاخص كل بورس تهران در جريان معاملات روز گذشته چنان به برخي از كارشناسان شوك وارد كرد كه اين دسته از كارشناسان از معاملات اولين روز هفته جاري با عنوان «روز سقوط آزاد بورس در سال 95» ياد كردند.
نویسنده : هادي غلامحسيني 


به گزارش «جوان» اخبار سياسي - اقتصادي روزگذشته چنان فضاي منفي را در تالار شيشه‌اي رقم زد كه اغلب سهامداران در صف فروش سهام قرار گرفتند، البته روند اصلاحي قيمت‌ها از هفته گذشته آغاز شده بود، به‌طوري كه در كل هفته اخير شاخص كل 5/1 درصد نزول داشت اما روند اصلاحي در اولين روز هفته جاري چنان شدت گرفت كه شاخص هزار و 574 واحدمعادل 2درصد نزول داشت كه كارشناسان از اين روز به عنوان روز سقوط آزاد بورس ياد كردند.
افت قيمت شركت‌هاي مطرح بازار و افزايش تقاضاي فروش در اولين روز معاملاتي هفته موجب شد تا شاخص بورس تهران بيش از هزار و 574 واحدي را تجربه كند و به راحتي وارد كانال 78 هزار واحدي شود.
رئيس كل بانك مركزي در امريكا طي مصاحبه‌اي با بلومبرگ اعتراف كرد برجام براي ايران دستاورد اقتصادي نداشته است و سيف به شكل تلويحي تداوم محروميت دلاري ايران از سوئيفت را نقض برجام ازسوي طرف امريكايي عنوان كرده است، ‌اين اظهارات سيف بازتاب وسيعي در رسانه‌هاي داخلي و خارجي داشت به‌طوري كه در بازار، سهام، سهامداران تحت تأثير اين خبر درصف فروش سهام قرار گرفتند و بهاي اغلب سهام شركت‌ها ريزش قابل ملاحظه‌اي را در طول معاملات روز گذشته تجربه كرد.
به نظر مي‌رسد گشايشي در مناسبات ارزي و دلاري كشور به‌رغم آنكه ايران به تعهداتش در توافقنامه برجام عمل كرده است، ‌صورت نگرفته و همين امر مي‌تواند همچنان دلارهاي بلوكه شده ايران در غرب را فريز نگه دارد، از اين گذشته محروميت دلاري ايران در سوئيفت موجب مي‌شود هزينه‌هاي بالاي نقل و انتقالات ارزي همچنان روي اقتصاد ايران اثر منفي داشته باشد كه بازار سهام اين امر را به خوبي درك كرده است.
اغلب شركت‌هاي صادرات محور و واردات محور به نوعي نيازمند استفاده از سوئيفت به طور كامل هستند و محروميت ايران از بخش دلاري سوئيفت مي‌تواند هزينه‌هاي اين شركت‌ها را بالا ببرد، به همين دليل عمده شركت‌هايي كه در انتظار گشايش سوئيفت و برقراري ارتباطات بودند روزگذشته با افت بهاي سهام‌شان در بورس مواجه شدند.
البته پيش‌تر كارشناسان تحليل كرده بودند كه سخنان رئيس كل بانك مركزي در نشست‌هاي صندوق بين‌المللي پول و بانك جهاني و حضور بالاترين مقام بانكي كشور در كميته روابط خارجي مجلس سناي امريكا آن هم بعد از 40 سال و ديدار با وزير خزانه‌داري امريكا تأثير مثبت بر بازار بورس تهران بگذار‌د اما انتشار خبر مذاكره سيف براي آزاد كردن دارايي‌هاي بلوكه شده ايران جو منفي را در بازار بورس به راه انداخت  به طوري كه افزايش 30 ميليون توماني وام ساخت مسكن و ديگر اخبار و رويدادهاي مثبت روزهاي گذشته نيز نتوانست مانع از افت بازار سهام شود .
البته حواشي اجلاس همكاري‌هاي اسلامي و حضور نيافتن وزير امور خارجه و رئيس‌جمهور ايران در مراسم اختتاميه نيز بازار بورس را تحت تأثير قرار دارد.
اخبار منفي فوق به كل بازار تعميم يافت و به اصطلاح خشك و ‌تر را با هم سوزاند، اين در حالي بود كه به‌رغم وجود برخي ابهامات در صنعت خودرو، صنايع ديگر مشكلي ندارند اما به دليل فشار فروش ناشي از نگراني‌ها، روند بازار به كل بر مي‌گردد.
با تشديد روند نزولي بورس تهران در معاملات، شركت‌هاي مپنا، بانك ملت، فولاد مباركه، نفت و گاز پارسيان به همراه شركت‌هاي مطرح خودرويي يعني ايران خودرو و سايپا و نيز بانك تجارت، پالايشگاه بندرعباس، كشتيراني و تاپيكو بيشترين تأثير منفي را در بورس تهران گذاشتند و شركت‌هاي اندكي روند مثبت را تجربه كردند.
همچنين شركت‌هاي خودرويي هم با بي‌اقبالي سهامداران مواجه شدند و بيشترين تقاضاي فروش بازار را به خود اختصاص دادند به طوري كه سرمايه‌گذاري سايپا، سايپا ديزل، سايپا، گسترش سرمايه‌گذاري ايران خودرو، سرمايه‌گذاري رنا و پارس خودرو از ديگر شركت‌هاي با تقاضاي فروش بودند.
افت 98/1 درصدي شاخص بورس در حالي رقم مي‌خورد كه به گفته كارشناسان بورس تهران به دليل جهش‌هاي تند خود در سال گذشته و پيش خور كردن قيمت‌ها، اكنون روند اصلاحي و منطقي خود را طي مي‌كند و به زودي اين روند پايان مي‌يابد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن