تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1805814883
![نمایش مجدد: چه شورش ها و نهضت هایی در زمان امامت امام هادی(ع) اتفاق افتاد؟ refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
چه شورش ها و نهضت هایی در زمان امامت امام هادی(ع) اتفاق افتاد؟
واضح آرشیو وب فارسی:قدس آنلاین: دوره امامت حضرت هادی(ع) که هم زمان با حکومت چند خلیفه عباسی بود، دوره ای پرتنش و آشوب به شمار می آمد که در آن قلمرو اسلام صحنه درگیری های مختلف و پیدایش آشوب ها و نهضت های فراوانی بود.به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اسلام کوئست، دوره امامت حضرت هادی(ع) که هم زمان با حکومت چند خلیفه عباسی بود، دوره ای پرتنش و آشوب به شمار می آمد. به طور کلی درباره این دوران باید گفت که برخوردهای اعتقادی، مناقشه های علمی، تبعیض های قومی، فشارهای اقتصادی و سیاسی و ...، قلمروی اسلامی را به صحنه درگیری های مختلف گروه ها و احزاب مبدل ساخت. این جنبش ها را از حیث انگیزه دینی یا غیر دینی به دو دسته «آشوب» و «نهضت» می توان تقسیم کرد. آشوب ها با اهداف قدرت طلبانه و فتنه جویانه انجام می گرفت و نهضت ها که از سوی علویان به وقوع می پیوست، با انگیزه های حق گرایانه صورت می پذیرفت. [۱] این نوشتار نگاهی گذرا به این حرکت ها و جنبش ها دارد. الف. آشوب ها ۱. حرکت بابک خرّم دین «بابکیه»، فرقه ای بودند که از «بابک خرم دین» پیروی می کردند [۲] و تا اندازه ای حرکت آنان نمود دینی و هدف سیاسی داشت و خطرناک ترین حرکتی بود که در دوران امام هادی(ع) رُخ داد. بابک خودش را به «ابو مسلم خراسانی» مرتبط می دانست و ادعا می کرد که از نسل دختر او است. [۳] او با سیاستی که داشت، موفق شد همه بخش های آذربایجان را به هم پیوند دهد. [۴] معتصم در سال ۲۲۰ هجری قمری به بزرگ ترین فرماندهش، «افشین» دستور سرکوبی او را داد. افشین بابک را شکست داد و سرانجام دستگیر کرده نزد معتصم برد و به گونه فجیعی به قتل رسانید. [۵] ۲. حرکت مازیار هنوز حکومت عباسی از آشوب هایی که بابک برانگیخته بود، رهایی نیافته بود که با حرکت فرد ایرانی دیگری روبرو شد. «مازیار» اهل طبرستان و سالار قلعه طبرستان بود. [۶] او وطن خود را عرصه فعالیت های انقلابی خصمانه با حکومت قرار داد. مازیار به اقتضاى سیاست، ادعای مسلمانى کرده بود، [۷] و «محمد»، نام گرفت [۸] و در زمان مأمون به استانداری طبرستان و دماوند منصوب و به «سپهبد» نامدار شد. [۹] او در سال ۲۲۴ هجری دست به مخالفت با معتصم زد، و با لشکریان او جنگید. [۱۰] تا این که در سال ۲۲۵ هجری به سامرا آمد. [۱۱] مازیار از دشمنی میان «طاهریان» و «افشین» بهره جست و با افشین، مکاتبه و او را به سرپیچی از فرمان حکومت تشویق کرد تا خطر سرکوب او را از خود دور کند. مازیار به او وعده داد که در این صورت می تواند خراسان را که افشین به آن طمع فراوانی داشت، از چنگ حکومت بیرون آورد. [۱۲] ولی بعداً اعتراف کرد که افشین او را به شورش و نافرمانی و گرایش به مجوسیت تحریک کرده است. [۱۳] خلیفه که از اهداف این شورش آگاه شده بود، به سرکوبی آنها برخاست و مازیار را دستگیر کرد و او را آن قدر تازیانه زد که مُرد. [۱۴] ۳. آشوب در بغداد بغداد در سال ۲۵۱ هجری طعمه تاخت و تاز معتز و مستعین بر سر قدرت گردید. [۱۵] از این رو؛ آشوب هایی از سوی برخی انجام گرفت که، ماه ها به طول انجامید و گروه بسیاری از مردم کشته و خانه هایشان ویران شد. در سال بعد، شورشی دیگر علیه «محمد بن عبداللّه بن طاهر»، والی بغداد صورت گرفت. [۱۶] بسیاری حرکت ها و جنبش های مسلحانه دیگر در اندلس و شهرهای دمشق نیز صورت گرفت که شرح کامل آن در تاریخ آمده است و از وضع نابسامان سیاسی در این دوره از خلافت عباسیان حکایت می کند. [۱۷] پیدایش و گسترش نهضت علویان در نگاهی کلان، اعتقاد شیعه مبنی بر حقانیت خلافت خاندان پیامبر اکرم(ص)، عامل احیای حرکت انقلابی علویان و شیعیان بر ضد حاکمیت را تشکیل داد و در درجه دوم، این حرکت ها، بازتابی روشن از سیاست ها و برنامه های سرکوب گرانه عباسیان بود. روحیه تسلیم ناپذیری علویان در برابر ستم از یک سو و فشار بیش از حد عباسیان بر شیعیان و نسل کشی آنها از سوی دیگر، چهره های برجسته و ممتاز علوی را بر آن داشت تا برای احقاق حق امامان خود و پایان دادن بر اعمال ننگین دستگاه ظلم، دست به قیام بزنند. سردمداران این قیام ها، که خود از نوادگان ائمه اطهار(ع) بودند - به انگیزه براندازی نظام ستم پیشه عباسی با شعار «الرّضا من آل محمد(ص)»[۱۸] قیام خود را آغاز کردند. [۱۹] ب. نهضت ها و قیام ها ۱. قیام «یحیی بن عمر طالبی» یحیى بن عمر بن یحیى بن حسین بن زید بن على بن حسین بن على بن ابی طالب(ع)، [۲۰] در سال ۲۵۰ هجری قمری در کوفه قیام و ظهور نمود. [۲۱] او در دوران خفقان خلافت متوکل قیام خود را در خراسان آغاز کرد و متوکل، عبداللّه بن طاهر، را مأمور سرکوب او کرد. او پس از مدتی دستگیر شد و پس از ضرب و جرح فراوان در زندان «فتح بن خاقان» زندانی گردید. سالیانی بعد، در زمان مستعین عباسی از زندان آزاد شد و به بغداد رفت و دوباره پرچم قیام را با شعار «الرضا من آل محمد(ص)» برافراشت و مردم کوفه را نیز به یاری خود برانگیخت. [۲۲] امیر بغداد، محمد بن عبداللّه بن طاهر، به رویارویی با او برخاست. سرانجام یحیی پس از مقاومت بسیار شکست خورد و به شهادت رسید و دسته ای از افراد او اسیر شدند. اسیران را با پای برهنه وارد بغداد کردند و هر کس را که عقب می ماند، گردن می زدند. در میان اسیران، بزرگانی بودند که از آن جمله، «اسحاق بن جناح» را می توان نام برد. سر یحیی را از بدن جدا کردند. مردم با آگاهی از شهادت او، به شدت گریستند. شهادت یحیی موجی از اندوه و سوگ را در میان شیعیان ایجاد کرد و شاعران آزاده ای که در آن دوران می زیستند، در رثای او اشعار بسیاری سرودند. [۲۳] ۲. قیام «حسن بن زید» او از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) بود. [۲۴] مورّخان اسلامی قیام وی را سال ۲۵۰ هجری و در ناحیه طبرستان ضبط کرده اند. او توانست در این ناحیه افراد بسیاری را برای پیوستن به قیام خود دعوت کند. قیام او نزدیک به بیست سال طول کشید. [۲۵] او توانست ناحیه طبرستان را در اختیار خود بگیرد و سرزمین های دیگری مانند ری را نیز از سلطه عباسیان بیرون آورد. [۲۶] ۳. قیام «حسین بن محمد طالبی» حسین بن محمد بن حمزه بن عبد الله بن حسین بن على بن حسین بن على بن ابی طالب(ع)، [۲۷] در سال ۲۵۱ هجری در کوفه بر ضد حکومت ستم پیشه عباسی قیام کرد که با دوران خلافت مستعین هم زمان بود. [۲۸] خلیفه وقت، «مزاحم بن خاقان» را برای سرکوبی وی گسیل داشت. [۲۹] جنگ بین آنها در گرفت و حسین شکست خورد و به سوی شهر عقب نشست. مردم در دفاع از این انقلابی ستم ستیز، به سوی مزاحم، سنگ پرتاب کردند. او از این حرکت مردم بسیار خشمگین شد و به افراد خود فرمان داد تا شهر را آتش زنند. آنها درِ بزرگ شهر و هفت بازار و هزار خانه را به آتش کشیدند و نوامیس را مورد هتک حرمت قرار دادند. زندان ها را نیز از علویان آکندند و این گونه قیام حسین بن محمّد زید را سرکوب کردند. [۳۰] ۴. قیام «اسماعیل بن یوسف» اسماعیل بن یوسف بن ابراهیم بن عبد الله بن حسن بن حسن ابن على بن ابی طالب(ع) در سال ۲۵۱ هجری در مکه دست به قیام زد و با امیر مکه (جعفر بن فضل) بهمقابله برخاست. او توانست قدرت را در این شهر به دست بگیرد و به خزانه داری شهر و نیز آنچه در کعبه نگهداری می شد، دست یابد. اسماعیل بن یوسف پس از قیام خود، حکمران مکه را همراه هوادارانش بیرون راند و بسیاری از آنان را کشت. پس از آن به سوی مدینه لشکر کشید و آن جا را نیز به تصرف خود در آورد و دوباره به مکه بازگشت. شهر مکه در محاصره اقتصادی قرار گرفت تا جایی که مردم از تشنگی و گرسنگی تلف می شدند و لشگریان معتز با آنان وارد جنگ شدند که جنگ آنها در روز عرفه بود. هزار و صد حاجی در خون خود غلتیدند و در آن سال، کسی در عرفات توقف نکرد. [۳۱] ................................... [۱]. ر. ک: هادی منش، ابوالفضل، بررسی قیام ها و شورش های دوران امام هادی(ع)، مجله مبلغان، شماره ۱۲۹، ص ۱۳ - ۲۴. [۲]. مشکور، محمد جواد، فرهنگ فرق اسلامى، ص ۸۵، مشهد، آستان قدس رضوى، چاپ دوم، ۱۳۷۲ ش؛ سیف الدین آمدى، أبکار الأفکار فی أصول الدین، ج ۵، ص ۶۳، قاهره، دار الکتب، ۱۴۲۳ ق. [۳]. ر. ک: دینورى، ابو حنیفه احمد بن داود، الاخبار الطوال، ص ۴۰۲، قم، منشورات الرضى، ۱۳۶۸ ش. [۴]. مسعودی، ابو الحسن علی بن الحسین، مروج الذهب و معادن الجوهر، ج ۳، ص ۴۴۲، قم، دار الهجرة، چاپ دوم، ۱۴۰۹ ق. [۵]. طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک(تاریخ طبری)، ج ۹، ص ۱۳ – ۱۴، بیروت، دار التراث، چاپ دوم، ۱۳۸۷ ق؛ تمیمی سمعانی، أبو سعید عبد الکریم بن محمد، الأنساب، ج ۲، ص ۷، حیدر آباد، مجلس دائرة المعارف العثمانیة، چاپ اول، ۱۹۶۲ م. [۶]. الاخبار الطوال، ص ۴۰۲؛ تاریخ طبری، ج ۹، ص ۸۴. [۷]. راوندی، مرتضی، تاریخ اجتماعی ایران، ج ۲، ص ۲۱۷، تهران، انتشارات نگاه، چاپ دوم، ۱۳۸۲ ش. [۸]. یاقوت حموی، شهاب الدین ابو عبد الله، معجم البلدان، ج ۴، ص ۱۵، بیروت، دار صادر، چاپ دوم، ۱۹۹۵ م. [۹]. ابن الفقیه، احمد بن محمد بن اسحاق، البلدان، ص ۵۷۱، بیروت، عالم الکتب، چاپ اول، ۱۴۱۶ ق. [۱۰]. تاریخ طبری، ج ۹، ص ۸۰؛ مسکویه رازی، ابو علی، تجارب الامم، ج ۴، ص ۲۴۳، سروش، تهران، ۱۳۷۹ ش. [۱۱]. ابن اثیر، علی بن محمد، الکامل فی التاریخ، ج ۶، ص ۵۱۰، بیروت، دار صادر، ۱۳۸۵ ق. [۱۲]. ر. ک: تاریخ طبری، ج ۹، ص ۸۰ – ۸۲. [۱۳]. مروج الذهب، ج ۳، ص ۴۷۳. [۱۴]. همان، ص ۴۷۳ – ۴۷۴؛ یعقوبی، احمد بن أبی یعقوب، تاریخ الیعقوبی، ج ۲، ص ۴۷۷، بیروت، دار صادر، چاپ اول، بی تا. [۱۵]. ر. ک: تاریخ طبری، ج ۹، ص ۲۸۲ – ۲۸۴؛ ابن کثیر دمشقی، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج ۱۱، ص ۷، بیروت، دار الفکر، ۱۴۰۷ ق. [۱۶]. تاریخ طبری، ج ۹، ص ۳۵۶. [۱۷]. ر. ک: الکامل فی التاریخ، ج ۷، ص ۸۰، ۹۰، ۱۶۲ و ۱۸۹. [۱۸]. ر. ک: همان، ج ۶، ص ۴۴۲؛ ابن خلدون، عبد الرحمن بن محمد، تاریخ ابن خلدون، ج ۳، ص ۳۸۱، بیروت، دار الفکر، چاپ دوم، ۱۴۰۸ ق. [۱۹]. بررسی قیام ها و شورش های دوران امام هادی(ع)، مجله مبلغان، شماره ۱۲۹، ص ۱۶. [۲۰]. تاریخ طبری، ج ۹، ص ۲۶۶. [۲۱]. الکامل فی التاریخ، ج ۷، ص ۱۲۶. [۲۲]. ابوالفرج اصفهانى، على بن حسین، مقاتل الطالبیین، ص ۵۰۶، بیروت، دار المعرفة، بی تا. [۲۳]. ر. ک: همان، ص ۵۰۶ – ۵۲۱. [۲۴]. ابن سعد کاتب واقدی، محمد بن سعد، الطبقات الکبری، ج ۵، ص ۴۴۳، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ دوم، ۱۴۱۸ ق. [۲۵]. مروج الذهب، ج ۴، ص ۶۸؛ تجارب الأمم، ج ۴، ص ۳۳۰. [۲۶]. تاریخ طبری، ج ۹، ص ۲۷۵. [۲۷]. همان، ص ۳۲۸. [۲۸]. مروج الذهب، ج ۴، ص ۶۹. [۲۹]. مقاتل الطالبیین، ص ۵۲۱. [۳۰]. تاریخ طبری، ج ۹، ص ۳۲۸ – ۳۲۹. [۳۱]. همان، ص ۳۴۶ – ۳۴۷.
دوشنبه ، ۲۳فروردین۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: قدس آنلاین]
[مشاهده در: www.qudsonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]
صفحات پیشنهادی
چه شورشها و نهضت هایی در زمان امامت امام هادی(ع) اتفاق افتاد؟
چه شورشها و نهضت هایی در زمان امامت امام هادی ع اتفاق افتاد شناسهٔ خبر 3018828 - دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰ ۰۹ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی دوره امامت حضرت هادی ع که همزمان با حکومت چند خلیفه عباسی بود دورهای پرتنش و آشوب بهشمار میآمد که در آن قلمرو اسلاممروری بر اقدامات ارزشمند امام هادی (ع) در زمان امامت
دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸ ۰۲ امام هادی ع دهمین پیشوای شیعیان در سوم ماه رجب سال 254 هجری قمری در سامرا در زمان خلافت معتز به شهادت رسیدند به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حضرت امام ابوالحسن علیالنقی الهادی علیه السلام ملقب به امام هادی عپیام تسلیت سازمان تبلیغات اسلامی در سالروز شهادت امام هادی(ع)
دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹ ۳۱ روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی با صدور پیامی بهمناسبت سالروز شهادت حضرت امام علیالنقی ع این روز را به همه شیفتگان راه ولایت و امامت تسلیت گفت به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در این پیام آمده است نام آن حضرت - علیکشور باستانی و پهناور ایران از دیدگاه گوناگون بودن مناطق جغرافیایی، زیستی و فرهنگ مادی و معنوی از توانگری بسیا
کشور باستانی و پهناور ایران از دیدگاه گوناگون بودن مناطق جغرافیایی زیستی و فرهنگ مادی و معنوی از توانگری بسیاری برخوردار است و از دوران باستان زیستگاه مردمان گوناگون از جمله قوم بزرگ و رشید ارمنی بوده است به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه وجود کدست نوشته های یاران آخرالزمانیِ امام موعود
شهادت گواه عزت و ایثار انسانهایی است که آثار آنها عملکرد دلیرانه و وصیت نامه هایی است که با سرخی خونشان امضاء و با پرپر شدن شان شجاعت علوی و حسینی و یاری حجت زمانمان امام مهدی علیه السلام را به تصویر کشیده اند به گزارش بولتن نیوز شهدا شمع محفل بشریت اند آنها سوختند که محفل بشنماز جمعه تهران به امامت حجت الاسلام والمسلمین صدیقی برگزار میشود
چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴ ۲۷ نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام والمسلمین صدیقی در دانشگاه تهران اقامه میشود به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در مراسم پیش از خطبههای نماز جمعه این هفته تهران که در دانشگاه تهران برگزار میشودسامرا در سوگ امام هادی (ع) گریست
به گزارش خبرنگار سرویس بین المللخبرگزاری صدا و سیما از بغداد سامرا دیشب در سوگ شهادت دهمین امام شیعیان گریست دانلود دانلود فیلم مشاهده متن کامل خبر سامرا در سوگ امام هادی ع گریست در واحد مرکزی خبر دوشنبه ۲۳فروردین۱۳۹۵برگزاری پُربار جشنواره امام رضا(ع) مرهون تلاشهای سازمان فرهنگ است
سهشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱ ۳۱ مدیرعامل بنیاد بینالمللی فرهنگی هنری امام رضا ع گفت برگزاری پُربار جشنواره بینالمللی امام رضا ع مرهون تلاشهای این سازمان است به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا سیدجواد جعفری مدیرعامل بنیاد بینالمللی فرهنگی هنری امامقم در سالروز شهادت امام هادي(ع) به سوگ نشست
قم در سالروز شهادت امام هادي ع به سوگ نشست قم - ايرنا - شهر مقدس قم در سالروز شهادت دهمين اختر تابناك آسمان امامت و ولايت امام علي النقي ع با برگزاري آيين هاي سوگواري غرق در عزا و ماتم شده است به گزارش ايرنا شهر قم از شامگاه يكشنبه تا كنون در سوگ شهادت دهمين امام همام اماماکرمی: مشابه ماجرای مینو خالقی قبلا هم اتفاق افتاده
اکرمی مشابه ماجرای مینو خالقی قبلا هم اتفاق افتاده عضو جامعه روحانیت مبارز میگوید با توجه به محدود بودن تعداد کاندیداها در دور دوم انتخابات مجلس فرآیند انتخاب برای مردم سختتر و دشوارتر است آفتاب عضو جامعه روحانیت مبارز میگوید با توجه به محدود بودن تعداد کاندیداها در دور-
گوناگون
پربازدیدترینها