محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829728143
خاص مثل یک «بیمار استاندارد»
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: در میان مجموعههای تلویزیونی نوروز 95، «بیمار استاندارد» ساخته سعید آقاخانی متفاوتتر از دو سریال قرعه و زعفرانی از کار درآمده و به همین خاطر هم واکنشهای متنوعی را در میان مخاطبان خود برانگیخته است.
به گزارش جام جم سیما ، عمده این تفاوت را باید در ساختار فیلمنامه بیمار استاندارد جستجو کرد که توسط بهرام توکلی نوشته شده است. فیلمنامهنویس و کارگردان متفاوت سینمای ایران که در نخستین تجربه تلویزیونیاش، سراغ سبکی امتحان پس داده و تقریبا شناخته شده رفته و قصه پیچیده خود را در این بستر روایت کرده است. یک نوع کمدی پوچ که رگههایی از کمدی سیاه هم در آن به شکل پررنگی به چشم میخورد و شخصیتهای اصلی کار در این فضا شکل گرفتهاند. بهنام پسر جوان تحصیلکرده رشته سینماست که در کار خود به هیچ موفقیتی دست نیافته و همواره دیگران نیز این موضوع را به رخ او میکشند. بهنام خسته از این حرفها و در حالی که از بیپولی به نقطه انفجار رسیده، به پیشنهاد یک دکتر روانشناس در قالب یک بیمار روانی برای محک زدن عیار چهار دکتر جوان میرود. توکلی در دو قسمت اول بخوبی روی شخصیت بهنام مانور داده و زوایای مختلف آن را به مخاطبان بازمیشناساند بیآنکه به زیادهگویی روی آورد. برای مثال میتوان به برخوردهای او با دیگر شخصیتها بخصوص مهرداد (دوست جوان بازیگرش) اشاره کرد که از همه آنها چیزی جز تحقیر نصیبش نمیشود. به همین خاطر هم مخاطب او را به عنوان قهرمان داستان باور کرده و به مرور خود را به او نزدیک میکند. ورود او به یک سمساری عجیب و غریب با صاحب خاصش را میتوان نقطه عطف نخست فیلمنامه بیمار استاندارد به حساب آورد که ریتم خوبی به داستان بخشیده و بهنام را وارد هزارتویی پیچیده میکند که خلاصی از آن ممکن به نظر نمیرسد. سکته مرد سمسار و فرار بهنام از مغازه در حالی که شاگرد قهوهخانه او را دیده، قهرمان داستان را از نقطه الف به ب رسانده و او را در برابر دکتر روانشناسی قرار میدهد که پیش از این مهرداد کارت ویزیتش را به او داده است. پیشنهاد دکتر به بهنام برای اجرای نقش بیمار، دیگر نقطه عطف مهم بیمار استاندارد است که بخوبی سر جای خود قرار گرفته و داستان را به سمت و سوی تازهای سوق میدهد. در حقیقت دکتر میانسال دست روی نقطه حساس بیمار خود (عدم اعتماد به نفس) گذاشته و تلاش برای خودباوری او را در مسیر هدف خود آغاز میکند. کار توکلی درست از همینجا سخت شده، چرا که باید مخاطب عادت کرده به قصههای کلاسیک را به فضایی کاملا متفاوت برده و روایتی غیرخطی از داستان خود را پیش رویشان قرار دهد. کاری که وی پیش از این هم در فیلم «من دیهگو مارادونا هستم» بخوبی انجام داده و انسجام قصهاش را هم حفظ کرده است، اما قالب سریال بشدت متفاوت بوده و چالش بزرگی را پیش روی توکلی و نیز آقاخانی در مقام کارگردان قرار داده است. آشنایی بهنام با دکتر ترانه مشکی و علاقهاش به او نیز بخوبی آن را به عنوان قصه مرکزی در کنار چند داستانک پیش میبرد. ورود برادر خلافکار مرد سمسار به داستان، یکی از داستانکهای جذاب بیمار استاندارد را خلق کرده و به موقعیتهای کمیک خوبی ختم میشود که از جنس کمدیهای معمول نیست. همینطور پسرعموی عاشقپیشه ترانه مشکی که در برابر بهنام قرار گرفته و خود به یکی از شخصیتهای نسبتا خوب کار تبدیل میشود. درست مانند جوان معتاد به چسبی که در کنار بهنام زوج خوبی را شکل داده و برای مخاطب عامتر هم جذاب و دوستداشتنی به نظر میرسد. در عین حال نمیتوان از شخصیت فانتزی مرد شعبدهباز هم بسادگی گذشت که بخوبی با فضای فانتزی داستان جفت و جور شده و بههیچوجه نچسب جلوه نمیکند. بخصوص در صحنه تصادف تعمدی بهنام که سکانس فوقالعاده جذابی را شکل داده است. اما فیلمنامه توکلی بهواسطه فضای خاص و شکل روایت غیرخطیاش گاه با مشکلاتی هم مواجه شده و مخاطب را تا حدودی گیج میکند. بخصوص در قسمتهای میانی که گاه آشفتگیهایی در رفت و برگشتهای زمانی آن به چشم میآید و توکلی را برای جمع کردن آن با مشکلات مختلفی روبهرو میکند. با این حال بیمار استاندارد در دو قسمت پایانی به یک انسجام نسبی رسید و در نهایت به پایانی از جنس مورد علاقه نویسندهاش ختم میشود. معین کردن سرنوشت هر یک از شخصیتها از طریق دیالوگ و تصویر، همان ایده مورد علاقه توکلی است که اینجا هم تا حدود زیادی جواب داده و مخاطب را قانع میکند. سعید آقاخانی هم پس از چند تجربه موفق در گونه کمدی، کار بشدت دشواری را در بیمار استاندارد داشته و در خلق فضای خاص و عجیب فیلمنامه تا حدود زیادی موفق نشان داده است. نکته مهمی که وی در انجامش موفق نشان داده، حفظ یکدستی ریتم است که با توجه به ساختار فیلمنامه دشوار به نظر میرسد. وی با توجه به سابقه بازیگریاش در انتخاب بازیگران هم موفق عمل کرده و طیف متنوعی را در کنار هم قرار داده است. در این بین انتخاب بابک حمیدیان برای ایفای نقش بهنام با توجه به سابقه ذهنی مخاطب از این بازیگر، ریسک بزرگی بوده که به بار نشسته است. جواد عزتی هم به اجرای تیپ آشنای این سالهایش اکتفا کرده که نه لطمهای به کار زده و نه چیزی به آن اضافه کرده است. بیمار استاندارد با همه ضعفها و قوتهایش، تجربهای نو در قاب کوچک تلویزیون است که میتواند برای طیفهایی از مخاطبان جذاب بوده و در صورت رفع برخی کاستیها قابلیت جذب طیفهای وسیعتری از مخاطبان را دارد. سعید آقاخانی: قصهگوی ماهر قاب کوچک
کمدیهای تلویزیونی که بخش مهمی از تولیدات هر ساله شبکهها را تشکیل میدهند، عموما میان چند کارگردان شاخص و شناخته شده تقسیم میشوند که یکی از آنها سعید آقاخانی است. او که کارش را به عنوان بازیگر با مجموعه «ساعت خوش» آغاز کرده، در سالهای اخیر به کارگردانی روی آورده و نتیجه کارش هم تا حدود زیادی رضایتبخش بوده است. وی که در روزهای اخیر «بیمار استاندارد» را روی آنتن شبکه یک سیما داشته، با عید امسال کارگردانی را آغاز کرده و از همان کار نخست موفق به جلب نظر عامه مخاطبان شد. روایت سرراست داستان بدون توسل به پیچیدهگویی را میتوان رمز موفقیت آقاخانی در نخستین تجربه کارگردانیاش به حساب آورد که در عین حال نباید از فیلمنامه جذاب آن هم بسادگی عبور کرد. وی نوروز چند سال قبل نیز «زن بابا» را با بازی سیروس گرجستانی، محمد کاسبی و علی صادقی روانه آنتن کرد که گام بلندی برای آقاخانی در جذب انبوه مخاطبان بود. قصهای شیرین سرشار از کمدی کلامی و موقعیت که در آن هر یک از بازیگران گوشهای از کار را گرفته و زمانبندی در اجرای شوخیها را کاملا رعایت کردند که بخش مهمی از آن به سابقه بازیگری آقاخانی بازمیگشت. وی که با زن بابا جای پای خود را در تلویزیون بهعنوان یک کمدیساز موفق سفت کرده بود، در سالهای بعد بسیار پرکار شده و هفت مجموعه تلویزیونی را کمتر از پنج سال روی آنتن برد. راه دررو، خوشنشینها و نقطه سرخط را میتوان سهگانه آقاخانی بهحساب آورد که همگی چه به لحاظ قصه و شیوه روایت و چه به لحاظ تیم بازیگران شباهتهای زیادی به یکدیگر داشتند. در این بین خوشنشینها بهتر از کار درآمد که بخش مهمی از آن به فیلمنامه کار شدهتر آن مربوط میشد. در عین حال آقاخانی را میتوان کاشف استعداد کمدی مرجانه گلچین دانست که به مرور او را به یک کمدین پرکار تلویزیونی با نقشهایی تقریبا یکسان تبدیل کرد. «دزد و پلیس» بدون شک مهمترین کار تلویزیونی آقاخانی در قاب کوچک در مقام کارگردان است که فوقالعاده از کار درآمده و بشدت با دیگر ساختههای وی تفاوت دارد. داستان قاچاقچی جوانی که پس از ضربه وارد شدن به سرش و از دست دادن حافظه وارد ماجراهای پیچیدهای میشود که پایان متفاوتی دارد. زوج هومن برقنورد و بهنام تشکر را میتوان یکی از پایههای اصلی موفقیت دزد و پلیس قلمداد کرد که در کنار آن نباید از فیلمنامه هوشمندانه برادران قاسمخانی هم غافل شد. قاسمخانیها در این مجموعه شکل درست استفاده از تیپ و تیپ ـ شخصیت را نشان داده و با استفاده درست و بهینه از آنها داستان خود را پیش بردهاند. برای مثال میتوان به سردسته قاچاقچی ها(مهندس) اشاره کرد که با بازی درخشان حمید لولایی در گوشهای از خاطر مخاطبان خود باقی مانده است. اما این موفقیت در سالهای بعد ادامه پیدا نکرده و آقاخانی بیش از پیش به تکرار کارهای اولیه خود در دو مجموعه «خروس» و «روزهای بد به در» پرداخت. آثاری با کیفیت متوسط که برای مخاطبان تلویزیونی هم جذاب نبوده و بیش از هر چیز از قصههای تکراری خود ضربه خوردهاند. قصههایی که بخصوص در روزهای بد به در به ضرب و زور به مناسبتی همچون عید نوروز وصل شده و متاسفانه بهرهای هم از این موقعیت زمانی نبردهاند. در این میان نمیتوان از حضور پررنگ سعید آقاخانی در سینما به عنوان بازیگر بسادگی گذشت که موفقیتهای زیادی هم برایش به همراه داشت. ی در همین ایام نخستین کار سینماییاش در مقام کارگردان (لامپ صد) را کلید زد که با وجود قصه تلخش با موفقیتی نسبی همراه شد. بیمار استاندارد آخرین کار تلویزیونی اوست که در روزهای اخیر روی آنتن رفته و با توجه به فضای خاص و قصه نهچندان متعارفش مورد توجه طیفهایی از مخاطبان قرار گرفت. محمد جلیلوند - قاب کوچک
شنبه 21 فروردین 1395 ساعت 12:44
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]
صفحات پیشنهادی
«بیمار استاندارد» مثل یک پازل است/ پیچیدگیهایی برای جذب مخاطب
مسعود ردایی در گفتگو با مهر بیمار استاندارد مثل یک پازل است پیچیدگیهایی برای جذب مخاطب شناسهٔ خبر 3586671 - سهشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱ ۳۸ هنر > رادیو و تلویزیون تهیهکننده سریال بیمار استاندارد بیان کرد که قسمتهای مختلف این سریال مثل یک پازل ۱۴ قسمتی است که اگر هر بزیر بازارچه کتاب/ هفته اول اسفند ۹۴ یادداشتهای امیرخانی از سفر رهبر انقلاب در جمع پرفروشها/ راه «شهر ضر
زیر بازارچه کتاب هفته اول اسفند ۹۴یادداشتهای امیرخانی از سفر رهبر انقلاب در جمع پرفروشها راه شهر ضربالمثلها هموار شد کتاب شهر ضربالمثلها راه آشنایی کودکان ایرانی را با ضربالمثلها هموار کرده و آلبومی از شیرینترین لطایف ادبی را در اختیار آنان قرار داده است خبرگزاری فارگفتوگو با محسن چاوشی/ ماجرای عشقی خاصی نداشتم/ «کجایی» برایم ویژهتر است
گفتوگو با محسن چاوشی ماجرای عشقی خاصی نداشتم کجایی برایم ویژهتر است فرهنگ > موسیقی - محسن چاوشی در ویژهنامه نوروزی نشریه تجربه در مصاحبهای از روزهای سختی گفته که بدون مجوز در حوزه موسیقی فعالیت میکرده است به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین این خواننده پاپروحانی در مراسم روز ملی فناوری هستهای: قدرت نظامی ما برای ایجاد امنیت در کشور و منطقه است/بنای ما در توافق هس
روحانی در مراسم روز ملی فناوری هستهای قدرت نظامی ما برای ایجاد امنیت در کشور و منطقه است بنای ما در توافق هستهای اعتماد صددرصد به 1 5 نیست فرصت برجام مثل ابر ابدی نخواهد بود رئیسجمهور گفت قدرت نظامی و سلاح ما برای ایجاد امنیت در کشور ما و منطقه است همه کشورهای همسایه ما بایدحسام نوابصفوی: اگر اتاق فکر دارید کلمه «تحریم» را از ادبیات خود حذف کنید/ به ایران مثل یک ابر قدرت
حسام نوابصفوی اگر اتاق فکر دارید کلمه تحریم را از ادبیات خود حذف کنید به ایران مثل یک ابر قدرت نگاه کنید بازیگر کشورمان عنوان کرد سعی کنید اصلا حرف تحریم را نزنید و محترمانه از کنار ایران عبور کنید و اگر اتاق فکر دارید کلمه تحریم را از ادبیات خود حذف کنید به گزارش خبرنگار گرو«بیمار استاندارد» مثل یک پازل است/ پیچیدگی هایی برای جذب مخاطب
تهیه کننده سریال بیمار استاندارد بیان کرد که قسمت های مختلف این سریال مثل یک پازل ۱۴ قسمتی است که اگر هر بخشی از پازل را از دست بدهید نمی توانید بخش های دیگر آن را حدس بزنید مسعود ردایی تهیه کننده سریال بیمار استاندارد درباره این سریال که این شب ها به کارگردانی سعید آقاخانی ا«معمای شاه» از این هفته از سرگرفته میشود/ میهمانی باشکوه محمدرضا برای ثریا
معمای شاه از این هفته از سرگرفته میشود میهمانی باشکوه محمدرضا برای ثریا با پخش نوزدهمین قسمت از سریال تلویزیونی معمای شاه میهمانی باشکوه دربار پهلوی برای ثریا اسفندیاری همسر دوم محمدرضا نمایش داده میشود همچنین در این قسمت به ماجرای آشنایی پروین غفاری با شاه ایران اشاره خواهتکذیب عدم حضور حمیدیان در تبلیغات شهری «بادیگارد»+عکس
تکذیب عدم حضور حمیدیان در تبلیغات شهری بادیگارد عکس روابط عمومی فیلم سینمایی بادیگارد پیرامون شیطنت برخی رسانه ها گفت در تمامی اقلام تبلیغاتی فیلم اعم از پوستر تیزر و بیلبورد نام بابک حمیدیان پس از نام پرستویی و مریلا زارعی ذکر شده است به گزارش خبرگزاری فارس روابط عمومی فیلمانتشار تیزر تبلیغاتی «تخت گاز» جدید پس از مدتها انتظار
انتشار تیزر تبلیغاتی تخت گاز جدید پس از مدتها انتظار فرهنگ > تلویزیون - هواداران برنامه تخت گاز پس از مدتها انتظار بالاخره میتوانند نخستین تریلر فصل جدید سریال را ببینند لطفا منتظر بمانید به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین شبکهنوابصفوی: به ایران مثل یک ابرقدرت نگاهکنید
نوابصفوی به ایران مثل یک ابرقدرت نگاهکنید بازیگر کشورمان عنوان کرد سعی کنید اصلا حرف تحریم را نزنید و محترمانه از کنار ایران عبور کنید و اگر اتاق فکر دارید کلمه تحریم را از ادبیات خود حذف کنید به گزارش فرهنگ نیوز حسام نواب صفوی بازیگر کشورمان در جدیدترین مطلب صفحه شخصی اش د-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها