تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حكيم نيست آن كس كه مدارا نكند با كسى كه چاره اى جز مدارا كردن با او نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819244427




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متكي تاكيد كرد: رسميت شناخته شدن حقوق افغانها براي تصدي امور خود


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: متكي تاكيد كرد: رسميت شناخته شدن حقوق افغانها براي تصدي امور خود
جام جم آنلاين: منوچهر متكي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران بر لزوم به رسميت شناخته شدن حقوق افغانها براي تصدي امور كشورخود و نتيجه بخش بودن نشستهاي بين المللي كه براي اين كشور تشكيل مي شود تاكيد كرد.


به گزارش ايرنا ، متكي در نشست حمايت از افغانستان در پاريس طي سخنان كوتاهي گفت : جمهوري اسلامي ايران در اين راستا تصميم دارد تمامي مساعي خود را براي كمك به افغانستان با اولويت تعامل با دولت و مردم مسلمان ان كشور به اجرا بگذارد.

متكي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به كمكهاي ايران به دولت و ملت افغانستان در سه دهه گذشته از جمله پذيرش بيش از دو ميليون پناهنده و هزينه هاي سنگين ان براي ايران افزود : اين مساعدت ها در هيچ قالبي جز همسايگي و حسن همجواري نمي گنجد.

وزير امور خارجه بر لزوم اقدام سريع جامعه جهاني براي رفع مشكلاتي مانند اسكان آوارگان و تسريع بازگشت انان ، حل پديده خشكسالي و ايجاد اشتغال تاكيد كرد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: ايران براي تقويت بنيه اقتصادي و سامان دادن به اوضاع پناهندگان افغاني صدور رواديد كار براي سيصد هزار تن از آنان را در دستور كار دارد.

لزوم اعتماد به دولت افغانستان براي تاثير گذاري كمكهاي بين المللي محور ديگر مورد تاكيد وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران بود.

متكي افزود: بايد محوريت افغانيزه شدن امور با محوريت دولت جمهوري اسلامي افغانستان در اولويت قرار گيرد.

متكي بر نقش سازمان ملل متحد در فرايند ساماندهي وضعيت سياسي افغانستان تقديركرد و خواستار برجسته تر شدن اين نقش و جلوگيري از تبديل افغانستان به صحنه بازي چند طرف خاص شد.

وزيرخارجه يكي از زمينه هاي پررنگ شدن نقش سازمان ملل را كمك به مديريت برنامه مقابله با مواد مخدر در افغانستان دانست و گفت افزايش تصاعدي كشت مواد مخدر موجب نگراني جامعه بين المللي شده است .

متكي با اشاره به سرمايه گذاري هاي ايران براي مقابله با ترانزيت مواد مخدر و اهداي بيش از 3500 شهيد در راه مبارزه با قاچاق مواد مخدر از خاك افغانستان گفت توان يك كشور براي مبارزه با اين پديده محدود است و لذا جمهوري اسلامي ايران اراده جدي تر كنفرانس را براي مقابله همه جانبه با مواد مخدر خواستار است .

وي توجه فوري و جدي به مسايل افغانستان بويژه مبارزه با خشكسالي را براي جلوگيري از سوء استفاده تروريسم لازم دانست و تاكيد كرد ايران آماده ارايه تسهيلات لازم براي انتقال دو ميليون تن گندم با كمك جامعه جهاني است .

متكي اعلام كرد اثربخشي كمكهاي ايران در شش سال گذشته در احداث جاده ها ، راه آهن ، اتصال برق ، احداث مراكز آموزشي و فني و حرفه اي ، بهداشتي و ظرفيت سازي براي افغانستان مشهور و رو به رشد بوده است .

وي گفت ايران مصمم است تا طرحهاي زير ساختي را تكميل كند و مايل است در اين مسير همكاري فعالانه دولت افغانستان نيز وجود داشته باشد.

متكي باتاكيد برضرورت مشاركت كشورها وجامعه جهاني در بازسازي افغانستان و تحقق كامل تعهدات بعمل آمده گفت : رويكرد و حضور گسترده نظامي نيروهاي خارجي در افغانستان بويژه با توجه به كشتار برخي مردم بي گناه در عمليات هاي نظامي زمينه نگراني و انزجار در افكار عمومي را تقويت مي كند و توجه به سابقه حضور نيروهاي نظامي خارجي در گذشته در افغانستان بسيار مهم است.

وي با اشاره به اين ضرب المثل ايراني كه ازموده را آزمودن خطا است افزود : متاسفانه افراط گرايي و ناامني پشت دروازه هاي شهرهاي مهم افغانستان است و بايد از دادن سيگنال هاي متفاوت به آنان پرهيز شود .

متكي گفت : در اعلام مبالغ و تعهدات براي بازسازي افغانستان بايد هزينه هاي نظامي و پرسنلي مرتبط با آن از پروژه هاي بازسازي تقكيك شود و همچنين از شركتهاي پيمانكار توانمند منطقه اي در اجراي پروژه هاي بازسازي در افغانستان استفاده شود تا هزينه اجراي انها بطور جدي كاهش يابد.

نشست يك روزه حمايت از افغانستان پنجشنبه شب در پاريس به كار خود پايان داد.
 جمعه 24 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 141]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن