تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نادانى ريشه همه بديهاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819432693




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جايگاه لرزان علم در هاليوودـ1/كارخانه رؤياپردازي آمريكا عاشق انحراف‌هاي علمي تاريخي است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: جايگاه لرزان علم در هاليوودـ1/كارخانه رؤياپردازي آمريكا عاشق انحراف‌هاي علمي تاريخي است
هاليوود همواره تمايل دارد مستندات تاريخي و علمي را به پاي درام قرباني كند و به اين ترتيب مخاطبان فيلم‌هاي خود را وادارد بدون تلاش براي تحليل و بررسي دقيق، آنچه را روي پرده مي‌بينند به عنوان حقيقت و واقعيت محض بپذيرند.

به گزارش خبرنگار مهر، فيلم سينمايي "اتفاق" ساخته ام. نايت شيامالان از امروز جمعه سيزدهم ژوئن در سينماهاي ايالات متحده و كانادا روي پرده رفت؛ فيلمي كه به احتمال فراوان قرار است حقايق مسلم فيزيكي و شيميايي را به نفع داستان كنار بگذارد و حتي در مواردي آنها را تحريف كند تا مخاطبانش ماجرايي هيجان‌انگيزتر روي پرده ببينند.

اكران "اتفاق" بهانه‌اي است تا به پشت پرده هاليوود يا همان كارخانه روياپردازي آمريكا سر بزنيم و مهمترين انحراف‌هاي علمي فيلم‌هاي مهم هاليوود را بررسي كنيم. آنچه پيداست اينكه بسياري از فيلمسازان و فيلمنامه‌نويسان مدت‌هاست علم و تاريخ را فداي درام و داستان مي‌كنند و اين روند بدون توجه به اعتراض دانشمندان پيش خواهد رفت.

پوستر فيلم سينمايي "اتفاق"

يكي از آخرين نمونه‌هاي انحراف تاريخي در محصولات پرزرق و برق هاليوودي فيلم سينمايي "300" بود كه سال 2007 روي پرده سينماهاي جهان رفت و چنان تصويري واژگونه از ايران و ايرانيان ارائه داد كه اعتراض بسياري از وجدان‌هاي پاك را برانگيخت. گرچه اين اعتراض‌ها بيشتر به نفع فيلم تمام شد و "300" به يك فروش رويايي در گيشه رسيد.

در هر حال، رئيسان استوديوهاي بزرگ هاليوود همه نوع سرزنشي را به جان مي‌خرند تا آنگونه كه خود مي‌خواهند بيماري‌هاي جامعه امروز دنيا را از بي‌بند و باري‌هاي اخلاقي گرفته تا خشونت و رانندگي‌هاي جسورانه به تصوير بكشند. گرچه اين نوع رفتار كمتر با اعتراض مواجه مي‌شود، اما برخي معتقدند در برابر انحراف‌هاي علمي و تاريخي سكوت جايز نيست.

دو استاد دانشگاه فلوريدا مركزي سال گذشته ميلادي با انتشار مقاله "بلاك‌باسترهاي هاليوودي: سرگرمي نامحدود و سواد علمي محدود" در يك ژورنال آلماني از تاثير مخرب بي‌اعتنايي به واقعيت‌هاي فيزيكي در فيلم‌هاي هاليوودي بر ضعف برداشت دانشجويان از علوم مختلف پرده برداشتند.

كاستاس جي. افتيميو و آر. اي. لولين رئيس پيشين گروه فيزيك دانشگاه فلوريدا مركزي در اين مقاله هرگز تلاش نكردند به يك رابطه علي معلولي ميان ديدن صحنه‌هاي عجيب و باورناپذير و باور اينكه جهان هم به همين ترتيب كار مي‌كند، برسند. بلكه تمام حرف آنها اين بود كه قرار گرفتن در معرض اين تصاوير به ناداني منتهي مي‌شود.

در بخشي از اين مقاله آمده است: گاهي صحنه چنان پر از اشتباه است كه همه متوجه آن مي‌شوند. اما گاهي پي بردن به پوچي ماجرا براي مخاطباني كه سواد علمي بالا ندارند و براي تفكر انتقادي تربيت نشده‌اند دشوار است. در اين حال، هاليوود مدام در حال تقويت و حتي خلق گرايش‌هاي نادرست علمي است كه مي‌تواند نتايج منفي بر جامعه داشته باشد.

به عقيده افتيميو و لولين، به همين خاطر توصيه مي‌شود تمام شهروندان روش‌هاي درست تفكر انتقادي را بياموزند و بر كميت و كيفيت پايه‌هاي سواد علمي خود بيفزايند. با اينكه در مقاله اين دو استاد دانشگاه شواهدي بر ارتباط ميان فيلم‌هاي بدآموز و بيسوادي علمي در دنياي واقعي وجود ندارد، اما تحليل‌هايي سرگرم‌كننده درباره اشتباههاي علمي فيلم‌هاي در آن به چشم مي‌خورد.

ادامه دارد...
 جمعه 24 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 169]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن