تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803801792




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اجازه ندادم كارت شناسايي‌ام بدون حجاب باشد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: اجازه ندادم كارت شناسايي‌ام بدون حجاب باشد
خانم ركسانا اليزابت همسرعبدالكريم پاز رهبر شيعيان آرژانتين و خواهر شيخ سهيل اسعد مبلغ سرشناس آرژانتيني است كه بعد از تشرف به اسلام نام معصومه را برخود نهاد
نویسنده : معصومه طاهري 


خانم ركسانا اليزابت همسرعبدالكريم پاز رهبر شيعيان آرژانتين و خواهر شيخ سهيل اسعد مبلغ سرشناس آرژانتيني است كه بعد از تشرف به اسلام نام معصومه را برخود نهاد. وي در سال 1966 ميلادي در آرژانتين متولد شد اما اصالتاً لبناني است؛ مسلماني دركشوري با اكثريت مسيحي. براي همين در خيلي از امور با آنها مشاركت نمي‌كرد. مثلاً اگر در جشن‌ها غذاي خوك يا مشروب مي‌خوردند همراهي نمي‌كرد ولي او تنها درهمين حد اسلام را مي‌شناخت. تصور مي‌كرد نماز فقط قرائت سوره فاتحه است و حجاب هم نداشت تا اينكه با انقلاب اسلامي در ايران، آرژانتين هم متأثر از صدور انقلاب اسلامي ايران گرديد. آن زمان ركسانا نوجواني 13 ساله بود كه با حقيقت اسلام كم‌كم آشنا شد و رشد كرد. وي سه سال در رشته پزشكي تحصيل نمود. پس از ازدواج همراه همسرش عبدالكريم پاز به ايران آمد و حدود سه سال در جامعه الزهرا تحصيل نمود. سال 1993 به آرژانتين بازگشت و به عنوان مبلغ در مسجد التوحيد مشغول تدريس و تبليغ علوم ديني و قرآني شد. وي در سال 2004 ليسانس جامعه‌شناسي را از دانشگاه بوينوس آيرس اخذ نمود و در گفت‌وگوهاي متعدد راديويي و تلويزيوني آرژانتين به منظور تبيين و اعتلاي فرهنگ اسلام و قرآن شركت داشت. به واسطه انجمن شهيد ادواردو آنيلي با ايشان گپ وگفتي داشتيم .

چطور شد كه با حقيقت اسلام شيعي آشنا شديد؟
 آرژانتين اولين كشور در امريكاي لاتين بود كه ايران آنجا مسجد بنا كرد. من وقتي شنيدم روحاني شيعه دارد تازه با شيعه آشنا شدم. قبل از آن با فرق شيعه و سني آشنايي نداشتم. جشن‌هاي ديني ما را وهابيون برگزار مي‌كردند. تنها كتاب اسلامي ما قرآن بود كه فقط براي احترام يا مراسم مرگ و مير از قرآن استفاده مي‌كرديم ولي بعد از مدتي ترجمه اسپانيايي قرآن براي ما هم آورده شد. خيلي عطش داشتم درباره اسلام بيشتر بدانم تنها خدا و پيامبر را مي‌شناختيم. چيزي از اهل بيت نمي‌دانستيم. درباره حجاب مجلات غربي مطالبي نوشته بودند كه در اسلام به زن ظلم مي‌شود. تنها درهمين حد از حجاب شناخت داشتم، به همين خاطر در جست‌وجوي هويت ديني خودم بودم. بعد از خواندن چند كتاب و شركت در سخنراني‌ها و ديدن مدير زنان مسلمان ايراني كه به آرژانتين آمده بودند شناختم نسبت به اسلام بيشتر شد. آن زمان به دستور امام خميني زنان هم تحصيلات داشتند و چون در آرژانتين كنكور نبود ايرانيان راحت‌تر مي‌توانستند براي تحصيل بيايند. من تعجب مي‌كردم چطور زناني براي تحصيل آمده‌اند؛ درحالي كه زنان در آرژانتين چنين موقعيتي نداشتند ولي زنان ايراني به دليل وظيفه ملي و ديني تحصيلات عالي مي‌آموختند و با حجاب فعاليت علمي و اجتماعي داشتند. اين با آموزه‌هاي قبلي من تناقض داشت. به تدريج درباره اين مسئله تحقيق كرده و به دنبال آن نماز و حجابم را درست كردم. شنيدم درايران مي‌توان به حوزه رفت تا دروس ديني خواند ولي پدرم اجازه نمي‌داد و مي‌گفت براي چه مي‌خواهي به ايران بروي؟ آن زمان 17سال داشتم.

شما خواهر شيخ سهيل اسعد هستيد. كدام يك از شما روي هم تأثيرگذار بوديد؟
خب من از سهيل بزرگ‌ترم هروقت مي‌خواستم به مسجد يا سخنراني بروم براي اينكه تنها نباشم با او مي‌رفتم.

چه زماني با شيخ عبدالكريم پاز آشنا شديد؟
در سال 1983 كه مسجد توحيد تشكيل شد از اولين طلاب، آقاي كريم پاز بود. براي من ايشان مهم بود چون خودم ازيك خانواده مسلمان بودم اما نماز نمي‌خواندم وحجاب هم نداشتم ولي مي‌ديدم آقاي پاز از خانواده‌اي مسيحي است كه مسلمان شده و همه چيز را رعايت مي‌كند. آن زمان درس فلسفه مي‌خواند. در مسجد توحيد هم امام جماعت بود و هم تبليغ مي‌كرد. آقاي پاز اولين طلبه آرژانتيني درسال‌هاي 1983 تا 1986 در مسجد توحيد بود و بعد راهي ايران شد. وقتي برگشت من هم طلبه مسجد توحيد بودم و با هم ازدواج كرديم. به ايران آمديم و مي‌خواستيم بمانيم، ولي آرژانتين بيشتر به ما احتياج داشت. ايشان مديريت مسجد توحيد را دراختيار داشت. آقاي پاز غير از آرژانتين دركشورهاي شيلي، كلمبيا، كاستاريكا و... كار تبليغي مي‌كرد ولي چون سه دختر داريم احساس كرديم آنجا شرايط براي زندگي مناسب نيست. مي‌خواستيم دخترهايمان را در محيط اسلامي بزرگ كنيم براي همين به ايران آمديم البته هرسال براي تبليغ سه تاچهار ماه به آرژانتين مي‌رويم.

غير از تبليغ اسلام چه فعاليت‌هايي داريد؟
زمان انفجار مركز يهوديان، 90 يهودي كشته شدند كه گفتند كار ايراني‌ها بوده و بمب را درمسجد توحيد ساخته‌اند. اين مسئله رابطه ايران و آرژانتين را دچار مشكل كرد و ما مجبورشديم بمانيم و فعاليت تبليغي داشته باشيم. در كنار آن مؤسسه‌اي براي زنان به نام «اما» ساختيم. همچنين كميته امداد و مؤسسه‌اي براي اتحاد زنان راه اندازي كرديم. در كميته امداد غذا براي نيازمندان مي‌پزيم فرقي هم نمي‌كند مسلمان يا غيرمسلمان باشد. يك مؤسسه خيريه عمومي داريم. از طريق دانشگاه و مراكز مختلف هم برنامه‌هاي تبليغي و سخنراني دارم. علاوه براين مسئوليت سازمان زنان مسلمان در آرژانتين OA، مسئوليت بخش زنان روزنامه موذن، مسئوليت كميته اسلامي امدادهاي اجتماعي AIAS و مسئوليت انستيتوي آرژانتين فرهنگ اسلامي را هم برعهده دارم.

خاطراتي از مسلمان شده‌هاي آرژانتيني داريد؟
بله خيلي زياد. مثلاً خانم دخترش مسلمان شده بود براي طلبگي مي‌خواست به ايران بيايد ولي مادرش نگران او بود به‌قدري كه در ماه رمضان به دخترش گفت مي‌شود من به جاي تو روزه بگيرم تا اذيت نشوي. دخترش به او گفت شما مسلمان نيستي ولي بعدها كه دختر برگشت مادرش مراقبش بود همه جا همراهش مي‌رفت درمسجد توحيد هم با او بود همين همراهي باعث شد تا با اسلام آشنا شود و خودش هم مسلمان گردد خيلي‌ها اينطور بودند و مسلمان شدند. ما وب‌سايتي داريم كه در جذب افراد به اسلام مؤثر است. يك بار هم خانمي كه از راديو اذان شنيده بود تعجب كرده‌ بود اين صداي عجيب چيست به راديو زنگ زده و سؤال كرده بود كه به او گفته بودند ما مسلمانيم و اين اذان براي نماز است. اين خانم بلافاصله به مسجد توحيد آمده و با مطالعه بيشتر مسلمان شده بود.

خاطره‌اي از خودتان برايمان بگوييد.
 يادم است وقتي مي‌خواستم ليسانس بگيرم براي كارت از ما خواستند عكس بدون حجاب بگيريم من قبول نكردم دوباره رفتم تا تجديد كنم ولي بازعكس بدون حجاب خواستند كه برايم مشكل‌ساز شد و نخواستند هويت اسلامي من را قبول كنند. ناراحت شدم گفتم بدون حجاب عكس نمي‌گيرم، من مسلمانم وآزادي اديان در آرژانتين وجود دارد و اين حق من است. براي مسئولان نامه نوشتم. رهبران اديان ديگر ناراحت شدند و قضيه را دنبال كردند. آن زمان در روزنامه‌هاي آرژانتين ماجرا چاپ شد و به گوش وزير كشور رسيد. خدا را شكر قضيه به صورت قانون درآمد كه زن مسلمان مي‌تواند كارت شناسايي با حجاب داشته باشد.

زنان اسپانيايي مسلماني كه به ايران آمده‌اند عمدتاً چه مشكلاتي دارند؟
بيشتر مشكلشان زبان است. وقتي مي‌آيند اگر مجرد باشند چون دور از خانه و در يك فرهنگ ديگر اقامت كردند، برايشان سخت است اگر هم متأهل هستند كه مشكلات ديگري دارند. به نظرم بايد برنامه‌هاي درسي آنها به جاي هر روز، سه روز در هفته باشد. ما خودمان تجربه داريم اينطور راحت‌تر هستند و بيشتر به خانه و همسرشان مي‌رسند و درس هم مي‌خوانند.

جمعيت شيعيان آرژانتين چقدر است؟
 شيعيان در اقليت و پراكنده هستند، البته علويان هم در آرژانتين حضور دارند و با شيعيان همكاري مي‌كنند اما در كل تعداد شيعيان 500هزار نفر است و تعداد مسلمانان يك ميليون. اكثر اين تعداد هم مهاجراني از سوريه و لبنان هستند. آنجا شيعيان مظلومند.

توصيه شما براي تبليغ اسلام چيست؟
اگر افرادي مي‌خواهند كار تبليغ دين اسلام را انجام دهند بايد ببينند چه نوع و براي كجا مي‌خواهند. اگر سخنراني است با چه مركزي است چه نوع گروهي مستمع هستند همه اين امور را بايد در نظر بگيرند. اگرمن فقط در مسجد باشم كافي نيست بايد درجلسات دعاي كميل و خيريه هم فعاليت كنم. اينها نياز به تجربه دارد. خدا هم كمك مي‌كند كه در چه مسيري باشيم.

كساني هستند كه كلاس‌هاي زبان خارجي مي‌روند، به عنوان يك غيرايراني مسلمان براي آنها چه توصيه‌اي داريد؟
اگر به منظور تبليغ اسلام زبان خارجي ياد مي‌گيرند بايد با افتخار و تلاش زياد آن را دنبال كنند چون آموزش زباني كه همراه با دين و انگيزه ديني باشد مؤثر است اما بايد ديد به چه قصدي آموزش مي‌بينند اينكه هدايتگر باشند يا متأثر از فرهنگ غربي گمراه شوند زيرا در كنار زبان‌آموزي فرهنگ غربي هم انتقال داده مي‌شود.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن