واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
مخالفت عماد افروغ با نظر فراستی/ فیلم «نفس» تاریخ معاصر را بدون اعمال نظر به تصویر می کشد فرهنگ > سینما - عماد افروغ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم معتقد است فیلم سینمایی «نفس» اثری واقعگرا است که تاریخ معاصر ایران را از نگاه یک کودک بدون اعمال نظر و با ارائه تصویر ظاهرگرایانه به خوبی به تصویر کشیده است.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عماد افروغ جامعه شناس و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم با بیان این مطلب، از دیدن فیلم «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار ابراز خرسندی کرد و در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین گفت: «نرگس آبیار در فیلم سینمایی «نفس» به کمال انسان نزدیک شده است و این کمال گرایی را از نگاه کودک به تصویر می کشد.» وی ادامه داد: «در واقع آبیار با تخیل یک کودک این نکته را یادآور می شود که انسان به کمال و اندیشه فکر کند و تاکید می کند عنصر خیال لزوما یک پندار نیست بلکه خیال بهترین حقیقت است و کارگردان فیلم «نفس» این حقیقت را از نگاه بهار به خوبی به تصویر کشیده است.» این جامعه شناس در ادامه یادآور شد: «ارائه تصویر واقع گرایانه از حقیقت تاریخ معاصر و بهره گیری از تخیل به معنای پندار در حالی از طریق یک کودک 7 ساله در فیلم «نفس» تعریف می شود که معمولا فکر می کنیم تخیل کودک دربرگیرنده پندارهای واهی است اما چنین نیست و عین حقیقت است. حقیقت و یا مدینه فاضله ای که در انسان به ودیعه گذاشته شده است.» افروغ متذکر شد: «از همین رو است فکر می کنم فیلم سینمایی «نفس» فیلمی واقعگرا است که تاریخ معاصر ایران را از نگاه یک کودک بدون اعمال نظر و ارائه تصویر ظاهرگرایانه به خوبی به تصویر می کشد و بسیار خوشحالم که فرصتی شد تا این فیلم سینمایی را ببینم.» این جامعه شناس با اشاره به این مطلب که فیلم «نفس» اثری معناگرایانه است گفت: «فیلم سینمایی «نفس» اثری قابل تحسین و از نگاه من از مفاخر سینمای ایران است و به جرات می گویم که می توان عنوان فیلم واقع گرایانه و معناگرایانه را به فیلم «نفس» نسبت داد.» وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به این مطلب که صلح دغدغه انسان امروز است گفت: «دغدغه امروز انسان رسیدن به صلح است و به دلیل همین دغدغه مندی است که ترجیح می دهند به جای کشتار انسان پای میز مذاکره بنشینند. ضمن اینکه معتقدم جنگ بین ایران و عراق یک پدیده شوم و تحمیلی به ملت ایران بود.» افروغ تصریح کرد: «از همین رو در هشت سال جنگ تحمیلی هیچگاه نجنگیدیم بلکه از سرزمین خود دفاع کردیم واتفاقا در عین جنگ با کشور همسایه صلح طلب بودیم و برخورد با اسرای عراقی مبیین این نکته است. چراکه رفتاری همراه با مهر و عطوفت داشتیم.» وی ادامه داد: «در واقع در هشت سال جنگ تحمیلی علم توحید را بلند کرده بودیم. چراکه معتقدم نسبت ذاتی و دورنی بین توحید و صلح وجود دارد و این نکته ای است که به طور ضمنی در فیلم مطرح شده است. به نظرمن خیلی از فیلمسازانی که داعیه ساخت فیلم جنگی دارند نتوانستند به این نگاه لطیف و پر معنایی که نرگس آبیار رسیده است، دست یابند و خوشحالم که می بینم امروز فیلمسازانی از نسل جوان حضور دارند که از دریچه دفاع به جنگ تحمیلی نگاه می کنند.» عماد افروغ در پایان صحبت های خود با اشاره به نقل قولی از مسعود فراستی گفت: «شنیدم که مسعود فراستی گفته بود که ثانیه دوم فهمیده که با فیلم بدی مواجه است اما من برخلاف فراستی می گویم از همان لحظه ای که عنوان فیلم «نفس» با طرح نقاشی گونه روی پرده نقش بست متوجه شدم که با اثری ارزشمند مواجه هستم.» ۵۸۵۸
کلید واژه ها: عماد افروغ - سینمای ایران -
جمعه 21 اسفند 1394 - 09:35:40
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]