تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816896858
مافیای تیتراژ خوانی در صدا و سیما
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
مافیای تیتراژ خوانی در صدا و سیما
امروز تیتراژ سریالهای تلویزیونی در دست تعداد محدودی از خوانندگان است که تعداد آنها کمتر از انگشتان دو دست است». جمله بالا یکی از پرتکرارترین جملاتی است که از سوی بسیاری از خوانندگان موسیقی پاپ مطرح میشود و احتمالا پس از این هم بارها و بارها تکرار خواهد شد. با این توضیح به نظر میرسد دستهای پنهانی در کارند که انتخاب خوانندگان برای سریالهای تولید شده در صداوسیما را برعهده دارند.
روزنامه شهروند: «امروز تیتراژ سریالهای تلویزیونی در دست تعداد محدودی از خوانندگان است که تعداد آنها کمتر از انگشتان دو دست است». جمله بالا یکی از پرتکرارترین جملاتی است که از سوی بسیاری از خوانندگان موسیقی پاپ مطرح میشود و احتمالا پس از این هم بارها و بارها تکرار خواهد شد. با این توضیح به نظر میرسد دستهای پنهانی در کارند که انتخاب خوانندگان برای سریالهای تولید شده در صداوسیما را برعهده دارند.
این دستها ظاهرا اجازه حضور دیگران را نمیدهند و عرصه را برای کسانی که آنها هم به سختی مشغول کارند هر روز تنگتر از دیروز میکنند. حالا که داریم به روزهای پایانی اسفند نزدیک میشویم و تولید سریالهای نوروزی هم مطابق معمول هر ساله درحال پیگیری است، واکاوی چگونگی انتخاب خوانندگان تیتراژهای تلویزیونی احتمالا خالی از لطف نیست.
مافیا یا عدم وجود ریسکپذیری؟
بسیاری از خوانندگان موفق دهه ٨٠ که حالا بنا به دلایل متعددی به حاشیه رانده شدهاند، معتقدند استفاده از لفظ مافیا در مورد تیتراژهای تلویزیونی کاملا درست و دقیق است. نیما مسیحا یکی از همین خوانندگان شناختهشده است که پیش از این درباره علل کمکاریاش در سالهای اخیر به «شهروند» گفته بود: صحبت بر سر مافیای سنگینی است که درحال حاضر روی موسیقی پاپ کشورمان سیطره دارد. حمایتهای عجیب و غریبی که از بعضی از دوستان ما میشود عملا عرصه فعالیت برای دیگران را تنگ کرده است. موسیقی پاپ کشور را درحال حاضر پنج خواننده قبضه کردهاند. این جریان به غیر از مافیای موسیقی چه چیزی میتواند باشد؟ همه تیتراژهای تلویزیونی مال این دوستان است.
او البته به کسانی که پشت این مسأله هستند، اشارهای نکرد: «حالا اینکه چه اشخاصی پشت این قضیه هستند هم مهم است اما من نمیخواهم وارد این بحث شوم. وقتی حمایتی در بین نیست، نمیتوانیم کار کنیم. وقتی تیتراژهای تلویزیونی تماما توسط این دوستان قبضه شده و از طرف فلان مدیر شبکه خواندن تیتراژ توسط یک خواننده خاص توصیه میشود، دیگر مسیحا نمیتواند حضور داشته باشد. دیگر دوستان هم نمیتوانند کار کنند. این یک درد مشترک است بین من و همنسلهای من». عبدالجبار کاکایی، ترانهسرای شناختهشده کشورمان با بیان اینکه با وجود مافیای ترانه برای خوانش تیتراژها موافق است، در این جمله منظور دیگری را دنبال میکند. او در اینباره به «شهروند» گفت: «طبیعی است که در شرایط کنونی تهیهکنندگان تلویزیون برای ساخت کاری جدید ریسک نمیکنند و سعی دارند از شاعری که قبلا با او تجربه موفقیت را داشتهاند، استفاده کنند. در این شرایط تهیهکننده به دلیل همان عدم ریسکپذیری، ترجیح میدهد از جوانان استفاده نکند. با این توضیحات از دید من استفاده از کلمه مافیا خشونتآمیز و نادرست خواهد بود. این حالت را بهتر است به عدم شهامت، ریسکپذیر نبودن و نبود سرمایه کافی در حوزه موسیقی تعبیر کنیم».
در میان خوانندگانی که در حوزه تیتراژخوانی اقبال نسبتا خوبی به دست آوردهاند، هستند کسانی که معتقدند فعالیت در این حوزه با انتشار تکآهنگ و قطعات یک آلبوم تفاوت بسیاری دارد. علی لهراسبی یکی از همین افراد است که در اینباره به «شهروند» گفت: «به نظر من این مسأله نیاز به اصولی دارد و در اصلاح مبتنی بر فوتوفن خاصی است. کارهای من و دوستانی که تیتراژهایشان از اصولی که باید، پیروی میکند، کمریسک است و مورد توجه مردم قرار میگیرد.
این اصول را در چند سال فعالیت مستمر و آزمون و خطا به دست آوردهایم و هرکدام اساسی برای خواندن تیتراژ داشتهایم که همیشه به آن احترام گذاشتهایم».
به نظر لهراسبی قرار نیست تیتراژ در همان قسمت اول همه را درگیر کند. اصولا یک تیتراژ موفق آن است که هم بتواند به سریال کمک کند و هم با همراهی با یک سریال موفق بتواند از آن استفاده کند. این موزیک باید به تدریج مورد توجه قرار گیرد. وقتی این اتفاق افتاد مخاطب به موسیقی تیتراژ سریال علاقهمند میشود و موزیک ماندگار خواهد شد. او در ادامه افزود: «نکته دیگری که به نظر من اهمیت دارد، این است که موسیقی تیتراژ هویت مستقل داشته باشد. منظور از هویت مستقل در مورد تیتراژ این است که درعینحالی که به داستان سریال مربوط است با اتمام سریال بهعنوان تکآهنگ موفق توسط مخاطب پذیرفته شود و مردم بخواهند خارج از سریال هم آن را گوش دهند. خیلیها به این نکته توجه نمیکنند.
یعنی به محض پیشنهاد یک تیتراژ با خواندن فیلمنامه میخواهند تمام قصه را در تیتراژ بیاورند. در چنین شرایطی مردم موزیک را در همراهی با سریال دوست دارند و گوش میدهند اما هرگز بدون سریال آن را گوش نخواهند داد. مخاطبان در مواجهه با چنین تیتراژهایی به این ذهنیت میرسند که سریال و موزیک در یک مجموعه جداییناپذیر قرار دارند. حالت عکس این قضیه هم وجود دارد. برخی از دوستان که خودشان معتقدند در کار تیتراژخوانی چندان موفق نبودهاند، این ماجرا را تجربه کردهاند که بهترین کاری که خواندهاند و منتشر نشده است را برمیدارند و روی سریال میگذارند. در این شرایط هیچ تضمینی وجود ندارد که این کار شنیده شود».
چه تیتراژی موفق است؟
چرایی موفقیت برخی از تیتراژها و عدم موفقیت بسیاری از آنها یکی از سوالات مهم و البته تکراری است که از ابعاد مختلفی میتوان برای پاسخ دادن به آن کوشید. با این وجود در یک نگاه کلی به نظر میرسد تیتراژی میتواند موفق باشد که مخاطب هر وقت سریال پخش میشود، منتظر شنیدنش باشد. این وضع در صورتی پیش میآید که موزیک پایانی با فضای سریال پیوند داشته باشد. مثلا بعد از اتمام یک سریال پلیسی مردم دوست دارند یک موزیک با ریتم تند و صدای فریاد خواننده را بشنوند درحالیکه با اتمام یک سریال عاشقانه ترجیح میدهند در فضای آرام سریال بمانند و موزیکی آرام و عاشقانه بشنوند. همذاتپنداری اصلی است که در گذر زمان برای خواننده تیتراژ پیش میآید و میتواند به موفقیت تیتراژ کمک کند. به همین دلیل نوشتن تیتراژ موفق برای آهنگساز و خوانش کار برای خواننده کار سختی است.
در این بین سالار عقیلی که یکی از پرکارترین خوانندگان در حوزه تیتراژ است در اینباره به «شهروند» گفت: «از دید من خواندن تیتراژ یک فیلم با کاری که هنرمند در یک آلبوم موسیقایی انجام میدهد، کاملا متفاوت است. چون موسیقی تیتراژ برای یک فیلم ساخته شده و مخاطبان عامتری را در برمیگیرد درحالیکه یک آلبوم موسیقی، برای مخاطبان خاص خواننده وارد بازار میشود. در نتیجه فضای این دو کاملا با هم فرق دارد. شاید اگر هر یک از کارهایی که من در زمینه تیتراژ پذیرفتهام، خارج از موسیقی سریال یا فیلم و برای انتشار در یک آلبوم پیشنهاد میشد، من اصلا خواندنش را نمیپذیرفتم. موسیقی تیتراژ با فضای سریال هماهنگی دارد و درواقع این دو بهعنوان مکمل هم هستند».
در فضایی که بسیاری از خوانندگان موسیقی (خاصه از نوع پاپ) و البته طرفداران آنها مسأله وجود پررنگ مافیا در تیتراژخوانی را مطرح کردهاند، به نظر میرسد کمتر کسی به این موضوع از افقهای تخصصیتر پرداخته باشد. شاید لازم باشد بعد از مطرح کردن همه آن صحبتها کمی آنسوتر ایستاد و فضای حاکم بر این جریان را قضاوت کرد. آیا کسانی که امروز از اقبال زیادی در مقوله تیتراژ برخوردار نیستند، کمکاری نکردهاند؟
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]
صفحات پیشنهادی
تریبون در اختیار برخی قرار می دهیم، پشت همان تریبون میگویند صداوسیما نظر ما را پخش نمی کند!
رئیس رسانه ملی در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی صداوسیما به مهم ترین سوالات مطرح شده در موضوعات مختلف پاسخ داد به گزارش جام جم سیما 16 ماه از دور جدید فعالیتهای رسانه ملی و ریاست دکتر محمد سرافراز می گذرد و بدیهی است ریاست بر سازمانی که کسوت رسانه ملی را بر تن دارد و بآغاز جدال بر مالکیت «بازار تازه» میان صداوسیما و وزارت ارشاد
آغاز جدال بر مالکیت بازار تازه میان صداوسیما و وزارت ارشاد عباسیان مدیر دولت سابق که در مقام منتقد در این برنامه حضور یافته بود حتی انتشار ویدیوی یک گفت و گو در فضای اینترنت را نیز نیازمند مجوز خواند و در واقع با ادعای این جماعت اگر یک خبرگزاری با شخصی گفت و گو کند و ویدیویش۱۵ میلیارد تومان از بودجه مصوب صدا و سیما ۹۴ تخصیص نیافته است
۱۵ میلیارد تومان از بودجه مصوب صدا و سیما ۹۴ تخصیص نیافته است اداره کل بودجه صدا و سیما اعلام کرد با احتساب تخصیص اسفندماه معادل ۱۵ میلیارد تومان از بودجه مصوب صداو سیما در قانون بودجه سال ۹۴ باقی مانده و تخصیص نیافته است به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از خبرگزاریصددرصد اعتبارات صداوسیما پرداخت شده/ بگذارید سفره دل پرخونم را بازنکنم
نوبخت در پاسخ به ایلنا صددرصد اعتبارات صداوسیما پرداخت شده بگذارید سفره دل پرخونم را بازنکنم گرچه مسئولان صداوسیما بارها تلاش داشتهاند انتقادات مطرح شده درباره عملکرد این سازمان را زیر سئوال برده و آن را غیرمنصفانه و بلکه مغرضانه توصیف کنند اینبار سخنگوی دولت از دل پرخونش درانتقاد لطیفی از فشارهای صداوسیما بهخاطر مشکلات جناحی
یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۲ ۲۹ محمدحسین لطیفی که این روزها درگیر ساخت سریال نوروزی است مهمترین اتفاق تلویزیون در سال 94 را پرداخت مطالبات برخی همکارانش از صداوسیما عنوان و در عین حال ابراز امیدواری کرد که در سال 95 در لایحهی بودجه صداوسیما از سوی مجلس شورای اسلامی تغییراتی صورترشد فرهنگی مستلزم توجه به کتاب توسط صدا و سیما است
در بازید صالحی از انتشارات اقبال مطرح شد رشد فرهنگی مستلزم توجه به کتاب توسط صدا و سیما است صالحی در بازدید از انتشارات اقبال فعالیت سه نسل متوالی از یک خانواده در حوزه کتاب و فرهنگ را یکی از افتخارات کشور دانست به گزارش خبرنگار ایلنا هشتمین دیدار معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارقدردانی آیت الله جنتی از برنامه های انتخاباتی صدا و سیما
نماینده ولی فقیه و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در نامه ای به رئیس رسانه ملی از تلاش این رسانه در زمینه سازی برای برگزاری انتخاباتی باشکوه در 7 اسفند قدردانی کرد به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رسانه ملی آیت الله جنتی در نامه ای به دکتر سرافراز همکاری نیروهایمخالفت صدا و سیما تاثیری در رویه ما ندارد
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰ ۲۶ در پی بروز برخی مخالفتها از سوی صدا و سیما با راه اندازی سامانه نمایش خانگی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری میشود مدیر موسسه رسانههای تصویری تاکید کرد این مخالفت ها هیچ گونه سستی در ماموریتهای وزارت ارشاد ایجاد نمیکند و این پروژه به قنرگس محمدی: صداوسیما از بازیگران حمایت کند
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵ ۰۸ نرگس محمدی درباره اینکه در سال 95 چه درخواستی از رییس سازمان صداوسیما دارد خاطرنشان کرد امیدوارم سال 1395 مشکلات بودجه سازمان صداوسیما حل و از بازیگران حمایت شود بازیگر سریال نوروزی زعفرانی در گفتوگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا انامه آیت الله جنتی به رییس صداوسیما!
نماینده ولی فقیه و رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی - امروز 16 اسفند ماه در نامهای به رییس صداوسیما از تلاش این رسانه در زمینهسازی برای برگزاری انتخاباتی باشکوه در هفتم اسفند ماه قدردانی کرد صداوسیماآیتالله جنتی - نماینده ولی فقیه و رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی - امرو-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها