تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را با غیر زبانتان بخوانید تا از شما پارسایی و کوشش و نماز و خوبی را ببینند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820218884




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حال دریاچه ارومیه رو به بهبودی است


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
 حال دریاچه ارومیه رو به بهبودی است
حال دریاچه ارومیه رو به بهبودی است زمستان امسال به سبب بارش‌های آسمانی خوب و آغاز اثرگذاری طرح‌های اجرا شده از سوی ستاد احیاء دریاچه ارومیه، حال این دریاچه رو به بهبودی نهاده است.


به گزارش فرهنگ نیوز، امروز ستاد احیاء دریاچه ارومیه اعلام کرد سطح تراز دریاچه ارومیه در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته یک سانتی متر افزایش داشته است.

یک سانتی متر ارتفاع در گستره وسیعی از دریاچه ارومیه یک رقم قابل توجه و یک اتفاق بسیار خوش آیند تلقی می‌شود.

مثلاً سطح تراز دریاچه ارومیه در 19 اسفند ماه سال امسال به1270.64 متر بالا‌تر از آبهای آزاد رسید.

این سطح تراز در مقایسه با روز مشابه در سال گذشته که رقم 1270.63 متر بود، یک سانتی متر افزایش ارتفاع آب را نشان می‌دهد.

پیش بینی می‌شود با گرم شدن هوا که منجر به ذوب برفهای موجود در ارتفاعات خواهد شد و همینطور بارندگیهای بهاره، جریان آب ورودی به دریاچه ارومیه بیش از پیش افزایش داشته باشد که موجب افزایش ارتفاع آب دریاچه خواهد بود.

امیدواری به بهاری پرآب

در حال حاضر مساحت عرصه آبی دریاچه ارومیه به بیش از 2000 کیلومتر مربع رسیده در حالیکه در ابتدای سال آبی 94-95 میزان مساحت دریاچه به 537 کیلومتر مربع کاهش یافته بود

روند افزایش آب در دریاچه در طی فصول پائیز تا اواسط بهار یک روند طبیعی بوده و به دلیل بارندگیهای برف و باران میزان آب وارده به دریاچه افرایش پیدا می‌کند، البته در طی یکسال گذشته به واسطه اقدامات اجرایی در احیا دریاچه ارومیه از جمله لایروبی رودخانه‌های منتهی به دریاچه اتصال زرینه رود به سیمینه رود و رهاسازی آب از تعدادی از سدهای موجود سبب شده غیر از اینکه حجم آب وارده به دریاچه افزایش یابد بلکه جریان آب وارده به عرصه اصلی آبی دریاچه نیز تسهیل شود.

رهاسازی آب سد‌ها

علاوه بر این آغاز مرحله جدید رهاسازی آب از سدهای آذربایجان غربی به سمت دریاچه ارومیه نیز بر روند بهبودی حال دریاچه ارومیه اثرگذار شده است.

در این مرحله میزان حجم رهاسازی از سد بوکان 140 میلیون متر مکعب با دبی 70 متر مکعب در ثانیه از 17 اسفند 94 لغایت 10 فروردین 95 بمدت 23 روز انجام شد و از سد مهاباد نیز 40 میلیون متر مکعب با دبی 18 مترمکعب در ثانیه از 17 اسفند 94 لغایت 13 فروردین 95 بمدت 26 روز این کار انجام می‌شود.

در سد زولا نیز کار‌‌ رها سازی آب به مقدار 10 میلیون متر مکعب با دبی 10 متر مکعب در ثانیه از 20 اسفند ماه 94 لغایت 3 فروردین 95 پیش بینی شده است.

با تکمیل این حجم از رهاسازی از سدهای یادشده مجموع آب‌‌ رها شده از سدهای استان از ابتدای سال آبی بالغ بر 425 میلیون مترمکعب خواهد بود.

با توجه به تقارن ایام رهاسازی با تعطیلات نوروزی، مناطق پایین دست این سد‌ها تحت تاثیر قرار خواهند گرفت بنابراین مردم محلی و مسافران نوروزی در زمان‌‌ رها سازی و پس از آن از نزدیک شدن به حریم و بستر رودخانه‌های مربوطه و هرگونه برداشت غیرمجاز آب خودداری نمایند.
 

منبع: تسنیم


94/12/22 - 11:13 - 2016-3-12 11:13:16





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن