تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نجات و رستگارى در سه چيز است: پايبندى به حق، دورى از باطل و سوار شدن بر مركب جدّيت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819302301




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مراسم هفتمین شب درگذشت آیت الله برقعی مدرس در قم برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:شفقنا: شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)- مراسم هفتمین شب درگذشت آیت الله برقعی مدرس از شاگردان و یاران امام خمینی(ره) در مسجد امیرالمومنین(ع) قم برگزار شد. به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، حجت الاسلام والمسلمین کوشا در این مراسم اظهار داشت: اینگونه مجالس قبل از هرچیز، مجلس تذکّر و وعظ با الهام از قرآن کریم و روایات ائمه معصومین(ع) است. او با اشاره به آیه ۱۰۲ سوره آل عمران بیان داشت: خداوند در این آیه، مومنان را به تقوای الهی دعوت می کند و بیان می کند که از دنیا نروید مگر آنکه تسلیم فرمان خداوند باشید. این استاد حوزه به نکات مندرج در این آیه اشاره کرد و افزود: کلمه «حق» در قرآن کریم فراوان به کار رفته است اما در اینجا به کلمه تقاته اضافه شده است، سئوال این است که مراد از حق تقوا چیست؟ علامه طباطبایی می فرماید: «مراد از اتقوالله حق تقاته، سه چیز است اول آنکه این تقوای الهی تا پایان عمر آدمی استمرار داشته باشد و محدود به زمان خاصی نباشد. مراد دوم این است که حق تقوا با انانیت و غفلت همراه نباشد و مراد سوم این است که مشهور و آلوده به باطل و فاسد نباشد.» او با طرح این سئوال که راه دستیابی به این مرحله چیست؟ گفت: مرحوم علامه طباطبایی می فرماید:«رسیدن به حق تقاته، چهار مرحله دارد؛ اول آنکه اوامر الهی را انجام دهید، دوم آنکه نواهی الهی را ترک کنید، سوم آنکه شکر نعمتهای الهی داشته باشید که دونوع است، لفظی و عملی. شکر علم و دانش نشر آن است یا شکر قدرت، رسیدگی به توده های محروم مردمان است و لذا هرنعمتی شکر مخصوص خود در مقام عمل را دارد. چهارمین مساله در نظر علامه، صبر در زندگی است.» کوشا بیان داشت: صبر در قرآن معانی زیادی دارد و عمده معانی صبر به معنای استقامت در هدف است اما چرا قرآن می فرماید«بشّرالصابرین»؟ عمده صبر در زندگی این است که در برابر حوادث تلخ و ناگوار و مصیبتهای جانگداز، انسان، ایمان خود را از دست ندهد و به خداوند اعتراض نکند و به دین پشت ننماید. اگر این چهارچیز فراهم شود، انسان آن «حقّ تقاته» را رعایت کرده است. او با اشاره به حدیثی از پیامبراکرم(ص) بیان کرد: گاهی قرآن کریم مانند موعظه موجود در آیه مذکور، مطرح می کند و گاهی پیامبر اسلام در قالب سخنانش، ایشان در مسجد رو به مردم کردند و فرمود:«آیا به شما خبر ندهم که در روز قیامت، آتش جهنم بر چه کسانی حرام است؟» گفتند: آری ، ای پیامبر خدا می خواهیم بدانیم. فرمود:«کسی که این چهار خصوصیت را داشته باشد: اول متین باشد، دوم نرم خو باشد، سوم خونگرم باشد و از مردم فاصله نگیرد، چهارم انسانی که در زندگی آسانگیر است.» عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه به زندگی و فعالیتهای مرحوم آیت الله برقعی مدرس اشاره کرد و افزود: آن مرحوم پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مدت ده سال نماینده امام خمینی(ره) در امارات بود و پس از بازگشت به ایران عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم شد. او تصریح کرد: تربیت یافته مکتب امام خمینی(ره) بود و در وجود او ریا، خودخواهی و تکبر ندیدم بلکه بسیار متواضع و فروتن بود و انس با قرآن کریم داشت. در این مراسم جمعی از اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، طلاب و فضلا و اقشار مختلف مردم حضور داشتند. www.fa.shafaqna.com


جمعه ، ۲۱اسفند۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شفقنا]
[مشاهده در: www.fa.shafaqna.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن