تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819531930




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تفکرات نمایندگان مجلس در توسعه صنعتی یک منطقه نقش بسیار مهمی دارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


تفکرات نمایندگان مجلس در توسعه صنعتی یک منطقه نقش بسیار مهمی دارد استان‌ها > زنجان - صحرا رضایی - سفری دو روزه با گروه خبرنگاران استان زنجان به منطقه آزاد ارس فرصت مغتنمی بود تا با یکی از هسته های اقتصادی نزدیک به استان مان آشنا شده و ضمن بازدیدی که از این منطقه و نیز واحدهای تولیدی و صنعتی آن داشتیم از نزدیک در جریان کارهای اقتصادی و تولیدی پیشرو در این منطقه تجاری قرار گیریم در این بازدید و نیز در آخرین روز سفر در مصاحبه مطبوعاتی که به این منظور ترتیب داده شده بود توانستیم با بانی این همه تحول و پیشرفت آشنا شده و از نزدیک در جریان نقطه نظرات وی در باب این تغییر و تحول قرار گیریم.

محسن خادم عرب باغی که سابقه 46 سال کار اقتصادی را در کارنامه خود دارد از مغزهای متفکر اقتصادی و توسعه صنعتی منطقه شمالغرب بوده و توانسته است با مدیریت خود تحولات بزرگی را در این منطقه ایجاد کند. وی که متولد 1327 در پایتخت فرهنگی آذربایجان (اورمیه) بوده و در مهمترین دانشگاه صنعتی کشور (علم و صنعت) موفق به اخذ مدرک مهندسی مکانیک شده است،در کارنامه خود پست های مهم مدیریتی را داشته هم اکنون ریاست هیئت مدیره و مدیرعاملی منطقه آزاد تجاری ارس را عهده دار می باشد.
وقتی که صحبت از زنجان می شود به دهه 60 اشاره می کند در آن زمان و بازدیدی که وی از استان زنجان داشته است هنوز قزوین از زنجان جدا نشده بود و با توجه به وجود زیر ساختهای لازم در شهرستان قزوین همه صنایع استان زنجان در این بخش متمرکز می شود اما علیرغم این موضوع وی استان زنجان را یک استان غنی می داند که شامل معادن متعددی چون سنگ و سرب و روی و...است و مهم تر از اینکه معتقد است در زنجان ریشه صنعتی و فرهنگ آن وجود دارد واین می تواند موتور محرکه قوی برای شروع و ادامه کار باشد . در ادامه از صنایع دستی استان زنجان می گوید و اینکه چاقوی زنجان یک برند است که می توان یک واحد تولیدی و صنعتی بر پایه آن بنا کرده و نیز به صادرات ان اندیشید و بر نامه ریزی کرد و نیز صنایع سنگ و تولید و صادرات آن و نگاه تخصصی که باید باشد که هر کدام جایگاه خود را داشته و می تواند توسعه صنعتی و اقتصادی این استان را به دنبال داشته باشد .تحقق این موارد و تبدیل زنجان به واحد اقتصادی ویژه را در گرو نمایندگان آگاه و دلسوزی می داند چرا که معتقد است تفکرات نمایندگان مجلس در توسعه صنعتی یک منطقه نقش بسیار مهمی دارد و در این راستاست که استان زنجان می تواند روز به روز پیشرفت کرده و جایگاه واقعی خود را بیابد.
در این زمینه و نیز منطقه آزاد ارس گفتگویی با مدیرعامل منطقه آزاد تجاری ارس داشته ایم که از نظر خوانندگان مردم نو می گذرد. • در ابتدا توضیحی اجمالی از تاریخچه تشکیل منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس و نحوه فعالیت های آن برای خوانندگان ارایه دهید؟
با توجه به موقعیتی که منطقه جلفا و شمال قره داغ (ارسباران) داراست، در سال 1382 بر اساس پیشنهاد دولت و مصوبه مجلس شورای اسلامی، این منطقه به عنوان منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس تصویب و شروع به کار نمود. مساحت منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس ابتدا 51 هزار هکتار تصویب شده بود که اخیرا با افزایش 1 هزار هکتار دیگر به اراضی آن، وسعت منطقه به 52 هزار هکتار رسیده است. در حال حاضر هم باز موضوع افزایش وسعت اراضی آن در هیئت محترم دولت در دست بررسی می باشد. محدوده منطقه نیز از شهرستان جلفا به سمت شرق تا شهرستان خداآفرین می باشد که با سه کشور آذربایجان و ارمنستان (به صورت مستقیم) و کشور ترکیه (به صورت غیرمستقیم) هم مرز می باشد و رودخانه آراز نیز به عنوان مرز بین منطقه آزاد با سه کشور قرار گرفته است.
آثار تاریخی موجود در منطقه نیز بیانگر قدمت تاریخی و غنای فرهنگی این منطقه از آذربایجان می باشد که خوشبختانه بیشتر این آثار توسط مدیریت منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس مرمت گردیده و بقیه نیز در حال مرمت می باشند. ما به دلیل اعتقاد به وجوب بازسازی آثار تاریخی موجود در منطقه و همچنین کمبود بودجه و عدم تخصیص اعتبار مناسب در این خصوص توسط دولت، خودمان در منطقه آزاد ارس اقدام به مرمت آثار تاریخی بازسازی نشده نموده ایم.
در مورد صنعت نیز خوشبختانه با اهداف حمایتی دولت صنعت در این منطقه تحرک بیشتری یافته و دلیل این حمایت و تاکید بر صنعت نیز در اهداف تشکیل مناطق آزاد مشخص گردیده است، چرا که یکی از اهداف تشکیل مناطق آزاد توسعه تولید و صنعت در این مناطق و صادرات آنان به کشورهای همجوار و همچنین داخل کشور می باشد لذا توجه ما در منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس بیشتر بر روی صنایع با تکنولوژی بالا و دارای قابلیت رقابت با کالاهای باکیفیت خارجی در بازار داخلی، متمرکز شده است و خوشبختانه تاکنون نیز اینگونه بوده است و بیشتر تولیدات کارخانجات حاضر در منطقه آزاد ارس توانایی صادرات و رقابت در بازارهای خارجی و داخلی را دارا بوده و هستند. بنا به اعلام دبیرخانه مناطق آزاد کشور نیز، رتبه اول در شاخص رشد صنعت به منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس تعلق دارد.
در بخش کشاورزی هم فعالیت های بسیاری خوبی انجام داده ایم و می توان گفت کم کم به سمت تبدیل شدن به قطب تولید محصولات گلخانه ای پیش می رویم، بطوریکه بیشتر محصولات با تکنولوژی بالا، سورتیگ و بسته بندی شده به کشورهای CIS صادر می گردند.
در بخش گردشگری نیز بر حسب موقعیت، امکانات مورد نیاز در حال احداث می باشند. حضور پرتعداد گردشگران خصوصا در ایام نوروز و تابستان بیانگر استقبال بسیارعالی هموطنان و توجه آنان به این منطقه است.
• چه اقدامات زیربنایی و توسعه ای در منطقه آزاد ارس صورت گرفته است و نقش منطقه آزاد ارس در توسعه آذربایجان و به طورکلی توسعه کشور را در چه زمینه هایی ارزیابی می کنید؟
اقدامات خوب و تحول زایی در خصوص توسعه راه آهن و افزایش سرعت حمل و نقل ریلی در حال انجام می باشد. درخصوص توسعه مراکز تجاری و احداث ساختمانهای تجاری و گردشگری درحال حاضر بالغ بر یک میلیون مترمربع احداثات در منطقه را شاهد هستیم که اقدام بسیار موفقی بنظر می رسد.
مورد بعدی که جدیت فراوانی هم در مورد عملی کردن آن وجود دارد توسعه فضاها و امکانات ورزشی است. در مورد برگزاری مسابقات داخلی و بین المللی ورزشی برنامه ریزی هایی شده است .
همانطوریکه اطلاع دارید منطقه آزاد ارس بیشتر با هدف توسعه در محورهای صنعت و گردشگری ایجاد شده ولی محورهای تجارت و کشاورزی نیز در حال سرمایه گذاری و رشد می باشد، اما محوریت توسعه همچنان با صنعت و گردشگری می باشد. حفظ و توسعه میراث فرهنگی و صنایع تبدیلی نیز در اولویت های توسعه همه جانبه منطقه آزاد ارس قرار دارد که در آینده شاهد تاثیرات آنها در منطقه و کل کشور خواهیم بود. • همانطوریکه اشاره کردید راههای ارتباطی و دسترسی تجار، سرمایه داران، گردشگران به منطقه آزاد نقش اساسی در جذب سرمایه گذار و توسعه منطقه دارند. دراین موارد و فرودگاه منطقه چه اقداماتی شده است؟
در بحث زیر ساختها احداث فرودگاه منطقه آزاد ارس فعلا در فاز مطالعاتی است و در مرحله بعدی قرار دارد اما در در تلاش هستیم تا آخرین فروردین ماه هواپیمایی ایر تاکس را منطقه جلفا راه اندازی کنیم . هم اکنون اتوبان مسیر جلفا به تبریز را در اولویت توسعه راههای ارتباطی به منطقه آزاد ارس قرار داده ایم که در هفته دولت امسال نیز بخشی از این اتوبان افتتاح شد. این بزرگراه در امتداد مسیر تبریز به بازرگان که دروازه ایران به اروپا محسوب می گردد، قرار دارد و بسیار مهم و استراتژیک می باشد که امیدواریم تا یکسال و نیم آینده بطورکامل به بهره برداری برسد.
راه آهن جلفا - تبریز نیز خوشبختانه از 70 سال پیش دارای زیرساخت های لازم بوده و هم اکنون ما دنبال افزایش سرعت لوکوموتیوها وحمل و نقل هستیم که نیاز به سرمایه گذاری دارد. تعداد حرکت قطارها هم برای تسهیل در رفت وآمد گردشگران طی برنامه ریزیهایی که انجام داده ایم از یک نوبت به دو نوبت افزایش خواهد یافت که اخیرا نیز قطار جلفا تبریز به صورت رایگان زراه اندازی شده است که با افزایش أان به دو نوبت تحول عظیمی را شاهد خواهیم بود.
• برای ارتباط رسانه ای و نیز بحث علمی و فرهنگی برای تبدیل به یک منطقه بین المللی چه برنامه ای دارید که مهمترین بحث در این زمینه محیط زیست و دغدغه ها ی مربوط به آن و ارتباط صنعت با محیط زیست است ؟
در هر جایی که تکنولوژی پیشرفت می کند خود تکنولوژی مشکلات خود را مرتفع می کند که محیط زیست نیز از آن جمله است که به عنوان مثال می توان از کارخانه سیمان زنجان نام برد که در گذر زمان و با پیشرفت تکنولوژی از فیلتر های پیشرفته استفاده کرده و مشکل را حل کرده است چنانچه در بیشتر کشور ها کارخانه ها در وسط شهر قرار گرفته است اما هیچ مشکلی هم وجود ندارد اما در کل صنایعی را انتخاب می کنیم که آلایندگی کمتری داشته باشد و در بحث فرهنگی با توجه به اینکه این منطقه بهترین منطقه برای جذب دانشجو است در این منطقه 6 دانشگاه داریم که هدف از آنها از جمله پردیس ها جذب دانشجویان خارجی است که تا به امروز موفق نشده ایم و در حال آماده کردن زیر ساختها برای جذب دانشجویان خارجی و چون موجودیت مناطق آزاد بر پایه تبلیغات بر نامه ریزی شده است سعی داریم تا از طریق روابط عمومی این بر نامه را داشته و از طریق رسانه های کشوری و نیز برون مرزی این برنامه را توسعه دهیم که ایجاد خانه رسانه در این زمینه بوده و و جامعه هدف را شامل خواهد شد که از سال آینده درسطح ملی فعال خواهد بود.
• در بحث توسعه دانشگاهی و پیش برد علمی کار چه نظری دارید آیا در بحث علمی و تحقیقاتی از جمله تاسیس شرکتهای دانش بنیان و بسط این فکر اقتصادی به کل کشور برای تجربه همزمان توسعه صنعتی برنامه ای دارید بخصوص در مورد استان زنجان با توجه به اینکه تبدیل به منطقه ویژه اقتصادی از برنامه های این استان است چه زیر ساختهایی لازم است تا استان زنجان در این زمینه بتواند حرکتی رو به جلو داشته باشد؟
شرکتهای دانش بنیان موضوع مهمی است وهر کشوری که دارای مراکز تحقیقاتی و نیز مححققان قوی بوده و در مرحله بعد آن نظرات به اجرا گذاشته شود به سرعت پیشرفت را تجربه خواهد کرد و این موضوع اگر چه در کشور ما دارای خلاهای متعددی است اما شروع شده است در منطقه آزاد ارس نیز شرکتهای دانش بنیان و نیز مراکز رشد و تحقیقاتی ایجاد شده است و تمامی شرکتهای تحقیقاتی ایده گرا و نوپرداز در یک مرکز و بدون هزینه متمرکز شده اند تا همزمان بتوانیم یک ایده را به پول تبدیل کرده و نیز متقابلا با تبدیل پول به ایده ای جدید در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گیریم وبه این منظور در این مراکز صاحبان سرمایه را به صاحبان ایده های نو پیوند داد ه می شوند که اگر چه در گذشته در این زمینه موفق نبو ده ایم اما باید فرهنگ آن ایجاد شودو این موضوعی است که باید به اجبار آن را به راه انداخت و نیز بازسازی صنایع فرسوده نیز موضوع مهمی است که باید توجه قرار گیردو انسانهای دارای فکررا بکار گیریم که رابطه بین صنعت و دانشگاه در کشور ما یک مشکل اساسی است و دانشگاه و صنعت باید متقابلا همدیگر را قبول داشته باشندودر منطقه آزاد این کار شروع شده است و ما از محققان جوان و صاحبان فکر و ایده شدیدا استقبال می کنیم.
یکی از شرایط مناطق آزاد مرزی بودن آن منطقه است و زنجان می تواند به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شود . تفکرات نمایندگان مجلس در توسعه صنعتی یک منطقه نقش بسیار مهمی دارد و آنها هستند باید بتوانند این امتیاز را برای استان خود کسب کنند که در مورد زنجان و تبدیل آن به منطقه ویژه اقتصادی این نمایندگلان هستند که باید تلاش دلسوزانه داشته باشند که با توجه به صادراتی بودن بیشتر صنایع استان این موضوع می تواند در مورد استان زنجان اجرایی شود.
• شما به عنوان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس که سابقه 46 سال مدیریت تحول آفرین را در واحدهای صنعتی بزرگ کشور و سازمانهای صنعتی و نیز نمایندگی مجلس دارید ، توافق هسته ای و تاثیر آن در جذب سرمایه و یا توسعه منطقه آزاد ارس را چطور ارزیابی می کنید آیا برنامه ریزیهایی برای استفاده از شرایط پس از اجرای توافق هسته ای و فرصت های ناب و بزرگ احتمالی آن شده است؟
این یک موضوع روشن و آشکار است که چنانچه این توافق به طورکامل اجرایی شود، مسلما موجب رونق و رشد اقتصاد کشور و منطقه خواهد شد که نمود آن در مناطق آزاد بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال در زمان تحریم ها امکان گشایش LC توسط سرمایه گذاران وجودنداشت و سرمایه گذاران به طور مستقیم و قانونی توانایی خروج سود سرمایه خود را از ایران نداشتند و ناچار پول خود را توسط صراف ها انتقال می دادند. باید بانک های خارجی در این مناطق شعبه افتتاح نمایند و بطورکلی ارتباطات بین المللی و اقتصادی باید گسترش و رشد داشته باشد. اگر این توافق بطورکامل اجرایی شود، تاثیرات مثبت بسزایی را در مناطق آزاد و بخصوص منطقه ارس را شاهد خواهیم بود. کارشناسان ما نیز برنامه ریزی های لازم را در مورد این موضوع بررسی و تدوین نموده اند. کشور را نمی توان با شعار و نیت های جناحی و انتخاباتی اداره کرد.
بدون رابطه وتعامل سازنده ودوستانه با دنیا، اقتصادمان درست نمی شود. نمی توانیم از طرفی برعلیه کشورها شعار بدهیم و از طرفی انتظار صادرات محصولاتمان را به آن کشورها داشته باشیم. آنهم در شرایطی که آن کشورها تکنولوژی بالای تولیدی را هم دارا هستند. ما سالهاست که از تکنولوؤی روز و توسعه تاسیسات فنی مادر به دور هستیم.
اگر توافق اجرایی شود و همدلی و همکاری همه جانبه بین مسئولین وجود داشته باشد، شاهد شکوفایی اساسی در اقتصاد کشور خواهیم شد.
• اشاره کردید که اساس بنیانگذاری و تشکیل مناطق آزاد کشور تولید و صادرات است و همچنین توضیح دادید که 96 واحد تولیدی در محدوده منطقه آزاد ارس درحال فعالیت می باشند. کدام کشورها را در زمینه صادرات هدف قرار داده اید؟
توجه داشته باشیدکه درصادرات، کیفیت اصلی ترین مسئله است. به عنوان مثال ما در سالهای گذشته صادرات گسترده ای به نخجوان و آذربایجان داشتیم، چون آنها از لحاظ اقتصادی در وضعیت مطلوبی قرار نداشتند، توجهی به کیفیت محصولات صادراتی ما نمی کردند و ما فکر می کردیم که صادرات خوبی داریم. درحالیکه این بازار در حد به اصطلاح "چرچی بازاری" خودمان قرار داشت نه صادرات با کیفیت.
در مورد شمال عراق نیز این تجربه را داشتیم. در سالهای پس از سقوط صدام، تمامی کارخانجات پفک و بیسکویت سازی ما کالاهای بی کیفیت خود را به سوی شمال عراق سرازیر کردند که فقط تخریب بازار هدف و آینده تجاری ما بود.
ترکیه در آن زمان صادراتی به شمال عراق نداشت. آنها اجازه تسخیر بازار شمال عراق را به ما دادند و بعد از اینکه اعتماد بازار شمال عراق به محصولات ایرانی بعلت کیفیت پایین محصولات از بین رفت، ترکیه شروع به صادرات و تسخیر کامل و دائمی این بازار بکر نمود. پس کیفیت اولین هدف و ابزار ما در جهت توسعه صادرات باید باشد. کیفیت هم زمانی درست می شود که هم تکنولوژی و هم فکر انسانها درست و به روز شود. یعنی زمانی که فکر کارگر در کارخانجات درگیر حقوق و مزایای عقب افتاده و معیشت خود باشد و تنها به فکر اتمام ساعات کاری خود باشد و یا به فکر تخریب و تضرر به کارفرما باشد و توجه و احساس مسئولیتی نسبت به توسعه صادرات نداشته باشد، کیفیت درست نخواهد شد. اگر این مسایل حل نشود، فردای توافق ما بزرگترین واردکننده خواهیم بود، نه صادرکننده! مردم ما محصولات خارجی را ترجیح می دهند. تفکر واردات حتی در قوانین کشور نیز حاکم شده است، اینها باید اصلاح شود. اگر واقعا دولت بفکر رونق اقتصادی است، باید به تولید بها بدهد.
ما با تکنولوژی سنتی به دنبال تولید صنعتی و مدرن هم هستیم! در صورتیکه حتی در کشورهای نوظهور اقتصادی نیز واقعا چنین نیست. در سفری که در سال 1362 به چین داشتیم مشاهده کردیم که چین واقعا چیزی جهت ارائه نداشت. در آن زمان چینی ها در لابه لای سنگ ها درکوهستان درختکاری می کردند و سرمایه گذاریهای بسیاری جهت توسعه مطالعات تکنولوژیک می کردند. مردم و کارگران چین از لحاظ فکری هم کاملا توجیه شده بودند.
• شما عمده موانع توسعه منطقه تجاری - صنعتی ارس را در چه مواردی می بینید؟
موانع بسیاری درزمینه های مختلف مشاهده می شود، که همگی هم طبیعی هستند و چندان هم مهم بنظر نمی رسند. اما مشکل بازدارنده اصلی در توسعه منطقه آزاد، جذب سرمایه گذار خارجی است. زمانیکه سرمایه گذاران داخلی ما به دنبال سرمایه گذاری در خارج کشور هستند،انتظاری هم نمی توان داشت تا سرمایه گذار خارجی وارد کشور شود. اگر این مسئله برطرف گردد، مشکل اشتغال و صادرات و رونق اقتصادی نیز حل خواهد شد. با گذشت سالها از ایجاد منطقه آزاد ارس، ما تاکنون فقط موفق به جذب 16 شرکت سرمایه گذار خارجی شده ایم که هیچکدام آنها نیز اروپایی یا آمریکایی نیستند تا واردات تکنولوژی صورت گیرد. 4 شرکت آذربایجانی، 2 شرکت ارمنی و بقیه ترک هستند. آن شرکت ها نیز فقط اقدام به تولیدات غیرفنی و سبک از قبیل مبل سازی و... نموده اند. اینگونه سرمایه گذاریها نیز در این مقطع به نظر بنده دردی از اقتصاد کشور را دوا نخواهد کرد.
• از مهمترین اقدامات عمرانی و زیر ساختی که در منطقه درحال اجرا هستند توضیحاتی ارائه دهید؟
در منطقه آزاد ارس ما شدیدا بدنبال ایجاد زیر ساختها هستیم. مواردی بوده که سرمایه گذار آمده و در منطقه سرمایه گذاری کرده ولی نتوانسته ایم زیرساخت های لازم (راه،گاز، برق، آب و فاضلاب، اینترنت و...) را درآن محل ایجاد کنیم. در طی 2 سال بیشترین بودجه را برای ایجاد زیرساخت ها هزینه کرده ایم.
امسال 160 میلیارد تومان بودجه برای پروژه های عمرانی در نظر گرفته ایم که اکثر این پروژه ها نیز از برنامه جلو هستند. ضمن اینکه بر روی راه آهن و افزایش سرعت لوکوموتیوهای منطقه هم درحال انجام اقداماتی اساسی هستیم. فرودگاه منطقه را هم در دست مطالعه داریم که بعد از ایجاد زیرساخت ها وارد مراحل اجرایی خواهیم شد تا بسترهای لازم را برای سرمایه گذاری سرمایه گذاران واقعی (نه کسانی که از نام سرمایه گذار برای رسیدن به منافع شخصی خود سو استفاده می کنند) آماده کنیم.
• مشکل تولید و صنعت ایران را در چه می بینید؟ وکلام آخر:
در یک جمله کوتاه جواب سوال شما را می دهم؛ تا زمانیکه هرکس سر جای خود ننشسته و مسئولیت خود را به عهده نگیرد، مشکلات حل نخواهند شد و همچنان پابرجا خواهند بود.
تا زمانیکه مسئولین واقعی، دلسوز، علاقه مند، باصداقت، متخصص و متعهد پشت میز ننشیند، شاهد توسعه نخواهیم بود و تا وقتیکه باندبازیها و سیستم سنتی مدیریت در کشور و استان حاکم باشد، مشکلات برطرف نخواهد شد.    

کلید واژه ها: استان آذربایجان شرقی - استان زنجان - زنجان -




جمعه 21 اسفند 1394 - 10:01:59





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن